Specialsök (Röd kong)

Bukefalos 30 år!

Då hade jag nog struntat i de snabba belöningarna och faktiskt krävt att hon ska göra rätt vid de svåra iom att du säger att hon klarar av att hålla vid de enkla med störning?
Absolut, hon klarar stor störning och under lång tid vid dessa. Hon hade till förra vintern aldrig släpp en markering i sin specialsökskarriär men då fick vi en en bugg vid markeringarna som jag eg. inte tagit tag i på riktigt förrän denna vintern då vi inte tränat specialsök särskilt ofta sedan dess.

Jag ser ju att träningen vi gjort den senaste månaderna gett resultat så vi jobbar vidare och hoppas på att vi hittar tillbaka till stabila markeringar i alla lägen.

Nu tränar jag inte specialsök mot tävling även om mina är tränade på etiketten röd kong utan jag tränar nosework. Men jag tränar in en stadig markering parallellt med söken där jag vill att hunden ska kunna hålla markeringen, med störning, ca 30 sekunder innan jag för över den på doften. Hunden ska inte bryta markeringen innan den fått brytsignal.
Att träna markeringen separat gör att jag får mängdträning utan att det påverkar söken och det går snabbare att träna markeringsövning utan att involvera sök där gömman ska flyttas runt hela tiden.

När markeringen överförts till doften är jag noga med att belöna precis vid gömman eftersom det ökar hundens vilja att stanna kvar vid och fokusera på gömman. Hunden fortsätter frysa mot gömman under tiden den får belöningen och sen ger jag ett brytkommando. Funkar med godisbelöning, svårare med leksak såklart. Jag vill inte ha belöningsförväntan mot mig utan hunden ska i princip tänka att belöningen kommer från gömman. Jag vill att hunden ska ha hög motivation att hålla markeringen även vid störning.

Ungefär så är markeringen inlärd och hon hade innan förra vintern otroligt stabila markeringar i alla lägen. Sen hände något som fick henne att söka bekräftelse från mig istället för att markera i vissa lägen. Kanske klantade jag till träningen på höga gömmor en del så hon blev lite osäker. Ibland släpper hon direkt utan att påbörja markeringen och ibland börjar hon lite halv markera och vrider sig sen långsamt mot mig för bekräftelse. Men detta händer just nu väldigt sällan.

För gömmor som är höga eller inte av annan anledning inte går att komma åt, hur belöningsplacerar du där?

Ungefär så är markeringen inlärd och hon hade innan förra vintern otroligt stabila markeringar i alla lägen. Sen hände något som fick henne att söka bekräftelse från mig istället för att markera i vissa lägen. Kanske klantade jag till träningen på höga gömmor en del så hon blev lite osäker. Ibland släpper hon direkt utan att påbörja markeringen och ibland börjar hon lite halv markera och vrider sig sen långsamt mot mig för bekräftelse. Men detta händer just nu väldigt sällan.

För gömmor som är höga eller inte av annan anledning inte går att komma åt, hur belöningsplacerar du där?
Hur höga gömmor?
Mina hundar är nästan lika långa som jag när de står på bakbenen så vi når nästan lika högt upp. Om jag når försöker jag belöna vid gömman, annars belönar jag så långt upp hunden når. Är det en djup gömma exempelvis inne i ett skåp kommer hunden markera där den känner doften bäst och då belönar jag där, kommer den inte ända fram så gör den ju inte. Jag vill att hundarna alltid strävar mot gömman oavsett om de når den eller inte.

Jag hittade ingen bild där hon står på bakbenen och strävar uppåt men om man tänker sig att gömman på bilden är upphissad så hon står på bakbenen hade jag belönat så högt jag nådde.

Bifogade filer

• frihängande gömma.webp
    frihängande gömma.webp
    7,1 KB · Visningar: 2 614

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat