Spin-off allemansrätten

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Mannagrynet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 918
Sv: Spin-off allemansrätten

Vi bor på landet. Det händer inte allt för sällan att vi råkar köra efter någon gödseltransport, och då får man lite koskit eller grisbajs på däcken. Samma däck som sedan går med bilen in i verkstaden.

Jag tycker inte det är något att föra liv över. Visst luktar det, men vem väntar sig kliniskt rena vägar, varken i stan eller på landet?

Lite OT kanske, men nog tusan tycker jag att man som bilägare/-förare får räkna med att bilen blir skitig. Vill man ha bilen ren och fin får man låta den bo i garaget, that´s life...

Andemeningen med mitt inlägg var, i ett villaområde förväntar man sig kanske inte hästar som skiter men på landet får man nog räkna med det. Så lite förståelse åt bägge håll efterlyses, och att man kanske kan försöka ordna undan skitet om möjligt. kanske räcker det med att sparka ner skiten i ett dike, behöver ju inte vara alldeles nödvändigt att ta upp med hink, påse eller annat.

Självklart måste förståelse finnas, men faktiskt tycker jag det är överdrivet att det ska vara så fanatiskt rent efter just hästar.

I Falsterbo rids det ju hela somrarna (faktiskt året runt i t ex Skanör), nu vet jag inte hur det är i just Skanör, men jag är sommaruppväxt på Clemensagervägen i Falsterbo (där tävlingarna hålls) och det var ingen på "min tid" som klagade över bajs på vägen (där var mycket och frekvent), man tog in det till komposten och gladdes.

Och "min" ungdomsklubb MR ligger mitt i villaområde, ville vi skritta ut så fick det bli på asfalt. Alla visste att det höll till hästar i kvarteren, och hästar bajsar. De hade förståelse för att det blev en hästskit här och där. Och tog in det till sin kompost. Det är ju inte så att hästen bajsar direkt på bilen, direkt...

Nja, lite högre toleranströskel hos villaägare kan jag nog tycka vore trevligt...

Senast ändrad:

Hade min häst på en gård som med tiden blivit insprängd mitt i samhället. Red alltid med sadelväskor. På ena sidan hade jag en "stor" barnskyffel som jag sågat av skaftet på (utom en decimeter för att kunna hålla i den) och på andra sidan plastpåsar av typ Ica kasse. Bara att hoppa av och skyffla i påsen och ta med.
Det blev en vana. Tog med kassen på hemvägen sedan eller direkt om vi inte tog samma väg tillbaka.
På landet får man räkna med lite skit efter vägen men i mer tätbebyggt område kan det kanske behövas lite goodwill för att slippa de värsta gnällspikarna.

Det var till och med en insändare (Dagens ris) i den lokala tidningen för något år sedan till alla som rider och inte plockar upp bajset efter sig i området.

Men det var väl bra, då kan ju du känna att du har gjort den personen nöjd genom att plocka upp efter dig! ;)

Det går ju att köra runt den. :)
Så länge det är en skithög och väldigt sällan är det nog inte så stora problem. Men om det alltid ligger minst en hög på vägen så är det för mycket.

Allemansrätten ger enskilda personer rätt att nyttja naturen, vilket innebär att är det en verksamhet t.ex. ett turridningsföretag, ridskola eller att en väg/stig används ofta, ska markägaren tillfrågas.

Profiterar du på naturen, t.ex. ordnar fisketurer, ska du ha tillstånd.

Om man beslutar att hästar inte får vistas på området kan de sätta upp skyltar. Men inte annars. Och det är något de måste ha anledning till att få göra. Tills det finns skyltar på plats får ni rida där. Jag föreslår att ni ringer till polisen och frågar. Då kan ni meddela det till villaägarna. Då slipper ni höra deras klagomål och hänvisa dem till polisen istället. De får inte bete sig hur som helst bara för att de ogillar ert ridande i området. Man får rida på allmänna vägar om man tar upp efter sig ifall hästen skulle lämna ngt efter sig. ;)

*KL*

Att gnälla över hästskit på däcken.. suck, det är inte i NÄRHETEN av vad kobajs luktar, eller hundbajs för den delen.
här bajsar hästarna "överallt" ibland bland villorna, sålänge de inte bajsar på någons uppfart så får de bajsa "överallt".

och om det åker ngn med motorcykel så tycker jag att h*n ska sakta ner farten (fort kör man på motorvägen = inga hästar/djur där) eller skaffar ett par bra NYA glasögon.

En liten fråga, kanske OT. Men är det LAG på att man måste ta bort hästskit efter sig som hamnat på allmän väg? Eller är det en rekomendation?

Hittade detta.

Även om du är i din fulla rätt att rida/köra i ett område måste du alltid ta hänsyn till andra som vistas där. Visa alltid hänsyn mot gående och tänk på att många människor är ovana vid hästar och inte riktigt vet hur de ska uppträda när de möter hästekipage. Var noga med att alltid stänga bommar och grindar du passerat och du får aldrig skrämma boskapsdjur. Det är också förbjudet att störa andras hemfrid, det vill säga du får inte rida/köra så nära bostadshus att du stör dem som bor där.
Vem avgör hur nära som är störande?

Vem avgör hur nära som är störande?

I slutändan är det den som bor där som avgör, toleransnivån är olika från individ till individ. Så lite då och då har man fått kommunen att sätta upp skyltar att ridning är förbjuden, enkom därför att några få har svårt att acceptera att alla inte älskar hästar.

enligt vad jag läst/hört är det sällsynt att kommunen sätter upp förbudsskyltar,

Fasen va jag tjatar.. :angel: Nu har jag forskat lite.

Bland de allmänna bestämmelserna finns en regel om att man inte får kasta eller lämna något på vägen som kan medföra fare eller olägenhet för trafiken. Den som gör så är skyldig att omedelbart avlägsna det. Den här bestämmelsen gäller inte när hästar gödslat på vägen

Mao, det finns ingen lag på det. Så, då har jag svarat på min egen fråga också. :D

Angående skyltar så vet jag en väg där folket påstod att det var ridning förbjuden och att det fanns skyltar. Vi hittade inga såna. Dessa människor var tom på hästarna med kvastar. Vi ringde polisen, fanns inga regler om att ridning var förbjuden och det skulle inte bli så heller oavsätt hur mycket villaägaren tjatade. Så det är nog inte bara klagomålen som avgör, de gör nog en mer seriös utredning innan de förbjuder ridning på en allmän väg.

En fundering, om vi vänder lite på det, de boende/vägsamhälligheten sätter upp en skylt med hastighetsbegränsning/gårdsgata, struntar man i den då för att man inte själv anser att det behövs?

Sätts en skylt upp, har majoriteten i det område det påverkar, valt att tycka att det inte är lämpligt. (Kanske endast en av alla som utnyttjar vägen har betett sig illa, men det räcker.) Ska man inte försöka acceptera det då och försöka inleda en dialog istället?

Det är lätt att glömma att man i trafiken ska följa de regler som finns men även visa hänsyn utan att hävda sin lagliga rätt. Ska hästekipage stå utanför detta?

Det vore trevligt med en dialog istället för "de ska vara glada att de får gratis gödsel". Ska de skaffa gödselstack då med intyg från miljö och hälsa eftersom det inte går att använd obrunnen gödsel?

Jag skulle se en mera tolerant inställning från bägge håll, de underlättar defenetivt för alla parter.

Det går inte nog att understryka det du säger! Vi har ett otroligt dåligt rykte vi hästmänniskor i flera aspekter. Kanske mycket är fördomar, men ingen rök utan eld...

Förvånansvärt många gånger behöver man stanna till, prata och visa att man är en hänsynsfull hästägare. Ska/vill vi ha det så?

Jag vet inte om det var riktat till mig men..

En fundering, om vi vänder lite på det, de boende/vägsamhälligheten sätter upp en skylt med hastighetsbegränsning/gårdsgata, struntar man i den då för att man inte själv anser att det behövs?
Jag respekterar skyltar som privat sats upp i den mån det går. Det gäller både som bilförare och som ryttare.

Sätts en skylt upp, har majoriteten i det område det påverkar, valt att tycka att det inte är lämpligt. (Kanske endast en av alla som utnyttjar vägen har betett sig illa, men det räcker.) Ska man inte försöka acceptera det då och försöka inleda en dialog istället?
Om en skylt väl sitter uppe brukar jag inte inleda en diskussion om det. Men om en skylt inte finns på plats och ingen regel, så inleder jag alltid en dialog om jag får klagomål. Jag brukar börja med att presentera mig. Man kan bete sig trevligt och artigt mot varandra även om man är oense. Och man behöver inte göra som man vill själv bara för att det passar en själv bäst.

Det är lätt att glömma att man i trafiken ska följa de regler som finns men även visa hänsyn utan att hävda sin lagliga rätt. Ska hästekipage stå utanför detta?
Det gör man väl också? Följer reglerna som ryttare?

Det vore trevligt med en dialog istället för "de ska vara glada att de får gratis gödsel". Ska de skaffa gödselstack då med intyg från miljö och hälsa eftersom det inte går att använd obrunnen gödsel?
Där står jag över att svara då det nog inte var riktat till mig. ;)

Sätta upp en skylt får de säkert, men om den gäller är en annan sak...:devil: Tror faktiskt inte att de har rätt att stänga av en allmän väg från hästar.

Däremot anser ju jag - precis som du skrev att du gör - att man kan ta undan skiten efter sig när man rider i ett villaområde, för trots att jag själv har häst hade jag inte heller velat ha stora skithöga utanför huset.

Man får försöka hålla sig väl med grannarna helt enkelt! :)

He he he, när skolhästarna i stallet brevid tog sig ur hagen och rusade ner på vår väg i villaområdet blev det mycket bajs. Nervösa i all uppståndelse... MEn grannarna kom glada ut med sina spadar och tog hand om den färska gödseln!!

Sätta upp en skylt får de säkert, men om den gäller är en annan sak...:devil: Tror faktiskt inte att de har rätt att stänga av en allmän väg från hästar.

Däremot anser ju jag - precis som du skrev att du gör - att man kan ta undan skiten efter sig när man rider i ett villaområde, för trots att jag själv har häst hade jag inte heller velat ha stora skithöga utanför huset.

Man får försöka hålla sig väl med grannarna helt enkelt! :)

Nu har jag inte läst hela tråden så denna infon finns kanske redan.

Igår köpte jag tidningen Ridsport och där fanns en artikel om just detta. Enligt vägverket finns det en lag som säger att man INTE får sätta upp förbudsskyltar utan kommunens tillstånd. Alltså kan inte en vägförening göra en sådan sak. Dessutom är det en lagsats och det betyder att vägföreingen kan få böter för att ha satt upp en skylt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som... 2
Svar
31
· Visningar
4 878
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg... 2
Svar
26
· Visningar
6 208
Senast: Maqurell
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 362
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 131
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser