Bukefalos 28 år!

*spinoff på avramlingstråden*

Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Jag har ridit i ungefär 11år och åkt av 5-6gånger.
Aldrig skadat mig.

Min avrammlingsteknik är iallafall att alltid slappna av....och "rulla undan" så man inte hamnar under några hovar..
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Nej men fy.. har du kunnat starta ändå?

Jodå.. kan tillägga att det behöver inte alltid vara jag som ska tävla..
åkte av även dan innan medryttaren skulle tävla henne :D
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Nej men hjälp. haha. Kräver du mer/mindre av pållen då, eller varför händer sånt :p?!
Stackare. Låter inte skoj alls. Du får sluta rida henne dagen innan tävling, och låta medryttaren göra det istället ;) Kanske ho ramlar av i och för sig, det får man ju se om man tycker är bra eller dåligt :angel:
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

hm.. tycker det verkar som ni alla är rätt duktiga på att sitta kvar. hehe. Hur som helst.. jag har bara ridit i knappt 2 år på ridskola och förrutom det bara nån enstaka gång på nån turridning med islandshästar, och på de senaste 2 åren har jag ramlat av 2 gånger.
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Vet inte hur många gånger jag har trillat av, men det är väl typ 10-15 ggr på 10 år eller nåt sånt.
Nu har jag inte trillat av på över 1,5 år, så jag är rädd att det kommer ett dyk snart..
:S :P
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Jisses... :eek: Jag som är så feg hade aldrig vågat mig upp på den hästen fler gånger... :o ;)

Det var en ponny som jag verkligen älskade, men jag vet inte hur många gånger jag åkte av henne :rofl: En B-ponny, ridskolehäst. Några veckor efter den där lektionen så nitade hon mitt i studsen, jag åkte av, svimmade en kort stund, fick en spricka i näsan och en hjärnskakning men jag skulle rida klart den lektionen ändå fastän ridläraren försökte övertala mig att gå in i stallet igen :rofl: Ung och dum :P
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Vad har ni för avramlingsstatistik? Alltså hur många gånger har ni ramlat av på hur lång tid? :angel: Ni kanske till och med har nåt rekord med antal avramlingar under en och samma ridtur?

Jag har ramlat av 9 gånger under ett ridpass :angel:
Var kanske 10 år och min shettis ville inte gallopera utan slängtravade och kastade sig åt sidan hela tiden. Tur att man är så mjuk när man är liten :smirk:
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

nja mitt rekord för mest avramlingar på samma ridpass är nog bara 2 ggr. vi hade lekar och hästarna lite uppspelta :D

sammanlagt har jag nog bara ramlat av....typ 20 ggr...långt kvar till 100! :D
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

hur många gånger jag trillat av har jag ingen aning om men det är många... dock har det blivit mindre senaste åren... dock har jag inte koll på det heller

dock minns jag (svårt att glömma) att jag ramlade av min shettis 12ggr på en ridtur... var ganska mörbultad efter det även om fallhöjden inte var så hög...

hennes specialitet före jag fick svanskappa till sadeln var att sätta av i full galopp och ner med huvudet så sadeln åkte fram på halsen och så nitade hon där det var lerigt o vått så att jag skulle bli riktigt skitig... kommer dock inte ihåg om rekordet var före sadelns tid då jag red barbacka eller om jag hade sadeln då... var ju några år sen...

kan visa en bild på den skyldige... :)
9e juni 1991 (kolla speciellt in stiglädret som preciiiiiis lagom långt, på den tiden tog man vad man hade)
Britta2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

När jag var yngre ramlade jag av ganska ofta (red ofta bockiga små b-ponnies) och rekordet var 3 gånger på en och samma lektion.

Sen jag skaffade egen häst (för 10 månader sen) så har jag ramlat av ca 10 gånger.
3 gånger sammanlagt de senaste två dagrna (meterdjupa snödrivor + jag och min häst= Ingen bra kombination :D) Tack gode gud att det är snö ute så man landar mjukt (fast annars hade jag kanske inte ramlat av öht.)
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Mitt rekord i avramling på en och samma lektion var när jag var i 11-12 år åldern och skulle galoppera barabacka första gången. Det var på en ridlektion och jag lyckades ramla av 8 gånger på 30 minuter. Hästen hade en tendens att tvärstanna och köra ner huvudet så man åkte kana ner för halsen på honom.
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Herregud vad ni ramlar av lite....:crazy: :crazy:

Jag nådde 100 när jag var 12 år, red på två shettisar och ett russ.
Rekordet är nog 10 ggr på en ridtur. Ramlade nästan av någon gång varje ridtur, men oftast var det ju mer avglidningar eller liknande. Slog mig en gång när jag hade snurrat tyglarna runt armarna, de var för långa, och blev släppad 100 m på grusväg i shorts och linne.... mamma fick plocka grus med pincett ur ryggen = inte skönt. Ibland får man lära sig den hårda vägen

Sedan har jag nog ramlat av minst 100ggr till under de senaste 15 åren, men nu är det ca 1,5 år sedan så det börjar nog dra ihop sig snart. Mitt rekord efter shettistiden är 3 ggr på samma hopplektion.
Har ådragit mig följande skador; 1 kraftig hjärnskakning, 2 mindre hjärnskakningar, 1 avslitet korsband, inslagen menisk, knäckta revben och en mängd blåmärken och stukade lemmar.

Har alltid varit den som ska rida alla unga och /eller omöjliga hästar. Har faktiskt bra balans och sadelfasthet även om statestiken kanske kan få en att tro annat. Har under många år ridit många hästar per dag och då speciellt unga orutinerade sådana..:banana:
Har aldrig blivit rädd. är det fortfarande inte fast man blivit "gamal" och skaffat familj. Nuförtiden rider jag inte på andras galningar utan bara på mina egna:bump: :bump:
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Jag har ramlat av stoet massor med ggr.. första året jag hade henne ramlade jag av typ 25 ggr mars-dec.. :crazy: Hon var nååågot knepig då.
Har haft henne i 4 år nu och ramlat av runt 30 ggr.
Valacken har jag haft i snart 2 år och ramlat av 2 ggr och ramlat ur vagnen en gång.

Mitt rekord är satt under en hopplektion, 3 ggr på 10 min, på samma hinder, en trippelbarr, hästen vägrade så jag flög. Både över och in i hindret.

En annan gång red jag bekantas travare, han var inte så inriden nej. Hade av mig 3 ggr på nån halvtimme genom en kombination av bockningar, jämfotahopp och bakutsparkar.
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Jag har ramlat av 6 ggr på typ 8-9 år. Tre ggr på min häst, som jag fick i Maj.
Första gången jag ramlade av var på våran gamla märr, en jättesur sak. Jag red barbacka, utan hjälm, min pappa ledde mig. Hästen blev sur på en annan ponny, började sparka, jag ramlade av & hon sparkade efter mig. Blev träffad typ 3 ggr, var typ 5 cm från att jag fick hennes hov i huvudet.. Klarade mig bra, 'bara' några stora blåmärken. Blev dock väldigt rädd att rida efter de.. Andra gången, jag & min kompis red ut. Jag red på en ponny & så skulle vi över en gärdsgård, inte så hög. Hästen stannade (var väldigt känslig om sina ben) Jag drev & hon gjorde världens jätteskut. Jag gjorde en kullerbytta över henne hals & hamnade på lilla rumpan, brevid ett träd :p Hade väldigt tur. Började bara gapflabba. Blev bara ngt skrapsår. Tredje gången var allvarlig.. Red en ridskoleponny, som precis när jag skulle fatta galopp fick "damp-fnatt", kommer inte riktigt ihåg vad han gjorde. Flög av med huvudet först, tappade andan.. Åkte till akuten, spräckt mjälten & fått typ en jätteallvarlig hjärnskakn. Låg på sjukhus i typ 2 veckor. Var sjukskriven i typ 3-4 månader..
Sen när jag fick min egna polle i Juni förra året. Ramlade jag av tre ggr. Första gången för att han gjorde en jättesnäv sväng (är epert på att vända på en 5öring) Jag ramlade i typ tusen brännässlor. Då typ ramlade jag på händerna och knäna. Har väl den reflexen :p För andra gången jag ramlade av honom vände jag mig också så och lanade precis likadant, fast dock i en nyskördad åker typ. Larry blev rädd för ngr galopperande hästar & typ galopperade/snurra runt & en massa andra konstiga saker. Han sparng ut på vägen, dock kom de ingen bil!!
Tredje gången jag ramlade av, de va när jag skulle rida på våran gruväg, skulle precis börja trava, men de ville inte han, han vände på en 5öring igen & jag ramlade av. På typ höften. Aj vad ont de gjorde i början, sne hade jag bara lite ont.
Men nu har jag änna lärt mig hur han fungerar & vet när ja ska hålla balansen extra mkt ;)
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Oj oj oj, har nog passerat 100 sträcket för längesen! men nu var det ett bra tag sen man ramlade av (man är lite försiktigare nu)
rekordet för mig är när jag red på min new forest (för många år den) Hon lyckades kasta av mig 3 ggr på en kvart!
Men varje gång så landade jag på fötterna! :D Två av dessa tre så gjorde jag en snygg volt runt, och den tredje, humm...vete fasen hur jag gjorde men landa ståendes ialf! :D
Sen har jag ju haft en vild fjording som kasta av mig typ 1 gång varje ridtur! Värst var nog när det kom en stor lastbil i full karriär, fjordisen vart livrädd, gjorde en snygg 180 graders sväng, och jag flög av...sen så höll ju jag ju mig krampaktikt kvar i tyglarna och vart släpandes efter, under honom, han trampade på mitt smalben , så det var inte så vackert sen, men inte brutet ialf! och jag tror jag hade en hel skog i byxorna:D
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

Jag har inte trillat av så många gånger, men man säger ju att man inte är en fullärd ryttare förens man trillat av hästar 100 gånger... så jag har lite att kämpa med. haha !
 
Sv: *spinoff på avramlingstråden*

På B-ponnyn trillade jag av 5 gånger under en hoppträning. Skam den som ger sig. Tre gånger på samma hinder, och två gånger bockade han av mig efter det hindret. :rofl:

Envisa ponny. :devil:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 633
Senast: Hazel
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 647
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Sirap
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp