Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hur ofta ömsar dom?
Som små spindlingar ofta då de växer mer och växer ur "skinnet" så att säga, det är olika beroende på om det är en snabbväxande art eller inte men var 14:e dag till 1ggn/månad. Juvenils var 2:e till 4:e månad och vuxna 1 - 2 ggr/år, som blir mer sällan ju äldre spindeln blir. Riktigt gamla vartannat år.
 
De kan absolut bitas och bör hanteras varsamt, vissa arter bör inte hanteras alls, men det tenderar vara mer för deras säkerhet än vår. De är sköra (särskilt när de blir så stora och tunga) och kan dö av ett relativt litet fall. Är säker på att det är därför tjejen i filmen är så noga med att vara nära med händerna ifall spindelen skulle trilla av henne ben, trots att hon sitter ned på golvet.
Sedan vill man naturligtvis inte stressa dem mer än nödvändigt heller, men man märker rätt snart om de är liknöjda med att vara 'ute på promenad' eller inte.

Själv vill jag gärna hålla, så jag tar tillfället i akt i samband med flytt och så. Ursäkter, ursäkter. Då är man ju ändå där och petar. :D

Edit: jag vet faktiskt inte om Någon i min lokala grupp någonsin blivit biten ens. Jag måste fråga!
Jag har tänkt att de är ganska tåliga men tror det kommer mer ifrån att jag ändå buntar ihop dem med "insekter" (trots att jag vet att spindeldjur är en egen familj egentligen men de är liksom lite samma-samma i mindre skala) men med den storleken är de ju mer som typ en hamster, och de är ju också rätt ömtåliga.

Jag tänkte på som i den videon men han som byter vattenskålarna, där är ju vissa i full attack-mode och gör utfall mot pincetten, vore det hans hand där istället så hade han kanske blivit biten? Eller hade den liksom bara "slagit" honom? :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har tänkt att de är ganska tåliga men tror det kommer mer ifrån att jag ändå buntar ihop dem med "insekter" (trots att jag vet att spindeldjur är en egen familj egentligen men de är liksom lite samma-samma i mindre skala) men med den storleken är de ju mer som typ en hamster, och de är ju också rätt ömtåliga.

Jag tänkte på som i den videon men han som byter vattenskålarna, där är ju vissa i full attack-mode och gör utfall mot pincetten, vore det hans hand där istället så hade han kanske blivit biten? Eller hade den liksom bara "slagit" honom? :D
De hade huggit, garanterat. 😱

När de blir sådär stora tål bakkroppen inte fall, de spricker har jag lärt mig av allt spindeltittande på YT. :D
 
Jag har tänkt att de är ganska tåliga men tror det kommer mer ifrån att jag ändå buntar ihop dem med "insekter" (trots att jag vet att spindeldjur är en egen familj egentligen men de är liksom lite samma-samma i mindre skala) men med den storleken är de ju mer som typ en hamster, och de är ju också rätt ömtåliga.

Jag tänkte på som i den videon men han som byter vattenskålarna, där är ju vissa i full attack-mode och gör utfall mot pincetten, vore det hans hand där istället så hade han kanske blivit biten? Eller hade den liksom bara "slagit" honom? :D

Jag tror också att han utan tvekan skulle blivit biten, men många av de som inte går upp i hotposition visar ju faktiskt bara food response, alltså de biter innan de frågar, ungefär som min terrier. :D Mina girigbukar har bitit i tången flera gånger bara för att de trott att de varit mat, och det ser ju aggressivt och häftig ut men är egentligen inte en arg spindel liksom.
Hade jag fingermatat Adana här hade hon ju lätt kunnat tro att det var jag som var maten. De ser nästan ingenting, trots allt, utan känner mest. :)

Fast helst VILL de inte bita, det finns en video på någon idiot som blir biten av sina T's för videovärde och man får se att han verkligen måste provocera för att få till ett riktigt bett. De ger massor med varningar först, jag antar att det även i naturen är ganska vanskligt att bita i försvar, bättre att skrämmas. Den mannen han har superdåligt rykte överallt...

Sedan gillar Exotics sina feisty arter, de är bra underhållning. :heart Jag tycker också att de är himla läckra! :D
 
Som små spindlingar ofta då de växer mer och växer ur "skinnet" så att säga, det är olika beroende på om det är en snabbväxande art eller inte men var 14:e dag till 1ggn/månad. Juvenils var 2:e till 4:e månad och vuxna 1 - 2 ggr/år, som blir mer sällan ju äldre spindeln blir. Riktigt gamla vartannat år.

Jag får visa skillnaden mellan långsamväxande och hyfsat snabbväxande någon dag genom att ta fram Laulau, the tiny one, och jämföra med Abbil som kom samtidigt. Det är crazy. :D

Det är också olika mellan könen, så jag hoppas att LauLaus envisa litenhet betyder att hon är en hona!
 
Jag lyckades locka fram LauLau och Abbil för lite foton för jämförelse. LauLau är en Brachypema albiceps (långsamväxande art) och Abbil är en Lasiodora parahybana (Medium/snabbväxande.) De är lika gamla, give or take ett par veckor, jag fick dem båda i samma paket fjärde Mars i år. :)

Båda är fortfarande slings och har inte börjat få sina vuxenfärger ännu.

LauLau
123311776_2827052104180733_4170529146113653341_o.jpg


Abbil
122942322_2827051380847472_4544286358861943923_o.jpg
 
Jag lyckades locka fram LauLau och Abbil för lite foton för jämförelse. LauLau är en Brachypema albiceps (långsamväxande art) och Abbil är en Lasiodora parahybana (Medium/snabbväxande.) De är lika gamla, give or take ett par veckor, jag fick dem båda i samma paket fjärde Mars i år. :)

Båda är fortfarande slings och har inte börjat få sina vuxenfärger ännu.

LauLau
123311776_2827052104180733_4170529146113653341_o.jpg


Abbil
122942322_2827051380847472_4544286358861943923_o.jpg
Känns otroligt att det skulle vara lika gamla. Skillnaden är ju enorm!

Hm, möjligen den stoora spindeln på förra sidan kanske jag skulle kunna överleva att vara i samma rum som om den var lös, men dina "små" här är för stora för mig. :crazy:
 
Känns otroligt att det skulle vara lika gamla. Skillnaden är ju enorm!

Hm, möjligen den stoora spindeln på förra sidan kanske jag skulle kunna överleva att vara i samma rum som om den var lös, men dina "små" här är för stora för mig. :crazy:


Visst är det lite häftigt?! Och lite frustrerande måste jag erkänna, man vill ju ha stooora T's, det är en del av grejen... 😅 Men det tar mellan fyra till typ tio år för dem att nå vuxen storlek, särskilt om de är honor.

De slutar vara läskiga för hjärnan när de kommer förbi en viss storlek kanske? Skumt det där. :) De här två har jag ju haft sedan de var en lillfingernagel nu, så jag tycker att jag känner dem rätt väl. De är bara personliga. :heart
 
Visst är det lite häftigt?! Och lite frustrerande måste jag erkänna, man vill ju ha stooora T's, det är en del av grejen... 😅 Men det tar mellan fyra till typ tio år för dem att nå vuxen storlek, särskilt om de är honor.

De slutar vara läskiga för hjärnan när de kommer förbi en viss storlek kanske? Skumt det där. :) De här två har jag ju haft sedan de var en lillfingernagel nu, så jag tycker att jag känner dem rätt väl. De är bara personliga. :heart
Den ser inte ut att vara så snabb heller, även om jag vet att den säkert kan vara det men den lär inte hinna ikapp mig om jag springer. :laugh: Inte nån av de andra heller för den delen, men jag tror en del med att de är läskiga är att de springer ganska snabbt, annars föredrar jag ju dem ju mindre de är, helst osynliga. :D

Igår kväll när jag körde till jobbet och har hunnit knappt 2 km hemifrån ser jag i ljusskenet från en annan bil en spindel som sakta hissar ner sig från solskyddet ner mot mig ... jag stannar snabbt, hoppar ur bilen och drar loss ett grässtrå från diket och springer tillbaka för att leta efter den men den var naturligtvis försvunnen. Hela vägen till jobbet spanade jag efter den, hela vägen hem i morse och hela vägen till jobbet nu ikväll med. :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Visst är det lite häftigt?! Och lite frustrerande måste jag erkänna, man vill ju ha stooora T's, det är en del av grejen... 😅 Men det tar mellan fyra till typ tio år för dem att nå vuxen storlek, särskilt om de är honor.

De slutar vara läskiga för hjärnan när de kommer förbi en viss storlek kanske? Skumt det där. :) De här två har jag ju haft sedan de var en lillfingernagel nu, så jag tycker att jag känner dem rätt väl. De är bara personliga. :heart
Det är ganska intressant det där. Jag börjar liksom vänja mig lite vid dina bilder nu och kan ju även se lite videos med stora spindlar och det går bra. Men ja de är obehagligare när de är små.

De jättestora är ju lite mer som "riktiga djur". De har liksom lite mer äkta päls än att de är äckligt håriga, ordentliga ben istället för typ pinnar osv. Sen gör det mycket att man inte ser ögonen på de stora, iaf för mig. Tycker det är extremt obehagligt. De där små hoppspindlarna som alla tycker är så söta tycker jag är hemska, det är ju bara en boll med massa stora tomma ögon på!

Jag känner liksom att jag är lite nyfiken och bodde vi närmare hade jag säkert velat ses och titta lite närmare. Inte hålla såklart men känner ändå att jag skulle kunna stå typ en meter eller två ifrån dig om du höll typ. Om det däremot är en stor, läskig husspindel så vill jag fortfarande inte vara i samma rum och ryser av bara tanken.

Sen låter det kanske fånigt men det hjälper lite att de liksom har namn och du pratar om hur de är osv. Det blir liksom lättare att tänka på dem som små husdjur istället för mördarmaskiner :D
 
Den ser inte ut att vara så snabb heller, även om jag vet att den säkert kan vara det men den lär inte hinna ikapp mig om jag springer. :laugh: Inte nån av de andra heller för den delen, men jag tror en del med att de är läskiga är att de springer ganska snabbt, annars föredrar jag ju dem ju mindre de är, helst osynliga. :D

Igår kväll när jag körde till jobbet och har hunnit knappt 2 km hemifrån ser jag i ljusskenet från en annan bil en spindel som sakta hissar ner sig från solskyddet ner mot mig ... jag stannar snabbt, hoppar ur bilen och drar loss ett grässtrå från diket och springer tillbaka för att leta efter den men den var naturligtvis försvunnen. Hela vägen till jobbet spanade jag efter den, hela vägen hem i morse och hela vägen till jobbet nu ikväll med. :cautious:
Usch, sådär hade jag när jag gick upp för trappan hemma för nån vecka sen. Kom ner en i en tråd framför mig. :crazy:
 
LauLau har överraskningsömsat! Nu är rumpan liten igen. :banana::laugh:
Vad roligt!! Jag är så nyfiken på om Yavin ömsar eller bara har stängt för.

En till här i Bremen ska minska sitt bestånd av spindlar och har 1-3 åriga till salu. Jag sitter på händerna och upprepar, 14 räcker så bra så. Men var en del fina med på listan.......

Tlitocatl albopilpsum
Psalmopoeus pulcher
Psalmopoeus irminia
Idiothele mira
Cyriocosmus leetzi (Venezuela)
Chilobrachys sp. vietnam blue
Acanthoscurria geniculata
Lasiodora paraphybana
Avicularia velutina
 
Vad roligt!! Jag är så nyfiken på om Yavin ömsar eller bara har stängt för.

En till här i Bremen ska minska sitt bestånd av spindlar och har 1-3 åriga till salu. Jag sitter på händerna och upprepar, 14 räcker så bra så. Men var en del fina med på listan.......

Tlitocatl albopilpsum
Psalmopoeus pulcher
Psalmopoeus irminia
Idiothele mira
Cyriocosmus leetzi (Venezuela)
Chilobrachys sp. vietnam blue
Acanthoscurria geniculata
Lasiodora paraphybana
Avicularia velutina

I have created a monster! :D:D:D

PS: Ooooh, irminia! 😍
 
Jag tror att den är den randiga baken. Ser lite getinglikt ut! Jag är rädd för getingar. Det gör nog att den ser aggressivare ut...
Ah, makes sense egentligen! Skulle inte förvåna mig om det är en del av meningen bakom mönstret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp