Vill ha barn men… vissa saker håller på att ”kväva” mig.

Zacci

Trådstartare
Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra…

Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar.
Som det är nu utsätts vi för passiv rökning flera ggr i månaden.
Det bekommer inte sambon som är uppväxt så även om han har uttalat till mig att han tycker att de är dåligt av dem att tända en cigg precis bredvid.
Jag har väl inte heller brytt mig så mkt innan.
Men nu snurrar de rejält i huvudet.
Rökning både andrahand och tredjehand ska inte bekomma i närheten av mina ev barn så pass ofta.
(Man kan ju tyvärr inte undvika det när man är iväg någonstans)
De röker inte inomhus men de röker i sina uthus, sitt växthus och deras bilar.
Även i våra uthus tills jag sa till sambon att han fick säga till dem att de är inte okej här… (Dock tror jag han fortf inte har sagt till sin mor)
Han fick säga till henne att hon inte fick tända ciggen inne i vårt hus 😡 för att sedan gå ut och röka.

Sambon känner inte ens röklukten, så skadad av passiv rökning är han.

Svärmor vill jättegärna ha barnbarn och hade varit en jättebra farmor om hon inte hade rökt.

Min förhoppning är att de vill offra rökningen för ett ev barnbarn. Svärfar har slutat röka inför operation tex så tror han har lättare för det.

Slutar de inte röka så blir det ingen barnpassning iaf.


Andra delen som snurrar mycket i huvudet är alkohol och hur pass normaliserat de fortfarande är.
I min värd är barn och alkohol inget man kombinerar.
Vi har ett kompispar som fick barn tidigt, där fadern oftast dricker stora mängder sprit varje helg. Vid tex en vanlig middagsbjudning. Det är liksom en vodkaflaska som försvinner varje gång. 😳
Ska vi åka dit efter vi fått barn så får de inte följa med iaf…

Jag kan tycka att de kan vara okej med en öl eller en cider och en snaps till maten vid jul. Annars är det barnvakt som gäller.

Vi var på ett ettårskalas, där de serverades öl, vin och cider. Förlåt men firar man ett barn så är det väl vatten, läsk eller saft som gäller?
Kan man verkligen inte klara sig utan alkohol?

Är det jag som överreagerar på allt och är överkänslig? 😩
 
Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra…

Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar.
Som det är nu utsätts vi för passiv rökning flera ggr i månaden.
Det bekommer inte sambon som är uppväxt så även om han har uttalat till mig att han tycker att de är dåligt av dem att tända en cigg precis bredvid.
Jag har väl inte heller brytt mig så mkt innan.
Men nu snurrar de rejält i huvudet.
Rökning både andrahand och tredjehand ska inte bekomma i närheten av mina ev barn så pass ofta.
(Man kan ju tyvärr inte undvika det när man är iväg någonstans)
De röker inte inomhus men de röker i sina uthus, sitt växthus och deras bilar.
Även i våra uthus tills jag sa till sambon att han fick säga till dem att de är inte okej här… (Dock tror jag han fortf inte har sagt till sin mor)
Han fick säga till henne att hon inte fick tända ciggen inne i vårt hus 😡 för att sedan gå ut och röka.

Sambon känner inte ens röklukten, så skadad av passiv rökning är han.

Svärmor vill jättegärna ha barnbarn och hade varit en jättebra farmor om hon inte hade rökt.

Min förhoppning är att de vill offra rökningen för ett ev barnbarn. Svärfar har slutat röka inför operation tex så tror han har lättare för det.

Slutar de inte röka så blir det ingen barnpassning iaf.


Andra delen som snurrar mycket i huvudet är alkohol och hur pass normaliserat de fortfarande är.
I min värd är barn och alkohol inget man kombinerar.
Vi har ett kompispar som fick barn tidigt, där fadern oftast dricker stora mängder sprit varje helg. Vid tex en vanlig middagsbjudning. Det är liksom en vodkaflaska som försvinner varje gång. 😳
Ska vi åka dit efter vi fått barn så får de inte följa med iaf…

Jag kan tycka att de kan vara okej med en öl eller en cider och en snaps till maten vid jul. Annars är det barnvakt som gäller.

Vi var på ett ettårskalas, där de serverades öl, vin och cider. Förlåt men firar man ett barn så är det väl vatten, läsk eller saft som gäller?
Kan man verkligen inte klara sig utan alkohol?

Är det jag som överreagerar på allt och är överkänslig? 😩
Ert barn era regler ❤️. Självklart kan ni kräva rökfrittb och alkoholfritt hos er. Hos andra är det ju svårt men ni kan ju själva styra vart ni väljer att åka.

PS . Det är ju väldigt sunt att undvika både rökning och alkohol nära barn, jag tycker inte du överreagerar!
 
Ert barn era regler ❤️. Självklart kan ni kräva rökfrittb och alkoholfritt hos er. Hos andra är det ju svårt men ni kan ju själva styra vart ni väljer att åka.

PS . Det är ju väldigt sunt att undvika både rökning och alkohol nära barn, jag tycker inte du överreagerar!

Tack! ❤️

Tyvärr är det väl så att sambon inte bryr sig lika mycket om något av det så de känns som det är jag som får föra det ”kriget”.
 
Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra…

Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar.
Som det är nu utsätts vi för passiv rökning flera ggr i månaden.
Det bekommer inte sambon som är uppväxt så även om han har uttalat till mig att han tycker att de är dåligt av dem att tända en cigg precis bredvid.
Jag har väl inte heller brytt mig så mkt innan.
Men nu snurrar de rejält i huvudet.
Rökning både andrahand och tredjehand ska inte bekomma i närheten av mina ev barn så pass ofta.
(Man kan ju tyvärr inte undvika det när man är iväg någonstans)
De röker inte inomhus men de röker i sina uthus, sitt växthus och deras bilar.
Även i våra uthus tills jag sa till sambon att han fick säga till dem att de är inte okej här… (Dock tror jag han fortf inte har sagt till sin mor)
Han fick säga till henne att hon inte fick tända ciggen inne i vårt hus 😡 för att sedan gå ut och röka.

Sambon känner inte ens röklukten, så skadad av passiv rökning är han.

Svärmor vill jättegärna ha barnbarn och hade varit en jättebra farmor om hon inte hade rökt.

Min förhoppning är att de vill offra rökningen för ett ev barnbarn. Svärfar har slutat röka inför operation tex så tror han har lättare för det.

Slutar de inte röka så blir det ingen barnpassning iaf.
Man är ju inte automatiskt diskvalificerad från att ta hand om barn för att man är rökare? Däremot är det ju högst rimligt att kräva att den som tar hand om ett barn inte utsätter barnet för rök. Alltså - du kan inte kräva att de ska sluta röka, men absolut kräva att de inte röker (inomhus) runt ditt barn.

Andra delen som snurrar mycket i huvudet är alkohol och hur pass normaliserat de fortfarande är.
I min värd är barn och alkohol inget man kombinerar.
Vi har ett kompispar som fick barn tidigt, där fadern oftast dricker stora mängder sprit varje helg. Vid tex en vanlig middagsbjudning. Det är liksom en vodkaflaska som försvinner varje gång. 😳
Ska vi åka dit efter vi fått barn så får de inte följa med iaf…

Jag kan tycka att de kan vara okej med en öl eller en cider och en snaps till maten vid jul. Annars är det barnvakt som gäller.

Vi var på ett ettårskalas, där de serverades öl, vin och cider. Förlåt men firar man ett barn så är det väl vatten, läsk eller saft som gäller?
Kan man verkligen inte klara sig utan alkohol?
I de allra flesta fall handlar det nog inte om att "inte klara sig" utan alkohol, utan om att servera valfria drycker till vuxna gäster? Jag minns inte riktigt nu eftersom det är länge sedan, men är rätt säker på att vi serverat öl, vin och cider när vi haft familje-/släktmiddagar i samband med dotterns födelsedag, även långt innan hon själv fick lov att dricka sånt. Givetvis utan att någon druckit sig berusad eller på något sätt gått över någon gräns.
Är det jag som överreagerar på allt och är överkänslig? 😩
Ja, lite. Du har en del poänger, men barn måste också vara en del av livet utan att styra varje detalj i livet. Vill du och din sambo vara rökfria - var det! Vill ni skippa alkoholen - gör det! Och ställ de krav ni tycker att ni behöver på eventuella barnvakter. Men mer än så kan ni faktiskt inte kontrollera. Era barn kommer, liksom alla barn, att exponeras för allt möjligt "ute i världen". Ni kan bara ge dem bästa möjliga förutsättningar att klara av det - inget annat!
 
Man är ju inte automatiskt diskvalificerad från att ta hand om barn för att man är rökare? Däremot är det ju högst rimligt att kräva att den som tar hand om ett barn inte utsätter barnet för rök. Alltså - du kan inte kräva att de ska sluta röka, men absolut kräva att de inte röker (inomhus) runt ditt barn.

Fast även utomhus blir det passiv rökning och de är konstaterat att även tredjehandsrökning dvs kläder och hår påverkar och är skadligt.
Hade de varit max en gång i månaden vi umgås med dem hade de varit en annan grej men så pass mkt så jag själv känner av att jag påverkas av röken känner jag inte är okej.

Ja, lite. Du har en del poänger, men barn måste också vara en del av livet utan att styra varje detalj i livet. Vill du och din sambo vara rökfria - var det! Vill ni skippa alkoholen - gör det! Och ställ de krav ni tycker att ni behöver på eventuella barnvakter. Men mer än så kan ni faktiskt inte kontrollera. Era barn kommer, liksom alla barn, att exponeras för allt möjligt "ute i världen". Ni kan bara ge dem bästa möjliga förutsättningar att klara av det - inget annat!

Jag vet att barnet kommer exponeras för allt ändå men tycker att hemmet och och de som räknas in som vardag och liv ska vara tryggt och hälsosamt för barnen. I den mån man kan.
Dvs jag räknar med att barnen kommer bli utsatta för passiv rök. Av folk man inte känner etc när man rör sig i samhället.
Därför tycker jag det är viktigt att de undviks i vardagen.
 
Absolut klokt att vilja undvika passiv rökning. Men en go relation med farmor o farfar är värt så mycket mer i det långa loppet. Mycket mycket mer än rökdoftande kläder och den lilla risk det medför. Anngående alkohol på ett ettårskalas så är det ju absurt. Varför liksom?
 
Fast även utomhus blir det passiv rökning och de är konstaterat att även tredjehandsrökning dvs kläder och hår påverkar och är skadligt.
Hade de varit max en gång i månaden vi umgås med dem hade de varit en annan grej men så pass mkt så jag själv känner av att jag påverkas av röken känner jag inte är okej.



Jag vet att barnet kommer exponeras för allt ändå men tycker att hemmet och och de som räknas in som vardag och liv ska vara tryggt och hälsosamt för barnen. I den mån man kan.
Dvs jag räknar med att barnen kommer bli utsatta för passiv rök. Av folk man inte känner etc när man rör sig i samhället.
Därför tycker jag det är viktigt att de undviks i vardagen.

Ja, alltså, du bestämmer ju själv vad du tycker är okej och inte. Jag är själv uppvuxen med en morfar och en farfar som båda rökte. Ingen av dem rökte inomhus annat än i avgränsade utrymmen där jag inte var, men båda rökte utomhus och båda luktade givetvis rök när de kom in efter att ha varit ute och rökt. Jag är glad att mina föräldrar (som båda var icke-rökare) inte begränsade mitt umgänge med dem för att de rökte! De har båda bidragit med oändligt mycket mer positivt i mitt liv än det lilla negativa som rökningen eventuellt medförde!
 
Absolut klokt att vilja undvika passiv rökning. Men en go relation med farmor o farfar är värt så mycket mer i det långa loppet. Mycket mycket mer än rökdoftande kläder och den lilla risk det medför. Anngående alkohol på ett ettårskalas så är det ju absurt. Varför liksom?

Jag värnar om relationen, är väl därför det är så jobbigt. Så jobbigt att jag har tankar på att inte skaffa barn pga det.
Vi umgås så mkt med dem att de inte känns okej som det är nu.
 
Jag värnar om relationen, är väl därför det är så jobbigt. Så jobbigt att jag har tankar på att inte skaffa barn pga det.
Vi umgås så mkt med dem att de inte känns okej som det är nu.

Har ni pratat med dem om just detta? Förstår att det kan vara känsligt och om ni inte vill ta upp det, men kanske de förstår på ett annat sätt då.

Skulle inte heller välja bort en relation med barnens mor eller farföräldrar pga rökning men jag skulle vara bestämd med att det inte skulle ske i barnets närhet. Och jag skulle som sagt inte vilja vara gravid runt en rökande person heller.
 
Jag värnar om relationen, är väl därför det är så jobbigt. Så jobbigt att jag har tankar på att inte skaffa barn pga det.
Vi umgås så mkt med dem att de inte känns okej som det är nu.
Men du kan inte låta eventuell passiv rökning stoppa din barnönskan. Dina barn kommer att utsättas för risker, stooooora risker, bara genom att födas. Det är ju en del av livet. Om du har goa svärföräldrar så är det såååå viktigt för ett barn. Du har katastroftankar runt något som inte ens är en faktor i livsfarliga risker barn utsätts för. Ska du låta barnet vistas i trafik före 25 års ålder? Ska det få ha internetåtkomst - det är en shitstorm av risker på nätet. Skolan är om vi nu undantar inlärning i klassrum svår rent emotionellt. Att ha trygga vuxna runt sig är nummer ett i skyddsfaktor för barn och ungdomar vad gäller psykisk hälsa som idag är ett gigantiskt växande samhällsproblem. Oroa dig också för hur du ska ge ditt barn god och hälsosam varierad kost. //Realitycheck
 
Men du kan inte låta eventuell passiv rökning stoppa din barnönskan. Dina barn kommer att utsättas för risker, stooooora risker, bara genom att födas. Det är ju en del av livet. Om du har goa svärföräldrar så är det såååå viktigt för ett barn. Du har katastroftankar runt något som inte ens är en faktor i livsfarliga risker barn utsätts för. Ska du låta barnet vistas i trafik före 25 års ålder? Ska det få ha internetåtkomst - det är en shitstorm av risker på nätet. Skolan är om vi nu undantar inlärning i klassrum svår rent emotionellt. Att ha trygga vuxna runt sig är nummer ett i skyddsfaktor för barn och ungdomar vad gäller psykisk hälsa som idag är ett gigantiskt växande samhällsproblem. Oroa dig också för hur du ska ge ditt barn god och hälsosam varierad kost. //Realitycheck

Övriga risker bekommer mig inte. Utan de är just dessa två sakerna som bekommer mig.
 
Jag tycker inte att du överreagerar. Jag hade aldrig utsatt vare sig mig själv eller mina barn för regelbunden passiv rökning, även om det är utomhus.

Men jag tänker att du måste diskutera detta med din sambo. Det kommer bli en hopplös situation med relationen till dina svärföräldrar om ni inte är överens själva.
 
Fast detta är saker man kan styra i stor mängd de andra kan man inte styra alls.
För mig låter det som att det är ngt du hade behövt hjälp att prata om med någon professionell - det känns inte sunt att låta en barnlängtan få stå tillbaka för en tämligen orimlig hälsooro över riskerna för passiv rökning i den mån du ger uttryck för. Självklart ska man undvika att ställa barnvagnen i rökrutan och i görligaste mån undvika rök runt barn liksom, men herregud, vi har ju generationer av idag fullt friska, fungerande människor som växte upp med mammor som kedjerökte under graviditeten, rökte inomhus och i bilar osv.

Detsamma med alkohol - ska ni aldrig ta med barnen på restaurangbesök liksom? Inte få följa med på studentfiranden för äldre kusiner, bröllop?

Ligger det ngt annat bakom som gör att du lägger så stor vikt vid rökning och alkohol? Jag tycker att det rimligaste med barn är att låta dem ta del av hela livet på ett sunt sätt, det inkluderar att inte leva i en bubbla utanför normalt socialt umgänge (som i de flesta fall inkluderar champagne på bröllop eller studentfiranden, vin till middagarna och en öl till lunch på semestern t.ex. samt miljöer där det förekommer rökare som givetvis luktar rök när de precis rökt, eller taxibilar som en chaufför rökt i i något land långt borta t.ex.).

Jag minns att jag kunde få sådana där hang-ups när jag var gravid, i efterhand inser jag att det var hormonellt och tack och lov gick över. :D Men då på andra saker som trafiksäkerhet, plötslig spädbarnsdöd, behov av amning osv.
 
Fast detta är saker man kan styra i stor mängd de andra kan man inte styra alls.
Men de bekymmer du har för detta hänger ju ihop med att du INTE kan styra svärföräldrarnas rökande och vännernas alkoholkonsumtion?

Gör det DU kan göra. Vill du ha barn, så försök skaffa barn oavsett om människor runtomkring dig röker och dricker eller inte. Du kan styra vad DU gör och vilka regler som gäller i DITT hem. Vad gäller andras hem så kan du bestämma om du vill vara där eller inte, och om du vill ta med dig dina barn dit eller inte. Mer går inte att göra, du kan inte styra andra människors liv.

Du kommer att upptäcka, om du får barn, att det finns miljoner fler saker att oroa sig för därute. Vissa går att påverka, andra inte. Vissa känns som bagateller i efterhand medan vissa faktiskt var på riktigt viktiga. Allt i en enda röra och man får försöka balansera nånstans i mitten. Tillåta en del, ge efter på en del, vara fullständigt benhård på annat. Men gör din grej, häng inte upp dig på vad andra gör!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp