Bukefalos 28 år!

"spinner vidare" på Bebisångest!

Casper

Trådstartare
För att inte kapa och förstöra tjejens tråd med "bebisångest" skrev jag en egen och vill säga att jag känner precis som hon! skillnaden är väl kanske bara åldern...

Jag sa när jag va 18 att jag skulle ha mitt första barn innan jag va 25och det andra innen jag va 30 för jag ville inte va en gammal mamma...
Jag vet precis vad jag vill vara för förälder (och min sambo och jag är riktigt bra överrens, dock blir vi nog olika våra anhöriga som har barn/planerar osv)
Nu när jag snart fyller 26 så har jag inget barn och jag kan känna lite panik för det oxå MEN det mesta jag känner är precis som tjejen i "bebisångest" beskriver..
Dock tycker jag att det är fint med unga mammor som har allt ordnat för sig (med jobb osv-all heder åt dom)
Mina tankar är:Hur ska JAG "se ut" som mamma, (jag har varit en riktig stadig festprissa- dock lagt av REJÄLT det senaste halvåret och även om jag är med ute så festar jag mkt sällan)

Och givetvis är jag inte dummare än att jag (vi) begriper att man får sluta upp med det vid det tillfälle det är dags.. dessutom får både jag och min sambo höra det väldigt ofta:smirk:
Dock är jag rädd för en sak.. mitt "ointresse" för andras barn! Visst kan dom va söta och roliga att skoja med en liten stund då och då MEN
Jag vill inte ens hålla andras barn-då dom liksom inte "betyder" ngt för mig eller hur jag ska säga. (låter hemskt men försök att tolka mig rätt)
Jag gillar inte att direkt leka med andras barn heller- jag är inte sån helt enkelt.. och jag har svårt att låta bli ilskan som kokar i mig när barn (3-5år kanske) hoppar på hundarna, eller slår dom med pinnar eller liknande.. ja vet det är fel o tänka så kanske men jag har svårt att se det när ingen säger ifrån på dom! Jag gråter inombords:(
Varför ska jag som icke är förälder behöva säga ngt i det fallet?
Hur blir jag som förälder då, ja mena- mina barn kommer inte få göra så! givetvis så testar dom gränser och är inte alltid snälla mot djuren men för mig är det lika vitigt att barnet är/blir djurvänligt som mina djur ska vara barnvänliga!
Förstår ni mina tankebanor i allafall??
sen stänger jag av helt känslomässigt vad det gäller barn, eller jag intalar mig att det är så?(givetvis älskar jag mina småsyskon) men tänk om jag INTE älskar mitt egna barn???:cry: ja kanske bara får ångest genom att hålla bebis?? så tänker jag och jag hoppas INNERLIGT att det ändras. av dessa anledningar har vi INTE skaffat barn, för jag är kanske inte redo helt enkelt. Dock tror jag att man växer med uppgiften, så skulle jag bli gravid tror jag att mkt löser sig under tiden..

Här hemma kring blir ju inte saken bättre av att alla vill att vi ska hålla deras barn osv, vill JAG hålla deras barn så gör JAG det på EGET initsiativ och jag är glad att vissa kan acceptera det!:bow:
Dock har man ibland fått en knodd i knäet i allafall och då ska alla berätta för en hur man ska göra:confused: den ena säger si och den andra säger så.. jag är uppväxt med småsyskon och har tagit hand om dom UTAN problem, jag har nattat,matat o allt vad det heter, men på ngt sätt så blir jag fruktansvärt osäker med min upgift bland mkt folk som säger hur jag ska göra eller vara då barn inte är mitt största intr..

Oj va långt det blev.. men fingrarna bara glödde när jag började skriva och allt bara forsade ur mig...

Hur tänker du när du möter någon människa som inte direkt har intr för ditt/andras barn men som kanske själv blir gravid så smånongom?

Finns det någon här som ens försår vad jag menar eller hur jag tänker??
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag!!! *räcker upp handen*

Jag har aldrig gillat barn. Jag är nog nästan rädd för dom tror jag. Jag har aldrig hållit ett barn i famnen i hela mitt liv. Jag har inte haft någon lust plus att dom skrämmer mig. Jag vet inte hur man gör och jag vill inte göra fel.
Jag får nästan panik om någon föreslår att jag ska hålla deras barn.

Jag är gravid i v 37 och ska ha barn nu i februari. :o

Men mina känslor för mitt eget barn är helt annorlunda. Jag ser verkligen fram emot att få hålla i mitt eget barn, att få mysa med mitt eget barn och redan nu när hon ligger i magen ligger jag och klappar om henne och småpratar med henne.
Det är skillnad. Fast än jag inte alls är intresserad av att hålla i andras barn oroar jag mig inte längre för att jag ska känna samma sak för mig eget. Men tro mig, jag har varit rädd för det där även jag. ;)

Andras barn är bedårande söta att titta på men jag vågar inte röra dom. Så är det bara. :o:angel:
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag förstår precis. Jag kan inte säga att jag gillar andras barn.... :o Men jag äslkar min son över allt annat. Det är okej att tycka andra barn är jobbiga eller bara inte bry sig så mycket om dem. Det är en helt annan sak när det gäller ens egna barn sen.
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Tycker fortfarande inte att jag riktigt "vant mig" vid andras barn ännu :o
Och då är dottern ändå 5 år.
De barnen som är hos vår dagmamma (7 st utöver min) har jag börjat kunna prata med utan att känna mig som en alien, men de andra barnen hos de andra Dm-orna är fortfarande "ufon".

(andras bebisar har jag kunnat börja hålla utan att bli likstel)
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag!!! *räcker upp handen*

Jag har aldrig gillat barn. Jag är nog nästan rädd för dom tror jag. Jag har aldrig hållit ett barn i famnen i hela mitt liv. Jag har inte haft någon lust plus att dom skrämmer mig. Jag vet inte hur man gör och jag vill inte göra fel.
Jag får nästan panik om någon föreslår att jag ska hålla deras barn.

Jag är gravid i v 37 och ska ha barn nu i februari. :o

Men mina känslor för mitt eget barn är helt annorlunda. Jag ser verkligen fram emot att få hålla i mitt eget barn, att få mysa med mitt eget barn och redan nu när hon ligger i magen ligger jag och klappar om henne och småpratar med henne.
Det är skillnad. Fast än jag inte alls är intresserad av att hålla i andras barn oroar jag mig inte längre för att jag ska känna samma sak för mig eget. Men tro mig, jag har varit rädd för det där även jag. ;)

Andras barn är bedårande söta att titta på men jag vågar inte röra dom. Så är det bara. :o:angel:


Åhh grattis:D Ja det blir kanske annat när man liksom känner av rörelserna i magen osv- dom växer ju liksom med en.. Sen kan jag oxå vissa stunder tänka att "gud va mysigt att ha en egen och gos med och få vara med vid uppväxten" sen bara genom att se på andras barn eller bli tvingad med en bebis i knäet så är det så jag får riktig jävla ångest!
Dessutom har jag nog även smittat min sambo vad det gäller andras barn:D
men min lillasyster (5år nu) har alltid klättrat o satt sig i hans knä och han säger ingenting, och givetvis ska hon pussas o så :o men han säger ingenting stackarn. Men skulle man fråga om han vill hålla någon är det tvärt nej! Han vill bara hålla och krama sina egna säger han och jag personligen har aldrig tyckt det va konstigt då jag är lika dan själv. Jag förstår honom..

Men min största rädsla är som sagt att jag inte ska älska mitt egna barn:( Dock säger min sambo att självklart kommer du göra det, men när ångesten ibland slår till så har ja svårt att tro på mig själv..
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag förstår precis. Jag kan inte säga att jag gillar andras barn.... :o Men jag äslkar min son över allt annat. Det är okej att tycka andra barn är jobbiga eller bara inte bry sig så mycket om dem. Det är en helt annan sak när det gäller ens egna barn sen.


Tack:devil: då vet jag det:rofl:

va konstig jag är egentligen.. när vi kommer hem till svägerskan som för ca ett år sen fick barn. (jätte söt och gullig på alla sätt o vis och mamman o pappan i detta fallet respekterar oss) men i allafall så har dom även en hundvalp.. va gör man??? jo man säger hej o klappar bebis lite sen dyker jag på golvet och kan busa med hunden alla dom timmar vi e där... skumt..
 
Senast ändrad:
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Tack:devil: då vet jag det:rofl:

va konstig jag är egentligen.. när vi kommer hem till svägerskan som för ca ett år sen fick barn. (jätte söt och gullig på alla sätt o vis och mamman o pappan i detta fallet respekterar oss) men i allafall så har dom även en hundvalp.. va gör man??? jo man säger hej o klappar bebis lite sen dyker jag på golvet och kan busa med hunden alla dom timmar vi e där... skumt..

Hunden är väl sötare... :devil: Och bar mycket roligare än andras barn... Pernilla som verkligen anvgudar andras barn... :crazy:
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag har varit sån jag med :D Svårt med andras barn. Mina brorsbarn har det funkat bättre med, men jag har fortfarande svårt med vissa saker. Nu är jag gravid i v.29 och så fort jag fått mitt plus så vände väldigt mycket. plötsligt är det SÖTT med små blöjor och larviga filtar :o Och när jag ser lessna bebisar vill jag stjäla dem och ta hem dem :D. Jättekonstiga känslor, det är väl hormonerna som larvar runt. Jag är redan helt såld på min liten även fast den inte kommer förrän om massa veckor.
Min storebror har aldrig varit mycket för andras ungar och är det fortfarande inte - men han har 2 egna som han såklart är tokig i. Jag tror att det mesta med sådana känslor löser sig, helt enkelt. Slösa inte bort tid på att ha ångest för något som komma skall (om ni väljer att skaffa kottar alls dvs)

Lycka till !
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Bara lugn, jag har fyra barn, men har aldrig varit överdrivet intresserad av att gulla med alla andra bebisar. Kanske inte ointresserad, men de är ju inte som mina!

Mina egna däremot, de luktar rätt, jag har uppfostrat dem som jag vill, dem älskar jag!

Rolig avvikelse, har en svåger som var ensam länge, och när vi fick våra barn var han helt tokig. Han kunde sitta med dem länge och bara gosa, snufsa i håret, han sa att bebislukt var den bästa parfym han visste. Han har senare fått en egen liten tjej att gosa med!
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Här har du en till som känner likadant. Vill absolut inte hålla i små bebisar.. De gånger jag blivit påtvingad en, har jag blivit knallröd i ansiktet och alldeles svettig. Vet inte hur jag ska hålla eller vad jag ska göra med det lilla knytet. :confused:
Tycker inte om att leka och busa med andras småbarn heller. Känner ett ångestfyllt ansvar när det finns en liten unge i rummet som klänger och klättrar och springer runt..
Min sambo är helt tvärtemot mig, otroligt naturlig med andras barn. Han leker och busar, bär och tröstar. Jag vill absolut inte!!
Jag förstår ju att det blir annorlunda med ens egna barn, men det är ändå en rädsla som gnager i bakhuvudet, att jag inte ens ska klara av min egen.
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag är också 26 (snart) och har också ett totalt ointresse för andras barn. Jag kan bli galen när man är på Ikea (eller vilken annan butik som helst) och man hör ungar som skriker, springer och gråter ÖVERALLT!. Måste folk släpa med sina småttingar till såna ställen då de ändå bara vill därifrån. Jag blir irriterad på folk vars ungar är bortskämda, klängiga och bråkiga allra helst när de inte kan ta ett nej, särskilt inte ett strängt NEJ utan bara fortsätter.

Sen har jag ju 2 st underbara syskonbarn som är de bästa som finns!

Jag är nu gravid i v 17 och väntar mitt första barn till sommaren, kom till helt oplanerat ska jag säga. Men tiden har gått och bebisen kommer bli både välkommen och älskad!
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Här är det nog tvärtom.

Jag har ett gäng "fans" i åldern 3 och uppåt. En tjej som var 6 år skulle flytta hit och undrade om vi hade stora garderober för hon hade mycket kläder.

Har alltid haft lätt för andras barn men jag har inga egna barn. När jag vikarierade på dagis/förskola så var jag alltid omringad. Lite därför jag kommer läsa till förskollärare nu till hösten.

Sambon är också en favorit bland barn och busar för fullt jämt. Men ibland så misstänker jag att han är ett "barn" fortfarande :angel:
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag är nu gravid i v 17 och väntar mitt första barn till sommaren, kom till helt oplanerat ska jag säga. Men tiden har gått och bebisen kommer bli både välkommen och älskad!
Stackars ditt barn om du aldrig tar med det någonstans. Kommer att vara ett totalt socialt missanpassat barn som inte lär sig hur man går i affärer och hur man uppför sig på allmän plats. :smirk:
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag är 34 år och har tre barn. Den äldste är 17 år, de två yngre är 2½ och 3½. Jag är inte förtjust i barn generellt, men mina barn tycker jag om. Jag lever inte för mina barn, de får hänga med mig i mitt. Man får ju anpassa lite så att det passar att ta med barn - jag kanske inte kan göra på samma sätt som om jag varit barnlös - men jag tycker inte det är någon uppoffring.

Det spelar ingen roll när man får barn - man är nog alltid osäker och valhänt med första barnet. Dock lär man sig väldigt snabbt vad som funkar och inte.
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag blir irriterad på folk vars ungar är bortskämda, klängiga och bråkiga allra helst när de inte kan ta ett nej, särskilt inte ett strängt NEJ utan bara fortsätter.

Så är nog de flesta barn emellanåt. Inget att göra åt, man kan ju inte stanna hemma hela livet för det, man måste träna dem i sociala situationer.
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

sambon och jag pratade om barn igår och vi är ganska överrens.. det är tydligen inte bara jag som inte gillar andras barn.:p.och det är fler som har skrivit det här så jag är kanske inte så konstig då och det känns såå skönt:bow:
givetvis tycker vi om släktens barn (och sambon tycker om två till) men han är helt övertygad om att jag kommer älska vårt egna och det blir välkommet när det är aktuellt men just nu har vi lite annat som vi vill göra först:love:
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

Jag har heller aldrig gillat andras ungar. Men nu har jag haft bebis i två veckor och mina läppar är alldeles ömma från allt pussande. :love:
 
Sv: "spinner vidare" på Bebisångest!

"Mina barn.. andras skitungar" heter det ju... Tror många känner igen sig där. Jag har ofta svårt att prata med barn utan att "förställa" rösten lite eller så. Allt blir väl annorlunda med sina egna barn som man känner.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag fick frågan idag om man behöver föräldramedgivande när man som ensam förälder reser med barn. Jag har bara hört talas om det vid ett...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Smulu
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 804
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 699
Senast: Saigon
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp