Bukefalos 28 år!

Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Ska Kalifornien m.fl. få välja president bara för att det bor fler där?
Men alltså "Kalifornien" väljer inte president - människorna som bor där, och i alla andra stater, röstar. Land har inte rösträtt men det har människor och därför är systemet som det ser ut nu inte bra.

Sorry @Petruska för att jag bidrar till snedspåret i tråden. Ville bara bemöta det ovanstående.
 
För mig är Obama betydligt mera obehaglig. En person som är raka motsatsen till Trump på flera sätt: klassiskt vältalig, diplomatisk och polerad. Det fanns stora förhoppningar på honom och han fick Nobels fredspris för hur han framstod när han valdes. Resultatet blev utrikespolitiskt närmast en katastrof, med blodiga inbördeskrig i ett antal länder och en flyktingvåg som hotar destabilisera Europa och ett Kina som växer sig oroväckande starkt.

Det var nog en ögonöppnare för många för hur farligt det är att enbart se till ytan på en person eller organisation.

Spännade. Det är inte ofta jag upplever mig ha så helt olika verklighetsuppfattning som andra. Det händer faktiskt bara på Buke.
 
Nej, enligt sig själv har han världens bästa hälsa.
En annan aspekt som vi inte berört är den knepiga amerikanska styrelseskicket med den tredelade makten samt elektorsrösterna där ju Clinton hade flest röster men ändå förlorade mot Trump.
Har han verkligen sagt att han har världens bästa hälsa?
 
Har han verkligen sagt att han har världens bästa hälsa?
Han har sagt att han skulle vara " healthiest president ever" om han blev vald, men är osäker på om han sagt världens bästa hälsa, men det skulle inte förvåna mig! Annars är ju en gammal goding när han kallat sig själv "stable genius".

Och ja... jag borde hitta en annan hobby än Trump :meh: Men jag har fördrivit så många sömnlösa nätter med nyheter om amerikanskt politik och kollat på nästan hela förhören av både Michael Cohen och Robert Mueller och läst det mesta av rapporten. Jag kanske också blir ett stabilt geni snart?
 
Det är ett system som levt sedan 1700-talet. Man kan tycka vad som helst om det, t.ex att det inte är tidsenligt, men det är jänkarnas sak att göra nåt åt det. Om de vill.

Däremot tycker jag att det är fel att efter ett valresultat konstatera att ’min kandidat hade minsann vunnit om valsystemet så ut så här!’

Och samtidigt så är det så att även med vårt svenska valsystem kan det fenomen uppstå att majoritet i antal absoluta röster inte nödvändigtvis behöver sluta med majoritet i antal platser i riksdagen.
Jag orkar inte dra allting om det amerikanska valsystemet alla brister, utan det räcker nog med att konstatera att väldigt många amerikaner ifrågasätter det med all rätt. Bara det att det är byggt på den franske 1700-talsfilosofen Montesiqeuis klimatlära. Tidsenligt som sagt.
 
Han är väl the healthiest president ever? Såg du inte läkarjournalen där läkaren sen erkände att han ljugit...
Jag kommer svagt ihåg det där. Men det mesta gick mig nog lite förbi, för att det var så orimligt.

Öht tog det ett litet tag innan jag riktigt lyckades ta in att Trump är på riktigt.
 
Jag kommer svagt ihåg det där. Men det mesta gick mig nog lite förbi, för att det var så orimligt.

Öht tog det ett litet tag innan jag riktigt lyckades ta in att Trump är på riktigt.

Ett tag i kampanjen gick han ganska hårt åt att Hillary var för gammal för posten, att hon aldrig skulle orka. När sen någon påtalade att han själv var ett år äldre blev det viktigt att framhäva att han skulle bli healthiest ever. Det var lite debatt om skepticismen handlade mer om att män såklart blev bättre med åren och kvinnor mest bara orkeslösa, men jag minns inte riktigt om det fanns grund i det Trump själv framförde.
 
Vilken forskning visar detta? Att folk inte kan vara hur korkade som helst är väl ganska intuitivt klart, men någon forskning som visar stark korrelation mellan intelligens och framgång inom politiken har då jag inte sett.

Min personliga gissning är att man behöver ha tillräcklig intelligens men att korrelationen mellan högt IQ och framgång som politiker är svag om man utesluter de "dumma". Däremot behöver man en bra uppbackning för att klara sig och i USA en stor plånbok.

Vid närmre eftertanke är det nog det bästa gemensamma nämnaren för framgångsrika politiker i USA, stor tillgång till pengar att driva kampanj med.

https://www.inc.com/business-inside...b-performance-according-science-research.html
 
Ett tag i kampanjen gick han ganska hårt åt att Hillary var för gammal för posten, att hon aldrig skulle orka. När sen någon påtalade att han själv var ett år äldre blev det viktigt att framhäva att han skulle bli healthiest ever. Det var lite debatt om skepticismen handlade mer om att män såklart blev bättre med åren och kvinnor mest bara orkeslösa, men jag minns inte riktigt om det fanns grund i det Trump själv framförde.
Inte att förglömma så blev ju Jeb Bush "Low Energy Jeb", så man får väl ändå ge Trump att det inte bara är kvinnor som får en känga av sleven, haha.
 
Ett tag i kampanjen gick han ganska hårt åt att Hillary var för gammal för posten, att hon aldrig skulle orka. När sen någon påtalade att han själv var ett år äldre blev det viktigt att framhäva att han skulle bli healthiest ever. Det var lite debatt om skepticismen handlade mer om att män såklart blev bättre med åren och kvinnor mest bara orkeslösa, men jag minns inte riktigt om det fanns grund i det Trump själv framförde.

Eftersom Hillary kollapsade på ett av hennes framträdande, så var det rätt självklart för honom att använda det kortet.
 
Jag orkar inte dra allting om det amerikanska valsystemet alla brister, utan det räcker nog med att konstatera att väldigt många amerikaner ifrågasätter det med all rätt. Bara det att det är byggt på den franske 1700-talsfilosofen Montesiqeuis klimatlära. Tidsenligt som sagt.
Byggt på hans klimatlära? Hur menar du?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 832
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 178
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 905
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp