• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare rauka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 210
R

rauka

Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för en häst med spatt?

Hästen i fråga är ett (silverbrunt) sto född -99, fullt frisk förövrigt Hon är (nyss) friröntgad vä bak, men på hö bak har hon stabil (utläkt) spatt. Hon reagerar inte på böjprov, eller vid ridning. Veterinären ansåg att hon skulle fungera som bra ridhäst, men man skulle kanske försöka undvika alltför stora, tunga och obalanserade ryttare.
Hon är fyrgångare och lättriden, inte svårt för tölten. Pigg och snäll.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spatt

Hästen är endast 9 snart 10 år.
Färgen har väl mindre betydelse.
Jag skulle aldrig avla på en häst med spatt så det går ju bort.

Det beror på omständigheterna.
Min syster har 2 spatthästar, och det är mkt arbete med dom.
Massage,Värme,på vintern blir dom sämre.
Den ena blir halt tom i hagen på vintern.

Fungerar den bra som ridhäst och du vet att den gör det så kanske
20.000:-

Jag har en 19 åring som haft spatt länge men bara varit halt en gång, för 7 år sen. Jag gör ingenting åt det förutom att jag inte rider på böjt spår.
20 000:- låter rimligt
.

Hon har ett ben kvar att få spatt på :crazy:

Värdet styrs väldigt mycket av hur hästen är försäkrad och om du kan ta över en försäkring utan reservationer eller inte.

Skulle kolla upp om just denna spatt är ärftlig för om den nu inte är de och det är förslitningsspatt så kan man ju avla och då finns det ju ett avelsvärde i stoet.

Då skulle jag kunna tänka mig ge mac 25000
Men är de ärftlig spatt så är hon värdelös att avla på och då skulle inte jag ge mer än 10000:- för henne.

Spatt är spatt och man bör inte rida mer än lättare promenadridning just för att hålla igång leden så den inte stelnar.
Lulla ut i skogen häst och då betalar iaf inte jag mer än 10 tusen.

Hästen är 9 år, så är det förslitningsskador kanske man inte ska avla på den ändå?
Isåfall är det väl ingen hållbar individ?

Kolla absolut upp försäkrningen som ngn ovan skrev!!
Annars kan det bli väldigt dyrt....

Ingen häst håller för vad som helst så man ska nog kolla upp hur den blivit riden innan.

Många rider sönder sina hästar utan att mena det utan de handlar om 100% okunskap.

All spatt är inte ärftligt så man ska veta hela sjukdomshistoriken pluss ha stammen och kolla upp föräldrarna.

Men spatt innebär begränsningar och mkt skötsel av hästen..
Är man ute efter en sällskaps häst som man kan rida lite på och kan man inte de så gör det inget så kan en spatt häst vara ett alternativ tycker jag.

Men vill man rida så är en sjuk häst fel häst att köpa i minaögon! då kan en äldre läromästare som är billiga vara bättre alternativ tycker jag!

Även om den kanske dör efter 6 år så har man p ådessa 6 år lär sig ofantligt mkt om häsatr

Att man kollar upp försäkringen är självklarhet för mig att man kollar upp vare sig hästen är frisk elle rinte

Om du vill ha en häst som inte kan gå i hårdare träning och som du inte vill avla på - lägg max 20 000.

Vill du ha en häst att ta föl på och tävla och träna mer målinriktat - köp inte!

Spatt är spatt och man bör inte rida mer än lättare promenadridning just för att hålla igång leden så den inte stelnar.
Lulla ut i skogen häst och då betalar iaf inte jag mer än 10 tusen.[/QUOTE]

Har hästen inte ont av sin spatt är det väl inget som säger att den bara kan promenadridas!!
Har själv haft en spatthäst som jag tävlat A-klass och SM i flera år och som nu fortfarande (6 år senare) tävlar på SM nivå.
Så visst kan dom vara fullt användbara! Rönga alla hästar på hög nivå så skulle det vara VÄLDIGT många som visade spattförändringar.
Sen att man inte vill köpa på sig eventuelle problem är ju en sak, men man kan ju även ha tur och köpa en häst med förändringar som funkar perfekt i många år, och du kan ju köpa en friröntgad häst som får spatt året efter.....

Jag hade ett underbart sto på prov i 2 veckor, liten söt madam med underbart lynne & personlighet, kanongångarter (klockren tölt med vinkellyft, stoooor trav & galopp och fin skritt), bra stam osv.
Hon var triangelmärkt och hade spatt i bägge bakbenen.

Jag skulle fått henne för 10.000:- nok, valde dock efter mkt funderingar att inte köpa henne, just för att jag kanske inte skulle ha råd med alla veterinärbesök och dyl. som kan/kommer tillkomma med en spatthäst + risken att kanske behöva ta bort henne alldeles för snabbt. Hon kunde ridas normalt ena dagen och vara halt andra, det var himla synd om henne. :(

Det är ett av de svåraste beslut jag tagit iom att jag var helt förälskad i hästen, vi hade fin kontakt och hon är den roligaste häst jag ridit.
Men jag är ändå glad att jag valde att köpa en frisk häst istället,
skall man köpa spatthäst så gäller det att ha mkt energi, tid, tålamod och pengar.
Och sen vet man inte hur länge man kan ha hästen kvar, det beror ju helt på spatten.

Så 10.000-15.000 tycker jag är max, en spatthäst är trots allt en spatthäst.

Liknande trådar

B
Hästvård Jag har fått ett tips om häst som är till salu och som ska vara väldigt snäll! Han är 13 år och svensk född eksem fri , trafiksäker...
Svar
3
· Visningar
4 402
Senast: Bjäbban
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning... 2
Svar
39
· Visningar
10 285
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka