Bukefalos 28 år!

Sparkad på framknät

ekoistinen

Trådstartare
I lördags blev min herre sparkad på framknät och jag tittade på det på kvällen (var inte med när det hände, var medryttaren som hade släppt honom i ridhuset med hans hagkompis.)
Då var han lite varm men opåverkad i övrigt. Under söndagen så promenerade jag och la ett spritbandage över natten då han var lite svullen men det gjorde ingen skillnad på svullnaden utan han var lika varm och svullen under måndagen.
Promenerade honom och ställde in honom i boxen för natten.
Igår morse när jag kom hade benet svullnat upp ännu mer både uppåt hela vägen mot armbågen och ner till kotan. Känns övermäktigt att ringa ut jourveterinären under storhelg då det inte känns som att dem kan göra speciellt mycket förutom sätta in ev. penicillin och smärtstillande så har valt att avvakta till torsdag och då ringa till atg för en akuttid. Ställt honom på boxvila sen igår morse, men känns oroväckande. Någon som har erfarenhet av om det tex kan vara en spricka / nånting med en led / eller annat förslag? Han har två rivsår efter brodd men inget av dem ser djupt ut så känns tveksamt att det skulle ha gått in till leden. Jag är velig över att ändå ringa ut vet, samtidigt som jag inte har spec stor tillit till distriktarna och vill röntga/ultraljuda. Vad tror ni? Samvetet och börsen säger olika.
Kan jag vänta till torsdag eller vad ska jag ta mig till? :down: :nailbiting:

Bild från måndag
tumblr_myp8qaOlun1snck7xo5_1280.jpg


resterande från igår:
tumblr_myp8qaOlun1snck7xo4_1280.jpg

tumblr_myp8qaOlun1snck7xo3_1280.jpg

tumblr_myp8qaOlun1snck7xo2_1280.jpg

tumblr_myp8qaOlun1snck7xo1_1280.jpg
 
Sv: Sparkad på framknät

Nu kan ju bilder ljuga men jag tycker inte det ser speciellt allvarligt ut alls. Hade inte ringt till någon veterinär alls på några dagar utan avvaktat. Ingen boxvila heller utan rörelse i hage.

Detta under förutsättning att hästen inte är jättehalt och blir tjockare i benet efter rörelse. Annars brukar de tjockna på när de står stilla.
 
Sv: Sparkad på framknät

Det är så svårt att få med det på bild bara. När man ser det med blotta ögat och från alla vinklar så är han rätt rejäl tjock. Känns bara oroväckande att svullnaden stiger uppåt?
Tack för ett svar!
 
Sv: Sparkad på framknät

Det är inte direkt ovanligt att det gör det. Haltar han?

Det brukar vara det vanliga att de har svullnat upp när man kommer på morgonen efter att de stått i boxen under natten.

Ta och led hästen en stund så ger det säkert med sig.
 
Sv: Sparkad på framknät

Aha. Har aldrig varit med om en stigande svullnad tidigare bara :).
Ja, igår var han halt och ganska stapplig. Tidigare dagar har han inte varit halt.
Får se hur han ser ut när jag går av nattpasset nu och prova gå en sväng då kanske.
Vill bara inte att han ska göra det värre om det skulle vara så att det är något allvarligt. Det känns som att det går åt fel håll bara, men jag är ju iof inställd på det värsta trots att jag inget vet..
 
Sv: Sparkad på framknät

Det finns ju mycket "saker" som en svullnad runt ett knä kan trycka på. Dessutom finns det inte mycket mjukdelar att svullna i så det är säkert därför svullnaden sprider sig som den gör.

Normalt:
Att hästen svullnar mer vid stillastående
Stapplig när man börjar leda den
Ökad svullnad de första dagarna och att svullnaden ökar

Ej normalt:
Feber
Blockhalt (kan dock också vara normalt ibland)
Vill inte stödja på benet vid vila
Hela benet är jämttjockt

Sen kan man ju alltid ha otur.
 
Sv: Sparkad på framknät

Att han är stapplig kan bero på att han är svullen runt knät också. Vi hade en som fick ett sår på knät, han var inte halt när han kom in från hagen, men efter 1,5 h i box och när svullnaden kom så blev han halt.
 
Sv: Sparkad på framknät

Är inte hästen halt (låter som den är mer stel, av svullnaden) hade jag låtit den gå i hagen med lugn kompis (eller själv) och ringt för tid på torsdag alt. måndag beroende på utveckling.
 
Sv: Sparkad på framknät

Undrar också hur det går?

Jag och dottern har ju även vi brottats med vår hästs framknä hela julhelgen (för så fort det såg bättre ut slog dumstrut upp såret igen)
Svullen men aldrig direkt halt, ingen feber eller allmänpåverkan.

Det har gått åt sjukt mycket klisterlindor, tack o lov att de finns i svart då syns dom inte lika mycket :D
Det kommer väl bli ett fint vitt ärr där sen, men det matchar ju dom hon har på andra benet.

Men som dottern sa "jag börjar bli jäkla skicklig på att lägga spritbandage iallfall" :meh:
 
Sv: Sparkad på framknät

tar sista ...

Min häst snubblade i trav och gick ner ordentligt på knä i höstas. Hon fick ett
rejält skrapsår mitt på knät men blev inte halt. Detta hände på kvällen.
Det svullnade upp rejält under natten men svullnaden var väldigt mjuk. Kändes som en vattenfylld ballong ungefär. Hon gick väldigt stelbent eftersom hon svulllande gjorde det svårt för henne att böja benet. Jag hade kontakt med min vet på tfn och fick rådet att kolla tempen ( hon hade ingen feber ) och försäkra mig om att såret verkligen var ett skrubbsår och inte hade några djupa fickor ( det hade det inte). Vet tyckte att hon med fördel kunde gå i hagen. Svullnaden gick sedan sakta ner och försvann på ung en vecka.
Hästen blev helt återställd.
 
Sv: Sparkad på framknät

Kan glädjande nog berätta hur det gått!
Han fick som sagt stå inne en heldag (tisdag) och halva onsdagen innan jag bestämde mig för att linda om benen och så fick han gå ute 4-5 timmar.
Min equiterapeut kom i torsdags och gick igenom och behandlade honom och lite extra över knäet och sedan hade jag bett henne att göra en örtblandning (hon jobbar mycket med örter). Så han fick sin första dos av örtblandningen på torsdagkväll som innehåller bla. djävulsklo, maskros, järnört och någonting mer jag inte minns såhär på nattkvisten..
Igår fick han gå ut (inte jag som släppte ut) med sina stallbandage på och när jag kom dit igårkväll och tog in honom så såg han ut såhär :D

20140104053227-213.21.114.221.jpg


En jämförelsebild från hur han såg ut torsdag då han behandlades och sedan dagen efter. Mycket glad matte som tog av stallbandagen och fann detta :D
20140104053306-213.21.114.221.png


Enbart lite svullnad kvar över knäet. :)
 
Sv: Sparkad på framknät

Rörelse är A & O för denna typen av svullnad. Det är endast om man misstänker andra skador (frakturer, senor etc) som jag tycker det är värt risken att ställa på box.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 404
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 807
Senast: Görel
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 759
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 947
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp