Vill ha barn men… vissa saker håller på att ”kväva” mig.

Här har väl snarare resonemanget varit att inte skaffa barn eftersom svärföräldrarna har en katt.

Alltså det är ju relevant om det finns etablerad allergi.
Men som sagt har jag aldrig skrivit något att dom inte borde skaffa barn på grund av rökningen. Men jag tycker ändå det är relevant att diskutera. Och helt okej att inte vilja att någon kommer hem till en och håller ens bebis med rökiga kläder.
Förstår inte problemet.
 
Det är ju flera som har kommenterat att de inte tycker att TS överreagerar.

Gällande påståendet i stycke två så kan jag inte se som rimligt att någon tycker att avstå från barn p.g.a. svärföräldrarnas husdjur känns vettigt.

Fast frågan i TS där hon frågar om hon överreagerar handlar inte om att avstå att skaffa barn. Så när folk skriver att de inte tycker att TS överreagerar så svarar de ju inte att de tycker det är rimligt att avstå att skaffa barn.

Och påståendet i stycke två handlade inte om att avstå från att skaffa barn på grund av svärföräldrarnas husdjur.
 
Men det var ju endast passiv rökning i form av kvarstående partiklar som var aktuellt enligt ts? Svärföräldrarna röker ju inte inne varken hos sig själva eller hos ts, och varför de skulle rulla med en barnvagn ut för att stå och blossa ner i den förstår jag inte (det skriver ju heller inte ts, det verkar ju inte vara som att svärföräldrarna är någon form av rök-terrorister liksom som är ute efter att skapa luftvägsproblem hos ett potentiellt barnbarn). Frågan gällde väl istället precis det att svärföräldrarna röker och att de luktar rök från hår, hud och kläder och därför överväger ts att inte alls skaffa barn.

Svärmor ställer sig/går utan problem och röker bredvid barn..
 
Alltså det är ju relevant om det finns etablerad allergi.
Men som sagt har jag aldrig skrivit något att dom inte borde skaffa barn på grund av rökningen. Men jag tycker ändå det är relevant att diskutera. Och helt okej att inte vilja att någon kommer hem till en och håller ens bebis med rökiga kläder.
Förstår inte problemet.

För mig är diskussionen redan från början överdriven. Att inte vilja att någon håller ens barn direkt efter rökning må vara hänt. Att därifrån ta steget till att ens fundera på om man vill skaffa barn är klart överdriven.
Sådan hysteri uppfattar jag som betydligt skadligare för ett potentiellt barn.
 
För mig är diskussionen redan från början överdriven. Att inte vilja att någon håller ens barn direkt efter rökning må vara hänt. Att därifrån ta steget till att ens fundera på om man vill skaffa barn är klart överdriven.
Sådan hysteri uppfattar jag som betydligt skadligare för ett potentiellt barn.

Då läser vi och tycker olika.
Men jag är intresserad av hur det skulle kunna vara skadligt för ett barn? Kan du utveckla?
 
Umgänge då. Tror du verkligen att någon skulle tycka att det vore rimligt att stryka ett umgänge helt och hållet bara p.g.a. personens husdjur?

Jag tycker inte man behöver stryka umgänge. Men om jag varit den rökande eller den med husdjur som skulle besöka en nyfödd eller en allergisk hade jag själv begripit att se till att inte dra med mig något som kan skada eller orsaka besvär för den jag besöker.
Tycker inte det är så konstigt.
Har inte åkt hem till folk med skitiga hästklädet heller eftersom jag vet att det inte uppskattas alltid.
 
Hysteriska individer/människor med överdrivna reaktioner tenderar att överföra sina hysteriska/överdrivna ideér till sina barn. Inte konstigare än så.
Har du forskning på det eller är det din känsla?
Dessutom. Bara för att man inte vill utsätta sitt barn för rökning betyder inte det att barnet är inlindad i bubbelplast.
 
Jag tycker inte man behöver stryka umgänge. Men om jag varit den rökande eller den med husdjur som skulle besöka en nyfödd eller en allergisk hade jag själv begripit att se till att inte dra med mig något som kan skada eller orsaka besvär för den jag besöker.
Tycker inte det är så konstigt.
Har inte åkt hem till folk med skitiga hästklädet heller eftersom jag vet att det inte uppskattas alltid.

Det har jag nog missat om någon i tråden tyckt att det förhållningssättet är hysteriskt.
 
Har du forskning på det eller är det din känsla?
Dessutom. Bara för att man inte vill utsätta sitt barn för rökning betyder inte det att barnet är inlindad i bubbelplast.

Det är min uppfattning, inte forskning, kring barn i min närhet. Trygga föräldrar tenderar att ha trygga barn och tvärtom.
 
Jag tycker den mest relevanta frågan här försvinner. Hur ställer sambon sig till saken?
Om barnets umgänge med farföräldrarna ska begränsas (alternativt ultimatum ställas till dem om deras beteende) så behöver ju pappan vara med på det.

Kommer han tillåta umgänge som TS inte är ok med så är det i grunden inte svärföräldrarnas ev. fortsatta rökande som det handlar om. Utan om huruvida de två har tillräckligt lik syn på hur barnets uppväxt ska se ut för att TS ska vara bekväm med att skaffa barn på de förutsättningarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp