sparkad häst....

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 745

mag

Trådstartare
fått ner en ny häst i vårt stall, hon har varit där i 1 månad nu och det har hela tiden varit oroligt i hagen sen hon kom. Innan var det aldrig nått bråk utan alla visste sin position. Min har alltid varit ledarstoet och ingen har protesterat. Men nu är det bråk och sparkar hela tiden, jag säger inte att min är bäst, för hon slänger iväg sina ben hon med, men hon vill väl försvara sin position som tydligt har kommit i gungning ordentligt sen den nya kom. grejen är att den nya verkar inte fatta att hon ska sluta, hon är på de andra hela tiden, bits och jagar iväg dom och håller på. Igår fick min några rejäla sparkar, så nu har hon sår på ben och under svansen, blev även biten uppe på korset, Inget farligt, men vet vet hur nästa spark tar. Jag har helt enkelt tagit ut henne nu och ställt henne i en egen hage, men hon ser så ledsen ut idag, fast hon ser ju de andra hela tiden, bara tio meters mellanrum. Vet ju att det egentligen skulle vara den nya som flyttade på sig, men den tjejen verkar inte fatta att hennes häst håller på hela tiden. När jag sa till henne såg hon helt frågande ut. Nu väntar jag bara på att nån annan ska bli skadad... Ville bara skriva av mig.

Sv: sparkad häst....

man kan även "vända på det" kanske den nya hästen är "starkare" och anser att din häst borde ha vett att backa (vilket kanske den andra hästens ägare oxå tycker). den "nya" hästen kan ju mkt. väl vara van vid att vara "ledarsto", har man 2 sådana hästar så blir det bråk fram tills att den ena "tar ett steg tillbaks" och då brukar det tyvärr bli skador på minst den ena.

har ditt sto sår under svansen och på bakbenen efter sparkar så tyder det ju på att även din häst "vänt upp"

har inte den andra pållen fått bit och spakskador ? jag tycker inte att det är så självklart att det andra stoet ska sluta, naturen funkar så att "starkast vinner"

är dom andra hästarna "vana" vid att stå i lägre rang så är det förmodligen lugnt nu när du flyttat på din.

jag säger inte att min häst är felfri, men det är trist när det blir så här, den andra hade inga skador. Grejen är den att hon sparkar på alla och försöker styra och ställa överallt, hon verkar inte förstå när det räcker liksom... Men för min del så tänker inte jag ha några mer broddskador så i fortsättningen får min gå i en annan hage.

Hej
Jag tillhör en av dem som äger ett ranghögt sto, och jag kan säga som hästägare är det inte alltid kul att ha en sån häst
Många gånger har jag önskat mig en ranglåg häst.
Det är alltid min häst som blir anklagad när någon kommit in med sparkar.

Till slut blir man ganska anti som hästägare, man tröttnar helt enkelt på att bli anklagad för att man har en dum häst.

Min lösning har kommit automatiskt eftersom vi bara har tävlingshästar hemma så är det ingen som vågar släppa ihop. Så hon går ensam nu, kompisar i hagarna runt omkring och det har faktiskt funkat bra, jag tyckte jätte synd om henne i början men så länge man står inackorderad och inte har jätte stora hagar så att alla kommer undan vid bråk så känns detta som den bästa lösningen.

På Sommarbetet funkar det bra, jag tar av bakskorna vid släppet (sätter på dem vid nästa skoning) men då är det också så stora marker så de som blir hackade på kommer undan.
Inget bra svar alltså men ibland så tror jag att våra "små hagar" gör att dom inte kan komma undan.

Lycka till

tack för ditt svar, för jag känner mig mest ledsen nu, det är verkligen ingen i stallet som anklagar mig för att min är ranghög, utan det har fungerat hur bra som helst. Aldrig varit ett bråk eller trasiga täcken. Men nu ryker det täcken och alla hästarna går med små sår. Jag har helt enkelt inte lust mer, utan väljer att plocka bort min. Men den nya ger sig aldrig utan tjuvbiter och sparkar och jagar iväg dem när de ska äta och är allmännt bråkig. Inte bara mot min, utan mot alla. Kanske är det så att det är mest jag som har ont av att hon får gå själv, hon ser ju de andra hela tiden, och det verkar inte gå nån nöd på henne.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka