Bukefalos 28 år!

Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

O

Orvar

Nu är det konstaterat, hästen har spatt :( !!

Efter många vänder hos vetrinären fick vi förra veckan svar på vad vi först trodde var en hälta fram, men som visade sig sitta i hasen och vara spatt. Vetrinären var först helt hundra på att det satt i ett framben och bedövade åtskilliga gånger för att hitta rätt, men han svarade inte på nått. Vi letade oss då upp i hopp om att hitta något så vi kunde få veta vad felet var, men inget svar där heller. Tills som sagt för en vecka sedan då vi åkte ner till Flyinge och fick vårt dystra besked: spatt!

"Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl). Hasen består av fyra leder och det är oftast de två nedersta lederna som drabbas."

Man kan tydligen injecera med med kortisin en gång i halvåret, men det ska tydligen inte hjälpa jättemycket, inte mer än till väldigt lätt riding.

Hur har det gått för er med erfarenhet av detta ? :confused: Vad har eller hade ni tagit för beslut?
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Det finns hästar med spatt som får en enkelbiljett till himlen, och det finns hästar med spatt som helst symptomfria tävlar högt upp i klasserna.

Det är helt enkelt väldigt svårt att säga. Det man däremot KAN säga är att spatt är kroniskt, det finns ingen bot, hästen kommer alltid ha spatt. Däremot så spatten har aktiva och inaktiva perioder. Inaktiv spatt är sällan hältutlösande och gör inte ont. Däremot kan hästen vara stel, kräva lång uppvärmning, och inte tåla för hård belastning. Eller så märks spatten inte alls av när den är inaktiv. Det upptäcks inte sällan av en slump när man röntgar av annan anledning.

Aktiv spatt däremot, det gör ont, är hältutlösande etc. Det går inte att säga när den inaktiv spatt blir aktiv, det kan vara ett halvår mellan skoven, eller tio år.Prognosen beror också på vilken ledavdelning som drabbats, nedre eller mellersta har bättre prognos än övre som har ganska dålig prognos.

Det viktigaste i det akuta skedet är att häva inflammationen som det aktiva nybildandet av brosk ger. Ibland går det inte tyvärr och då får man göra en djurskyddsavvägning. Man kan påskynda hopväxningen av ledavdelningen med operation eller liknande med i vissa fall, men oftast så behandlar man själva ledinflammationen som vanligt, och låter hästen röra sig så mycket som det går med hänsyn till ev smärta/hälta.

En spatthäst med inaktiv spatt mår bäst av att röra sig så mkt som möjligt, inte ställas av utan regelbundet, avvägt arbete.

Men som sagt, spatt behöver INTE ALLS vara en dödsdom, eller slutet på karriären etc. Däremot så ska man veta att det är lånad tid, förr eller senare kommer spatten bli aktiv igen (ofta slår den då sig på¨'nästa' ledavdelning), och risken är stor att en dag är det 'slut'. Men hur lång tid det är dit, det är otroligt svårt att säga.

Min herre har spatt BB, i mellersta ledavdelningen. Den är nästan helt sammanvuxen. Han har utvecklat spatt utan minsta symptom, den upptäcktes efter att han fått ett slag mot hasleden och var halt. Slaget hade aktiverat spatten som var aktiv igen. Han hade MYCKET ont och var KRAFTIGT halt. Vi behandlade, men vet varnade att om han inte svarar på behandling så är det inget att göra, då måste man ta bort, det är inte förenligt med djurskyddet att 'vänta ut' att det ska växa ihop (för det gör det förr eller senare, men man måste hela tiden ställa smärtan hästen upplever under tiden i första rummet).

Han svarade dock på behandlingen, och är idag ohalt. (Han är dock pga annan anledning T-märkt för fyra år sen, så han är en glad promenadpensionär)
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Tack för ditt uttömmande svar :)
Men då går det alltså mer eller mindre åt ett håll?

Hur länge sedan är det du fick diagnosen spatt på din häst?
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Tack för ditt uttömmande svar :)
Men då går det alltså mer eller mindre åt ett håll?

Hur länge sedan är det du fick diagnosen spatt på din häst?

Ja rent krasst så går det bara utför. MEN, det kan ju dröja 10 år (eller mer) innan det gör det. Därför man i panik inte bara ska tycka 'spatt, bara slå ihjäl' utan ta in hela bilden innan. Och gärna se vad ens egen häst hamnar i för kategori.

Han fick sin spattdiagnos i vintras, den här sidan nyår, men då hade han som sagt haft det symptomfritt i flera år, men det akutiserats. Han är ju dock T-märkt av annan anledning, så i hans fall, eftersom vi lyckades häva inflammationen och spatten slog sig till ro och blev inaktiv igen, spelade det inte så 'stor roll' för hans användbarhet etc.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Hej!
Jag hade ett varmblod för många år sedan som fick prognosen spatt. Det började med att hon var väldigt stel på morgonen i boxen. Sen under en ridtur kunde hon bli blockhallt på direkten bara så där. Sen en timme senare var hon bra. Åkte in kollade henne. Då hade hon spatt på båda bak benen. Fick rådet gå en kvart med henne varje dag även tvinga henne gå om hon inte vill. Gjorde detta ett helt år. Åkte tillbaka med en häst som inte kunde röra bakbenen knappt. Då säger den som kolla henne -varför har du inte opererat detta när du var här för ett år sen eller iaf behandlat henne?
Fanns inget att göra bara ta bort henne. I slutet kunde hon inte ens resa sig ur boxen hade liggsår mm. Så var noga stå på dig han som kolla henne åt mig första gången mötte ja senare när ja var och kolla min andra häst för hovböld, då när ja ifråga satte honom sade han bara. Jaså du menar travhästen... Nej stå på dig ta alla behandlingar du kan. Lycka till Kram
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Kan ju börja med att säga att jag inte personligen har erfarenhet av spatt på egna hästar.

Dock har jag bekanta som har haft det på sina.
Samtliga avlivades så småning om pågrund av spatten. I de flesta fall för att spatten var aktiv under lång tid och hästen gick med smärttillstånd dagligen...

Har haft en inhysning med spatt... skulle gå som sällskapshäst. Hästen belastade sitt bakben ytterst lite... pågrund av smärta. Det var jobbigt att se en häst fara så illa under så lång tid. Påpekade för ägaren att hästen hade problem dagligen. Ägaren flyttade hästen till ett ställe där den skulle gå som promenadhäst. Jag vet inte hur det gick sedan.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Men då går det alltså mer eller mindre åt ett håll?
Japp...

Jag har haft en spatthäst. Hon blev bra, hade en ½ grads hälta på ena bakbenet efter många månaders behandling. Det gick så bra att vi t o m började kolla efter lite tävlingar, tills hon en dag (mitt i en träning) knappt kunde gå. In akut dagen efter, spatten hade blivit aktiv i en led till. Provade ny behandling (hade tidigare fått cortison + tuppkam, "vanlig" behandling mot infl. med andra ord), som hon tyvärr inte svarade bra på alls - och avlivades några dagar efter. Hon behandlades med Tildren, som tydligen ska vara ganska bra mot just spatt. Men det är ganska obehagliga biverkningar, och det var det som blev min pållas död. Hon blev inte bra, tvärtom, mycket sämre. Vinafina var dock ett extremfall...så bli inte avskräckt av det. Som sagt, många hästar har blivit hjälpta av det! Dock är det fruktansvärt dyrt och förs.bolagen är inte pigga på att ersätta det (mitt gjorde det tack och lov).

Det viktigaste när det gäller spatt är rörelse!
Det sämsta man kan göra är att ställa av hästen för att låta den vila för att försöka få den smärtfri. Det funkar inte, tvärtom - daglig motion! "Bara" gå i räcker inte. Smärtlindring kan dock behövas om det är riktigt jäkligt, men ut och gå ändå. Man behöver ju inte rida... Jag tömkörde min häst dagligen i 6 månader, och fick ruskigt bra resultat av det.

Vilken led är det som är drabbad? Det spelar nämligen också in. Är det i den nedersta är det ganska bra prognos, i den mellersta (och framförallt översta) är det dock sämre..

Det finns många solskenshistorier kring spatt, och många hästar fungerar bra ändå - så helt kört är det ju inte :). Man krasst kan man säga att jo, spatt leder till slut bara mot en sak. Håller tummarna!
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Jag har en häst med en trolig spattförändring i ena bakbenet.
Hon går i full träning och har aldrig haft problem under de tre åren jag har haft henne. Hon rids (tränas!) 6 dagar i veckan varav hoppträning 1-2 dagar i veckan. Vi har nyligen debuterat 1,20 hoppning. I den dagliga träningen och tävlingsupplägget tas ingen hänsyn till spattförändringen. Hon tränas som vilken annan häst som helst!

//Alice
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Positivt och negativt naturligtvis...det var det jag väntade mig. Har själv bara hört negativt tidigare också, så förvånad blev jag inte.

Jag är lite osäker kring vilkne led det rör sig om. Det är en mycket nära vän till mig vars häst har blivit drabbad. Och hon var väldigt ledsen när jag pratade med henne och fick beskedet.

Hästen har gått utan problem nu i två års tid, till en dag på tävling då han taxerade fel in i ett hinder och blev halt och stod för vila. Han blev inte bättre utan vi åkte upp med honom och fick detta besked efter vila sedan i maj månad.

Han har fått kortisonspruta i leden och vi ska se i nästa vecka, då vi gör ett återbesök, för att se hur pass bra han har svarat på den första omgången. Men som det lät på vetrinären kan han aldrig tävlas så mycket som han gjort utan bara lättare ridning ?

Någon annan som har annan erfarenhet av ridning med diagnosen?
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Men ang utläkt spatt så verkar det ju inte riktigt att alla säger samma.
Jag har lärt mig att utläkt spatt innebär att ledbitarna växer samman å leden upphör att existera. Å då finns det ju ingen led längre att ha spatt i eller? Om den nu inte angriper nästa led självklart.

Har själv en häst med spatt, sk utläkt mellersta men tyvärr spridit sig till översta :( Är lite ofräsch vid longering nu, så ska in å behandla den om två veckor å se om d hjälper.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Men ang utläkt spatt så verkar det ju inte riktigt att alla säger samma.
Jag har lärt mig att utläkt spatt innebär att ledbitarna växer samman å leden upphör att existera. Å då finns det ju ingen led längre att ha spatt i eller? Om den nu inte angriper nästa led självklart.

Har själv en häst med spatt, sk utläkt mellersta men tyvärr spridit sig till översta :( Är lite ofräsch vid longering nu, så ska in å behandla den om två veckor å se om d hjälper.


Leden är en och samma, hasleden. Däremot finns det olika ledavdelningar. Och när spatten är inaktiv så har ledavdelningen 'utplånats' ja, det är förbenat där. Då är det inte smärtsamt/hältutlösande i regel om det är i någon av de nedre.

Dock, så HELA ledavdelningen behöver inte vara sammanväxt innan det blir inaktivt, det är dock en vanlig missuppfattning. Utan när provcessen avstannar kan större delen av ledavdelningen men inte hela vara sammanväxt. Det kan alltså bli aktivt igen, utan att byta ledavdelning. Det vanligaste är dock att det 'flyttar' ett snäpp när det blir aktivt igen.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

En häst i mitt stall har tuppspatt. Han är frisk som en nötkärna och har tävlar 1.20 hoppning.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Jaha okej , då förstår jag, tack för svaret!
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Min häst fick diagnosen spatt i båda hasernas mellersta glidled sept-07. Behandlades med cortison och tuppkam. Även båda fram behandlades för kot- och hovledsinflammation.Även hö bak knä beh. ÅB okt-07 sprutades om hö has och vä kotled fram. Jag hade även equiterapeut som fortsatte den ordinerade behandlingen för att uppretthålla rörlighet i hals/rygg. Min häst var alldeles stel i ryggen vid första besöket.
Jag hade haft problem i ridningen med att han stegrade sig, han hade naturligtvis väldigt ont i ryggen sekundärt till sin spatt.
Året som gått har jag varit väldigt noga med att sätta igång honom med mycket allsidig träning. och han har gått otroligt bra här i vår och sommar. Tävlade en LA:6 på 61 %. Men så för ca 2 veckor sedan började han med att stegra sig i tömkörningen när han sattes i samlingsjobb. nästa gång var markövningar med bommar och i tisdags så var han jätteseg när jag red dressyr för en tränare. Han ville inte alls.Så nu har jag fått en tid om 2v då jag ska kolla upp honom.Jag har kopia på röntgen bilderna från sept att jämföra med.
Ryggen är också röntgad, helt ok.
Jag känner mig väldigt nedstämd då jag har en sån jättebussig häst som alltid ställer upp i skog och mark, på hopp/dressyrträning eller tömkörning.Jag visste att spatten kan ha ett väldigt olikt förlopp på olika individer och att han måste hållas igång men just nu känns det väldigt tungt... Man vill ju göra allt för sin häst men han får inte ha ont:cry:
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Jag hade en Islänning med konstaterad spatt, hon fungerade som tävlingshäst i flera år men blev allt stelare med åren, de sista åren gick hon bara o skrotade i hagen o bar småbarn på ryggen nått varv i paddocken. Tillslut var hon såpass dålig att hon knappt kunde gå ut på morronen men blev något bättre under dagen när hon fått röra sig lite i egen takt. Hon blev 25 år
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Min häst fick diagnosen spatt i båda hasernas mellersta glidled sept-07. Behandlades med cortison och tuppkam. Även båda fram behandlades för kot- och hovledsinflammation.Även hö bak knä beh. ÅB okt-07 sprutades om hö has och vä kotled fram.

Jag får inte ihop det här för det är september-07 nu o återbesök i Oktober -07 o den blev sprutad?
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Vi har en 8-årig fjording med spatt.
Veterinären är försiktigt optimistisk och vi åker dit regelbundet för att röntga och utvärdera honom.
Det är hans mellersta glidled på VB som är angripen.
Dessa råd har jag fått:
Spattsko hästen kontinuerligt (och det gör skillnad på min!!!)
Rid eller kör hästen i rätt form regelbundet och "lagom" hårda pass, smärtstilla om det behövs för hästens skull, men se till att den arbetar bra och liksidigt.
Har aldrig varit tal om att spruta leder eller operera, men om han blir sämre överväger vi att försöka på en behandling med licensläkemedlet Tildren som haft god effekt hos 50-70% av spatthästarna (mellan tummen o pekfingret).

Hoppas din blir bra! :)
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Min förra häst har spatt. Han fick diagnosen som 16-åring. Han behandlades inte, men fick Finadyne periodvis den första tiden för att han skulle kunna hållas igång lite försiktigt ändå. Som flera har skrivit - spatthästar mår oftast bra av motion anpassad till dagsformen.

Jag pensionerade kusen till promenadhäst när han fick diagnosen. Nu är han 22 år och går fortfarande som promenadhäst. På dessa 6 år har han haft perioder då han har varit så fräsch att det har gått att jobba på volter, samla honom m m. Periodvis har han varit knackigare och då har vi tagit det lugnare.

Att välja promenadhäst-alternativet var ett lätt beslut för mig. Det viktigaste för mig var att få ha kvar hästen under förutsättning att han inte skulle lida av det. Om det vore en yngre häst skulle jag nog göra likadant. Förutsatt inget lidande alltså och att hästens psyke lämpar sig för promenadridning. Vore det en tävlingshäst och det var viktigt för mig att fortsätta tävla skulle jag nog triangelmärka. Jag skulle nog inte våga hoppas på att hästen skulle kunna fungera som tävlingshäst igen. Sedan skulle jag sälja hästen till ett bra hem eller lämna ut den på foder. Finns inte den möjligheten så fick det bli avlivning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp