Bukefalos 28 år!

Dags att säga farväl?

JossanW

Trådstartare
Dags att säga farväl?

Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan

Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt snubblig och ville inte ta ut steget ordentligt. Han var väldigt motvillig till att trava.
Då åkte jag till kliniken och han genomgick en hältutredning och röntgades.
Genom röntgenbilderna kunde man se kraftig spatt.
På höger bak är samtliga tre glidleder sammanväxta och han har en kraftig ”spattknöl”, pålagring. Denna has har inte aktiv spatt så han har inte ont.
Vänster bak ser likadan ut, samtliga tre glidleder sammanväxta och han har en kraftig ”spattknöl”. Men här kan man också se att det även är en kraftig inflammation och att pålagringarna är på väg upp mot stora hasleden.
Vid böjprov är han 3 gradig halt.
Veterinären var skeptisk men sa att om vi har tur så växer vänster glidleder ihop och smärtan försvinner, men det kan ta tid…allt ifrån någon månad till ett år..

Han fick då kortison insprutad i hasen för att dämpa inflammationen. Han fick också äta Rheumocam i två veckor.
Han fick inte ridas utan bara promenader i grimskaftet på 10-15 min.
Han får dagligen nyponpulver och glucosamin.

Efter 4 veckor gjorde vi ett återbesök där han vid böjprov fortfarande var 3 gradig halt. Mer kortison i hasen.
Efter ca en vecka skulle jag börja skritta honom lätt, 20-30 min max, men helst 5 gånger i veckan eftersom det är viktigt att spatthästar rör på sig mycket.
Första veckan med lätt ridning gick jättebra, han kändes så pigg och fräsch, inte alls snubblig och tog ut steget ordentligt.
Men sedan kom bakslaget…
Efter 500 meter märker man att han får ont, han är irriterad och vill inte alls gå ordentligt. Han snubblar ordentligt, höll på att gå omkull i förra veckan då han snubblar med frambenen.
När han går i hagen märker man att han går stelt och motvilligt. Han har ont.
Så nu går det inte att rida honom alls, bara gå korta promenader.

Hur länge ska man kämpa? Hur lång tid kan man räkna med innan inflammationen försvinner?

Jag vill ju inte att han ska gå och ha ont! Och vem vet, om inflammationen försvinner nu, så kan det ju komma tillbaka om jag börjar rida honom igen.

Är det bättre att låta honom somna in?
 
Sv: Dags att säga farväl?

Efter 4 veckor gjorde vi ett återbesök där han vid böjprov fortfarande var 3 gradig halt. Mer kortison i hasen.
Efter ca en vecka skulle jag börja skritta honom lätt, 20-30 min max,

Jag tycker att det låter som om igångsättningen går på tok för fort! Märkligt, tycker jag, att börja skritta uppsuttet på en häst som fortfarande är såpass halt.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Spatt kan väl ibland "läka ut", såtillvida att hästen inte längre är halt. Det kan ta väldigt lång tid. En bekant till mig hade en C-ponny med spatt, den gick i hagen i typ 4 år, sen plötsligt var den ohalt och tävlades i flera år till...

Med de stora röntgenförändringar som din häst verkar ha, så vet jag inte om jag hade haft något större hopp.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Ja, jag insåg ju också att igångsättningen går för snabbt. Jag rider inte längre eftersom han är halt och har ont :arghh:
Fattar inte hur veterinären kan säga att jag ska rida, helst 5 gånger i veckan....
 
Sv: Dags att säga farväl?

Släpp ut den på stort bete och låt den gå där helt ifred fram till senhösten det tar tid innan inflammationen vid spatt lägger sig. En bekant till mig höll på med en som precis som du fick en massa råd om motionering och igångsättningar odyl och det funkade inte. Den släpptes till slut på en stor lösdrift och fick gå där och skrota i nästan ett år sen var det inga problem att sätta igång hästen igen den tävlade sen under flera år utan problem.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Jag tycker också att det låter väldigt snabbt att sätta igång. Min häst fick Diagnosen spatt för knappt 15 år sedan. Han fick stå (i hage) i nästan 6 månader då jag skulle ta korta promenader med honom under den tiden. Han visade också väldigt mycket hälta. När vi sedan satte igång honom med korta skritturer under underligare någon månad så kunde han markera lite i början som sedan försvann efter 10-15 minuters uppvärmning.
Nu är han 27 år, jättepigg och tävlar lokaltävling i hoppning med bra resultat :-)
Hoppas att det ordnar sig med din häst
 
Sv: Dags att säga farväl?

Men ni som har eller har haft spatthästar som har blivit "ridbara" och som ni kanske till och med tävlat på. Hur kraftig spatt har dom haft? Har det bara vart en glidled som har vart påverkad eller har dom haft som min häst, samtliga tre glidleder?
 
Sv: Dags att säga farväl?

Jag hade tagit ett snack med veterinären om vad hästens "lidandegrad" anses vara i dagsläget, och ställt det mot eventuella odds/chanser och tidsram för att ev. läka ut spatten. Till syvende och sist är det ju ansvaret för djurets lidande som måste avgöra, ställt mot vad som kan anses vara en skälig tid.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Jag hade tagit ett snack med veterinären om vad hästens "lidandegrad" anses vara i dagsläget, och ställt det mot eventuella odds/chanser och tidsram för att ev. läka ut spatten. Till syvende och sist är det ju ansvaret för djurets lidande som måste avgöra, ställt mot vad som kan anses vara en skälig tid.

Absolut ska jag ta en diskussion med veterinären. Vi ska på återbesök igen om två veckor och då blir det antingen en ny kortisonspruta eller så vår han somna in. Men det är ett MYCKET svårt och tungt beslut att ta. Därför vill jag gärna få så många åsikter/synpunkter/erafarenheter som möjligt. :(

Det finns som sagt många som säger att dom kan bli "bra" och fungera i ridningen om/när spatten läkt ut, men jag skulle gärna vilja vet hur kraftig spatt dessa hästar har haft.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Har träffat på några spatthästar under åren som funkat utmärkt och blivit bra igen bara de hålls igång hela tiden, och ej tränas allt för hårt.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Släpp ut den på stort bete och låt den gå där helt ifred fram till senhösten det tar tid innan inflammationen vid spatt lägger sig. En bekant till mig höll på med en som precis som du fick en massa råd om motionering och igångsättningar odyl och det funkade inte. Den släpptes till slut på en stor lösdrift och fick gå där och skrota i nästan ett år sen var det inga problem att sätta igång hästen igen den tävlade sen under flera år utan problem.

Även om hästen får gå och "skrota" i ett år så måste han fortfarande skötas om varje dag. Bor man så att man har eget stall och hagar så kan han ju gå som sällskap, men nu har jag honom inhyrd så han kostar mig ca 3000:-/ månad
 
Sv: Dags att säga farväl?

Även om hästen får gå och "skrota" i ett år så måste han fortfarande skötas om varje dag. Bor man så att man har eget stall och hagar så kan han ju gå som sällskap, men nu har jag honom inhyrd så han kostar mig ca 3000:-/ månad

Nu kanske det lät som att jag inte har råd att ha honom... Kanske lät okänsligt och egoistiskt att ta upp det här med pengar, det är ju ett liv vi talar om...Det är inte alls så, jag ÄLSKAR min häst över allt annat!!! :love:
Men man måste ju vara realistisk också!
Han är idag 17 år. Ska han gå och "skrota" i ett år...kanske längre, så kostar det mig 36000:- eller mer. Och det finns inga garantier på att han kommer att bli ridbar om ett år. Det "kostar" mig också minst 1½ timmas arbete varje dag, mockning, borstning osv osv....
Jag har varken tid eller råd att köpa en till häst att rida på under tiden han vilar....
 
Sv: Dags att säga farväl?

Om vi nu tänker utanför boxen, du skulle inte kunna hyra in honom billigare (kanske lösdrift?) under tiden? Eller bara låta honom gå på bete under sommaren och ta ställning sedan?
 
Sv: Dags att säga farväl?

Jag hade en 10-åring som fick spatt i alla 3 leder, båda bak. Vi beslöt att ta bort honom pga att han hade för ont. Första tanken efter veterinär besöket, var att prova allt för att han skulle klara sig. Sen när allt landade så insåg jag att det i princip hade varit djurplågeri. Han skulle inte behöva lida för att jag var sentimental. Nu är det ju inte säkert att din har lika stora problem eller lika ont som min, han var ju dessutom yngre än vad din är.

Visst är det hemskt att tänka, men jag hade nog valt att ta bort hästen om jag vore du. Det kostar att ha häst ändå, och det är ännu dyrare med en som du dessutom inte kan använda...
 
Sv: Dags att säga farväl?

17 år och har så ont att det inte ens går att smärtfritt skrota runt i hagen? Jag hade tagit bort hästen. Det logiska beslutet hade varit lätt för mig, även om det känslomässigt är betydligt svårare.
 
Sv: Dags att säga farväl?

Brukar inte skriva här så ofta men detta berör mig verkligen så jag ger lite input.

Mitt halvblodssto fick för ett antal år sedan diagnosen spatt på båda bak, ganska lindrigt enligt veterinären och prognosen var god. Detta var på sensommaren och vi åkte för behandling ett antal gånger under hösten men trots att det var så lindrigt på röntgenbilderna så blev hon bara sämre. Jag våndades stort över beslutet men när vintern var i antågande så valde jag att låta henne somna in. Den pigga och alltid glada damen blev sur och grinig och högg efter oss och t o m lyfte ett bakben ibland när vi kom nära bakbenen. Vissa dagar var det bättre och vissa sämre.

Hade det varit vår hade jag nog gjort som flera sagt och släppt ut henne på ett stort bete och låtit henne gå till hösten och utvärderat efter det men så stapplig som hon var vissa dagar i halt väglag kändes inte som ett alternativ.

Den dagen jag fattade beslutet bara visste jag att det var rätt, jag tittade in i hennes ögon och såg bara trötthet. Det är jätte svårt men man känner sin häst och brukar veta när det är dags om man rannsakar sig själv.

Känner verkligen med dig, Lycka till!
 
Sv: Dags att säga farväl?

Vart bor du? Finns ju några på Öland dit man kan skicka pensionärs hästar eller under tiden man är på semester eller som du en häst som behöver stora marker att röra på sig o k!läka ut de sköter allt och det kostar definitivt inte så mkt. Passa på att skaffa barn eller något undertiden hihi;-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 487
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 386
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 336
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp