Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Läskigast är väl att han framstår som än mer beräknande och kall. Hans sätt att uttrycka sig kommer direkt från fadern, dessa eviga upprepningar.
Alltså han vet ju precis vad han gör, varför, och hur det funkar. Han är en perfekt manipulatör och man ser logiken bakom. Han är inte knäpp och dum, han är knäpp och smart. Tyvärr.

Har du hunnit se alla delar än? Den är övertygande in i sista repliken.
 
Trump är affärsman, inte politiker. Han agerar utifrån att nu vara president, precis som när han var affärsman. Pekar med hela handen, säger vad han tror/tycker. Snabba puckar och noll tolerans gällande affärer . Endera blir det affär eller inte.

Skulle Trumps beteende vara representativt för näringslivet? Det håller jag verkligen inte med om (och bland andra Rex Tillerson är nog benägen att hålla med). Snarare representativt för en person med en grav personlighetsstörning.
 
Alltså han vet ju precis vad han gör, varför, och hur det funkar. Han är en perfekt manipulatör och man ser logiken bakom. Han är inte knäpp och dum, han är knäpp och smart. Tyvärr.

Har du hunnit se alla delar än? Den är övertygande in i sista repliken.

Inte sista. Jag blev totalt utmattad efter två avsnitt.
 
Skulle Trumps beteende vara representativt för näringslivet? Det håller jag verkligen inte med om (och bland andra Rex Tillerson är nog benägen att hålla med). Snarare representativt för en person med en grav personlighetsstörning.
Jag håller med @mackan trump är en ganska tydlig och vanlig kategori näringslivsledare inom sin ålderskategori och typ. Guskelov är den generationen , 40-talister, nästan borta nu.

”Härska och söndra” och den där kinesiska ”min tzu-boken” om krigskonst var den generationens bibel för ledarskap.
 
Jag håller med @mackan trump är en ganska tydlig och vanlig kategori näringslivsledare inom sin ålderskategori och typ. Guskelov är den generationen , 40-talister, nästan borta nu.”Härska och söndra” och den där kinesiska ”min tzu-boken” om krigskonst var den generationens bibel för ledarskap.

Jag får inte uppfattningen om Trump att han sas har något val att agera annorlunda, vare sig det skulle gynna honom eller inte. Han har helt enkelt inte förmågan att visa och uttrycka empati, inte ens med offer för en skottlossning på ett sjukhus. Det är knappast något inlärt, utan en störning.
 
Skulle Trumps beteende vara representativt för näringslivet? Det håller jag verkligen inte med om (och bland andra Rex Tillerson är nog benägen att hålla med). Snarare representativt för en person med en grav personlighetsstörning.

Jag vet inte varför du gör tolkningen att det skulle vara representativt . Däremot så ja - han agerar som många sådana gör, snarare än som en politiker. Den åsikten stöds av många analytiker .
 
Jag vet inte varför du gör tolkningen att det skulle vara representativt . Däremot så ja - han agerar som många sådana gör, snarare än som en politiker. Den åsikten stöds av många analytiker .

Jag tänker att han har ett bristande känsloregister. Han kan inte uttrycka empati och är socialt inkompetent. Det har ju ingenting med yrkestillhörighet eller ledarskap att göra.
 
Jag tänker att han har ett bristande känsloregister. Han kan inte uttrycka empati och är socialt inkompetent. Det har ju ingenting med yrkestillhörighet eller ledarskap att göra.

Men återigen, varför gör du tolkningen att jag skulle anse det? Det finns inget i min text du citerar som har något med den tolkning du gör att göra?
 
Men återigen, varför gör du tolkningen att jag skulle anse det? Det finns inget i min text du citerar som har något med den tolkning du gör att göra?

Jag tyckte det var konstigt att dra slutsatsen att Trumps beteende beror på att han kommer från näringslivet, eller att många näringslivstoppar beter sig så. Det är ju både nedsättande mot företagsledare och nästan att ursäkta Trump, kan jag känna. Men det kanske var jag som tolkade dig fel då. (dessutom är han ju bevittnat en usel affärsman eftersom han gått i konkurs otaliga gånger, så egentligen förtjänar han knappt den yrkestiteln)
 
Jag tyckte det var konstigt att dra slutsatsen att Trumps beteende beror på att han kommer från näringslivet, eller att många näringslivstoppar beter sig så. Det är ju både nedsättande mot företagsledare och nästan att ursäkta Trump, kan jag känna. Men det kanske var jag som tolkade dig fel då. (dessutom är han ju bevittnat en usel affärsman eftersom han gått i konkurs otaliga gånger, så egentligen förtjänar han knappt den yrkestiteln)

Men du drar ju en slutsats jag inte skrivit något om!
Jag skrev - ordagrant i inlägget du citerade, att han agerar precis som han gjort som affärsman hela sitt liv. Dvs att han gör likadant i rollen som president och att det är det många finner oerhört problematiskt.

Lägg inte ord i munnen på mig som jag inte öht skrivit är du vänlig.

Edit - nu när du editerat ditt svar: ja du har gjort fel tolkning.
 
Men du drar ju en slutsats jag inte skrivit något om!
Jag skrev - ordagrant i inlägget du citerade, att han agerar precis som han gjort som affärsman hela sitt liv. Dvs att han gör likadant i rollen som president och att det är det många finner oerhört problematiskt.

Lägg inte ord i munnen på mig som jag inte öht skrivit är du vänlig.

Edit - nu när du editerat ditt svar: ja du har gjort fel tolkning.

Ok, men du har gillat följande inlägg av Tara: "Jag håller med @mackan trump är en ganska tydlig och vanlig kategori näringslivsledare inom sin ålderskategori och typ. Guskelov är den generationen , 40-talister, nästan borta nu."

Har hon också fattat dig fel i så fall? Jag är ärligt förvirrad.
 
Ok, men du har gillat följande inlägg av Tara: "Jag håller med @mackan trump är en ganska tydlig och vanlig kategori näringslivsledare inom sin ålderskategori och typ. Guskelov är den generationen , 40-talister, nästan borta nu."

Har hon också fattat dig fel i så fall? Jag är ärligt förvirrad.

Men.lägg ner? Ja jag håller med henne om att det finns många affärsmän som beter sig liknande i affärslivet ja. Det finns liknande karaktärer i andra branscher också. Makthungriga män som pekar med hela handen och är vana att få sin vilja fram och tycker de har rätt att uttrycka sig precis hur de vill, när de vill osv.
 
Nu ska jag ge referens ”zun tsu art of war”.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sun_Tzu

Väldigt populär hos den generationen näringslivsledare. Jag har läst något förr , för länge sen, men aldrig orkat igenom. Bygger på härska och söndra som jag förstår det. Det är därför han tror sig om att kunna ge sig på kineserna. Problemet är nog att kineserna ser honom som typisk västerländsk översittare och kolonisatör och har inte tid med honom. Kineserna må ha otäcka appar för styrning av människor och nu företag men de har nog verkligen gått vidare i sin ledarskapskunskaper.
 
Men.lägg ner? Ja jag håller med henne om att det finns många affärsmän som beter sig liknande i affärslivet ja. Det finns liknande karaktärer i andra branscher också. Makthungriga män som pekar med hela handen och är vana att få sin vilja fram och tycker de har rätt att uttrycka sig precis hur de vill, när de vill osv.

Ok, även inom politiken, skulle jag vilja lägga till i så fall.
Men om det upprör dig att jag frågar ska jag inte störa dig mer.
 
Nu ska jag ge referens ”zun tsu art of war”.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sun_Tzu

Väldigt populär hos den generationen näringslivsledare. Jag har läst något förr , för länge sen, men aldrig orkat igenom. Bygger på härska och söndra som jag förstår det. Det är därför han tror sig om att kunna ge sig på kineserna. Problemet är nog att kineserna ser honom som typisk västerländsk översittare och kolonisatör och har inte tid med honom. Kineserna må ha otäcka appar för styrning av människor och nu företag men de har nog verkligen gått vidare i sin ledarskapskunskaper.

Jag tror - helt ärligt - att du överskattar Trump om du tror att han har läst en hel bok. jag tror han kör på det som fungerade 2016 rent instinktivt. Men jag håller med dig om att han inte kommer att "vinna" över Kina, eftersom det i så fall skulle innebära en risk för nedgång i ekonomin. Och då är han definitivt körd. Samtidigt har Kina inga incitament att hjälpa honom 2020 heller. De har ju inga val att stressa upp sig inför...
 
Ok, även inom politiken, skulle jag vilja lägga till i så fall.
Men om det upprör dig att jag frågar ska jag inte störa dig mer.

Ja det stör mig oerhört när du påstår att jag menar något jag öht inte skrivit. Du har utöver det även påstått att jag skymfar chefer och affärsmän samt att jag skulle stödja Trump. Alla dessa påståenden utifrån mitt förkunnande (som du citerat men missläst totalt uppenbarligen) att Trump agerar som politiker precis som han gjort som affärsman och på samma sätt som han är van att styra saker som affärsman.

Det är ju heller inte så konstigt att han gör det. Han har ingen politisk bakgrund över huvud taget, och folk tenderar att bete sig som de är vana vid, de ändrar inte stil och karaktär mirakulöst.
 
Trump har varit tämligen (mycket?) misslyckad som 'affärsman' och hans nuvarande ursinniga kamp för att dölja sin förmögenhet/inkomst vilka i princip samtliga fd presidenter har offentliggjort misstänks vara för att han inte är så förmögen han faktiskt uppger att han är. Han har genomgått ett antal bankrutter och det har räknats ut att han skulle vara betydligt rikare om han bara låtit arvet han fick efter sin pappa stå på ett bankkonto. Han var en katastrof som affärsman och är det nu som politiker.

Vad än en affärsman har för metoder och personlighet, ultra auktoritär, söndra och härska, mjuk och söker konsensus, så är grunden att de producerar vinster och resultat. Det har Trump i princip aldrig gjort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 644
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp