Specialsök (Röd kong)

På klubben är vi nu ett gäng som tränar en gång i veckan. Jag hann vara med 3 gånger innan W tyvärr skadade sig så just nu är han konvalicent. Men vi tränar lite markeringar på hemmaplan och idag blir det nog ett lättare sök med gömmor i markhöjd. Specialsök är ju bra på så sätt att man kan variera hur svårt man gör det och det tröttar ut honom mentalt. Börjar bli lite frustrerande att endast hålla sig till korta koppelpromenader med en hund som är van att träna 4 dar i veckan i bruks..
 
Förutom miljöer (den lilla petitessen 😁) så behöver vi träna stadgan i markeringarna. Hon ligger fint men är väldigt kontaktsökande och uppfordrande med blicken, ”men kolla dåå, här är den!”.
 
Jag tror inte att nosework en gång startade genom att man använde träningsmetoder från t.ex. narkotika- och minsök för att aktivera hundar i USA gör grenen så annorlunda. <snip>

Jag tranade nosework for en som tranat militar hundar i tio ar (en stor anlaggning i Texas som tranar hundar for storre delen av USA's militar).
Han tranade alla former av scent work ... ocksa "Multi Purpose Canines" allt fran narkotika av olika sorter till explosives och ocksa "multi purpose dogs"
Nosework borjade inte med honom, men han var mycket tidigt ute i alla fall.
 
Äsch, råkade skicka lite för fort ;) Tänkte tillägga att just nu så stuntar jag i allt vad stadiga markeringar heter, kände att jag bara gjorde henne förvirrad när jag var där och petade. Ska träna dem separat, vilket jag borde ha gjort redan från början (duh). Fokus för oss i närtid är sökglädje, uthållighet och att öva i olika miljöer!
 
Har börjat på specialsök med Virrpannan. Så jag har läst igenom tråden. Roligt att fler håller på med det.
Virrpannan söker efter kongbitarna med stor entusiasm. Tränar i olika miljöer. Men markeringarna är knepiga att få till bra. Är det någon här som använt klicker för att få till bra markeringar? Eller hur tränar ni markeringar?
Jag är ju inte världens bästa hundtränare har rätt dålig tajming ibland och rör till det. Men min kära hund är förlåtande som tur är.
 
Har börjat på specialsök med Virrpannan. Så jag har läst igenom tråden. Roligt att fler håller på med det.
Virrpannan söker efter kongbitarna med stor entusiasm. Tränar i olika miljöer. Men markeringarna är knepiga att få till bra. Är det någon här som använt klicker för att få till bra markeringar? Eller hur tränar ni markeringar?
Jag är ju inte världens bästa hundtränare har rätt dålig tajming ibland och rör till det. Men min kära hund är förlåtande som tur är.

Jag använder röst, men har man klickat in hunden är det ju absolut ett bra redskap :)

Mitt tips är att träna markeringarna separat, och att försöka ta en pusselbit i taget. Ofta försöker man lösa allt på en gång pga ivrig :)
 
Jag använder röst, men har man klickat in hunden är det ju absolut ett bra redskap :)

Mitt tips är att träna markeringarna separat, och att försöka ta en pusselbit i taget. Ofta försöker man lösa allt på en gång pga ivrig :)
Ja, igenkänning på det. Har ibland gjort för svåra övningar för tidigt. Ska göra enkla sök nu och markeringarna separat 😊
 
Vår tränare är av åsikten att när hunden väl vet vad den ska leta efter så behöver man knappt träna hela sök eftersom det ofta är just markeringarna som strular. Vi har fått lite bannor när det gäller just markeringar så det är i princip det enda vi tränar nu. Upplever dock att hunden tröttnar snabbt och tappar stinget pga tråkigt så jag lägger in lite sök då och då i alla fall. Dock så är vi fortfarande så dåliga på markeringar i söken att de endast kan räknas som hittande 🙈
 
Men det stämmer på oss. Det är markeringarna som är dåliga. Söket är nästintill självbelönande då hon tycket det är roligt.
Hur tränar ni markeringar?
 
Många enkla och snabba med en ganska stor kongbit, de får se var jag sätter den och starta från sitt typ 1,5-2 m bort. Rottisen har liggmarkering, där kör jag låg gömma (tex under ett stolsben) och just nu jobbar vi med stadgan så det handlar för henne om att hålla nosen där jag vill ha den i för tillfället ca 1-3 sek. Staffen lattjar mest, han kommer aldrig gå prov pga krypt, men han har en frysmarkering och den kan jag sätta lite högre upp (fast spelar egentligen ingen roll för honom) och även där variera tiden innan belöningen kommer. :)
 
Tips till er som klipper kong: den här saxen är grym! Går hur lätt som helst :) 179 spänn på Claes, väldigt välinvesterat!

IMG_2563.jpeg
 
Vi tränar stående frysmarkeringar (och vi börjar om från början gång på gång 😆). Men
Många enkla och snabba med en ganska stor kongbit, de får se var jag sätter den och starta från sitt typ 1,5-2 m bort. Rottisen har liggmarkering, där kör jag låg gömma (tex under ett stolsben) och just nu jobbar vi med stadgan så det handlar för henne om att hålla nosen där jag vill ha den i för tillfället ca 1-3 sek. Staffen lattjar mest, han kommer aldrig gå prov pga krypt, men han har en frysmarkering och den kan jag sätta lite högre upp (fast spelar egentligen ingen roll för honom) och även där variera tiden innan belöningen kommer. :)
Vi kör ungefär likadant @Tiffany men just nu ställer jag kongen direkt framför honom så att jag kan plocka bort den direkt om han tappar fokus (kör stående frysmarkering). Har en tripp-trapp-stol (eller vad det nu heter) så att jag kan ställa den på olika nivåer också. Bygger på med störningar på det korta avståndet i olika nivåer och när det funkar så flyttar vi bakåt och så skickar jag honom som på ett minisök fram mot kongen som ska markeras. Plockar han upp kongen då så backar vi bandet igen. För oss går det otroligt långsamt framåt nu. Dels pga bebis men också pga att hans unghundshjärna spökat till det för oss vilket helt enkelt krävde paus i just denna typen av träning.

Svårt att förklara hur vi gör i text, hade varit lättare att visa!
 
Många enkla och snabba med en ganska stor kongbit, de får se var jag sätter den och starta från sitt typ 1,5-2 m bort. Rottisen har liggmarkering, där kör jag låg gömma (tex under ett stolsben) och just nu jobbar vi med stadgan så det handlar för henne om att hålla nosen där jag vill ha den i för tillfället ca 1-3 sek. Staffen lattjar mest, han kommer aldrig gå prov pga krypt, men han har en frysmarkering och den kan jag sätta lite högre upp (fast spelar egentligen ingen roll för honom) och även där variera tiden innan belöningen kommer. :)

Får inte krypta hanar gå prov i specialsök? De får ju delta i allting annat, förutom utställning, så det var ju i så fall lite förvånande.... Eller missförstår jag?
 
Får inte krypta hanar gå prov i specialsök? De får ju delta i allting annat, förutom utställning, så det var ju i så fall lite förvånande.... Eller missförstår jag?

Hmm, jag är rätt säker på att jag läste det i reglerna i somras?! Men i senaste versionen daterad 2023-08-24 hittar jag det inte.
 
I ännu tidigare versioner stod det uttryckligen att även kryptorchida och blandraser fick vara med. Men i sommarens version hade det snävats till, det diskuterades lite på klubben bland besvikna blandrasägare. Hade velat hitta förra regelversionen för att bekräfta att jag inte är helt virrig! 😁
 
Är totalt vansinnigt om det är så. Dom nosar ju inte med kulorna precis. Eller med stamtavlan för den delen. Är ju en tävlingsform och inte ett avelsprov.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 240
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 551
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 714
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 056
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp