spärrat bankID - bedrägeriförsök?

tanten

Trådstartare
En av arbetskamraterna fick sitt BankID spärrat igår. Lite krångligt eftersom vi använder det för att signera rapporter på jobbet.

Vi kontakt med BankID visar det sig att "någon" försökt höja hennes swishgräns och att systemet slagit larm. Hon har mobilen spärrad med pinkod och den lämnade inte hennes skrivbord vid den tidpunkt detta ska ha skett.

Har hon virus? Har vi skadlig programvara i vårt nätverk på jobbet? Hur försiktig ska man vara med BankID?

Scary....

Men Swishgränsen kan väl bara höjas via datorbanken? Alltså när man är inloggad från datorn, inte via telefonen. Tänker att det kanske i så fall kan säga något om vem som haft tillgång vid aktuell tidpunkt.

Har hon kontrollerat att det bara är ett BankID hon har installerat? Så det inte finns flera, jag har t ex ett på telefonen och ett på iPaden.

Men Swishgränsen kan väl bara höjas via datorbanken? Alltså när man är inloggad från datorn, inte via telefonen. Tänker att det kanske i så fall kan säga något om vem som haft tillgång vid aktuell tidpunkt.

Har hon kontrollerat att det bara är ett BankID hon har installerat? Så det inte finns flera, jag har t ex ett på telefonen och ett på iPaden.
Helt säkert är att hon inte varit inloggad på sin bank via en dator utan alltid bara via sin mobil. Hon använde BankID för att betala en räkning på lunchen. Loggade ut och nån timme senare försökte någon på en underligt sätt höja beloppsgränsen. Swish har hon över huvud taget inte använt den senaste tiden.

Helt säkert är att hon inte varit inloggad på sin bank via en dator utan alltid bara via sin mobil. Hon använde BankID för att betala en räkning på lunchen. Loggade ut och nån timme senare försökte någon på en underligt sätt höja beloppsgränsen. Swish har hon över huvud taget inte använt den senaste tiden.
Vet inte hur det skulle kunna gått till..
Om vi nu tänker att det finns något slags trojan som vill kapa uppgifter ur mobilen så...

För att logga in i Swish behöver de ladda ned ett nytt bank-id. Det behöver man mig veterligen bankdosan till?
De kommer ju inte in i swish utan ID:et och kan försöka höja gränsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka