Spartråden

Sv: Spartråden

KL

Nytt kortsiktigt sparmål, blir en semesterkassa inför min "sommarsemester" jag ska ha i september, oavsett om den bara blir i Sverige eller om det blir några dagar i London också :)

Nu börjar motivationen tryta!

Men försöker tänka på min resa men det är inte lätt när jag ser en massa fina saker jag vill ha.
Men det går bättre än någonsin med ickeshoppingen. Det har hänt några ggr nu men inte i några stora summor.

Tycker det går sådär med matkostnaden. Har börjat småhandla lite för jag har inte orkat fixa någon matlista än. Får ta och skärpa till mig lite.

Hur går det för er?
Har ni hållit er under 1200 kr gränsen?

kl

Jag hakar också på, den här tråden behöver jag verkligen! :)
Fattig student som nyligen blivit med lägenhet. Dock riskerar jag att gå loss på inredningsprylar imorgon för favoritaffären har 25% på hela sortimentet :angel:

Jag har 154 kr exakt kvar till 1200-gränsen :p Men jag tror att det ska gå bra, jag behöver bara fylla på med frukt och grönsaker någon gång, annars har jag mat så det ska räcka hela månaden.

Har inte klarat nolltoleransgränsen, men provar igen nästa månad. Har lagt en femhundring denna månad ungefär, och har nu inga pengar kvar eftersom det blev att tömma kontona vid kontantinsatsen till bilen :angel: Så resten av månaden kommer jag iaf inte köpa något :)

Hoppas du klarar dig :)
Vilken dag byter du månad?
Jag byter den 18e så det är ju bara denna och nästa vecka kvar för min del.

Jag byter på löningsdagen :D Så jag har 22 dagar kvar, det blir nog lite knivigt men jag ska banne mig lyckas!

Ingen nolltolerans här heller men det viktigaste var att inte köpa massa nya kläder. 2 byxor till jobbet är det enda förutom 2 bhar jag hann köpa innan jag gick med här.

Men du köpte ju något vettigt för pengarna. Ska själv slänga ut en stor summa pengar nästa vecka när vi får huset men det ser jag som en investering. Pengarna finns ju kvar men är låsta i huset.
Du behövde en bil så du köpte en :)

Ja precis, bilen ingick väl inte precis i nolltoleransen, det var ju den jag sparade till :)
Däremot köpte jag mat och sånt för 500:-, men nu kan jag ju inte köpa mer så :angel:

Måste dock verkligen gå ned i vikt nu, så att kläderna sitter bättre. För jag känner mig otroligt tråkig och stillös :cry:

Det är klart du kommer gå ner i vikt. Det tar lite tid bara om man gör det på ett hälsosamt sätt. Så bara fortsätt kämpa på :)

Vad blir nästa morot med sparandet?
Eller är det hästen som gäller nu?

Jag hade aldrig klarat det tror jag, men jag levde ganska snålt när jag var student så jag vet ju hur man gör. Å andra sidan hade jag jobb dom 2 sista åren på gymnasiet så jag behövde aldrig hålla igen. Bara planera bättre.

Nästa morot vet jag faktiskt inte, att betala av billånet kanske? :angel:

Just nu är motivation inte så där superstor, för jag är heeeelt slut efter en heldag i stallet. Men ska få till lite armträning sedan, efter att jag städat. Och kanske en promenad. Har ingen koll alls på hur mycket kcal jag fått i mig idag :o

553 kroner har jag handlat mat för, och då räknar jag med ett kvitto(på 126 kr) från den 24 med, eftersom det blev nästan 5 måltider över från den handlingen(+ att jag bjöd 2 pers på mat!). Så jag har drygt 200 kr i veckan kvar att handla för, ser inte ut att bli det minsta problem med det :)

Ni som handlar mat för 1200 kr i månaden (om jag förstått det rätt), lever ni ensamma eller är ni fler i hushållet?

Kan ni ge förslag på vad det är ni handlar och vad för typ av maträtter ni lagar?

Det känns väldigt inspirerande att dra ned på matkostnaderna. Vi är dock två vuxna och ett barn på 9 månader, så matkostnaderna flyger lätt iväg (också inräknat blöjor och sånt). Några fler med sambo och barn här? Hur mycket handlar ni mat för varje månad?

:)

2 vuxna, 2 barn 4/6 år, en hund och 2 kaniner.

Har som mål att klara maten på 4800 kr denna månaden, och jag har denna och nästa vecka kvar att klara.

Fixar ni hemmagjord mat eller köper ni bara köpemat till bebisen?
mycket billigare att göra egen.

Hur många måltider per dag äter du då och hur många dagar i veckan, om man får vara nyfiken? Jag har ärligt talat ganska svårt att tro att någon klarar sin matkostnad på 500 kr/mån om det inte är så att de äter för andra pengar utanför hemmet men du får gärna överbevisa mig :)

@fikapaus_
Jag har sambo och ett barn på 20 månader, vi handlar mat (i butik samt "utemat" ett par ggr/mån) för ca 4000 kr/mån. Då är förvisso blöjor, hushållsartiklar inom städ/tvätt och hygienprylar för några hundralappar med i den summan. Vi äter de allra flesta dagarna frukost, lagad lunch+middag, ett mellanmål samt ev. kvällsmål och har mat/fikagäster ett par gånger i veckan.

Frukost, lunch, middag och frukt :)

Frukost består ofta av havregrynsgröt, lunch äter jag oftast på skolan men har klarat mig på 500 även när jag inte gjort det, lunch kan bestå av t.ex soppa jag gör själv. Middag kan vara lite allt möjligt :)

Äter en hel del havregrynsgröt :angel: men gör också all mat från grunden med billiga råvaror. Köper inte potatis, pasta och liknande. Det gäller att tänka med småslantarna - köp torra bönor i stället för burk osv. Men så äter jag inte kött heller. Det som drar iväg är när jag köper lax :)

*kl*
Finns det ingen som "sparar" genom att investera i sådant som ger avkastning, dvs efter att man har snålat och fått loss lite kapital, gör något långsiktigt med det?

Jag är ännu under 1200 kronor :)
Men har handlat lite inredningsprylar för runt 450 kronor.

Fick pengar av KFM som driver in en skuld åt mig, så jag fick 1400:- extra igår. Sparar 1000:- av dem och kommer isåfall ha sparat 6500:- denna månaden :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
693
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka