• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Chappe_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 881
C

Chappe_

JAg tror att min häst har en sk "spattknöl" på ena benet. är det nån som vet mer om spatt eller vad som händer? Är det typ kört om hästen får spatt?

Sv: Spatt!!!

Chappe_ skrev:
JAg tror att min häst har en sk "spattknöl" på ena benet. är det nån som vet mer om spatt eller vad som händer? Är det typ kört om hästen får spatt?

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, om en spattknöl har bildats innebär det att spatten/inflammtionen hamnat i ett vilande läge. Tyvär tyvärr kan en ny inflammation uppstå på annan nivå, det finns tre nivåer som hästen kan drabbas i och ibland händer det att spattknölen bryts ned på samma sätt som glidbrosket och spatten är åter aktiv i hasen på en eller flera nivåer.

Nej det behöver absolut inte vara "kört", en häst med spatt kan ha alla förutsättningar är världen till ett bra liv. Men genom att åkomman är kronisk så kommer den tyvärr att finnas med som ett orosmoment, en spatthäst bör ej heller få långa viloperioder då åkomman faktiskt kan få liv igen vid en ev igångsättning. Regelbunden motion är A och O, och gärna utegång i största möjliga mån istället för installning.

Sv: Spatt!!!

Jag har en spatthäst sedan 9 månader tillbaka, funkar utmärkt. Visserligen går han ej att longera och han är väldigt rädd om bakbenen (bara folk han litar på får lyfta på hans fötter), men annars är det en supertrevlig pålle :) håller dock med föregående skrivare, ställ inte av hästen. Har hört av vet att det är livsfarligt för en spatthäst att tappa sina bakbensmuskler.

Min pålle håller dock inte längre för hoppning på hög nivå (något skutt någon gång ibland fungerar, men inte regelbundet) men jag vet inte om det gäller alla spatthästar... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
500
Senast: Mirtai
·
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 278
Senast: Bregen
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka