Bukefalos 28 år!

Spelar ni på hästar?

Seabaz

Trådstartare
Alltid när det vankas storlopp kommer ju diskussionen om djurrätt upp.

Var står ni i frågan om galopp och trav?
Spelar ni själva?
Här down under är även greyhoundracing stort.

Själv tänker jag att de hästar som tävlar på högre nivå är värda såå mycket pengar att det finns ju inte på kartan att de skulle misskötas liksom.

Så då kommer vi i själva springandet i sig, tycker att iafl galopp är det naturligaste vi ändå utsätter hästar för.
Trav kan väl ses som hyfsat naturligt idag med efter all avel..

Då kommer vi till stress och piskrapp. Liksom vilken sport somhelst klarar vissa individer stress bättre än andra. De flesta klarar det utan problem alls.
Spörapp förekommer ja. Finns regler för det och jag tror det följs bättre i trav och galopp än tex hoppning och dressyr.

Då kommer vi till att det dör hästar på banan. Och sker olyckor. Ja det händer men det händer överallt bara det att det uppmärksammas mer i trav och galopp då mer lopp filmas. Kom ihåg tex Hicksted..
Stort startfält är en annan bidragande faktor. Medan ett normalt lopp oftast är 8-12 hästar kan man på storlopp klämma in upp till 24st... olika heat hade ju varit en idé, som Elitloppet!

Så i det hela, jag tycker inte tävlande med hästar är djurplågeri. Faktum är att jag tror de har det ännu bättre än många ridskolehästar och privathästar (hästar som står hos proffstränare, ej amatörer).

Spelar jag? Ja men alltid små bet för skojs skull
 
Jag är själv amatörtränare (trav), så var jag står i frågan om djurplågeri eller inte är nog rätt klart. Spelar även när andan faller på. Oftast V75 eller V64, men aldrig några stora system. Jag skulle bli luspank då - är en värdelös spelare. :D

Löpsporterna är såklart, liksom ridsporterna, inte befriade från personer som är aktiva av "fel" skäl. Jag vet tränare på såväl proffs- som amatörnivå som jag personligen inte anser borde ha med häst att göra överhuvudtaget.
Och visst har även vi saker som är under kritik.
Starter med tvååringar kommer jag aldrig försvara - jag blir personligen genuint beklämd när jag ser hästar som nyss fyllt två springa fler sekunder snabbare än många vuxna hästar gör.
I samma veva skulle jag gärna se lägre prispengar i unghästloppen och en större satsning på bredden och äldre hästar. Köra in, träna upp och förbereda hästarna som unga - ja. Att se stortränare, under press från ägare, pressa ner två- och treåringar i tiderna med barfota, rycktussar och helstängt för att det är vad som krävs för de största prispengarna - nej.
Vi är även många aktiva som inte tycker att Sveriges drivningsregler är tillräckligt hårda.
Personligen är jag inte för ett spöförbud - Norge har det, och det ser inte trevligare ut där - men väl att reglerna för hur spöet används skärps. Och framför allt hålls efter. För det lite si och så i dagens läge. Lite beroende på hur känd kusken ifråga är kan ett par spörapp för mycket glida mellan domarnas fingrar, medan en okänd lärling kan bli avstängd för att han driver lite för yvigt (inte hårt, bara yvigt) utan pisk.
Men säg den sport som inte dras med dubbla måttstockar och någon grad av nepotism.

När det kommer till fördomar tycker jag det tråkigaste är när någon får för sig att deras avdankade Brunte, numer ridhäst, från travbanan är så stressad och rädd för människor att han säkert fått springa i 190 varje dag och blivit misshandlad av någon elak travtränare. Fast det bara handlar om en häst som är framavlad för att högprestera och/eller är i kondition för att jogga några mil i friskt tempo några dagar i veckan. Och som med all rätta reagerar när de en dag plötsligt får en ryttare som bara vill skritta och kräver att den skall jobba på ett helt annat sätt än den är van vid.
Lite som om man tagit en Siberian Husky som dragit släde hela livet, stänger in den i en lägenhet 8 timmar i sträck och blir förfärad när man återvänder till ett raserat hem och/eller en galen hund.
Sedan är ju frågan om vad som är stress och hur den ter sig, och vad som bara är vana och rutiner.
Jag ser mer stress i exempelvis en ridhäst som är svår att rida ut på själv än jag gör i en travhäst som inte kan stå still ute när man sitter upp, för att den är van vid att stå på stallgången när ryttaren hoppar upp. Någon annan ser det tvärtom.

Vad gäller plötsliga dödsfall har det utförts en SLU-studie på ämnet, där det visade sig att den vanligaste dödsorsaken inte alls var kärlruptur, utan cirkulationssvikt och/eller lungblödning. Det förstnämnda verkade vara vanligare på dåligt förberedda hästar, och vid aortarupturer kunde en koppling till maskskador göras, vill jag minnas.
Sitter på mobil och har inte länk, men den som googlar finner säkert.

Summa summarum:
Jag anser inte löpsporter med hästar i sig gå emot någon sorts djurskydd eller vara ett större etiskt aber än hoppning, dressyr eller vilken annan inriktning som helst. Däremot finns saker att förbättra. Precis som inom de andra hästsportsgrenarna. Men eftersom jag inte är aktiv eller närmare insatt i praktiken i dem överlåter jag det arbetet till de som berörs av det. Och jag kan ofta känna att det vore trevligt om ens egen gren behandlades på samma sätt.
Visst får man ha åsikter. Men om man kritiserar trots att man inte vet bättre än att, som Djurens Rätt gjorde en gång (kanske fortfarande?), hävda att vissa travhästar går med stänknät - precis som vilken flughuva som helst - för att de ska bli halvblinda och därmed skrämmas att springa snabbare... Så är det inte så konstruktivt. Eller smart.
Någon annan skrev nyligen i träningsforumet här att travhästar inte förstår förhållningar eller halter, eftersom vi tydligen driver dem framåt genom att lägga oss bakåt i sulkyn och dra dem i munnen så mycket vi bara orkar. Det var också en... intressant teori. :angel:
 
Jag är själv amatörtränare (trav), så var jag står i frågan om djurplågeri eller inte är nog rätt klart. Spelar även när andan faller på. Oftast V75 eller V64, men aldrig några stora system. Jag skulle bli luspank då - är en värdelös spelare. :D

Löpsporterna är såklart, liksom ridsporterna, inte befriade från personer som är aktiva av "fel" skäl. Jag vet tränare på såväl proffs- som amatörnivå som jag personligen inte anser borde ha med häst att göra överhuvudtaget.
Och visst har även vi saker som är under kritik.
Starter med tvååringar kommer jag aldrig försvara - jag blir personligen genuint beklämd när jag ser hästar som nyss fyllt två springa fler sekunder snabbare än många vuxna hästar gör.
I samma veva skulle jag gärna se lägre prispengar i unghästloppen och en större satsning på bredden och äldre hästar. Köra in, träna upp och förbereda hästarna som unga - ja. Att se stortränare, under press från ägare, pressa ner två- och treåringar i tiderna med barfota, rycktussar och helstängt för att det är vad som krävs för de största prispengarna - nej.
Vi är även många aktiva som inte tycker att Sveriges drivningsregler är tillräckligt hårda.
Personligen är jag inte för ett spöförbud - Norge har det, och det ser inte trevligare ut där - men väl att reglerna för hur spöet används skärps. Och framför allt hålls efter. För det lite si och så i dagens läge. Lite beroende på hur känd kusken ifråga är kan ett par spörapp för mycket glida mellan domarnas fingrar, medan en okänd lärling kan bli avstängd för att han driver lite för yvigt (inte hårt, bara yvigt) utan pisk.
Men säg den sport som inte dras med dubbla måttstockar och någon grad av nepotism.

När det kommer till fördomar tycker jag det tråkigaste är när någon får för sig att deras avdankade Brunte, numer ridhäst, från travbanan är så stressad och rädd för människor att han säkert fått springa i 190 varje dag och blivit misshandlad av någon elak travtränare. Fast det bara handlar om en häst som är framavlad för att högprestera och/eller är i kondition för att jogga några mil i friskt tempo några dagar i veckan. Och som med all rätta reagerar när de en dag plötsligt får en ryttare som bara vill skritta och kräver att den skall jobba på ett helt annat sätt än den är van vid.
Lite som om man tagit en Siberian Husky som dragit släde hela livet, stänger in den i en lägenhet 8 timmar i sträck och blir förfärad när man återvänder till ett raserat hem och/eller en galen hund.
Sedan är ju frågan om vad som är stress och hur den ter sig, och vad som bara är vana och rutiner.
Jag ser mer stress i exempelvis en ridhäst som är svår att rida ut på själv än jag gör i en travhäst som inte kan stå still ute när man sitter upp, för att den är van vid att stå på stallgången när ryttaren hoppar upp. Någon annan ser det tvärtom.

Vad gäller plötsliga dödsfall har det utförts en SLU-studie på ämnet, där det visade sig att den vanligaste dödsorsaken inte alls var kärlruptur, utan cirkulationssvikt och/eller lungblödning. Det förstnämnda verkade vara vanligare på dåligt förberedda hästar, och vid aortarupturer kunde en koppling till maskskador göras, vill jag minnas.
Sitter på mobil och har inte länk, men den som googlar finner säkert.

Summa summarum:
Jag anser inte löpsporter med hästar i sig gå emot någon sorts djurskydd eller vara ett större etiskt aber än hoppning, dressyr eller vilken annan inriktning som helst. Däremot finns saker att förbättra. Precis som inom de andra hästsportsgrenarna. Men eftersom jag inte är aktiv eller närmare insatt i praktiken i dem överlåter jag det arbetet till de som berörs av det. Och jag kan ofta känna att det vore trevligt om ens egen gren behandlades på samma sätt.
Visst får man ha åsikter. Men om man kritiserar trots att man inte vet bättre än att, som Djurens Rätt gjorde en gång (kanske fortfarande?), hävda att vissa travhästar går med stänknät - precis som vilken flughuva som helst - för att de ska bli halvblinda och därmed skrämmas att springa snabbare... Så är det inte så konstruktivt. Eller smart.
Någon annan skrev nyligen i träningsforumet här att travhästar inte förstår förhållningar eller halter, eftersom vi tydligen driver dem framåt genom att lägga oss bakåt i sulkyn och dra dem i munnen så mycket vi bara orkar. Det var också en... intressant teori. :angel:
Superbra inlägg! Jag jobbar på flera travbanor som funktionär och det där med spödrivning är svårt! Man har upp till 15 kuskar att hålla ordning på, inklusive allt annat, halvspårskörning, nedtagande av galopperande häst, ser någon inte fräsch ut? Så när man står på banan så är det svårt att ta alla, speciellt dom som driver "snyggt". Men det delas ut mycket varningar. Typ "kusk a, det var på gränsen, vi kommer hålla ögonen på dig idag". Och ser det illa ut så skickar vi veterinär för att kolla på hästen efter loppet.

Jag håller med om att det ska vara hårda regler när det kommer till drivning, och om man jämför med till exempel USA så har vi det bra i Sverige... :)
 
När det kommer till fördomar tycker jag det tråkigaste är när någon får för sig att deras avdankade Brunte, numer ridhäst, från travbanan är så stressad och rädd för människor att han säkert fått springa i 190 varje dag och blivit misshandlad av någon elak travtränare. Fast det bara handlar om en häst som är framavlad för att högprestera och/eller är i kondition för att jogga några mil i friskt tempo några dagar i veckan
Det där med att dom har fått stryk är ju en riktig klassiker. Bror med familj köpte en gammal märr. Jättetrevlig att rida. Men hon hade ju fått stryk. Så måste det ju vara. Hon var rädd för spöet. Jag tyckte det var underligt eftersom jag red henne med spö och det var inga konstigheter. Dom tyckte hon reagerade som att hon hade fått stryk. Hon reagerade som vilken häst som helst. Vifta man lite eller petade till så flyttade hon sig, sen var hon ju inte skolad så hon flyttade sig mer än vad som man bad om.
Sen fick dom för sig att hon var mörkrädd. Jag red utan problem i mörker. Men när dom var ute så var hästen nipprig som bara den. Inte konstigt med två mörkrädda tjommar som darrar som asplöv och helt hysteriska. Dom skrämde ju upp hästen till max.
 
Överlag har jag inget problem med kapplöpning som sport. Jag går själv ibland och både tittar och spelar, senast idag. Jag bor i England så det är galopp jag ser då.

Det som gör att det känns tråkigt att gå är att se hur hästarna trycks in i startboxarna och hur stressat det många gånger är där nere. Hinderlopp ser jag inte på alls, tycker att det är alldeles för mycket fall.
 
Jag spelar inte på hästar, hundar eller någonting annat. Tycker bara det är helt ointressant, liksom...

När det kommer till djurskyddsaspekter så kan jag tycka att travhästar generellt verkar ha det ganska bra. Har ridit mycket förbi ett större och flera mindre travträningsstall, och de hästarna, oavsett hur värdefulla, fick alltid gå ute i hagar och "vara hästar" på ett sätt som jag upplever att inte alla ridhästar får.

Det problematiska med travet tycker jag möjligen är de hästar som inte platsar, inte är bra nog, och säljs billigt som "ridtravare" till någon yngre person utan tillräcklig kunskap att omskola en häst. Sådana hästar kan nog mycket väl bli missförstådda och fara illa - inte av någon som helst illvilja, utan för att den nya ägaren helt enkelt inte förstår vad hästen är avlad och tränad för, och vad som krävs för att den skall kunna bli en någorlunda harmonisk ridhäst. Jag tror liksom inte att hästen blivit stressad av att gå på travet, utan att den blir stressad i sin nya omgivning där den inte förstår vad som förväntas/önskas av den...

Vad gäller spödrivning, hård hantering av hästar i startboxar mm så är det förfärligt, men inte mer förfärligt än barrering, för hårt åtdragna nosgrimmor, rollkur etc. så jag tror inte det är varken bättre eller sämre än ridsporten totalt sett...

Vi som ryttare/tränare/kuskar/jockeys behöver, anser jag, fråga oss varje dag vi håller på med hästar om det vi gör är för hästens bästa eller om den riskerar att fara illa av det vi gör. Djurskyddsarbetet får liksom aldrig avstanna, vi måste ständigt bli bättre och bättre!
 
Jag är själv amatörtränare (trav), så var jag står i frågan om djurplågeri eller inte är nog rätt klart. Spelar även när andan faller på. Oftast V75 eller V64, men aldrig några stora system. Jag skulle bli luspank då - är en värdelös spelare. :D

Löpsporterna är såklart, liksom ridsporterna, inte befriade från personer som är aktiva av "fel" skäl. Jag vet tränare på såväl proffs- som amatörnivå som jag personligen inte anser borde ha med häst att göra överhuvudtaget.
Och visst har även vi saker som är under kritik.
Starter med tvååringar kommer jag aldrig försvara - jag blir personligen genuint beklämd när jag ser hästar som nyss fyllt två springa fler sekunder snabbare än många vuxna hästar gör.
I samma veva skulle jag gärna se lägre prispengar i unghästloppen och en större satsning på bredden och äldre hästar. Köra in, träna upp och förbereda hästarna som unga - ja. Att se stortränare, under press från ägare, pressa ner två- och treåringar i tiderna med barfota, rycktussar och helstängt för att det är vad som krävs för de största prispengarna - nej.
Vi är även många aktiva som inte tycker att Sveriges drivningsregler är tillräckligt hårda.
Personligen är jag inte för ett spöförbud - Norge har det, och det ser inte trevligare ut där - men väl att reglerna för hur spöet används skärps. Och framför allt hålls efter. För det lite si och så i dagens läge. Lite beroende på hur känd kusken ifråga är kan ett par spörapp för mycket glida mellan domarnas fingrar, medan en okänd lärling kan bli avstängd för att han driver lite för yvigt (inte hårt, bara yvigt) utan pisk.
Men säg den sport som inte dras med dubbla måttstockar och någon grad av nepotism.

När det kommer till fördomar tycker jag det tråkigaste är när någon får för sig att deras avdankade Brunte, numer ridhäst, från travbanan är så stressad och rädd för människor att han säkert fått springa i 190 varje dag och blivit misshandlad av någon elak travtränare. Fast det bara handlar om en häst som är framavlad för att högprestera och/eller är i kondition för att jogga några mil i friskt tempo några dagar i veckan. Och som med all rätta reagerar när de en dag plötsligt får en ryttare som bara vill skritta och kräver att den skall jobba på ett helt annat sätt än den är van vid.
Lite som om man tagit en Siberian Husky som dragit släde hela livet, stänger in den i en lägenhet 8 timmar i sträck och blir förfärad när man återvänder till ett raserat hem och/eller en galen hund.
Sedan är ju frågan om vad som är stress och hur den ter sig, och vad som bara är vana och rutiner.
Jag ser mer stress i exempelvis en ridhäst som är svår att rida ut på själv än jag gör i en travhäst som inte kan stå still ute när man sitter upp, för att den är van vid att stå på stallgången när ryttaren hoppar upp. Någon annan ser det tvärtom.

Vad gäller plötsliga dödsfall har det utförts en SLU-studie på ämnet, där det visade sig att den vanligaste dödsorsaken inte alls var kärlruptur, utan cirkulationssvikt och/eller lungblödning. Det förstnämnda verkade vara vanligare på dåligt förberedda hästar, och vid aortarupturer kunde en koppling till maskskador göras, vill jag minnas.
Sitter på mobil och har inte länk, men den som googlar finner säkert.

Summa summarum:
Jag anser inte löpsporter med hästar i sig gå emot någon sorts djurskydd eller vara ett större etiskt aber än hoppning, dressyr eller vilken annan inriktning som helst. Däremot finns saker att förbättra. Precis som inom de andra hästsportsgrenarna. Men eftersom jag inte är aktiv eller närmare insatt i praktiken i dem överlåter jag det arbetet till de som berörs av det. Och jag kan ofta känna att det vore trevligt om ens egen gren behandlades på samma sätt.
Visst får man ha åsikter. Men om man kritiserar trots att man inte vet bättre än att, som Djurens Rätt gjorde en gång (kanske fortfarande?), hävda att vissa travhästar går med stänknät - precis som vilken flughuva som helst - för att de ska bli halvblinda och därmed skrämmas att springa snabbare... Så är det inte så konstruktivt. Eller smart.
Någon annan skrev nyligen i träningsforumet här att travhästar inte förstår förhållningar eller halter, eftersom vi tydligen driver dem framåt genom att lägga oss bakåt i sulkyn och dra dem i munnen så mycket vi bara orkar. Det var också en... intressant teori. :angel:
:bow::bow::bow:
 
Bara ett PS i Sverige är greyhoundracing inget större djurskyddsproblem. Tiden med svenska spel verkar dessutom ha lät till ett ännu bättre reglemente avseende t.ex hur ofta en hund får starta etc
 
Jag spelar inte på hästar, gjort några enstaka gånger. Har väl egentligen inget problem med det om inte hästsvinnet var så stort, snittåldern på en trav/galopphäst var inte många år. Sedan är det samma skit inom många grenar, hästen duger inte,så man köper en ny osv. För mig är mina hästar en del av familjen, det är inte något man säljer, om det inte är så att man själv inte kan ge hästen det hem den behöver. Det finns alltid en gråzon, vad är ok? Vad är fel?
 
Jag spelar inte på hästar, hundar eller någonting annat. Tycker bara det är helt ointressant, liksom...

När det kommer till djurskyddsaspekter så kan jag tycka att travhästar generellt verkar ha det ganska bra. Har ridit mycket förbi ett större och flera mindre travträningsstall, och de hästarna, oavsett hur värdefulla, fick alltid gå ute i hagar och "vara hästar" på ett sätt som jag upplever att inte alla ridhästar får.

Det problematiska med travet tycker jag möjligen är de hästar som inte platsar, inte är bra nog, och säljs billigt som "ridtravare" till någon yngre person utan tillräcklig kunskap att omskola en häst. Sådana hästar kan nog mycket väl bli missförstådda och fara illa - inte av någon som helst illvilja, utan för att den nya ägaren helt enkelt inte förstår vad hästen är avlad och tränad för, och vad som krävs för att den skall kunna bli en någorlunda harmonisk ridhäst. Jag tror liksom inte att hästen blivit stressad av att gå på travet, utan att den blir stressad i sin nya omgivning där den inte förstår vad som förväntas/önskas av den...

Vad gäller spödrivning, hård hantering av hästar i startboxar mm så är det förfärligt, men inte mer förfärligt än barrering, för hårt åtdragna nosgrimmor, rollkur etc. så jag tror inte det är varken bättre eller sämre än ridsporten totalt sett...

Vi som ryttare/tränare/kuskar/jockeys behöver, anser jag, fråga oss varje dag vi håller på med hästar om det vi gör är för hästens bästa eller om den riskerar att fara illa av det vi gör. Djurskyddsarbetet får liksom aldrig avstanna, vi måste ständigt bli bättre och bättre!

Jag spelar inte heller på några precis som du.
Huruvida travhästar i träning har bättre möjlighet att ”vara häst” etc låter jag vara osagt. Det beror nog på vilka/var och hur man ser på det. På flera större travstall jag känner är de visserligen ute dagligen flera timmar men står i mindre fållor om än att de går med någon/några andra tex. Liksom flera galoppanläggningar så står de ute några timmar i ruta, resten på box mellan ridningen/träningen.
Många ridhästar på tävlingsanläggning står precis likadant. Osv...

Så jag håller med i mycket du skriver !

Jag tycker även ställningstagandet ang djurens ”livskvalitet” och vad man vill ”bidra till att sponsra” går att applicera på annat gällande djur av olika slag...
tex vissa avlade hundraser med enorma problem pga avlandet... som exempel : Fransk bulldog mfl liknande raser, som inte kan andas naturligt för att fungera naturligt , och inte klarar aktiva normala hundliv generellt pga det...
som passus och inflik i en viktig fråga ...

Inte meningen att med det spåra in på OT - bara en reflektion i helhetsperspektivet ang frågan hur man ställer sig ang att sponsra ”sport” ...
 
Händer att jag spelar.
Brukar bli en andel om det är V75 på närmaste banan eller stor jackpot, händer även om min morbror har en starthäst som jag tror kan komma på plats.
 
Spelar inte, men har inget speciellt emot varjesej galopp eller travsporten - Grand National, det pallar jag inte titta pa dock.
Det ar en stor publiksport har i UK och folk sitter o tittar pa storbildsTV i pubar och tjoar nar hastar faller medans jag bara mar illa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 412
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 404
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp