Sparkmatta i boxen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kolgrimmur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 580
K

Kolgrimmur

Någon som har nå förslag på vad jag kan sätta upp på boxdörren? Hon sparkar med framhovarna... rätt ofta, och det blir ju dels stora mörken på dörren, å dels kan det kanske skada hovarna?

Dörren är en skjutdörr, som lixom går på utsidan av boxen, om nån förstår? Så det går inte att sätta nåt tjockt där heller....

Det finns ju speciella sparkskydd, men det är ju så j*vla dyrt....

Har provat med en gammal matta, men den rev hon loss...och nu har jag en bit av ett liggunderlag, men det tiggar hon på istället :devil:

Hjälp mig!

Sv: Sparkmatta i boxen?

min ponny fick ha armerat gummi i sin box, jävligt dyrt men jävligt effektivt. det enda som fungerade.
utöver det fick han hönät, foderboll o hade leksaker i boxen.

Ring runt till "stenkross-firmor" deras gamla transportband är tjocka gummimattor. De används i många stall. Man brukar kunna få de gamla billigt eller gratis.

eller gå å sno såna där uppssprättade däck som dom har när dom spränger när dom ska bygga vägar :angel:

har samma brplem min häst e snart ute på andra sidan av plankerna vi har hitils inte hittat ngt som passar där tyvärr e lite irreterande så fort han vill ha uppmärksamhet hmm

Jaadu, om jag det visste.... jag tror besetämt att det är för att få uppmärksamhet... eller att hon har tråkigt helt enkelt.

Min teori är oxå att när hon gjort så hos förra ägarna(har bara haft henne ca 1½ vecka) så har det alltid kommit någon å pratat med henne, slängt åt henne en tuss hösilage osv.?

Jag grubblar varenda dag på vad man kan göra åt det, men har hittills inte kommit på en bra lösning på varför hon gör så eller hur man får bort det.

Läste i några hästböcker idag, där det bla tas upp om olater i stallet, men det står bara om vävning, krubbitning och boxvandring...

Bra idé...tyvärr blir det förmodligen för tjockt, så att det inte går att stänga dörren.... :(

Hur mycket är hon ute? Boxgrannar som stör? Oregelbundna tider? Undersök alla såna yttre omständigheter innan du tar till det jag skriver här nedan.

Det kan vara så att hon lärt sig att om hon bankar så kommer nån och pratar med henne, min förra kuse gjorde också så.

Enda sättet att komma tillrätta med problemet om det är så att hon gör så för uppmärksamheten är att inte göra nånting med henne om hon inte är helt lugnt. Inte säga till henne, inte ge henne mat, inte ta ut henne i hagen - ingenting. Med min kuse var problemet avhjälpt på ett par timmar då jag satt utanför hans box och läste tills han behagade att sluta banka, och efter det bankade han aldrig när jag var i närheten (med pappa kunde han slå lite då och då).

Så utrusta dig med en jäkla massa tålamod och sätt igång med konsekvensen. Tipset i fråga kan verka "taskigt", men är det bara uppmärksamhet hon är ute efter så är det betydligt bättre att lära henne att man får mat och uppmärksamhet när man är lugn.

Dock... Om detta inte funkar så skulle jag ställa ut hästen i hagen på permanent basis, för då skulle jag tolka sparkningarna som att hästen helt sonika inte vill vara inne. Dessutom stör de resten av hästarna.

MEN... Vad du än gör; kväv inte problemet med sparkmattor eller försök trösta hästen med leksaker, utan LÖS problemet.

Boxgrannarna vet jag att det inte är, för dom gillar hon verkligen.
Alltid regelbundna intag, fodringar, utsläpp osv.

Jag tror att det är som du säger, att hon vill ha uppmärksamhet... jag pratade med förra ägaren en stund inne i stallet en gång... då stod hästen och sparkade, genast gick ägaren fram och gav henne en liten pratstund, godis eller liknande....och självklart blev hon tyst...just då...men sen fortsatte det, så fort hon hör att nån är i närheten... ska försöka med ditt tips och se om hon oxå överger det :crazy:

Sparkmattan ville jag främst ha för att hon inte ska förstöra sig själv eller boxen (då ägaren kommenterade det en gång)

Får hoppas det löser sig nu...tålamod ska jag rusta mig med nu!

Tack :bow:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 652
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels... 2
Svar
20
· Visningar
3 044
Senast: Pilot
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 309
Senast: As_Vegas
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 722
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka