Spindlar i vasken

Mineur

Trådstartare
Moderator
Nästan varje gång vi kommer ner till sommarstugan efter att den stått tom i några veckor möts vi av en STOR jäkla spindel i köksvasken. Nu i somras hände samma sak i mina föräldrars hus i stan, och sedan hittade vi en i köksvasken i vår egen lägenhet när vi kom hem dit. Då började vi känna oss lite förföljda... Den vi hittade i sommarstugan senast är den i särklass största spindel jag någonsin sett i Sverige, det var så att man kunde se håren på benen på den! :nailbiting:

Är det någon annan som råkat ut för detta fenomen? Vi diskuterar hur det egentligen går till - kommer spindeln upp ifrån avloppet, eller trillar den ner i vasken och kan sedan inte ta sig därifrån? Är det något särskilt som lockar den till vasken, eller hur kan det komma sig att vi så ofta hittar en just där? Och varför är det alltid stora spindlar vi hittar där, alltså minst 4-5 cm och med fet kropp? Jag är nyfiken (och lätt äcklad)!
 
Senast ändrad:
Har hänt mig nu i sommar också, kommit hem till gigantiska spindlar i vasken och i handfatet i badrummet. Såg en sen som klättrade på väggen inne på toaletten, så jag gissar att dom helt enkelt går ner i handfatet och inte kan ta sig upp igen... Jag har spolat ner dom i panik jag med varmaste vattnet i minst 1 minut! :o:nailbiting: Jag började tom plocka ur den här proppen i både handfat och diskho så det gick lättare att spola ner dom. Har kommit någon då och då, men en period var det dagligen under 3,4 dagar, kunde vara både morgon och kväll.

Nu ska jag inte lägga in någon bild här med risk för att skrämma någon, men googla ”större husspindel” så kommer det upp en bild på en som sitter på en manlig hand. Där har vi ”mina” spindlar.
 
Har hänt mig nu i sommar också, kommit hem till gigantiska spindlar i vasken och i handfatet i badrummet. Såg en sen som klättrade på väggen inne på toaletten, så jag gissar att dom helt enkelt går ner i handfatet och inte kan ta sig upp igen... Jag har spolat ner dom i panik jag med varmaste vattnet i minst 1 minut! :o:nailbiting: Jag började tom plocka ur den här proppen i både handfat och diskho så det gick lättare att spola ner dom. Har kommit någon då och då, men en period var det dagligen under 3,4 dagar, kunde vara både morgon och kväll.

Nu ska jag inte lägga in någon bild här med risk för att skrämma någon, men googla ”större husspindel” så kommer det upp en bild på en som sitter på en manlig hand. Där har vi ”mina” spindlar.
Japp, beskrivningen "större husspindel" stämmer väl överens på de vi brukar hitta också! Fattar att du spolar ner dem, jag hade aldrig klarat av att hantera dem själv men har som tur är en relativt orädd sambo som fångar dem och slänger ut dem. De är så sjuuukt äckliga! :arghh:
 
Jag är dödligt rädd för spindlar, om de inte är pyttesmå bebisar som flyger runt med sina små trådar. Jag höll på få slag när vi flyttade hit för det var så stora spindlar och en gång när jag diskade virvlade det runt en i vattnet så en kompis som var här fick tömma ut vattnet för jag vågade inte stoppa ner handen i vattnet och göra det själv.

MEN jag slänger ut alla spindlar jag hittar, dödar aldrig någon med flit även om jag hoppar och piper om jag misslyckas när jag fångar dem. Jag vet att de inte är farliga utan gör stor nytta, men logik är en sak, fobier en annan. :crazy:
 
Hatar spindlar,detta huset var fullt av STOOOOOOOOOOOOOOORA spindlar när jag köpte det,dag 3 efter mycket skrik o vilda ruschar ut så ringde jag anticinex,tack o lov så kom dom.Men varje vår och även några gånger nu under sommaren dyker dom där jätte spindlarna upp,jag skriker o sprejar med radar.
 
Jag är dödligt rädd för spindlar, om de inte är pyttesmå bebisar som flyger runt med sina små trådar. Jag höll på få slag när vi flyttade hit för det var så stora spindlar och en gång när jag diskade virvlade det runt en i vattnet så en kompis som var här fick tömma ut vattnet för jag vågade inte stoppa ner handen i vattnet och göra det själv.

MEN jag slänger ut alla spindlar jag hittar, dödar aldrig någon med flit även om jag hoppar och piper om jag misslyckas när jag fångar dem. Jag vet att de inte är farliga utan gör stor nytta, men logik är en sak, fobier en annan. :crazy:
Nä, jag tycker inte heller om att döda dem så jag omger mig av personer som kan slänga ut dem åt mig istället :D En dammvippa i syntet är ett beprövat knep i min familj, spindlarna fastnar bra i "håret" på vippan och man kan hålla dem på mer än en armlängds avstånd medan man rejsar till dörren för att slänga ut dem.

Hatar spindlar,detta huset var fullt av STOOOOOOOOOOOOOOORA spindlar när jag köpte det,dag 3 efter mycket skrik o vilda ruschar ut så ringde jag anticinex,tack o lov så kom dom.Men varje vår och även några gånger nu under sommaren dyker dom där jätte spindlarna upp,jag skriker o sprejar med radar.
Ja, insekterna är det värsta med sensommaren tycker jag :down:
 
Vi har också de där spindlarna här. Inte så konstigt då de bor i krypgrunden, men en grej är konstig. Hos oss verkar de hamna i kattlådan hellre än i vasken. Vi har en hög låda (40cm typ) av plast och de verkar inte kunna gå ur den. Frågan är vad fasen de ska ner där att göra från början, men där är de lätta att fånga och släppa ut i alla fall (av någon annan än mig :angel:).
 
Nästan varje gång vi kommer ner till sommarstugan efter att den stått tom i några veckor möts vi av en STOR jäkla spindel i köksvasken. Nu i somras hände samma sak i mina föräldrars hus i stan, och sedan hittade vi en i köksvasken i vår egen lägenhet när vi kom hem dit. Då började vi känna oss lite förföljda... Den vi hittade i sommarstugan senast är den i särklass största spindel jag någonsin sett i Sverige, det var så att man kunde se håren på benen på den! :nailbiting:

Är det någon annan som råkat ut för detta fenomen? Vi diskuterar hur det egentligen går till - kommer spindeln upp ifrån avloppet, eller trillar den ner i vasken och kan sedan inte ta sig därifrån? Är det något särskilt som lockar den till vasken, eller hur kan det komma sig att vi så ofta hittar en just där? Och varför är det alltid stora spindlar vi hittar där, alltså minst 4-5 cm och med fet kropp? Jag är nyfiken (och lätt äcklad)!
Vatten och mat. Inte konstigare än så.
Spindlar är bra djur som äter annat tjafs, insekter som i sin tur kan göra skada på både möbler, fast inredning och stomme så jag gillar verkligen spindlarna - städpatrullen.
 
Tycker alltid de halkar ner i vasken när man inte varit där på ett tag. :yuck:
Asräliga och jag spolar ner de med en massa vatten.
 
Jag har massor av sådana spindlar. Särskilt i stallet men även inne i huset. Gör mig inte ett dugg. När de är i handfat/vasken brukar jag skvätta några droppar vatten bredvid dem så tar de sig snabbt därifrån. Att döda dem skulle aldrig falla mig in och jag får så dåligt samvete om jag missar en och spolar så hen drunknar. De äter diverse insekter och jag har hellre spindlar än många andra småkryp.
 
Förr dödade jag spindlar, numera får dom vara ifred, ev lyfter jag ut större exemplar. Tveskärtar däremot begår jag lustmord på.
 
Vi har också de där spindlarna här. Inte så konstigt då de bor i krypgrunden, men en grej är konstig. Hos oss verkar de hamna i kattlådan hellre än i vasken. Vi har en hög låda (40cm typ) av plast och de verkar inte kunna gå ur den. Frågan är vad fasen de ska ner där att göra från början, men där är de lätta att fånga och släppa ut i alla fall (av någon annan än mig :angel:).

Här dras spindlarna också till kattlådorna! Jätteofta hittar jag spindlar där, stora är dem också. Fyfan jag är livrädd för dem! Tack och lov har jag en familjemedlem som kan ta hand om dem, annars vet jag inte vad jag skulle ha gjort..
 
Här dras spindlarna också till kattlådorna! Jätteofta hittar jag spindlar där, stora är dem också. Fyfan jag är livrädd för dem! Tack och lov har jag en familjemedlem som kan ta hand om dem, annars vet jag inte vad jag skulle ha gjort..
Jag har ju hört talas om de som äter på toa, din lilla har mat som går dit själv för att bli uppätna. :nailbiting:
 
Hittade en stor jävel på badrumsgolvet när jag kom hem på nyårsafton. Den minnesbilden är fortfarande färsk idag och jag tittar extra noga varje gång jag går in där.

Skiter i om de är nyttodjur. Fanns det en knapp jag kunde trycka på som deletade alla spindlar från jordens yta hade jag gjort det. Om det i sin tur skulle leda till jordens undergång så får det väl vara så tänker jag. Den korta tiden planeten haft kvar hade varit så mycket bättre och vackrare på alla sätt :D
 
Jag får in ganska mycket stora spindlar i lägenheten.
Är inte rädd för dem och brukade släppa ut dem.
Nu har jag katt som dödar dem om hon hittar dem före mig. Hon äter inte upp dem så nu hittar jag döda spindlar lite varstans 😅
 

Liknande trådar

Äldre Lägenheten är så varm att jag mår illa. Varje gång jag haft fönstret öppet hittar jag en ny spindel på morgonen. Det funkar liksom inte...
Svar
9
· Visningar
755
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
23 907
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 713
Senast: Pudlan
·
Övr. Djur Hejsan! Nu under sensommaren så var vi fyra stycken ute i stallet och två av oss byggde ett större vindskydd till hästarna nu när dom...
Svar
7
· Visningar
9 049
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp