sparkande föl!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare hallonsmurf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 110
H

hallonsmurf

Stoet jag vanligtvis rider har fått ett hingstföl som är tio veckor gammalt just nu. Han är 1 vecka för tidigt född, men han är pigg o nyfiken och vi har pysslat mycket med honom så han är inte speciellt rädd för oss människor. Men när man tagit in båda två i boxen kan han få för sig att sparka mot oss. Speciellt när vi varit elaka och tagit mamsen från honom en kvart... Jag förstår ju att han är oroligm men det tar rätt hårt när han kvickt vänder rumpan till och sparkar.. Jag har daskat tillbaka honom lite på rumpan och sagt ifrån..men är han stor nog att förstå? Hur hade ni gjort i denna situation? ... Man vill ju inte tillåta något som han inte kommer att få göra när han blir stor liksom... hmm.. tips :confused:

Som ovanstående skriver: beror det på om han vill dia och stoet inte tillåter det?

Ofta vill föl dia direkt när mamman kommer tillbaka till boxen och då kan den visa sig mycket irriterad om stoet inte står still.

Givetvis ska du till rätta visa fölet omgående. Daska till med handen på skinkan eller höj rösten med ett FY eller NEJ.

Tänk på att föl har lite taskig syn första månaden och kanske därför inte uppfattar att du är inne i boxen och sparkar mot er för detta?

Ett föl förstår mycket väl när den blir tillsagd. Det gäller att börja fostra fölet direkt och inte vänta när den är 6 månader eller äldre. Då har den redan fått ovanor som kanske är skadliga för oss människor (stegrar sig, sparkar etc).

Lycka till! Dom är underbara trots att de bråkar mellan varven! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 735
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 678
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter... 2
Svar
26
· Visningar
13 678
Senast: hastflicka
·
Hästvård Igår morse föddes ett shetlandsföl, hingst. Vi hittade lite fölbajs i form av mörka kulor i hagen. Igår var de i hagen under dagen medan...
Svar
4
· Visningar
4 085
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka