Spetsar som fäller - lämplig borste?

Bukefalos 30 år!

Fast när mina fäller så fäller de allt. Däremellan fäller de ingenting. Men tänker att alla pälsar är olika.
Så gör mina med! Det är ett par veckor med hår precis överallt och i stort sett all underullen ryker då. Därefter väldigt lite fällande i flera månader innan det börjar om. De fäller ungefär två gånger om året, ibland tre.

Har lärt mig av en riktigt duktig hundtrimmare att bästa sättet är att bada och föna regelbundet, då fäller de inte ur allt på en gång. Min håller sig otroligt fin i pälsen sen jag började med det, istället för att fälla stora tussar ibland.
Vad har du för hund? Har lite svårt att tro att mina isländska fårhundar plötsligt inte skulle fälla ur underullen regelbundet för att jag börjar bada och föna dem? (badar gör de givetvis ibland, men jag har aldrig i mitt liv fönat en hund :D)

Vad har du för hund? Har lite svårt att tro att mina isländska fårhundar plötsligt inte skulle fälla ur underullen regelbundet för att jag börjar bada och föna dem? (badar gör de givetvis ibland, men jag har aldrig i mitt liv fönat en hund :D)
Welsh Corgi Pembroke, men tipset hade från början getts till en som hade Aussie.

Grejen är ju att badet och fönandet gör att de just fäller ur regelbundet istället för en stor gång, lite varje gång man badar och borstar.

Jag får inte alls stora fula tussar och naken hund på samma sätt längre. Jag tänker att principen borde funka liknande på de flesta raser med dubbelpäls men har bara testat på min egen hund av förklarliga skäl. Märkte stor skillnad nu under året när han badat rätt ofta jämfört med innan.

Ja, jag inbillar mig det - piggarna på kardorna (iaf de jag har) är väldigt vassa och kan göra ont att sticka sig på, gissar att de skrapar otäckt mot huden?
Jag har en underullskarda med rundade piggar och de rullar så de fastnar inte på samma sätt som andra kardor.

Welsh Corgi Pembroke, men tipset hade från början getts till en som hade Aussie.

Grejen är ju att badet och fönandet gör att de just fäller ur regelbundet istället för en stor gång, lite varje gång man badar och borstar.

Jag får inte alls stora fula tussar och naken hund på samma sätt längre. Jag tänker att principen borde funka liknande på de flesta raser med dubbelpäls men har bara testat på min egen hund av förklarliga skäl. Märkte stor skillnad nu under året när han badat rätt ofta jämfört med innan.
Det skiljer mycket mellan raser. Polarraserna har tydliga fällperioder två gånger per år. Där emellan fäller de i princip inte alls. Det märks också att min samojed sköter mycket av pälslossningen själv, han gnider av sig päls i gräs/mossa/snö under fällperioderna. Gissar att min finska lapphund kommer ha liknande fällperioder.

Mina är aldrig nakna, trots att de fäller ur större delen av underullen på en gång, och så länge man inte låter det hänga lösa tussar (utan just borstar) under fällperioderna har de fin päls hela tiden. Jag känner personligen att bada och föna regelbundet känns jättemycket jobbigare än att hantera fällperioder ett par gånger per år. En av fördelarna med spetspälsen är ju att den är rätt "underhållsfri" - tovar inte, håller sig ren länge utan bad, är både vattenavstötande och isolerande osv - så jag känner mig väl inte direkt motiverad att starta en badrutin. Bad ogillas av hundarna i minst lika stor utsträckning som den där pälskardan dessutom, så tror att vi avstår (utom när det är nödvändigt av sanitära skäl).

Det skiljer mycket mellan raser. Polarraserna har tydliga fällperioder två gånger per år. Där emellan fäller de i princip inte alls. Det märks också att min samojed sköter mycket av pälslossningen själv, han gnider av sig päls i gräs/mossa/snö under fällperioderna. Gissar att min finska lapphund kommer ha liknande fällperioder.
De isländska fårhundarna (liksom din finska lapphund gissar jag?) tillhör undergruppen "nordiska spetsar", så är ju inte av polarras, men de har definitivt liknande päls och fällmönster.

Jag kör dessa två på mina huskyblandningar varav den ena avskyr allt vad borstning heter o gärna nafsar efter borstar men dessa accepterar han utan större problem.

Bifogade filer

• IMG_4453.webp
    IMG_4453.webp
    83,7 KB · Visningar: 830

Liknande trådar

• Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?
  • Bästa borsten?
  • Hund som lossar EXTREMT med hår

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka