Bukefalos 28 år!

Spin-off; När ska man lägga sig i?

T

Trollsan

Sitter här och slösurfar på forumen.
Jag har på flera ställen stött på resonemangen att man inte ska lägga sig i, inte anmäla när något inte stämmer i djurhållningen.
När ska man lägga sig i? När ska man anmäla? Vem tycker ni får anmäla?

När frågan dyker upp så kommer det kommentarer som:
- Du är bara avundsjuk!
- Du vill hämnas!
- Du ska inte leka polis!
- osv. osv. osv.

Ser jag något som inte verkar stämma frågar jag givetvis, saker kan ha en självklar och logisk förklaring.

Jag jobbar mycket med djurskydd, ser jag något som inte stämmer vidarebefordrar jag misstankar till länsstyrelsen
(ett exempel: tjurar på över två år som kommer till slakteriet. De är små i växten och tunna, har inga sjukdomar som kan förklara avsaknaden av storlek. Tjurar har om de hålls rätt en enorm tillväxtkapacitet och blir "biffiga". Kontaktar djurskyddet, det visar sig vid kontroll att djuren alltid hålls inne och fodras med små mängder dåligt grovfoder. Ägaren får ett föreläggande).

Jag resonerar som så att de kan inte vara överallt hela tiden, de behöver hjälp att hitta rätt ibland eftersom rutinbesöken är eftersatta.

Länsstyrelsen som är utbildad på djurskydd får reda ut om det finns ett problem. Hellre att de får åka ut en gång för mycket än en gång för lite.
Jag är medveten om att de har mycket att göra efter omorganisationen, att de knappt hinner med rutinbesöken. Men det är inte en orsak att låta bli att höra av sig om man är orolig! Kan de visa att de har x antal "akuta" besök utöver rutinbesöken kan det vara en hjälp för dem att få mer personal och pengar.

Så, hur resonerar ni?
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Hej!
Om något verkar vara på tok, så självklart skulle jag anmäla. Däremot är det viktigt att inte dra förhastade slutsatser, man måste vara säker på sin sak.
Många anmäler hej vilt utan att ha en aning om vad de håller på med, därför är det viktigt att ta reda på fakta innan.

Men att man "inte ska leka polis" och liknande är bara dumheter. I egenskap av privatperson kan du inte arrestera eller straffa ngn men anmäla kan man alltid göra. Annars finns ju risken att ett djur får lida i det tysta...

/Micks
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Jag resonerar att först så funderar jag på om jag verkligen itne överreagerar, men när det verkar finnas en seriös anledning att anmäla så gör jag det.
Då handlar det om saker som kan skada/ riskera djurens hälsa helt enkelt, och har verkligen INGET att göra med avundsjuka, 'polisande', vendettor eller nåt liknande, utan helt enkelt att det finns varningstecken på att djuren inte sköts om/mår bra/är säkra.

Om personen i fråga sköter djuren bra och lagligt, och jag mot förmodan gjorde en "onödig" anmälan, då har dom inget att oroa sig för, eftersom inget då händer förutom att det uppkollat.

Kan tillägga att det inte INTE ofta jag har anmält någon, och som sagt det är då när det är oro helt enkelt, som är befogad (tex. lösdriftshästar som inte har något vindskydd och jag är helt säker på det, eller andra djur som far illa eller rakt ut misshandel som jag vittnat)

Jag tycker det är helt löjligt och framför allt oansvarigt att ha attityden "jag sköter mitt och blundar" och tro att djur mår ok bara för att dom tex. "har det bättre än hästar utomlands" eller nåt liknande argument.

Lagarna i sverige är jättebra, jag har bott utomlands där djurskyddslagarna är minst sagt undermåliga, och det är hemskt, för då kan man itne ens anmäla för det finns ingen lag som går att göra nåt åt det.
Lagarna här finns för att djuren förtjänar att ha det som dom säger, och om dom inte har det så pass bra, ja då sköter man dom kankse itne bra nog faktiskt.

Som sagt, jag anmäler inte ofta, men om man sköter saker bra så har man inget att oroa sig för ju.
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Mår djuren dåligt ? Javisst anmäl efter noggrann undersökning....


Tillfredställer inte gården/människan dina kriterier eller samhällets alla kriterier, gör inte människan som din kompis ridläraren säger...Att taket på stallet ska vara 230 cm är ett ganska nytt påfund ändå och många har inte hästar som är så stora... Nej anmäl inte....

Du som anmälare måste vara mycket noggrann med att det inte är skvaller, andras och dina kompisars, din chefs eller din ridlärares, åsikter som du försöker föra fram..
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Jag kan tycka att om man är säker på vad som händer och hur det är så bör man upplysa rätt instans om djur far illa. Jag tycker inte man ska anmäla för "man tror att...." det är skitlöjligt.

Mamma blev anmäld för att "hästarna stod och såg apatiska ut" det handlade om 2 högdräktiga ston som inte direkt var på skutta hoppa/humör de åt och sov, eftersom de fick bra foder var de inte särskilt intresserade av att gå och gnaga på det tråkiga fjolårsgräset heller. Men visst nu vet djurskyddet hur det ser ut hemma hos mamma.

Mamma var ju jätteledsen för anmälan så klart, hon är inte en farlig person och hade gärna visat hästarna för den som kände sig orolig. I de allra flesta fall så kan man prata med folk istället för att anmäla.

Däremot tycker jag inte att det är att "lägga sig i" att ta kontakt med djurägaren om man är orolig. Tex "vet du att din häst står utan vatten på dagarna?" "din häst ser ut som den fryser, för det finns inget vindskydd i hagen" Då kan man dels få reda på om det som man tror är sant, men också påverka djurägaren att förändra det som är dåligt. Inte att man ska domdera med gör si eller så för annars anmäler jag, men om någon kom och sa till mig att det ser ut som om din häst fryser så skulle jag ju försöka fixa det för jag vill ju inte att djuret ska må dåligt.

Sen finns det riktiga avarter som smyger runt i lador och stall på eget bevåg och letar bevis för att anmäla och sånt är ju inget annat än intrång!
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Jag tycker man ska anmäla om man misstänker att något djur far illa, eller att en verksamhet/anläggning är olaglig på något sätt.

Någon skrev att det är skitlöjligt att anmäla "bara för att man tror", men å andra sidan så kanske det kan rädda ett hästliv.

Hästarna ska inte bara ha det hyfsat, utan de ska ha det BRA och det är vi som hästmänniskor skyldiga att se till att de har!
Om nu hästägaren själv är för inkompetent för att ha en god hästhållning, så kanske den helt enkelt behöver en spark åt rätt håll.

Lagar och bestämmelser finns inte för att jävlas med hästägare, det finns för att hästarna ska ha det så bra som möjligt..
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Mamma var ju jätteledsen för anmälan så klart, hon är inte en farlig person och hade gärna visat hästarna för den som kände sig orolig. I de allra flesta fall så kan man prata med folk istället för att anmäla.

Skulle din mamma bli mindre ledsen om någon kom och sa till henne att hennes hästar inte ser ut att ha det bra? Jag tror att många som anmäler faktiskt inte vågar komma med en anklagelse (om än väl inlindad) ansikte mot ansikte om att personen inte sköter sina barn eller djur tillräckligt bra. Därför väljer man att anmäla eftersom det då inte blir personligt. Detta gäller nog framför allt personer som inte har tillräcklig kunskap om djuren och som därför vet med sig att djurägaren inte skulle ta dem och deras åsikter på allvar. Det är nog få bönder med 30 år i branchen som skulle gå ut i hagen och objektivt titta till sina kvigor om en tydligt djur-oerfaren människa kör upp på gårdsplan och hävdar att de ser ledsna ut på ögonen.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att människor anmäler istället för att ta upp det personligen. Och jag tycker det är mycket bättre att de anmäler istället för att välja att titta åt andra hållet för att man inte är hemtam med djurslaget, även om det då blir en onödig anmälan. Jag tycker också att det är onödigt att din mamma blir ledsen över att bli anmäld. Det är bättre att hon ser det som något bra att någon faktiskt bryr sig om hur hennes hästar har det. Att någon kanske faktiskt uppmärksammar om en häst en dag ligger i hagen med brutet ben, tarmvred eller liknande när din mamma är och handlar. Att personen inte har öga nog för hästar att se att stona var högdräktiga och därför apatiska kanske man kan förlåta om man ser det större perspektivet.

Däremot har jag inget till övers för folk som anmäler med avundsjuka eller tvister som grund.
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Skulle din mamma bli mindre ledsen om någon kom och sa till henne att hennes hästar inte ser ut att ha det bra? Jag tror att många som anmäler faktiskt inte vågar komma med en anklagelse (om än väl inlindad) ansikte mot ansikte om att personen inte sköter sina barn eller djur tillräckligt bra. Därför väljer man att anmäla eftersom det då inte blir personligt. Detta gäller nog framför allt personer som inte har tillräcklig kunskap om djuren och som därför vet med sig att djurägaren inte skulle ta dem och deras åsikter på allvar. Det är nog få bönder med 30 år i branchen som skulle gå ut i hagen och objektivt titta till sina kvigor om en tydligt djur-oerfaren människa kör upp på gårdsplan och hävdar att de ser ledsna ut på ögonen.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att människor anmäler istället för att ta upp det personligen. Och jag tycker det är mycket bättre att de anmäler istället för att välja att titta åt andra hållet för att man inte är hemtam med djurslaget, även om det då blir en onödig anmälan. Jag tycker också att det är onödigt att din mamma blir ledsen över att bli anmäld. Det är bättre att hon ser det som något bra att någon faktiskt bryr sig om hur hennes hästar har det. Att någon kanske faktiskt uppmärksammar om en häst en dag ligger i hagen med brutet ben, tarmvred eller liknande när din mamma är och handlar. Att personen inte har öga nog för hästar att se att stona var högdräktiga och därför apatiska kanske man kan förlåta om man ser det större perspektivet.

Däremot har jag inget till övers för folk som anmäler med avundsjuka eller tvister som grund.

Men om man inte själv har "öga för djur" så kanske man kan prata med någon man känner med större erfarenhet om vad de tycker. Jag blir trött på "folk" som faktiskt inte vet något om djur och som du säger anmäler för att djuret ser ledset ut i ögat. Har inte myndigheterna tillräckligt med faktiskt djurplågeri att utreda? Det sägs ju att den största anledningen till att de som missköter sina djur år efter år efter år kommer undan med det därför att myndigheterna inte har tid att kolla upp dem ordentligt?

Visst ska man anmäla om man starkt misstänker att ett djur far illa, men det får ju finns gränser, vi kan ju inte springa runt och anmäla varandra stup i kvarten. Nej jag är klart för mer dialog, tråkigt att människor är så konflikträdda, eller rädda överhuvudtaget för att ta kontakt med någon som de inte känner.
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Skulle din mamma bli mindre ledsen om någon kom och sa till henne att hennes hästar inte ser ut att ha det bra? Jag tror att många som anmäler faktiskt inte vågar komma med en anklagelse (om än väl inlindad) ansikte mot ansikte om att personen inte sköter sina barn eller djur tillräckligt bra. Därför väljer man att anmäla eftersom det då inte blir personligt. Detta gäller nog framför allt personer som inte har tillräcklig kunskap om djuren och som därför vet med sig att djurägaren inte skulle ta dem och deras åsikter på allvar. Det är nog få bönder med 30 år i branchen som skulle gå ut i hagen och objektivt titta till sina kvigor om en tydligt djur-oerfaren människa kör upp på gårdsplan och hävdar att de ser ledsna ut på ögonen.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att människor anmäler istället för att ta upp det personligen. Och jag tycker det är mycket bättre att de anmäler istället för att välja att titta åt andra hållet för att man inte är hemtam med djurslaget, även om det då blir en onödig anmälan. Jag tycker också att det är onödigt att din mamma blir ledsen över att bli anmäld. Det är bättre att hon ser det som något bra att någon faktiskt bryr sig om hur hennes hästar har det. Att någon kanske faktiskt uppmärksammar om en häst en dag ligger i hagen med brutet ben, tarmvred eller liknande när din mamma är och handlar. Att personen inte har öga nog för hästar att se att stona var högdräktiga och därför apatiska kanske man kan förlåta om man ser det större perspektivet.

Däremot har jag inget till övers för folk som anmäler med avundsjuka eller tvister som grund.



Gú vad ledsen jag skulle bli om jag blev anmäld istället för att jag fick visa mina vackra hästar och deras underbara egenskaper för en intresserad människa.

Jag tycker att det kanske, kanske kan finnas anledning i vissa fall, men normala människor kan väl prata med folk eller möjligen deras granne.
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

*kl

Och jag är övertygad om att folk skulle bli j*vligt otrevliga om någon kom och påpekade om brister i deras hästhållning!!

Jag tror att väldigt väldigt Väldigt få människor skulle uppskatta och med ett glatt bemötande ta emot en människa som sa att deras hästar ser vanvårdade/avmagrade ut.

De skulle dessutom garanterat inte bara ta emot det och gå vidare, utan de skulle förmodligen också sprida rykten och skitsnack.

När folk blir påhoppade så vänder de taggarna utåt - det är ett mänskligt beteende! - i värsta fall så drabbar det även hästarna i det långa loppet (Dvs de åtgärdar inte felen i ren tjurskallighet) och i värsta fall så kommer personen som sa till bli totalt utfryst i samhället (ffa om det är en liten håla, och det är en "ny" som sa till!).
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Gú vad ledsen jag skulle bli om jag blev anmäld istället för att jag fick visa mina vackra hästar och deras underbara egenskaper för en intresserad människa.

Jag tycker att det kanske, kanske kan finnas anledning i vissa fall, men normala människor kan väl prata med folk eller möjligen deras granne.

Jag tror (tyvärr!) du är ganska ensam om att bli glad och tacksam över att få visa dina hästar inför en person som uttrycker att de tycker att det ser ut som du inte sköter dina hästar som du borde. De allra flesta skulle nog gå på offensiven, hamna i försvarsposition och i vissa fall bli direkt otrevliga* och direkt aggresiva. Eller helt enkelt bara snäsa att de inte har med det att göra och ska bry sig om sig och sitt istället. Många som har missförhållanden hos sina djur tycker nog inte heller att deras djur lider, utan tycker lagarna är tramsiga.... :idea:


*det är väl bara att se hur det fungerar på buke om någon person här påpekar en synbar brist i hästhållningen hos någon annan utefter vad den beskrivit eller visat på foto... :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Men om man inte själv har "öga för djur" så kanske man kan prata med någon man känner med större erfarenhet om vad de tycker. Jag blir trött på "folk" som faktiskt inte vet något om djur och som du säger anmäler för att djuret ser ledset ut i ögat. Har inte myndigheterna tillräckligt med faktiskt djurplågeri att utreda? Det sägs ju att den största anledningen till att de som missköter sina djur år efter år efter år kommer undan med det därför att myndigheterna inte har tid att kolla upp dem ordentligt?

De kanske inte känner någon som kan något om djur som har tid att följa med ut och titta. Och ser de djur de tycker ser apatiska och sjuka/ledsna ut varje gång de åker förbi så tycker jag det är bra att de engagerar sig och ringer in, även om du blir trött på det. Och myndigheten har förmodligen tillräckligt med kunskap för att kunna diskutera och filtrera bort de mest orelevanta anmälningarna när de rings in och ställa relevanta frågor om exempelvis vindskydd, vatten, hagunderlag och foder.

Om bara personer som har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att helt och fullt kunna bedöma ett djurs fulla tillstånd och även veta om tillståndet är känt och behandlas nöjaktigt av hästägaren samt om situationen är temporär eller permanent osv får anmäla så får vi ett i princip obefintligt djurskydd. Hellre att djurskyddet dubbelkontrollerar 240 gårdar med god hästhållning och fångar 50 med dålig än att man bara kontrollerar fem gårdar med dålig hästhållning.
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Förövrigt undrar jag hur vanligt det är att folk får okunskapsanmälningar på sig? I och med att vissa i tråden till och med hunnit bli trötta på dem? Jag tycker det verkar jätteovanligt. Har bara hört om en enda anmälan bland mina bekanta där det handlade om att någon brydde sig om djuren, men att inga egentliga missförhållanden fanns (dock var hästen i det här fallet sjuk, så det fanns ju ändå 'fog' för anmälan även om hästen var under behandling). En och annan vendetta-anmälning har jag däremot hört om. Jag tycker det verkar mycket vanligare att folk tittar åt andra hållet och väljer att inte lägga sig i och anmäla trots att det finns fog för det, än att folk anmäler en gång för säkerhets skull trots att de är osäkra på eventuella missförhållanden...
 
Sv: Spin-off; När ska man lägga sig i?

Jag har ett par vänner som blivit anmälda, det låter ju inte så bra förvisso;)

En driver en liten verksamhet med ridlekis, och jag minns inte vad hon blev anmäld för, kan ju ha varit någon avundsjuk typ i och för sig. Men hon hade ju alla tillstånd och allt var redan kontrollerat av djurskyddet så jag tror inte att de kom ut den gången. De ringde och frågade om något blivit ändrat.

En annan har hästar på lösdrift, men vatten saknas eller syns inte från vägen eftersom de dricker ur en bäck i skogen. Djurskyddet hade inget att anmärka på.

Och så mamma då.

Så ja, jag har varit med om en del onödiga anmälningar. Det som ofta glöms i debatten är att oavsett om djurägaren är en bandit eller inte så åker man på "böter" eftersom det kostar ca 1000 kr att få besök av djurskyddet. Vet inte hur det ändrats efter att länstyrelsen tagit över, men i alla fall.

Visst trevligt och bra att få ett kvitto på att man gör rätt, men ändå straff... Så jag står fast vid min åsikt att man inte ska slänga anmälningar omkring sig om man inte är relativt säker på att djuren mår dåligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp