Specialsök (Röd kong)

I ännu tidigare versioner stod det uttryckligen att även kryptorchida och blandraser fick vara med. Men i sommarens version hade det snävats till, det diskuterades lite på klubben bland besvikna blandrasägare. Hade velat hitta förra regelversionen för att bekräfta att jag inte är helt virrig! 😁
Ja, jag kollade i de aktuella reglerna och hittade inget, men det kan ju ha varit uppe för diskussion och ändrats.
 
Har kommit med på en grundkurs i specialsök på hemmaklubben med start i slutet av oktober - velade över vilken av hundarna som skulle få gå den, Griseo eller Dunit, men insåg att det är 3 h per kurstillfälle, i november... det blir Griseo eftersom han aldrig fryser. Det finns inte så många nackdelar med whippet men frusenheten är helt klart en nackdel i vissa lägen. ;)
 
Var hos en kompis och körde några sök, första gången på länge! Vi fick testa karusellen och så körde vi marksök.

Blev pepp att börja planera inför vintern, tanken är ju att vi ska underhålla oss med detta när det blir mindre vallning.
 
Kört markeringsträning nu på morgonen (och för en gångs skull några sök). Syftet med söken var att få honom att söka där jag vill att han ska söka vilket är lättare sagt än gjort (när han redan från början har stenkoll på vart gömman finns oavsett hur mycket jag pillat och grejat för att luras). Kanske var det upplägget det var fel på? Började med koner på rad med lite mer än en meters mellanrum, kong under en av dem. Tanken var att sniffa igenom hela raden (för att söka av allt). Dock så var det kopplet som var begränsningen och jag tycker att det är lite osnyggt att stå och hålla kort koppel för att få honom att söka enligt anvisning. Kanske borde skala ned övningen ännu mer och endast träna anvisningar? Vill dock inte tona ned hans eget sökdriv/självständighet i söket för mycket. Hur hade ni gjort? (Obs! Väldigt oklart om jag lyckats förmedla vad jag menar 😆.)
 
Kört markeringsträning nu på morgonen (och för en gångs skull några sök). Syftet med söken var att få honom att söka där jag vill att han ska söka vilket är lättare sagt än gjort (när han redan från början har stenkoll på vart gömman finns oavsett hur mycket jag pillat och grejat för att luras). Kanske var det upplägget det var fel på? Började med koner på rad med lite mer än en meters mellanrum, kong under en av dem. Tanken var att sniffa igenom hela raden (för att söka av allt). Dock så var det kopplet som var begränsningen och jag tycker att det är lite osnyggt att stå och hålla kort koppel för att få honom att söka enligt anvisning. Kanske borde skala ned övningen ännu mer och endast träna anvisningar? Vill dock inte tona ned hans eget sökdriv/självständighet i söket för mycket. Hur hade ni gjort? (Obs! Väldigt oklart om jag lyckats förmedla vad jag menar 😆.)
Hur har han stenkoll på var gömman är?

Får han korn hade inte jag velat störa honom precis som du varit inne på.
 
Hur har han stenkoll på var gömman är?

Får han korn hade inte jag velat störa honom precis som du varit inne på.
Om vi, som i övningen jag skrev om, har fem koner i rad med mellanrum så får han korn direkt och rusar mot rätt kon där gömman finns (det är så jag menar). Syftet med övningen var/är dock att sniffa igenom samtliga koner eftersom man vid prov ska ha letat igenom allt.
 
Om vi, som i övningen jag skrev om, har fem koner i rad med mellanrum så får han korn direkt och rusar mot rätt kon där gömman finns (det är så jag menar). Syftet med övningen var/är dock att sniffa igenom samtliga koner eftersom man vid prov ska ha letat igenom allt.

Vad har du för storlek på kong? Tränar ni ute eller inne? Har du belönat upp sökandet mycket också, inte bara hittandet? :)
 
Vad har du för storlek på kong? Tränar ni ute eller inne? Har du belönat upp sökandet mycket också, inte bara hittandet? :)
Den i konövningen var 2/3 av en s-kong och vi körde utomhus.
Kanske inte vid närmare eftertanke, inte i just denna situationen iaf. Tycker att det kan vara lite svårt med honom för han har ett ordentligt driv i söken när han är i "roliga" miljöer. Så fort vi går ned mer på detaljnivå så känns det som att han tröttnar och bara: ja, men detta kan vi ju (och det kan vi INTE 😆).
 
Den i konövningen var 2/3 av en s-kong och vi körde utomhus.
Kanske inte vid närmare eftertanke, inte i just denna situationen iaf. Tycker att det kan vara lite svårt med honom för han har ett ordentligt driv i söken när han är i "roliga" miljöer. Så fort vi går ned mer på detaljnivå så känns det som att han tröttnar och bara: ja, men detta kan vi ju (och det kan vi INTE 😆).

Jag hade använt mycket mindre bitar, eftersom han kan doften :) Typ 0,5x0,5 cm. Men det är jag, det!

(Min gillar inte heller behållarsök dock, så tränar det rätt måttligt — hon vill ha ytor och områden.)
 
Om vi, som i övningen jag skrev om, har fem koner i rad med mellanrum så får han korn direkt och rusar mot rätt kon där gömman finns (det är så jag menar). Syftet med övningen var/är dock att sniffa igenom samtliga koner eftersom man vid prov ska ha letat igenom allt.
Jag tänkte precis som @Brie var inne på att storleken är för stor/övningen är för lätt.
Jag byter hejvilt mellan storlekar beroende på övning, vill jag träna på noggrannhet på mindre anvisat område så är den någon millimeter stor. Gömmer jag den så att det är svårt att få korn på den beroende på hur den kan spridas tex i en kökslåda är den större.

Jag tycker det låter alldeles för lätt för en hund som vet vad han letar efter, även om markering var syftet att träna.
 
Vi har kört några fåtal sök de senaste månaderna, och någon månad inget sök alls. När vi har sökt så har det varit fokus på att söka med rätt teknik och att börja söket direkt på anvisad plats (tycker det är vanligt att hundar inte börjar direkt utan sätter på nosen en bit ifrån där den startat - framförallt om de är vana vid att söka en stund).

Så korta sök där jag i början starta den direkt på gömman så att hon verkligen skulle få direkt feedback när det blir rätt.
Startade hon inte direkt får hon söka en kort stund och sedan startas om.
Om gömman varit på ett begränsad ställe t.ex dammsugaren så lärde hon sig snabbt att hon fick gå tillbaka och söka "på rätt ställe" där jag anvisat.

När hon väl satte på nosen direkt så började jag med att gömman är inom 1 dm från anvisat område, och jäklar vad noggrann hon har blivit!
Sätter på nosen direkt numer och hinner knappt anvisa för hon är igång och söker! Vi har kört sök både inne och ute, på grus och gräs. Men som sagt, väldigt enstaka sök så har vi har mer att jobba på.

Jag tänker att vi ska fortsätta så och istället satsa på att söka på så många olika ställen jag kan komma på och med olika typer av gömmor.
Inne; soffan, skafferi, bakom stängd dörr, bokhylla, hyllan i badrummet, utdragen badrumslåda, dammsugare.
Jag vill använda metallburkar på bord/stolar/soffbord, metallburk på boxdörrarna/ stuprör/container.
Ute; på vägg (panel/tegel), hylla i garaget, i gräs, nergrävd, grus.

Är det något smart jag har glömt? Jag funderar på om man ska testa med att tejpa upp den ett par gånger, då får man ännu fler valmöjlighet, just när det kommer till att söka av plana områden. Går ju lätt att sätta extra tejpbitar som störning för att de inte ska börja tro att de ska söka tejp.

Sen tänkte jag att vi skulle ta tag i det systematiska söket på tegelvägg och marken.
Parallellt jobba med att få upp drivet för kong och sen börja med markeringar igen. Vi har att göra i vinter. 😅
 
Vi har kört några fåtal sök de senaste månaderna, och någon månad inget sök alls. När vi har sökt så har det varit fokus på att söka med rätt teknik och att börja söket direkt på anvisad plats (tycker det är vanligt att hundar inte börjar direkt utan sätter på nosen en bit ifrån där den startat - framförallt om de är vana vid att söka en stund).

Så korta sök där jag i början starta den direkt på gömman så att hon verkligen skulle få direkt feedback när det blir rätt.
Startade hon inte direkt får hon söka en kort stund och sedan startas om.
Om gömman varit på ett begränsad ställe t.ex dammsugaren så lärde hon sig snabbt att hon fick gå tillbaka och söka "på rätt ställe" där jag anvisat.

När hon väl satte på nosen direkt så började jag med att gömman är inom 1 dm från anvisat område, och jäklar vad noggrann hon har blivit!
Sätter på nosen direkt numer och hinner knappt anvisa för hon är igång och söker! Vi har kört sök både inne och ute, på grus och gräs. Men som sagt, väldigt enstaka sök så har vi har mer att jobba på.

Jag tänker att vi ska fortsätta så och istället satsa på att söka på så många olika ställen jag kan komma på och med olika typer av gömmor.
Inne; soffan, skafferi, bakom stängd dörr, bokhylla, hyllan i badrummet, utdragen badrumslåda, dammsugare.
Jag vill använda metallburkar på bord/stolar/soffbord, metallburk på boxdörrarna/ stuprör/container.
Ute; på vägg (panel/tegel), hylla i garaget, i gräs, nergrävd, grus.

Är det något smart jag har glömt? Jag funderar på om man ska testa med att tejpa upp den ett par gånger, då får man ännu fler valmöjlighet, just när det kommer till att söka av plana områden. Går ju lätt att sätta extra tejpbitar som störning för att de inte ska börja tro att de ska söka tejp.

Sen tänkte jag att vi skulle ta tag i det systematiska söket på tegelvägg och marken.
Parallellt jobba med att få upp drivet för kong och sen börja med markeringar igen. Vi har att göra i vinter. 😅

Sökt på människa? Den är inte så dum att börja med tidigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 149
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 545
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 688
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 054
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp