Bukefalos 28 år!

Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Oj! Det är verkligen ris och ros här. Vad beror det på? Är det verkligen så stor skillnad från häst till häst?

Vi får hoppas att återbesöket nu på torsdag blir positivt.

Jag återkommer.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Oj! Det är verkligen ris och ros här. Vad beror det på? Är det verkligen så stor skillnad från häst till häst?

Vi får hoppas att återbesöket nu på torsdag blir positivt.

Jag återkommer.

Det är just det som är grejen med spatt, det är inte 'lika för alla'. Utan vissa går det bättre för, andra sämre. Dels beror det på saker som vilken ledavdelning spatten är osv, men även hur man lyckas/inte lyckas kontrollera smärtan och häva den aktiva inflammationen/processen.

Och sen så, det kan gå några månader innan det blossar upp - eller tio år. Det går aldrig att säga.

Så, det är väldigt svårt att ge en generell diagnos helt enkelt, förutom i väldigt allmänna ordalag som i princip går ut på 'det beror på' :devil:
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Så har vi varit till vetr på både första besöket och återbesök. Första besöket longering där han drog bakhovens tår efter sig, bättre efter ett tag men fortfarande drog han hö bak.Böjdes igenom bak och fram och visade hälta högt hö bak, släckte hö bakknä blev något bättre. Vetr ville upprepa beh från sept-06 och okt -06 som han svarat bra på.Så cortison och tuppkam båda haser och hö bakknä. Skritt 30min/dag fram till återbesöket efter 14 dagar. Longering mycket bättre drog inte alls tåna efter sig som förra gången. Böjdes igenom bak och det fanns en liten hälta kvar. .Så röntgades han för att jämnföra "spattbilden" från sept-06.Det var oförändrat, SKÖNT!!!Men så röntgades bakknäna och där har han pålagringar på båda i ytterkanterna ser det ut som en fågelnäbb med pålagring, mest på hö bakknä.Så nu är det det som är mitt största bekymmer.Behandlades med samma igen, cortison+tuppkam.
Är det någon som har haft pålagringar båda bakknäna på sin häst och har någon haft spatt och pålagringar på samma häst :confused:?
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

när min häst fick konstaterad spatt blev han utdömd på en gång. han hade så grymt ont och han som älskade att bli riden skulle inte klara att gå som sällskap. och jag ville ju ha en häst att rida på hur mkt jag än älskade jazzper.

så vi tog bort honom....:cry: det var superjobbigt, men jag känner ändå att det var det bästa både för honom o mig.

men på ridskolan har vi en häst med spatt. han är bra lite från o till... just nu är han inte fräsch o i vintras så fick han spatt i det andra bakbenet med så jag red honom själv den vintern o sen var han jättefin men det är ju som du säger att de håller inte till träning o tävling, inte ens på låg nivå... tyvärr.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Så hur har det gått med hästen??

Vi var på flyinge med min ena häst förra veckan.. och det konstaterades att han hade början till spatt.. ush känns inte alls kul.. men som alla har sagt så är det ju en tidsfråga, man kan ju inte veta nu hur det kommer att gå eller inte.. men jag skulle så gärna vilja veta om han kommer bli bra eller om det bara kommer gå utför.. ush min lilla älskling:(
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Spattsko hästen kontinuerligt (och det gör skillnad på min!!!)

Vad innebär det!? Min mor har nämligen en islandshäst med konstaterad spatt, en utläkt och en pågående. Han rids kontinuerligt och det funkar bra. Lite stel dock och man ser att han avlastar när han är färdigriden. Just nu har vi sett att han har börjat markera lite på det bakben som har den pågående spatten. Så, det vore intressant att höra om och hur man kan hjälpa honom genom skoningen!
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Det är ju svårt att i förväg kunna säga om det ska gå bra eller inte. Men, som en del sagt innan, och av egen erfarenhet av mammas häst så kan en del fungera alldeles utmärkt. Framför allt mår iaf mammas häst av att gå. Han rids i dressyr, kondition jaa, allt man brukar göra. Det är bara att man är uppmärksam på att de inte har ont och tänker på att värma upp ordentligt innan. Han är inte behandlad på något sätt för detta vad gäller medicinskt. Än så länge iaf...
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Vår ponny har urkalkningar, spattförändringar och pålagringar i hasen samt pålagringar och urkalkningar i bakknät. Vi har behandlat 4 ggr och blev halt igen direkt efter igångsättning (som varade under 4 månader -oerhört försiktiga). Så sist konstaterade veterinären att vi gjort allt och det hjälper inte.

Hoppas att det går bättre för dig!
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Kortisonsprutan är injecerad och nu får tiden ha sin gång. Så förtillfället står det hela väldigt stilla.
Vi väntra på att få ett nytt utlåtande från veterinären.

Det är så jobbigt för den lilla söta hästen är bara 7 år, han har så mycket kvar att ge i här i livet och han hade preics börjat komma upp sig inom sin hoppkarriär och gjorde otroligt bra ifrån sig. Dit kommer han aldrig att komma igen, tyvärr :(

Hur har ni andra gjort med era spatthästar? Har de gått till himeln direkt eller hur har ni gjort?
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Min Mamma har haft två hästar med spatt. Den ena fick diagnosen vid ca 12 år och den andra ungefär samma ålder. Den ena blev 24 och den andra är nu 20. Båda har varit ridbara upp till hög ålder men man får tänka på att de behöver lång uppvärmning när man rider. De funkar/funkade bra att rida i dressyr och hoppa lite skutt då och då, men man får tänka på att inte ställa för höga krav och sluta när hästen börjar protestera och inte vill (helst innan förstås). Man lär sig snart hur mycket hästen klarar och fortfarande tycker det är kul att jobba.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Jag håller tummarna för att det går bra för er! Känner flera som har hästar/ponnier med spatt som rids och tävlas regelbundet.

Vår älskling åker till Trappalanda imorgon. :cry:
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Jag håller tummarna för att det går bra för er! Känner flera som har hästar/ponnier med spatt som rids och tävlas regelbundet.

Vår älskling åker till Trappalanda imorgon. :cry:

Usch vad hemskt att höra. Mycket tråkigt. Tänker på er!
Tröstkramar
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Tyvärr är mina erfarenheter inte så goda, och dom flesta hästar jag vet som fått spatt har funkat ett par år sen har det bara blivit värre tyvärr. Min häst som fick spatt fick även pålagringar i framkotorna troligen pga felbelastningen pga spatten så hon blev jättehalt och vi var tvungna att ta bort henne.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Vi har en 8-årig fjording med spatt.
Veterinären är försiktigt optimistisk och vi åker dit regelbundet för att röntga och utvärdera honom.
Det är hans mellersta glidled på VB som är angripen.
Dessa råd har jag fått:
Spattsko hästen kontinuerligt (och det gör skillnad på min!!!)
Rid eller kör hästen i rätt form regelbundet och "lagom" hårda pass, smärtstilla om det behövs för hästens skull, men se till att den arbetar bra och liksidigt.
Har aldrig varit tal om att spruta leder eller operera, men om han blir sämre överväger vi att försöka på en behandling med licensläkemedlet Tildren som haft god effekt hos 50-70% av spatthästarna (mellan tummen o pekfingret).

Hoppas din blir bra! :)

Vad är spattskoning?
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Tack för tröstkramar de behövs. Vi är förkrossade jag och dottern. Spelar ingen roll att man vet att det är bäst för vår älskling, känns som svek ändå. Och så verkar hon så pigg och glad och vi fick höra att hon hade racat i hagen igår. Då undrar man om hon kanske trots allt skulle klara bli promenadponny. Men vår veterinär sa att det inte var ett alternativ.:cry:
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Vad är spattskoning?

Det är när du använder kilsula eller svetsar fast "klackar" så att trakterna blir högre å hasen avlastas.

Funkade absolut inte på min utan gjorde det bara värre, det som funkar bäst med honom är barfota vilket han vart nästan hela sitt liv.
Min e ju gammal å att ändra vinkeln så pass vilket händer vid spatt skoning var väl inte det bästa.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Vad är spattskoning?

Som någon annan nämnde en kil som svetsas fast, men man kan även kapa tån fram rejält och fästa skon nån halv cm bakom tån, det gör att hästen rullar över snabbare och därmed belastar bakbenen anorlunda. Denna skoning kan göra att hästen får lite kortare steg bak eftersom den rullar över snabbare.

TS: Min häst fick konstaterad spatt förra året i båda benen bak, vi behandlade med Tíldren (som gav en kortvarig positiv effekt men smärtan kom tillbaka efter ett par månader), cortison som inte gav nån effekt alls, en cortisonblandning (tror glukosamin) som inte gav nån effekt samt spattskoning som inte heller hjälpte. Operation var inget alternativ alls på min häst. Efter 14 månaders kämpande så fick han för två veckor sen tas bort:cry: Han blev utdöms redan i maj, men då så släppte inte Försäkringsbolaget igenom det så vi var tvugna att behansla vidare..

Har haft en annan häst i stallet som dock inte var min, med kraftig spatt, (spattknöl som var som en tennisboll), tyvärr så blev inte han heller bra och fick tas bort. Däremot så vet jag en häst som står i ett stall längre bort som opererades för spatt och därefter tävlat 150 hoppning..

Mvh Maria
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Senaste nytt!
Hästen har börjat gå så smått nu. Mest för atts e hur det hela fortlöper. Och om ett halvår kommer det absoluta beskedet att tas. Hemska tanke :(

Penny Det finns inget som är så hemskt som att lämna en livskamrat som är så pigg och glad i huvudet.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Jag håller verkligen tummarna för dig och din häst!

Nej, precis så är det som du säger det är fruktansvärt att ta avsked av häst som är frisk i huvudet. Men nu är det gjort och allt gick bra (som det nu under omständigheterna kan göra). Så nu galopperar vår prinsessa på Trappalandas gröna ängar, och ingen smärta mer.
 
Sv: Spatt - Vad ä dina erfarenheter?

Penny ursäkta frågan men på vilket sätt lät ni er sötnos vandra vidare? Såg att du hade dina funderingar och visste inte riktigt vad du skulle välja?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp