Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Rätt så. Det är mycket viktigare med luftfuktighet, ventilation och förstås betydligt krångligare med maten... och dödligheten är förstås större ju yngre de är, plus att man inte kan könsbestämma dem.
Dessutom får man typ ha dem i en liten maggotburk i något år (nåja, några månader) och då ser man dem ju inte. :D
Låter onekligen lite knepigare! :D typ som skillnaden i att ta sig an och flaskmata ett föl och köpa en 2-åring.
 
Låter onekligen lite knepigare! :D typ som skillnaden i att ta sig an och flaskmata ett föl och köpa en 2-åring.

Haha, det är nog inte riktigt så dramatiskt men det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig som förstagångare! :D
Det är dock en invert-expo i Glasgow i Augusti också, så om jag har tid på mig kan jag åka dit innan jag bestämmer mig helt och hållet. Där kan det finnas vuxna exemplar om en har tur. :)
 
Och nu när spindlisarna har en egen tråd vågar jag kanske posta lite bilder och grejer framöver utan att vara rädd att folk loggar ut! :D

Jag hoppas att fler hittar hit också, jag kan ju inte vara den enda Bukefalist som funderar på eller har en tarantel eller två... eller tio? :angel:
 
Och nu när spindlisarna har en egen tråd vågar jag kanske posta lite bilder och grejer framöver utan att vara rädd att folk loggar ut! :D

Jag hoppas att fler hittar hit också, jag kan ju inte vara den enda Bukefalist som funderar på eller har en tarantel eller två... eller tio? :angel:
Jag vill ha några olika, en OBT är drömmen! Gillar fler arter men jag är kass på att komma ihpg namnen. Skulle vilja ha några old world och några new world!
Tyvärr har hela min familj flyttplaner om jag skaffar spindel så just nu är det inte aktuellt, tyvärr ☹️. Har kampanjat i ett år nu.
Jag följer flera spindelkanaler, gillar Tarantula Kat mycket ❤️
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag vill ha några olika, en OBT är drömmen! Gillar fler arter men jag är kass på att komma ihpg namnen. Skulle vilja ha några old world och några new world!
Tyvärr har hela min familj flyttplaner om jag skaffar spindel så just nu är det inte aktuellt, tyvärr ☹. Har kampanjat i ett år nu.
Jag följer flera spindelkanaler, gillar Tarantula Kat mycket ❤

De är så vackra, och blir så stoora också! Jag har tittat på M. Balfouri (också en lokal parning på gång. :angel: ) och cobolt blue. Har visst öga för allt som är blått. :D
Jag tänker dock att det får räcka med en sort så länge, jag vill ju utöka familjen med en mindre grupp gröna anolisar så småningom också. Tack och lov behöver jag inte fråga någon om lov. ;)
Jag ska ta en titt på den kanalen! Jag är mest med i grupper.
 
De är så vackra, och blir så stoora också! Jag har tittat på M. Balfouri (också en lokal parning på gång. :angel: ) och cobolt blue. Har visst öga för allt som är blått. :D
Jag tänker dock att det får räcka med en sort så länge, jag vill ju utöka familjen med en mindre grupp gröna anolisar så småningom också. Tack och lov behöver jag inte fråga någon om lov. ;)
Jag ska ta en titt på den kanalen! Jag är mest med i grupper.
Ja, gör det! Tom Moran och Dark den kikar jag också på, ibland exotic lair också 😊
Vad tycker du om p. Metallica?
Gött att slippa ha godkännande. Fattar inte varför det sånt motstånd, tar ju nästan ingen plats alls och kräver inget av dem ☹️

Apropå storlek har jag kikat på lasidora pharybana! De verkar också vara en art man ser ganska mycket som jag förstått det.

En hoppspindel vill jag också ha! Haha, jag skulle lätt kunna spåra ur om fick fritt spelrum 😂
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Charlotte är tillbaka! :nailbiting:
Gick ut i köket för att skölja druvor, tände lampan och fann mig vara iaktagen av 8 ögon ... Undrar vad det är för sort? Ganska ljusbrun med en stor, rund bakkropp. Som min tumnagel ungefär, kommer inte gå närmare för att mäta och för dålig vinkel för att fota.

Jag har inte sett någon äggsäck, än, tack och lov. Vi har enbart en överenskommelse om kost och logi för en spindel, inte fler! :mad:
 
Charlotte är tillbaka! :nailbiting:
Gick ut i köket för att skölja druvor, tände lampan och fann mig vara iaktagen av 8 ögon ... Undrar vad det är för sort? Ganska ljusbrun med en stor, rund bakkropp. Som min tumnagel ungefär, kommer inte gå närmare för att mäta och för dålig vinkel för att fota.

Jag har inte sett någon äggsäck, än, tack och lov. Vi har enbart en överenskommelse om kost och logi för en spindel, inte fler! :mad:

WB Charlotte! :heart Haha, så roligt! Försök gärna fota så ska vi se om vi med gemensamma krafter kan luska ut vad hon är för sort. :up: Hon låter hyfsat stor ändå!

Kanske lite tidigt för äggsäck än, jag tror att ni kan vara neutrala grannar ett tag till. :D
 
Ja, gör det! Tom Moran och Dark den kikar jag också på, ibland exotic lair också 😊
Vad tycker du om p. Metallica?
Gött att slippa ha godkännande. Fattar inte varför det sånt motstånd, tar ju nästan ingen plats alls och kräver inget av dem ☹

Apropå storlek har jag kikat på lasidora pharybana! De verkar också vara en art man ser ganska mycket som jag förstått det.

En hoppspindel vill jag också ha! Haha, jag skulle lätt kunna spåra ur om fick fritt spelrum 😂

Dark Den har jag sett några videos och jag Älskar Exotic lairs, han är så fånig och spindlarna har sådana personligheter. :D Hans black thai är underbar!
Oooh, jag har sett folk skriva om p. Metallica och sett den på bild! Den verkar rätt dyr här dock, det var en kille för inte så länge sedan som fått tag i ett par slings men det verkar inte helt lätt. Kanske får se någon om jag åkter på expon!

Har tittat lite på Grammostola pulchripes också. Lurvig och rejäl. :heart

Nej, man tycker inte att det ska bekymra någon annan vad som bor i plastlådan i hörnet egentligen, men jag gissar att det är tanken.. och så måste man givetvis ha födodjuren också, det är väl det som fått mig att vänta så länge. Jag hade syrsor till ödlorna förut och det är såååå jobbigt! Jag svkyr mjölmask och zophobas också :wtf: men vad gör man inte.
 
Vad coolt med spindlar!
När jag var liten sprang jag alltid först till skansenakvariet när vi var på skansen så jag kunde klappa spindlar. :love:
Tjatade på mamma om att få ha spindlar men det kom inte på fråga.
Blev sedan rädd för spindlar men bara om de är inomhus och inte "ska vara där" :confused: Rädslor och logik går sällan hand i hand. Utomhus gillar jag att plocka upp spindlar och titta på dem, de är så fina!

Jag kommer förmodligen skaffa spindel någon gång i framtiden när livet är mer tillåtande. Nu får jag nöja mig med enstaka förvimsade spindlar på fönstrena (som jag blir rädd för :cautious:) och plocka med dem utomhus.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@Sel vad tycker du om denna? https://www.google.com/search?q=avi...d-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Jag vet inte om det finns fler arter av p Metallica, om detta är en sling eller hur vdet ligger till, denna heter tydligen poecilotheria metallica (gooty sapphire ornamental) och var riktigt häftig! 🤩
Screenshot_20200202_102759.jpg
 
Rätt så. Det är mycket viktigare med luftfuktighet, ventilation och förstås betydligt krångligare med maten... och dödligheten är förstås större ju yngre de är, plus att man inte kan könsbestämma dem.
Dessutom får man typ ha dem i en liten maggotburk i något år (nåja, några månader) och då ser man dem ju inte. :D
Varför ska man ha dem i en maggotburk?
 
Varför ska man ha dem i en maggotburk?
Inte nödvändigtvis bokstavligen, men när spindeln är mycket liten krävs det dels att man håller jämna och ganska hög fuktighet i behållaren, och så vill man förstås kunna hålla ett bra öga på de små, för att se till att de äter och ömsar och allt som de ska. Det blir förstås svårare med en pyttespindel i en jättebalja. Man får uppgradera dem med jämna mellanrum bara allteftersom de växer. .
Även som stora mår de bäst i ett välanpassat terrarium som inte är för stort. :)
Praktiska husdjur, inte som ormarna som tar upp halva mitt sovrum. :D
 
@Sel vad tycker du om denna? https://www.google.com/search?q=avi...d-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Jag vet inte om det finns fler arter av p Metallica, om detta är en sling eller hur vdet ligger till, denna heter tydligen poecilotheria metallica (gooty sapphire ornamental) och var riktigt häftig! 🤩Visa bifogad fil 44861

:love::love::love:
Det finns så många otroligt läckra! jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på expon i Augusti, där finns det ju möjlighet att se en massa olika arter live.
 
Vad coolt med spindlar!
När jag var liten sprang jag alltid först till skansenakvariet när vi var på skansen så jag kunde klappa spindlar. :love:
Tjatade på mamma om att få ha spindlar men det kom inte på fråga.
Blev sedan rädd för spindlar men bara om de är inomhus och inte "ska vara där" :confused: Rädslor och logik går sällan hand i hand. Utomhus gillar jag att plocka upp spindlar och titta på dem, de är så fina!

Jag kommer förmodligen skaffa spindel någon gång i framtiden när livet är mer tillåtande. Nu får jag nöja mig med enstaka förvimsade spindlar på fönstrena (som jag blir rädd för :cautious:) och plocka med dem utomhus.

Nej, rädslor är verkligen inte alltid logiska! Jag är rädd för DÖDA insekter, men inte levande. 😅

Vilda spindlar ska man ju också vara snäll med och de är också intressanta. Jag minns lyckan de gånger vi hittade stora korsspindlar runt gården hemma! De spann ju sitt nät och stannade där hela sommaren. :heart
 
Alltså jag börjar misstänka att Charlotte försöker bryta mot vår överenskommelse om en spindel/ett hus. Dels så sitter hon numera i ett näste med vem vet hur många ungar och dels så såg jag en stor husspindel som sprang och gömde sig när jag var på toaletten. :cautious:

Nåväl, jag väntar tills köldknäppen är över innan jag påbörjar några evakueringar.
 
Hm, jag tror Charlotte smider ränker, hon sitter ofta och gömmer sig i ett hörn som ser allt mörkare och mörkare ut. Jag trodde spindlar bar äggsäcken med sig, men det finns kanske sånna som gömmer den med?
IMG_0818.jpg


Var vänliga och ignorera den väldigt smutsiga fönsterkarmen, den + väggen ska målas om i år. :o
 
Inte nödvändigtvis bokstavligen, men när spindeln är mycket liten krävs det dels att man håller jämna och ganska hög fuktighet i behållaren, och så vill man förstås kunna hålla ett bra öga på de små, för att se till att de äter och ömsar och allt som de ska. Det blir förstås svårare med en pyttespindel i en jättebalja. Man får uppgradera dem med jämna mellanrum bara allteftersom de växer. .
Även som stora mår de bäst i ett välanpassat terrarium som inte är för stort. :)
Praktiska husdjur, inte som ormarna som tar upp halva mitt sovrum. :D

Hur små är de när de är "leveransklara" och hur många får man ungefär från en parning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp