Spelet bakom sponsringen av Falsterbo Horse Show

Bukefalos 30 år!

Nu berättar Göran Holm, ordförande i Stiftelsen Falsterbo Horse Show, om vad som föregick brytningen med Al'Shira'aa Stables.
– Det är våra besökare som är våra vip och hedersgäster. När de inte ville ha den sponsorn så var det ingenting att göra, säger Göran Holm.

"Lustigt" bara att Jana skyllde på hat och hot när avtalet sas upp och vägrar numera prata om det, medans ordföranden medhåller att de märkte att biljettförsäljningen sviktade. Det var väl detta de flesta av oss misstänkte, money talks...
Självklart är det pengarna som talar.
Det är det alltid.

Sen blev nog Jana ”tagen på sängen” och ytterst förvånad över kritiken.

Han trodde nog inte att hästmänniskorna skulle reagera som de gjorde…

Självklart är det pengarna som talar.
Det är det alltid.

Sen blev nog Jana ”tagen på sängen” och ytterst förvånad över kritiken.

Han trodde nog inte att hästmänniskorna skulle reagera som de gjorde…
Ffa förstår Jana fortfarande inte varför hästmänniskor reagerade. Han är inte riktigt en "man av folket" vilket är väldigt tydligt när en ser till tävlingens utveckling i stort.

Ffa förstår Jana fortfarande inte varför hästmänniskor reagerade. Han är inte riktigt en "man av folket" vilket är väldigt tydligt när en ser till tävlingens utveckling i stort.
Jana är lika mycket ”man av folket” som jag är en morot…

Har länge tyckt att Falsterbo har betydligt bättre rykte än det förtjänar. Falsterbo är för att rika snubbar ska kunna visa upp sin fina fasad, INTE för medelsvensson som vill ha en trevlig dag med bra shopping (till extra bra priser), trevliga tävlingar och god mat.

Sist jag var på Falsterbo (2019 tror jag det var), fanns det knappast några extrapriser, dyr och dålig mat, hästar som reds med gramantyglar på uppvärmningen och allmänt mycket sporrar och spön. Knappast några trevliga ekipage att se.

(Ja, jag vet att jag är mycket kritisk till all tävling, framförallt tävling där långa resor och pengar är inblandade. Men, jag blev ändå ytterst besviken när jag såg hur proffsen red fram, hur hoppryttarna rider sina hästar med gramantygel i extremt kort form och där dressyrhästarna ”kastas” fram och tillbaka i galoppombytena, bara för att ta några exempel.)

Har länge tyckt att Falsterbo har betydligt bättre rykte än det förtjänar. Falsterbo är för att rika snubbar ska kunna visa upp sin fina fasad, INTE för medelsvensson som vill ha en trevlig dag med bra shopping (till extra bra priser), trevliga tävlingar och god mat.
Därför är "besökarna är vip och hedersgäster" pratat otroligt löjligt. Det enda anledningen dom vill ha "vanliga" människor där är för att dom rika ska ha något att visa upp sig för och att sponsorer ska vilja sponsra. Falsterbo med alla miljardärer gör mig lite illamående nu, det är så osmakligt alltihop.

Dom kan väl iallafall stå för vad det är, inte låtsas som att dom vill ha med "vanliga" människor att göra för dom fejkar inte det på ett särskilt bra sätt ändå.

För mig blev måttet lite rågat när dom gick ut ett år med att dom har spångar för att "dom rika inte ska behöva gå på gräset med sina klackskor", dom ser verkligen skillnad på människor dom där rika knösarna. Men så har det väl alltid varit, inget nytt, blir bara så tydligt i Falsterbo.

Sist jag var på Falsterbo (2019 tror jag det var), fanns det knappast några extrapriser, dyr och dålig mat, hästar som reds med gramantyglar på uppvärmningen och allmänt mycket sporrar och spön. Knappast några trevliga ekipage att se.

(Ja, jag vet att jag är mycket kritisk till all tävling, framförallt tävling där långa resor och pengar är inblandade. Men, jag blev ändå ytterst besviken när jag såg hur proffsen red fram, hur hoppryttarna rider sina hästar med gramantygel i extremt kort form och där dressyrhästarna ”kastas” fram och tillbaka i galoppombytena, bara för att ta några exempel.)
Jag brukade åka ner till Falsterbo även efter jag flyttade upp norröver. Men slutade efter året med alla bilder/filmer från öppna träningen. Satt på läktaren och såg eländet. Försvarade tom ridningen först men när jag tittat tillbaka så fattar jag hur indoktrinerad jag varit i den ridningen🙄. Numera tittar jag knappt på nån resultatlista ens.

Nu har jag aldrig varit till Falsterbo men är inte pöbeln (dvs vi vanliga dödliga) till för att titta på VIP-borden... för det är ju ingen idé att ha VIP-bord om det inte finns de som INTE har det :grin:

Nu har jag aldrig varit till Falsterbo men är inte pöbeln (dvs vi vanliga dödliga) till för att titta på VIP-borden... för det är ju ingen idé att ha VIP-bord om det inte finns de som INTE har det :grin:
Må så vara men, många av de som är i VIP är bjudna av sponsorerna och ’helt vanliga människor’ som av ngn anledning har en anknytning till företaget som sponsrar. Jag har en kompis som tar med mig in t ex ….
….

…och vad har fått dig att tro att de som driver Falsterbo är `av folket’? De driver en stiftelse som ska gå med vinst precis som vilket företag som helst. Det är naivt att tro att detta handlar om ngt annat än pengar. Protester mot sponsorn ledde till att man såg ekonomiska risker och avslutade samarbetet så enkelt är det i mina ögon - att kräva och förvänta moralisk insikt och ansvar är blåögt värre …Money talks och i det här fallet föll det rätt ut!

…och vad har fått dig att tro att de som driver Falsterbo är `av folket’? De driver en stiftelse som ska gå med vinst precis som vilket företag som helst. Det är naivt att tro att detta handlar om ngt annat än pengar. Protester mot sponsorn ledde till att man såg ekonomiska risker och avslutade samarbetet så enkelt är det i mina ögon - att kräva och förvänta moralisk insikt och ansvar är blåögt värre …Money talks och i det här fallet föll det rätt ut!
Jag är väl medveten om krafterna och motivationen bakom tävlingen. Men känslan runt Falsterbo var helt annorlunda för 20 år sen än vad den är nu. Då var det verkligen folkligt! För att inte tala om 30 år sen när vi satt och hade picknick på vallarna och tittade på tävlingarna. Falsterbo har förändrats väldigt mycket och inte till det positiva för oss vanlisar.

Jag är väl medveten om krafterna och motivationen bakom tävlingen. Men känslan runt Falsterbo var helt annorlunda för 20 år sen än vad den är nu. Då var det verkligen folkligt! För att inte tala om 30 år sen när vi satt och hade picknick på vallarna och tittade på tävlingarna. Falsterbo har förändrats väldigt mycket och inte till det positiva för oss vanlisar.
Håller med dig helt där! Men hela sportvärlden har ju gått mot att allt mer styras av pengar sedan dess. Falsterbo är inget undantag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka