Bukefalos 28 år!

Speciell träning av spatthäst?

R

rover

Hur bör en häst med kostaterad spatt ridas/tränas? Syns endast på röntgen, ingen hälta eller stelhet.
:confused:
 
Låt Inte hästen stå en vecka eller två om det är konstaterad spatt...skritta hellre eller gå på promenader, de stelnar till ruskigt fort.
Se till att ha ordentliga muskler i bakdelen, viktigt viktigt..

Vilken glidled/glidleder sitter spatten i?
 
Rid på som vanligt, eftersom hästen inte visar tecken på hälta eller annat obehag bör den tränas upp så mycket som det nu bara är möjligt. En spatthäst skall och bör ej stå still något längre tag, utan ridas regelbundet.

Skritt är naturligtvis bra, då de ökar ledernas rörlighet. Men för att komma längre krävs ju annan träning också.
 
Det är inte min häst men jag skall höra i vilken glidled det sitter i.
Man skall med andra ord aldrig låta en spatthäst "vila" tex. sommarbete eller stå en dag i veckan. Bättre att skritta eller sätta den i skrittmaskin?
Tack för svaren!
 
Om hästen går ute dygnet runt på tex ett sommarbete, så är inte det hela världen om hästen inte blir riden 1 dag. Däremot är det en väsentlig skillnad om hästen står installad, då kan stelheten slå till ganska snabbt.
 
Har haft en häst med spatt, var nog med att kolla förändringar i sättet han kanske har ont utan att halta.Efter ca 2 år började han vara lite seg när man hämtade honom i hagen,helt plötsligt var han jätte halt. Sprutade han i lederna 3 ggr med cortison började skritta i 2 månader travade i 2 månader och skrittade,travade och glopperade i 1 år sedan tölt satte jag
han igen. Vad jag fick var en jätteglad och positiv häst som gärna följde med från hagen. PS spatthästar ska röra på sig regelbundet.
 
Så man ska alltså hålla igång de 7 dgr i veckan eller vadå?? Jag har precis fått diagnosen aktiv spatt på min "olyckskorp".

Han fick broddspark på hasen strax före jul och de trodde det var en senskada så han åkte på Fenylbutta i ca 1 mån och boxvila. Fortfarande halt efter 2 mån vila så jag åkte till ATG:n och kollade honom. Efter böjprov fortfarande bara en väldigt liten hälta. Dock syns det mer på böjt spår så jag fick longera och det höll vet. med om. De ville röntga... aktiv spatt av en broddspark??? De kunde inte säga vad det kommer av men pålagringar hade han fått av broddsparken och Ev. kan broddsparken ha utlöst processen.

Han är inte direkt överansträngd kan man inte säga... vi har ju kämpat med hans bronkit i ca 1 år och nu då har han varit symptomfri i över 1 år och så dyker nästa problem upp... vi har lullat i skogen under det här året för det mesta. Har inte blivit många pass på banan..

Snacka om att jag börjar känna att vi har hela "kommunens" otur... vi är riktiga olyckskorpar.... :crazy:

Fler tips??

Vi ska tillbaka på ATG:n om drygt 1 v på återbesök, kan det vara skillnad på 3 v på röntgen??? Man kan inte tro att han har ont för han är helt vild och bara taktar när man tar in och ut honom från sjukhagen. Är jättepigg och alert...
 
Ja helst motion varje dag.
Jag har en spatthäst och hon går i hage 8-12 timmar/dag (lite olika pga vädret, hon stelnar till Fruktansvärt mkt när det är kallt/regnar). Utöver det får hon varje dag motion i någon form, kan jag inte rida någon dag så blir det ändå en lite promenad, bättre 10-15 min i rörelse än ingenting alls.

Vi ska tillbaka på ATG:n om drygt 1 v på återbesök, kan det vara skillnad på 3 v på röntgen??? Man kan inte tro att han har ont för han är helt vild och bara taktar när man tar in och ut honom från sjukhagen. Är jättepigg och alert...
Ingen aning om det kan synas på 3 veckor, men är du säker på att hästen ska röntgas igen? Jag chansar på att det bara är böjprov och ev. sprutas igen... Pållan har spatt i båda haserna (nedre glidlederna), men den är nu bara aktiv i vänstra - knappt ½ grads hälta efter böjprov och samma sak vid longering.

Jag har varit på klinik fyra ggr med Favina och det var inte förräns nu i början av februari som hon röntgades igen - sist var iaugusti. På henne syns det bara Lite förändringar på glidlederna mot det bättre, kroppsligt i övrigt är hon en ny häst. Det var hon även efter de 10 dgr med smärtstillande (pronaxen) hon gick på efter första kollen. Helt ny häst som var störtpigg!!

Här är en till som har fått hela j*la kommunens otur...:o :crazy:
 
Jag provade och skulle se vad som hände om Favina stod i två dagar...tjohoo...ångrade mig snabbt :crazy:
 
Ingen aning om det blir röntgen, kan hända att det bara är böjprov och sprutor??? Han har spatt i vänster bak i andra glidleden tror jag det var?

Nu sa hon att han skulle vila fram till nästa besök iallafall men det är för att kortison kan ha fel effekt vid ansträngning sa de.

Min har inte fått några smärtstillande osv när vi åkte därifrån. Han är en otroligt känslig häst trots att han är islandshäst och visar känslor otroligt mycket. Veterinären blev förvånad över att han var så känslig och visade verkligen vad han kände. Dock visade han väldigt lite hälta som knappt syntes, varken före eller efter böjprov. På volt syntes det lite mer. Nu är han helt sjövild när han går i vanlig hage bredvid kompisarna, springer som f-n men försöker ha han i sjukhage när den är ledig och studsar och taktar och springer bredvid när man leder in och ut honom... min lilla vilde... :love:

Om de går ute dygnet runt t ex under sommaren och rör sig mycket i hagen med de andra kompisarna klarar de sig då utan motion nån dag? Tänkte mer på om man måste åka bort eller om man blir riktigt sjuk osv??
De leker och härjar otroligt mycket i vanliga fall, springer som tokar ofta och leker och busar... mina 3 små troll... :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Fiorano
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 942
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp