Bukefalos 28 år!

Spatt hos häst

Ämelie

Trådstartare
Min häst veterinär besiktades igår (hon är hos en fodervärd). Vet. trodde då att hästen har fått spatt, men det var isåfall väldigt lite och hon skulle gå att rida som vanligt!

Ringde upp vet. idag för att höra hur han kunnat konstatera det, ingen röntgen är gjort. Som han förklarade det så syntes det när hästen travade i nedförbacke efter böjprov. Att hon då ska ha knäckt till i hasen. Han sa även att hon var lite fyllt över hasleden. Jag berättade för honom om en gammal sparkskada som hon fick för ett år sedan om det kan vara så att det var den som spökar och de kunde de givetvis vara. (hon har varit fyllt i hasen sedan dess) Han tyckte inte att de var värt att kolla upp, eftersom det var så lite isåfall och det var en fördel att hästen hölls igång.

Hästen är ett halvblod (f-88) som tävlat hela sitt liv, så jag tycker iof inte att de är så konstigt att hon får någon anmärkning. Har ändå några frågor som jag skulle bli tacksam över om ni kunde besvara:

1.Finns det någon behandling mot spatt, eller är det enbart operation som gäller om det blir sämre?
2.Som jag förstod det så kunde även spatt läkas ut av sig själv och ibland kan hästar ha spatt uta att de märks och sedan läka igen, utan att hästen visat några symptom, stämmer det?
3.Om spatt uppkommer pga av överansträngning är det då ärftligt?
4.Kan spatt upptäckas på ultraljud eller måste man röntga?

Om ni har något mer att tillägga om spatthästar så vore jag tacksam!

Tacksam för svar! :bow:

//Ämelie
 
Sv: Spatt hos häst

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, den upptäcks via röntgen och jag skulle nog inte uttalat så tvärsäkert att hästen har spatt som denna veterinär gjorde. En hasledsinflammation ger de symptom som du beskrev, men är inte detsamma som spatt.

Spatt läker inte ut, den är som sagt kronisk och kan då hamna i ett vilande läge. Har man tur så förblir åkomman vilande, i annat fall blossar den upp på nytt och kan i de sämre fallen sprida sig till andra nivåer.
Den vanligaste behandlingen sker med hjälp av antiinflammatoriska medel, både oralt med även insprutad i hasleden på aktuell/a nivå/er.

Operationer kan man göra, men i erat fall skulle förmodligen bedömningen vara att hästen är för gammal eller så nekar försäkringsbolaget ersättning.

Hästen kan få spatt utan att uppvisa synbara symptom, men mycket hänger också på ägaren/ryttaren för helt osynligt är den inte.

Både ock, det finns sk spatt pga smärttrauma och man vet också att en felaktig skoning kan ge upphov till spatt. Spatt har konstaterat vara ärftlig, man härrör också en del av uppfödning till en av orsakerna.

Spatt kan ALDRIG läka ut, det gör ingen kronisk åkomma tyvärr.
 
Sv: Spatt hos häst

Tack för ditt svar! :bow:

I mitt fall skulle det aldrig bli aktuellt med operation, som du sa så skulle nog försäkringsbolaget väga betala och hästen är trots allt rätt gammal. Utan var bara nyfiken. Men förhoppningsvis så blir det inte värre heller!

Så man kan alltså inte konstatera spatt via ett ultraljud om jag förstår dig rätt?
Vi gjorde ett ultraljud på henne i februari pga sparkskadan och det stod då i pappret att ett ligment var lite klämt pga av svullnaden i hasleden. Svullnaden har ju såklart gått ner efter det, men sedan dess så ha hon varit lite fylld som sagt. Vi gjorde även böjprov efter det och då var hon u.a, så det kanske inte alls har något med den skadan att göra.

Har iaf bett fodervärden hålla ett extra öga på henne så det inte förändras till det negativa. Eftersom jag tänkte ta ett till föl på henne till våren så kommer jag nog röntga henne då, så jag är säker... vill ju inte avla på ett sto med defekter, även om hon redan har en avkomma.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst fick spatt när han var 10 år och har varit besvärsfri sedan han var 12 år gammal. På röntgen har det sett "fint" ut med...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: hanny
·
Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 143
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 985
S
Hästvård Kan olika veterinär tolka samma röntgen olika? Köpte för ca ett år sedan en tävlingshäst som vid röntgen vid besiktningen visade mkt...
Svar
12
· Visningar
2 488
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp