Specialsök (Röd kong)

Puttar lite på tråden. Hur går det för er? Här är mr mallenutt i full 18-månaders dimma men vi försöker att köra på ändå. Markeringar är fortfarande det vi bör fokusera på och är även en lämplig sysselsättning inomhus när vi dessutom har en två månaders människovalp att ta hänsyn till. Det är dock så otroligt tydligt att det är själva söken som är roligast och att träna markeringar isolerat när det ligger löptiksdoft i motvinden är helt uppenbart överkurs. Men gällande just markeringar. Är det någon av er som har något typ av träningsschema med "stegringstrappa" för detta? Har insett att jag är lika dålig på att träna hund strukturerat (ensam) som jag är på att rida utan en instruktör...
 
Valkyria har ju varit dräktig och fått valpar så hon har varit ledig. Men idag körde jag första lilla passet med hennes son Caspian och det känns som han ärvt sin mors intensiva näsa.

IMG_20230404_132538.jpg
 
Puttar lite på tråden. Hur går det för er? Här är mr mallenutt i full 18-månaders dimma men vi försöker att köra på ändå. Markeringar är fortfarande det vi bör fokusera på och är även en lämplig sysselsättning inomhus när vi dessutom har en två månaders människovalp att ta hänsyn till. Det är dock så otroligt tydligt att det är själva söken som är roligast och att träna markeringar isolerat när det ligger löptiksdoft i motvinden är helt uppenbart överkurs. Men gällande just markeringar. Är det någon av er som har något typ av träningsschema med "stegringstrappa" för detta? Har insett att jag är lika dålig på att träna hund strukturerat (ensam) som jag är på att rida utan en instruktör...
Vi kan typ av inlärning kör du?
Vi håller också på med markering och jag kör den parallell med sök.

Nu kan hon markera på helkong när vi lekar och jag håller den över huvudet, noshöjd, under nosen och på marken.
Hon kan även markera på helkong om vi först gör markering när jag håller i handen och sedan testar att sätta den i i de olika höjderna.
Hon fixar det även om den sitter över huvudet och hon får "leta upp den".

Jag har precis börjar med att kong utan snöre får man inte ta och så belönar jag med kong med snöre (kastar).
När hon kan leta upp den i de olika höjderna så kommer jag successivt göra den mindre.
"Letar upp" är att den står synligt men typ bakom något så att hon var tydlig synretning. Desto bättre hon blir ju mer kommer jag låta henne leta, men vi är inte där nu.

När hon markerar så är det själva sättandet jag belönar än så länge, så fort jag märker att hon börjar sätta sig bakåt så belönar jag. När markeringen är stabil börjar jag med att hon ska sitta längre och längre.
Det är för att hon inte i ett senare skede ska tro att markeringen är viktigare än själva letandet, markering kommer även bli mer precis.
 
Vi kan typ av inlärning kör du?
Vi håller också på med markering och jag kör den parallell med sök.

Nu kan hon markera på helkong när vi lekar och jag håller den över huvudet, noshöjd, under nosen och på marken.
Hon kan även markera på helkong om vi först gör markering när jag håller i handen och sedan testar att sätta den i i de olika höjderna.
Hon fixar det även om den sitter över huvudet och hon får "leta upp den".

Jag har precis börjar med att kong utan snöre får man inte ta och så belönar jag med kong med snöre (kastar).
När hon kan leta upp den i de olika höjderna så kommer jag successivt göra den mindre.
"Letar upp" är att den står synligt men typ bakom något så att hon var tydlig synretning. Desto bättre hon blir ju mer kommer jag låta henne leta, men vi är inte där nu.

När hon markerar så är det själva sättandet jag belönar än så länge, så fort jag märker att hon börjar sätta sig bakåt så belönar jag. När markeringen är stabil börjar jag med att hon ska sitta längre och längre.
Det är för att hon inte i ett senare skede ska tro att markeringen är viktigare än själva letandet, markering kommer även bli mer precis.
I ärlighetens namn, vet ej. Det ser dock ut som att du och jag har ungefär samma upplägg när det gäller markeringsträningen. Jag är tyvärr sjukt ostrukturerad i träningen och har lite svårt att hålla på kriterierna ibland. Min hund ska stå och frysa och får bara röra kongen när den är i rörelse (belönar med kong). Känner att jag behöver typ ett schema att träna efter, eller punkter att checka av annars har jag svårt att vara konsekvent.
 
I ärlighetens namn, vet ej. Det ser dock ut som att du och jag har ungefär samma upplägg när det gäller markeringsträningen. Jag är tyvärr sjukt ostrukturerad i träningen och har lite svårt att hålla på kriterierna ibland. Min hund ska stå och frysa och får bara röra kongen när den är i rörelse (belönar med kong). Känner att jag behöver typ ett schema att träna efter, eller punkter att checka av annars har jag svårt att vara konsekvent.
K9Gritty har bra videos på youtube om markeringsträning (han ska även ha ett online seminarie imorgon, på engelska dock) och sen har SWDI en app där man kan köpa markeringsprogressen med videos.
Jag är en sådan som skriver ner och gärna gör excelark, inget jag följer slaviskt men som jag kan fylla i efterhand, det hade kanske varit något?
 
Vi har kört markeringsövningar separat och inte satt ihop det med söket, men idag på första söket satte hon sig spontant! 💪💪💪
Vi fortsätter köra det parallellt, jag behöver öva på min tajming vid belöningen när hon markerar, är alldeles för förutsägbar och klumpig.
Jag köpte för några veckor sedan ett gäng glasbehållare som är preppad med ny fräsch kong, så att jag har att plocka en ny för vart pass.
Vi körde en långhelg med sök i början av april och nu har vi en i helgen som kommer, ser riktigt mycket fram emot det. Sen går jag en på klubben som är varannan vecka, så det blir en del just nu. Känner mig fortfarande som en nybörjare men hoppas vi blir varmare i kläderna nu i vår.

Vad tränare ni på nu?
 
@toughcookie Beklagar, vad tråkigt. :heart Vill du berätta vad som hände? (om det inte är för jobbigt)
Duktig kille :heart I en av kurserna jag går är det en schäfertik som är så himla frän på sök, det verkar som om han också kommer att se tjusningen med det. :love:
 
Dags att väcka tråden va, nu är det ju klart att Specialsök blir en provform från 1 november!

En fundering. Det står i reglerna att oregistrerade hundar ska ha licens. Det betyder alltså att blandraser får tävla?
 
Så tolkar jag det.

I sista regelutkastet stod det ju ”prov i specialsök är öppet för alla hundar”. Kändes tydligare där än i reglerna för 2023-2026 🤔

Vet inte om jag drömt, men jag har för mig att jag läst nånstans att SBK inte vill konkurrera med specialsök vs nosework. Som reglerna ser ut idag verkar det ju som uppgjort för konkurrens. Missar jag något väsentligt?
 
@Brie Har du tänkt gå provform?

Vi är inte redo och just nu känns det som om vi aldrig kommer bli. Hon har rätt kass uthållighet, söker gör hon men tekniken blir sämre efter ett tag.

Vi har däremot testat att söka på person och även om det varit svårt så är det en kul utmaning!
 
I sista regelutkastet stod det ju ”prov i specialsök är öppet för alla hundar”. Kändes tydligare där än i reglerna för 2023-2026 🤔

Vet inte om jag drömt, men jag har för mig att jag läst nånstans att SBK inte vill konkurrera med specialsök vs nosework. Som reglerna ser ut idag verkar det ju som uppgjort för konkurrens. Missar jag något väsentligt?
Hmm ju vet att vi på kurs har diskuterat skillnader rätt mycket och som jag förstår det så får man ju poäng (eventuellt i högre klass beroende på) hur hunden söker och hur föraren agerar, systematik osv medan i nosework mer är att det ska gå fort. Sedan ska de såklart hitta legorna.

Jag tror det generellt är svårare med specialsök? Inte för att nosework är lätt, utan att det ena utgår från arbete och den andra aktivering.
Sedan kommer det nog vara billigare med att gå prov i specialsök än i nosework.

Obs att jag själv inte har koll på nosework utan det är hur diskussionerna gått hos dem som hållt på med båda.
 
@Brie Har du tänkt gå provform?

Vi är inte redo och just nu känns det som om vi aldrig kommer bli. Hon har rätt kass uthållighet, söker gör hon men tekniken blir sämre efter ett tag.

Vi har däremot testat att söka på person och även om det varit svårt så är det en kul utmaning!

Jag är rätt sugen på det faktiskt :) Bella älskar att leta kong, men vi behöver jobba på i olika miljöer och underlag.

Men det låter ju som att det kommer ta tid att bygga upp organisationen kring specialsöket, med provledare, domare osv. Plus att det är tre års utvärdering från november… så vi hinner väl träna 😅
 
Hmm ju vet att vi på kurs har diskuterat skillnader rätt mycket och som jag förstår det så får man ju poäng (eventuellt i högre klass beroende på) hur hunden söker och hur föraren agerar, systematik osv medan i nosework mer är att det ska gå fort. Sedan ska de såklart hitta legorna.

Jag tror det generellt är svårare med specialsök? Inte för att nosework är lätt, utan att det ena utgår från arbete och den andra aktivering.
Sedan kommer det nog vara billigare med att gå prov i specialsök än i nosework.

Obs att jag själv inte har koll på nosework utan det är hur diskussionerna gått hos dem som hållt på med båda.
Jag tror inte att nosework en gång startade genom att man använde träningsmetoder från t.ex. narkotika- och minsök för att aktivera hundar i USA gör grenen så annorlunda. Många av de viktigaste personerna för att dra igång nosework i Sverige har arbetat aktivt med sökhundar hos bl.a. tull och militär. Samtidigt har många inom både specialsök och nosework aldrig gjort skarpa sök ens efter kantareller. Både nosework och specialsök är tävlingsformer som lånat av ett skarpt arbete.

Båda sporterna skiljer sig från praktiskt arbete. Det praktiska arbetet påverkas av vad hunden söker och i vilken miljö.

Jag tror att skillnaden mest handlar om tävlingsformerna och då i synnerhet på lägre nivåer. I nosework måste du hitta alla gömmor i tre tävlingar på varje nivå för att avancera - i specialsöksptov bedöms arbetet och du kan få godkänt utan att hitta alla gömmor. I nosework riskerar du att få vänta länge mellan söken beroende på om organisatörens tidsplan håller eller inte. Det värsta jag varit med om är att stå på en väntplats i drygt tre timmar. Det är jättesvårt att få rättvisa förhållanden i tävlingar med 50-80 starter. I specialsöket är antalet deltagare 7-12 och alla har en egen starttid. Man gör bara ett längre sök och inte fyra kortare.

Å andra sidan får bara brukshundklubbar anordna specialsöksprov. Och med så få startande kan det vara svårt att inte gå back. Domaren ska ha 500 kr plus reseersättning. Redan där är ungefär halva intäkten borta. Samtidigt kräver specialsöket inte samma marker som t.ex. spår eller sök.

Time will tell.
 
På flera sätt är faktiskt noseworktävlingar "verkligare" än specialsöksprov. T.ex. belöningar. Jag har aldrig varit med om att man inte belönat ett fynd i ett skarpt läge.

Och vid noseworktävlingar dräller somliga godis omkring sig som vore det Mardi gras. De ska ha minuspoäng om domaren ser. Men godis i söket tillhör ju definitivt den typ av störning som en sökhund ska kunna hantera. Och det blir jävligt orättvist, vilket också är verklighetstroget.

Även de långa, svårberäknade väntetiderna är något som kan ske i " verkligheten".

Samtidigt är det här några av de saker som fått mig att ruttna på nosework som tävlingsform.
 
Jag har ju kört några "tävlingar" nu under prövotiden och det är skitkul! Just det att du inte har en aning om hur många gömmor det är eller vilken typ av område som gäller gör ju att man behöver vara beredd på det mesta redan i klass ett. På alla prov jag har varit och även på de som klubben arrangerat har det varit långa listor med reserver och inga problem att fylla platserna. Sen kan det givetvis inte jämföras med anmälningstrycket som är på NW men jag tror nog det kommer landa där så småningom (tyvärr).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 508
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 490
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 621
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 043
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp