Bukefalos 28 år!

Dags att säga farväl?

Sv: Dags att säga farväl?

Brukar inte skriva här så ofta men detta berör mig verkligen så jag ger lite input.

Mitt halvblodssto fick för ett antal år sedan diagnosen spatt på båda bak, ganska lindrigt enligt veterinären och prognosen var god. Detta var på sensommaren och vi åkte för behandling ett antal gånger under hösten men trots att det var så lindrigt på röntgenbilderna så blev hon bara sämre. Jag våndades stort över beslutet men när vintern var i antågande så valde jag att låta henne somna in. Den pigga och alltid glada damen blev sur och grinig och högg efter oss och t o m lyfte ett bakben ibland när vi kom nära bakbenen. Vissa dagar var det bättre och vissa sämre.

Hade det varit vår hade jag nog gjort som flera sagt och släppt ut henne på ett stort bete och låtit henne gå till hösten och utvärderat efter det men så stapplig som hon var vissa dagar i halt väglag kändes inte som ett alternativ.

Den dagen jag fattade beslutet bara visste jag att det var rätt, jag tittade in i hennes ögon och såg bara trötthet. Det är jätte svårt men man känner sin häst och brukar veta när det är dags om man rannsakar sig själv.

Känner verkligen med dig, Lycka till!

Tack för ditt fina inlägg!

Jag känner samma sak när jag tittar i min hästs ögon! Han ser så trött ut!
Det är inte alls samma glada ögon.
Hela han har en annan hållning, han hänger med huvudet, ser trött ut.
Han är inte alls lika pigg och glad som han har vart :arghh:
 
Sv: Dags att säga farväl?

Tack för ditt fina inlägg!

Jag känner samma sak när jag tittar i min hästs ögon! Han ser så trött ut!
Det är inte alls samma glada ögon.
Hela han har en annan hållning, han hänger med huvudet, ser trött ut.
Han är inte alls lika pigg och glad som han har vart :arghh:

Med tanke på det stycket hade jag gjort valet att låta honom somna in, tyvärr.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Jag håller med.
Ser man i hästens ögon att den inte vill längre, då tycker jag att det är dags att fatta det avgörande beslutet.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Vi har en spatthäst i stallet,han är 20+ men rids regelbundet,det enda som ägaren är försiktig med är hoppning,men annars så rids han på både ridbana och i skogen i alla gångarter. Det som har hjälp att få han ännu fräschare var att slänga ut han i lösdriften.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Åh är det en Frieser också! Jag bytte ras till Frieser efter att jag låtit min tjej somna in och har aldrig ångrat mig, det finns ingen mer underbar ras (i mitt tycke).

Det låter i mina öron som att du egentligen har bestämt dig men att det är så svårt att säga det högt liksom. Man är aldrig så ensam som när man själv skall fatta beslut över någon annans liv och död. Det är tyvärr det ansvar som man måste ta när man har djur och jag har med stor sorg fått göra det flera gånger. Gå på din magkänsla och låt ingen annan påverka dig i någon annan riktning eller få dig att må ännu mer dåligt över ditt beslut, du känner honom bäst!
 
Sv: Dags att säga farväl?

Ja, detta är min första Frieser och jag kommer nog aldrig att ha något annat än Frieser i framtiden. En helt fantastisk ras, går inte att beskriva med ord!

Ja, när jag skerv inlägget hade jag i stort sett bestämt mig för att ta bort honom. Han ska som sagt till veternären om två veckor och jag hade tänkt att ser dom inga förbättringar så låter jag honom somna in. Givetvis kommer han att undersökas, kanske ta någon ny röntgenbild osv för att se vad som har hänt under dessa två månader.

Era åsikter känns jättebra, några är positiva och tycker att jag ska ge honom en chans och några tycker att jag ska låta honom somna in...det är jättesvårt att veta om man tar rätt beslut..

Idag hade jag ett långt samtal med min stallhyresvärd, hon sköter alla in/utsläpp och hon ser hästarna flera timmar när dom är ute i hagen.
Hon tycker inte att jag ska ge upp hoppe än. Hon tycker att min häst är mycket piggare när hon släpper ut och tar in honom. Han busar faktiskt i hagen, kör "galopprace" bockar och sparkar bakut...vilket han aldrig gjort tidigare. Så hon säger: SÅ ont kan han inte ha!!
Hon tror också att värmen och betet gör honom lite tröttare och slöare, han går ju ute fler timmar / dygn nu och det gör att han blir trött....

Ahhhh... vad ska man göra??? Kanske han har en liten liten chans?!

Ja, nu har jag bestämt att han ska undersökas noggrannt av veterinären om två veckor, finns det ett minsta lilla hopp så skickar jag honom på lösdrift under sommaren, låter honom vila till hösten och ser sedan hur han verkar...

:love:
 
Sv: Dags att säga farväl?

Spatt kan ta 6-12 månader innan inflammationen lägger sig. Förstår att hästen bara kostar dig pengar och tid just nu, men ser veterinären att hästen har en chans så kanske man ska ge hästen ett halvår, till hösten, och se om han läker ut. I rörelse dygnet runt på bete och låta det bära eller brista. Kostnaden för dig blir minimal och kanske har du en utläkt häst till hösten. Tycker inte att allt sprutande i leder hit o dit hjälpt till att förkorta hältor hos min häst avsevärt, det har bara tålamod gjort.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp ännu. Det har ju inte gått lång tid alls! Ge hästen sommaren åtminstone, speciellt med tanke på att den verkar pigg och glad och busar i hagen.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Det kunde lika gärna varit jag som skrev ditt inlägg. Jag och min häst är i precis samma situation..
För oss började det förra hösten när jag tömkörde henne och tyckte att hon så väldigt orytmisk ut. Ingen direkt hälta utan hon såg bara konstig ut när hon travade. Under hela 2012 hade vi tränat och tävlat dressyr på LB-LA nivå utan att varken tränare eller någon annan sagt något om att hon såg konstig ut. Tvärt om så har jag bara fått positiva kommentarer om att hon är så fräsch för sin ålder, hon är 18 i år.

Vid första veterinärbesöket så höll veterinären med mig om att hon såg konstig ut. Hon visade bara stelhet i bakbenen när hon böjdes. Vi åkte hem med en kur metacam och skulle på återbesök efter 2 veckor.

När vi var tillbaka så skulle även en kiropraktor kolla på henne så att ryggen och det var okej. Vi började med att longera och hon såg fortfarande konstig ut. När sen kiropraktorn kollade på henne så satt hon fast i SI leden och i några olika kotor i ryggen. När den undersökningen var klar så var hon tydligt halt på höger bak och hon åkte in på röntgen direkt. Där påvisades spatt i alla tre glidlederna i båda bak. Vi åkte hem med ordinerade skrittpromenader helst 2 ggr per dag.

Sen har vi varit tillbaka på några återbesök och det har sett mycket bättre ut men det har funnits en stelhet i bakbenen vid böjprov och longering. Då tyckte veterinären (1) att vi inte skulle spruta mer utan jag skulle sätta igång henne försiktigt och se hur det utvecklade sig.

Senast i var hos kiropraktorn (i februari) så var hon öm i länden och vi oroade oss för att det berodde på spatten. Nu fick vi en annan veterinär(2) som tyckte att vi skulle spruta igen för säkerhets skull.

Senast vi var på återbesök (i början av mars) så gick hon omkull på en isfläck precis innan vi skulle åka. Så hon var tydligt halt när hon skulle kollas med det berodde på olyckan tidigare på dagen. Men spatten kunde ju inte kollas.. Vi började diskutera utdömning med veterinären (2) och han tyckte att det var dags för oss att börja fundera om vi inte gjort allt vi kan. Hon är ändå 18 år och har inte så många år på tävlingsbanan kvar ändå.

Det är här vi är nu. Jag har haft henne inackorderad tidigare men tog i slutet på maj hem henne till mina föräldrar där hon går på bete/lösdrift under sommaren. Jag har ångest varje dag för hur jag ska göra med min bästa vän :crazy: Hon är väldigt pigg och glad att rida och ingen som kollar på oss tycker att hon ser stel och dålig ut. Hon ska få gå sommaren ut med skogsturer och bara ha skoj medans jag funderar på hur jag ska göra.

Förlåt för att mitt inlägg blev 1 mil långt men det var så skönt att få lätta mitt hjärta!
 
Sv: Dags att säga farväl?

Spatt är något som hästen får ha hela livet. Det bildas ben i glidlederna och därför får den ont. Man säger att spatten "läkt ut" när det är helt "igen växt" och då har hästen inte längre ont. Oftast behöver en spatthäst längre uppvärmning osv. eftersom glidlederna inte fungerar som de tidigare gjort.

Hade det varit min häst hade jag troligtvis tagit bort den. Spatten "läker ut" så småning om, men vägen dit är smärtsam för hästen och kan ta väldigt lång tid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 276
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 487
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 385
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 336
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp