Spartråden

Sv: Spartråden

Jo, på sätt och vis gör jag väl det. För ett par år sedan sparade jag ihop en kontantinsats till ett hus, som jag nu bor i och det har hittills ökat i värde samtidigt som lånen minskat så det kan väl ses som någon halvmärklig form av sparande ;)

Jag sparar även en viss procent av inkomsten per månad i fonder, och är åtminstone lite engagerad i det sparandet gällande placeringar och utveckling. Just nu har jag en summa som ligger på ett vanligt sparkonto utan större nytta som jag gärna skulle investera klokare, men en viss beslutsångerst slår in varje gång jag tittar närmare på det :cool:

Min mamma skickar hem en kvitteringsbok till mig så att jag kan skriva upp hur mkt jag tjänar och hur mkt jag gör av med :).

LindgrenV:Fin bil:).

Jag har två konton.Ett vanligt bankkonto och ett öppet sparkonto.
Sen lägger jag och sambon 1500 kronor var på coop kortet i månaden,dvs 3000 kr på mat mm i månaden.Dock äter han ute en hel del med.

Ja, då får jag väl helt enkelt konstatera att jag är en oekonomisk ätare! Det
Vi äter ca 70% vegetariskt men när vi väl köper animaliska produkter så vill jag i största möjliga mån att produktionen har varit schyst, och då kostar det ju en slant. Sen att min lokala mataffär (med traktens generösaste öppettider, gah.) nyligen har tagit in Ben&Jerry's glass i sortimentet hjälper ju knappast ;)

*kl*
Finns det ingen som "sparar" genom att investera i sådant som ger avkastning, dvs efter att man har snålat och fått loss lite kapital, gör något långsiktigt med det?

Vi har ju precis köpt hus och sparat till kontantinsatsen. 200.000 kr ryker nästa vecka.
Sedan har vi pengarna men lägger till ett renoveringslån för det är lättare att betala av på lånet än att få ihop ett lika stort kapital inom den närmsta framtiden. Nu blir det fokus på huset och det som blir över av renoveringslånet betalar vi tillbaka på en gång, sedan är målet att bli av med det lånet fortare än kvickt.
Huset kommer sedan att värderas upp när vi är klara. Vi fick huset billigt trots områdets men det behöver som sagt renoveras. Andra hus i området kan gå upp till 500.000-700.000 kr mer än vi gav, så vi hoppas värdet ökar rejält.

Min man funderar på att låsa 50.000 kr på ett konto för några månader i taget för att få bättre ränta. Du kanske vet något om sånt och komma med tips?
Vi har även 2 fonder.

Ni som handlar mat för 1200 kr i månaden (om jag förstått det rätt), lever ni ensamma eller är ni fler i hushållet?

Kan ni ge förslag på vad det är ni handlar och vad för typ av maträtter ni lagar?

Det känns väldigt inspirerande att dra ned på matkostnaderna. Vi är dock två vuxna och ett barn på 9 månader, så matkostnaderna flyger lätt iväg (också inräknat blöjor och sånt). Några fler med sambo och barn här? Hur mycket handlar ni mat för varje månad?

:)

Nu har jag inte barn, men i hushållet är det två vuxna och två katter. För min del är det väldigt lätt att hålla matkostnader nere av någon anledning, jag är bra på att laga mat av det som finns hemma samt köpa efter säsong och erbjudanden.

Jag är vegetarian och min sambo äter lite rökt skinka, falukorv och bacon då och då. Vi köper bara svenskt kött, närproducerad korv, ekologiska ägg, ostprodukter utan löpe i, fair trade i största möjliga mån när det gäller produkter som garanterat kommer från länder med generellt dåliga arbetsförhållanden osv. Jag köper ofta röda och gröna linser, kikärtor och liknande från Risenta och kokar själv, använder mycket sällan vegetariska halvfabrikat (förutom i vissa rätter där det passar att ha färs samt om vi blir sugna på korvstroganoff). Baserar ofta maten på vad som är billigt just nu i grönsaksväg och äter varierat.

Vi handlar på Ica Maxi en gång i veckan och där köper vi mat, hygienprodukter, hushållsprodukter, kattmat, kattströ och blommor samt annat som man då och då kan tänkas behöva och hitta där. Skriver en handlingslista varje vecka vilket jag gillar, orkar inte flänga i affären varje dag utan får det gärna gjort en gång i veckan på en timme. De senaste 2 månaderna lade vi 2020 kr respektive 2170 kr på Ica Maxi och då är det för "hela familjen". Det är jag väldigt nöjd med om man betänker att vi inte snålar när vi handlar eller drar oss för något om vi vill ha det.

*kl*

Nu är jag tillbaka från min Ullaredsresa och det blev lite dyrare än det skulle. Detta i kombination med oförutsedda utgifter (som självklart alltid kommer när man minst anar det och inte har råd:( ) leder till en riktig sparmånad. Och självklart fick sambon inte sin a-kassa ännu (det har dröjt tre månader, men nu skulle dom verkligen ha kommit..)

Nu har min sambo fått jobb ( :banana: :D :) :bump: ) så nu är jag inte längre ensam försörjare. Det betyder att vi kan spara till hus så jag snart äntligen kan ta hem hästen. Ska spara ihop ungefär 30k På 2-3 månader.
Har en tendens att låta pengar glida lite mellan fingrarna vid löningsdags :o

Just nu har vi iallafall 18 dagar kvar till löning och 322kr kvar på kontot.. Samt en undanstoppad hundralapp hemma. Som tur var ska sambon göra lite extrajobb i helgen, samt helgen därpå som borde ge några tusenlappar. Och jag har lagt ut lite kläder och en älskad jacka, som jag krympt ur, på tradera.

Ja och jag prioriterar också att handla i de större affärerna. Åker antingen till Ica maxi eller city gross (har busskort så tar bussen dit), det tjänar jag också några slantar på i slutänden :)

KL

786:- av 1200:- har jag gjort av med, 20 dagar kvar. Vilket blir 20 kr/dag. Finns mat för torsdag, fredag och lördag hemma

Ett litet tips är att kolla upp vilken mataffär som fått bäst resultat i PROs tester.. Har hört att det fuskas en del söderut med resultaten men för det mesta är det ganska tillförlitligt. :)Vi har affärer 2mil bort, och affärer fem mil bort. Brukar välja dom som är fem mil bort så vi samtidigt kan tanka billig finsk diesel.

Idag köpte jag ingenting och det blir det inte imorgon heller förutom ett paket popcorn för det måste jag ha!

Köper vi inget under helgen lägger jag undan 1000 kr till resan den 10:e. Som ett litet delmål :)
Sen är det bara en vecka kvar tills nya månaden börjar. Känns som det kan gå det här :)

Jag är så illa tvungen att spara eftersom CSN är oförmögna att använda sina egna bestämmelser :grin: Dessutom har jag en pågående tvist med min förra hyresvärd. Deposition på ca 45 000 kronor som inte återbetalats. Men KFM kan inget göra. TR vill inget göra. Hyresnämnden får inget göra. Så ptja, vi får väl se hur detta ska gå...
Dessutom har jag och min fästman blivit särbos vilket såklart gör livet lite dyrare. (Och gör att jag "måste" köpa ny TV till sovrummet och en ny systemkamera :p )

Detta innebär såklart att jag får ta av mina sparpengar vilket inte är kul! (Förhoppningsvis går mitt överklagande hos CSN igenom vilket skulle ge ca 20-22 000 kronor extra. Sen hoppas jag såklart på att det snart kommer beslut på att hyresvärdarna ska betala tillbaka pengarna till mig. Men det är ju såklart inget jag kan räkna med :mad: )

Gällande sparandeformer så sparar jag både i fonder, aktier och på vanliga sparkonton. Har några olika banker men använder främst Handelsbanken.

Oj, hoppas dina pengatvister löser sig, inga småpengar direkt...

kl
Vad finns det för olika sparande? Eller kallas det investeringar om man t.ex. köper fonder och aktier? Finns det något som är idiotsäkert?

Har precis överstigit gräsen på 1200, men får väl sätta 3000 iaf då vi är två vuxna?

Jag tycker inte det är rimligt med bara 1200 kr två personer. Minst dubbla.

Måste kolla ifall vi överstigit våran budget sen, det känns så. En vecka kvar bara och vi har mat så det räcker och blir över men ändå köper man mer..
Lite här och lite där, det gör mycket i slutändan.
Men jag kan inte tro att det är så mycket vi överskridit. Mer på shoppingen i så fall. Det skulle vara nolltolerans men det har det inte blivit.
Inga nya kläder i alla fall :)

Räknade på det nu och vi har spenderat 4352,77 kr på mat än så länge och då är mat, hushållsartiklar, utemat och allt till djuren inräknat. Så vi har 500 kr kvar att spendera på mat och frys och kyl är fulla så vi ska verkligen klara oss!

Sedan passade jag på att räkna ut för resten av månadens spenderande och det är 900 kr jag inte kan se vart dom har tagit vägen. Får se om jag kan hitta kvitton. Tror lite är från apoteket.

Sedan har jag gjort en liten investering denna månaden. Jag köpte saker för 320 kr som jag sedan satte ut på tradera för jag visste att det skulle sälja. Dom går ut imorgon men än så länge är det in 1100 kr, alltså en vinst där. Dom går ut imorgon så eventuellt kan det öka lite till :)
Totala sparandet från shoppingkontot är hittills 5500 kr och imorgon sätter jag in 1000 kr till till resan.
Har sparat massa på att inte shoppa och är glad över att det faktiskt gått helt okej att låta bli.

Vad duktiga ni är på att hushålla och vad duktigt av dig matmissbrukaren som hållt igen så mycket!

KL
Jag är imponerad, har inte köpt en enda bok på bokrean (och har då ändå surfat på adlibris och tittat men lyckats hålla mig ifrån!) Det känns verkligen bra! :)

Tack :)
Jag tycker alla här är duktiga och kämpar på bra!
Vad bra att avstå böckerna. Jag har också kikat på dom men kunnat avstå. Jag får läsa ut dom jag har hemma först.

kl

Mina försvunna 900 kr är nästan tillbaka. 320 kr var barnens veckopeng under veckorna och 315 kr var för apoteket som jag trodde.
266 kr som jag inte vet vart dom hamnat nu men det är ju ingen summa att tala om så det bryr jag mig inte om att ta reda på.
Jag tror 100 kr var till mannen när han behövde köpa lunch till jobbet en dag när han fick hoppa in en ledig dag och och inte hade förberett lunch dagen innan.

Senast ändrad:

Oj, hoppas dina pengatvister löser sig, inga småpengar direkt...

kl
Vad finns det för olika sparande? Eller kallas det investeringar om man t.ex. köper fonder och aktier? Finns det något som är idiotsäkert?

Ju säkrare desto sämre avkastning. Att spara i en bank med insättningsgaranti är ju "säkert" men trenden just nu är ju att de sänker både inlånings- och utlåningsräntan så jag blev trött på att ha massa pengar på banken och inte få något för dem, så jag köpte ett hus istället för att ha att hyra ut. Får återkomma med rapport om hur det gick.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
693
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka