Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

(NSD)
Björnjakten är slut och alla nallarna borde ligga i sitt vinteride. Men en nalle hade inte pyjamasen på … Förra söndagen inträffade en riktig björnhistoria i bästa Ronny Erikssonstil - en travtränare svingade yxan efter björnen som ville fylla på kroppsdepåerna med hästkött.

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=39091&cat=7&pageIndex=0&arkiv=False
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Är detta ett skämt eller? Vad är det för en journalist??

Kusken bröt några revben, blev skitförbannad

lillbjörnen ett par rejäla fetsmällar

Hästar kan verkligen skicka iväg fetsmällar.

kraft i hästben och en spark är hästens absolut högsta samtalston.

Jag är wild and crazy - glada hästar hoppar, skuttar och slår. Inte för att skada utan för att det är kul att tänja kroppen och lägga iväg överskottsenergi

etc.etc. Så skriver man väl ändå inte i en seriös (?) dagstidning? Otroligt dåligt språk eller ett försök till språkutveckling?
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

hm, tror att journalisetn försöker driva lite med björnhistorien, eftersom det visade sig att det var en påhittad historia.. kanske därför h*n skriver lite skummt?
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

jag undrar varför i helsike han hade en yxa med sig
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Haha journalisten driver ju med hela den s.k. "björnattacken" :rofl: :bow:
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Hela den där björnhistorien var ju rent bullshit!
Man undrar ju vad den där travtränaren har innanför pannbenet eg:confused:

Oek jatt man kan ha en kniv med sig ifall hästen går omkull och fastnar eller nåt, och man måste skära loss sele/vagn.
Men en yxa:confused: känns lite väl drastiskt
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Detta verkade ju helt sjukt, att ha en yxa med sig när man tränar travhästar, ööh verkar ju logiskt!
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Hon som har skrivit artikeln är väldigt seriös och har dessutom anknytning till trakten. Så artikeln är skriven med viss ironi :p.

(svaret skulle ha varit riktat till Vertigo såklart)
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

lite konstigt skrivet..:crazy:
Har hon skolkat svenska lektionerna :D
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Låter helt sjukt!:bump:
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Det är dags att mobilisera mot det rovdjurshat som vissa människor försöker trissa fram! www.rovdjur.se. Bli medlem du också!
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

en seriös journalist låter inte sitt eget "tyckande" lysa igenom i en artikel - så vida det inte handlar om en debattartikel. det här är en helt klart oseriös artikel där egentligen inga fakta framförs.
journalistens uppgift är att informera allmänheten på ett objektivt sätt så att varje människa själv kan bilda sig en uppfattning.
journalisten kan även bidra till att få igång en debatt/diskussion kring ett ämne. det sker i så fall inom ramen för debattredaktionen och INTE under den vanliga redaktionella texten!
skäms!
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Men hallå Vertigo och Babsan och alla andra :
Har ni ingen humor, eller vad är felet på er?????????
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Nu vet inte jag hur papperstidningen är utformad, men såvitt jag har förstått det så är detta en krönika och ingen artikel i den bemärkelsen?
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Jag tror att yxan är till för att om hästen och sulkyn går omkull eller något annat problem inträffar så är det lätt att ta en yxa och hugga av sulkystången.
Eller något liknande? :crazy:
Tror också att journalisten drev lite med björberättelsen! Det står ju till och med att personen som körde sulkyn skrattade åt berättelsen! :p
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Självklart är hon krönikör ;)

Hon har en spalt i NSD varje lördag, eller rättare sagt, i deras helgbilaga.
Det hon skriver uppskattas mycket av oss som har, har haft, eller är i kontakt med hästar.
Detta just för att hon har sådan underbar humor, blandat med ironi men ändå skrivet med många kloka ord.
Ju roligare en text är att läsa och ju mer den liknar "det talade språket" desto lättare tar man ju till sig det hon verkligen ville få fram; att en spark är ett försvarsbeteende och att det oftast finns en anledning att en häst slår.

Tycker det är synd att det ska klagas och kritiseras så fort en smula personlighet lyser igenom i det vissa människor skriver.

Men dock har ju alla rätt att yttra sina åsikter...
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

OK, jag ger mig. det var en krönika. :smirk:
det svåra är att kunna SE det. för oss som inte läser tidningen i vanliga fall så ser det ju ut som vilken nyhetsartikel som helst. ingen "krönikeingress" typ: här kommer NN:s omtyckta veckokrönika ... typ :cool:
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

heder åt babsan som säger "jag ger mig" Det krävs mod för sånt
 
Sv: Sparken är hästens viktigaste vapnet vid sidan om flykten

Oek jatt man kan ha en kniv med sig ifall hästen går omkull och fastnar eller nåt, och man måste skära loss sele/vagn.
Men en yxa:confused: känns lite väl drastiskt

Gud vilken knäpp artikel! Vad kandlade den egentligen om? :angel:
Man hängde inte alls med först var det något om att ha blev skitarg och skulle mörda björnen och sen att man inte skulle bestraffa en glad häst... :confused:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSD) Ridinstruktör Karin Vågstedt, också känd som Bränna-Karin, har avlidit i en ålder av 67 år. Hennes närmaste är maken Kjell-Olof...
Svar
5
· Visningar
3 812
Senast: aldente
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSD) Hos fembarnsfamiljen Pohjanen-Tegelid på Sirillus är hästen ett naturligt inslag i helg och vardag. För Patrik Tegelid, 36, har...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) En trafikolycka som kunde fått mycket allvarlig utgång inträffade på tisdagskvällen mellan Rosvik och Trundön. En kusk, som körde...
2
Svar
26
· Visningar
3 732
Senast: coari
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSD) Ryttare som tävlar för annan förening får betala dubbelt så mycket för ett terminskort jämfört med övriga medlemmar och ryttare...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp