Spartråden

Sv: Spartråden

kl

Så, nu har jag avreggat mig från typ 20 olika företags nyhetsbrev på mailen, så slipper jag se alla "bra" erbjudanden.

Inte shoppat något idag heller :)

Hade även rätt om mina beräkningar med matköp. Vi behöver absolut inget före minst lördag och då bara färskvaror.

Har lagt undan 5000 spänn hittills från shoppingkontot denna månaden till sparande och till kretaresan.

Angående mitt klädberg, är det någon mening med att sälja av lite av det nya eller är det bättre att behålla allt och skita i att köpa nytt bara?
Tror jag har lite nya plagg jag aldrig kommer använda och då kan jag väl lika gärna sätta ut dom på aktion?

Veckohandlade idag, landade på typ 400 kr. Brukar vara 700 kr. Köpte ändå lite onödig mat som färdiggrillad kyckling till barnen, orkade inte fixa lunch.
Hämtade även ut lite medicin till sonen men det går på sitt egna konto.

Kanske är lika bra. Kan ändå inte få plats med allt i garderoben. Hälften ligger i lådor..

Men HUR rensar man? I mina ögon behöver jag allt.

Annars går mina aktioner som jag har ute nu okej. Uppe i 350 kr och jag sa minst 300 kr men vill ha upp 2 st lite till innan jag är nöjd.
Sen sätter jag ut lite annat som ligger och väntar här hemma (läs:mycket prylar).

Har kollat igenom väskor och solglasögon m.m. och hittade lite som kan åka.
Har ju ändå fått glasögon nu så måste fixa ett par solglasögon med min styrka i ändå. Men det ligger lite längre fram, typ april-maj innan sommaren kommer.

Du provar, du tänker och du analyserar! Jag har också svårt att rensa, men lyckades rensa bort tre stora väskor med kläder för ett par månader sedan. Jag rensade sådant som:

1. Jag inte använt på väldigt länge och dittills inte funderat på att använda den igen/saknat den
2. Inte passar optimalt
3. Inte går att matcha med övriga kläder och inte är en favorit (har man en favorit som är svårmatchad brukar jag spara)
4. Slitna kläder - allt med hål, fläckar eller liknande. Har man mycket kan man lika gärna rensa bort dessa!

Får ta och göra ett försök :)

Kollade parfymerna när jag ändå höll på. Vem behöver 19 st. Använder inte ens hälften längre.

Men är sånt bättre att sälja i paket eller var för sig?
Där är nog svårast att rensa för jag gillar ju alla även om dom inte används. Men några favoriter har jag ju..

kl.

Jag har ett lönekonto, dit mitt bankkort är kopplat, det är här ifrån jag gör alla mina "vardagliga" köp. Sen har jag ett sparkonto till mig, här tar jag bara pengar när jag måste, som t.ex. bilköp eller resor. Allt som är kvar på lönekontot vid månadens slut sätts in här, alltså ingen fast summa varje månad. Sen har jag ett hästsparkonto, här tar jag pengar ifrån om det är dyrare hästgrejer som köpts eller för veterinären. Jag sätter över 500kr till hästkontot varje månad och det går lätt plus. Det är dom tre kontona jag har.

Jag har hört att folk har matkonto, bensinkonto osv. Hur många konton har ni? Funderar ni på att skaffa fler eller tycker ni att ni har "onödigt" många?

Jag har ett konto där min lön sätts in och därifrån dras alla räkningar, mat, bensin och övriga inköp. Det som blir kvar sätts in på ett sparkonto, ett resekonto och ett konto för oförutsedda utgifter. Jag har alltså 4 konton totalt. Jag har just nu lite drygt en månadslöns på kontot för oförutsedda utgifter men jag hoppas snart att det närmar sig 20 000 i alla fall :)

kl.

Jag har ett lönekonto, dit mitt bankkort är kopplat, det är här ifrån jag gör alla mina "vardagliga" köp. Sen har jag ett sparkonto till mig, här tar jag bara pengar när jag måste, som t.ex. bilköp eller resor. Allt som är kvar på lönekontot vid månadens slut sätts in här, alltså ingen fast summa varje månad. Sen har jag ett hästsparkonto, här tar jag pengar ifrån om det är dyrare hästgrejer som köpts eller för veterinären. Jag sätter över 500kr till hästkontot varje månad och det går lätt plus. Det är dom tre kontona jag har.

Jag har hört att folk har matkonto, bensinkonto osv. Hur många konton har ni? Funderar ni på att skaffa fler eller tycker ni att ni har "onödigt" många?

Just nu har jag ett eget konto med shoppingpengar på, ett gemensamt konto med 2 kort knutna till som jag och min man har som matkonto, ett sparkonto som bara ökar. Tar aldrig pengar därifrån, ett kretakonto till resan jag ska åka på i höst och ett buffertkonto som ligger som reserv om pengarna en månad inte skulle räcka till eller om vi köper något dyrare. Det kontot fylls också på hela tiden. Alla pengar som blir över åker in på detta förutom det som jag sparar undan till övriga konton. Fördelar överskottet.

Sedan vet jag att min man har ett lönekonto, ett bilkonto, 2 fonder, ett eget visa och vårat gemensamma samt 2 sparkonton.

Tror det var alla.
Barnen har varsitt konto med som vi sätter in pengar på.

Edit, kom på att jag har ett csnkonto med. Sparar alltid undan dit och betalar det jag ska när det är dags. Har bara detta och nästa år kvar och totalt 10.500 kr och det har jag tänkt ska vara avbetalt till årsskiftet så slipper jag det sen. Enda lånet vi har förutom huslånet som vi får om några veckor.

Senast ändrad:

På min vanliga bank har jag ett lönekonto med ett kort kopplat till, ett räkningskonto, ett bokonto där lånet är kopplat till och ett sparkonto.

På min sparbank så har jag tre konton, ett bo, ett special (just nu rese) och ett
vanligt sparkonto.

Sen har jag ett matkonto som är kopplat till ett kort på en annan bank.

Jag har tre; ett där pengarna kommer in, från detta dras också räkningar. Till detta konto är mitt bankkort kopplat.
Ett servicekonto, där ränta och amortering på lägenheten dras från. Det dras inte varje månad men jag för över pengar till detta varja månad för att det ska vara en jämn månadskostnad för lägenheten. Jag för också över lite överskott varje månad för att ha en liten buffert till lägenheten.
Ett sparkonto där jag för över en summa(beroende på inkomst) när jag får lön/csn, men händer ofta att jag underskattat mina utgifter för månaden och får ta tillbaka till spenderarkontot...

Innan hade jag ett matkonto på mitt icakort, men bor inte längre nära nån icabutik så jag använder inte detta kort längre, ska spara kvitto istället för att hålla koll på matinköpen.

Bensinkort/konto har jag inte, brukade bara bli en full tank i månaden, ev nån liten tankning i slutet av månaden ;) Tjänar man nåt på att ha nåt kort hos nån bensinkedja???

Har även lite fonder och aktier som jag aldrig rör, sätter in 300 på ett av dom varje månad bara.

Jag trodde det stod bokkonto och jag funderade hur mycket du lägger på böcker egentligen :p

Glömde att jag har ett ica bankkort också där mina matpengar finns!

Tjänar man nåt på att ha nåt kort hos nån bensinkedja???

Man får ju öresrabatt på varje liter bränsle man tankar med på de flesta bensinkedjor, så allt lär man tjäna på det ;) Sen tror jag t.ex. Jet inte ger någon rabatt på sitt kort men det är som kredit så man inte kan bli skimmad iaf.

fryckan: jag läste också bokkonto :D

Vi har ett bensinkort. Vi betalar inte enbart bensin på det utan ena bilens försäkring kommer på det eftersom vi tankar på Volvo och har ena bilen försäkrad där.

Sedan har vi ett kreditkort. Utnyttjas aldrig till mer än saker vi tjänar på att köpa via det. Tex min resa till kreta. betalar jag med kreditkortet har jag automatiskt avbeställningskydd samt får tillbaka alla pengar om företaget tex ställer in resan eller går i konkurs. Så min resa är säkrad genom kortet.
Sedan kommer vi betala alla nya vitvaror till nya huset på det. Istället för 1 års garanti får vi 5 år bara för att vi köper via kortet.
På bensinkortet får vi nån värdecheck att handla på hos Volvo och dom utnyttjas min man till bilolja, reservdelar m.m.

Edit, vill tillägga att när vi handlar på kreditkortet så betalar vi med det, sedan sätter vi över pengar direkt till kortet igen så det blir aldrig någon skuld på det och vi får alla förmåner ändå. kortet är gratis för våran del genom våran bank och det tillkommer inga extra avgifter för det. Man kan betala in på kortet när man vill men minst typ nån procent av skulden varje månad. Vet inte, har aldrig fått någon räkning.

Senast ändrad:

KL

Har börjat skriva ner och spara kvitton på det som köps in och inser att det är nyttigt men hemskt samtidigt (inser vad mycket onödigt som köps!)

Har varit slösig idag på HMs VIP-frukost med 20% rabatt. En väska jag spanat på länge fick följa med hem och en svart basklänning. Löjligt kär i väskan (skäms på mig)

Knapp.

Jag har bensinkort, företagskort och har märkt skillnad. Framför allt är det gött att betala det på räkning.

Jag shoppade igår, en liten bebbe född 2012 :angel: så nu ska det sparas för 1 juni är han avvand och färdig att komma hem :love:

Vad roligt :)
Ras?

kl

Nu känner jag mig faktiskt lite deppig :(
Har rensat kläder hela dagen, provat och synat och av de 315 plaggen jag skrev upp här innan så fick jag bort 75 st.
Jag vet ju att jag var tvungen till att få bort lite men det känns svårt ändå.

Jag har en hög på typ 30 plagg som är kanske. Vet inte ifall jag ska ha kvar dom eller inte men det är en del sommarkläder så det får stanna ett tag till så får jag rensa om 2 månader igen.

Jag behöll ju en hel del kläder så jag har helt enkelt köpstopp.

Jag hade tänkt sälja av det mesta. Hade mycket nytt med lappen kvar av dyrare märken så dom är nog lätta att bli av med. Resten är nog bäst att sälja i ett stort paket.
Nu återstår skor och parfymer. Blir inte många skor som ska bort. Använder nästan alla och det är ju slitvaror så dom får stanna. Dom som jag inte använder åker.

Positivt är att mina aktioner ökat från 350 kr till 700 kr idag. Dom går ut ikväll så kanske det det höjs lite till. Resan till Kreta är nu betald i alla fall :) Fattades precis 700 kr.

Tänk att det är enklare att flytta ju mindre prylar man har;)

Jag lägger inte ut särskilt mycket kläder på Tradera, jag lämnar bort det till typ Erikshjälpen, jag tycker det är lite omständigt att packa det nämligen. Men märkeskläder och oanvänt tror jag definivt kan gå bra där. Så om man lämnar till hjälporganisationer brukar jag tycka att det känns bra i hjärtat att någon annan får nytta av det jag ändå inte använder.

Perfekt ju! :laugh: Extra pengar är aldrig fel.
Jag har rensat lite bland hästgrejerna, blev några bett och lite körutrustning som ska försöka säljas. Har inte så mycket annat, redan sålt rätt mycket.

Jag har tre konton. Ett lönekonto (med kort), ett sparkonto (olåst, rätt dålig ränta) och ett gemensamt lönekonto med sambon till hyra och såna gemensamma kostnader.

Funderar på att öppna ett annat sparkonto, låsa det och få högre ränta. Är ju bra för långsiktigt sparande. Fast å andra sidan kräver de flesta att man sätter in en större summa först, och det har jag inte i dagsläget..

Sambon och jag har satt upp ett sparmål! Vi ska köpa hus :laugh:
När jag fått jobb och när vi har tillräckligt mycket sparat för att få ett bra lån, då ska vi börja leta på riktigt :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
693
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka