Spinoff på ”förskoletider”

På vilket sätt var det riktat till mitt inlägg? Jag förstår inte.
Det var ett svar på ditt inlägg och en fortsättning och vidarespinning på din tanke med kanske ett medhåll, snarare än mothåll ;).

Du tyckte att om barnen var så trötta så kanske det var fel på förskolan och pedagogiken. Jag tänkte mer som att vår förskola var ju inte jättebra och inte vårt fritids heller. Ändå så verkar barnen inte speciellt trötta efter dagarna. Vår son är det inte, då går han långa dagar, och barn på samma förskola/fritids kommer ju förbi och leker och de verkar inte heller ett dugg trötta. (eller det är klart han är trött ibland, men alla är ju trötta ibland).

Så då kan det ju vara andra faktorer inblandade också? Som inte är relaterade till just förskolan. Tex om man har jättemånga aktiviteter och sporter på em eller vad som. Sedan är det ju också många artiklar nu om att förskolan är dålig och barn är trötta, sådant kan också påverka.

Så jag håller med dig och spinner vidare helt enkelt. Dvs är förskolorna dåliga? Var de bättre förr? är det pedagogiken? eller är det någonting annat vi gör? Tex aktiviteter osv som gör det. Eller olika krav på pigghet mot förr? På 70-talet var kanske kravet att man skulle klara av att leka på gården för "pigghet", nu är kravet att man ska orka tre träningar i veckan?

Senast ändrad:
Det är väl mer att ju fler timmar på förskola = ju färre timmar med sina föräldrar.

Och det är ju uppenbarligen olika hur viktig man tycker den där tiden är.
Alla gör vi våra egna prioriteringar.
Mer tankar:

Är långa/korta dagar på förskolan synonymt med dåliga/bra föräldrar resten av tiden? Gör det någon skillnad i sammanhanget hur det ser ut den tiden som föräldrarna träffar sina barn? Handlar det enbart om antal timmar eller även om hur barnen bemöts, blir sedda, lyssnade på, föräldrarnas engagemang? Är tre timmar själv framför tv:n bättre än en timmes fnitter tillsammans i kojan under köksbordet där livets mysterier löses?

Men det handlar väl inte om att förskoleverksamheten är dålig, det handlar om att föräldrar i de allra flesta fall ÄR bättre för sina barn än anställd personal?

Tack för att du förklarar, jag orkar inte en vända till.
Vi har världens bästa förskola, likväl hade JAG inte velat ha min 1-åring där upp emot 50 timmar och träffa hen någon timme varje kväll.

Det var ett svar på ditt inlägg och en fortsättning och vidarespinning på din tanke med kanske ett medhåll, snarare än mothåll ;).

Du tyckte att om barnen var så trötta så kanske det var fel på förskolan och pedagogiken. Jag tänkte mer som att vår förskola var ju inte jättebra och inte vårt fritids heller. Ändå så verkar barnen inte speciellt trötta efter dagarna. Vår son är det inte, då går han långa dagar, och barn på samma förskola/fritids kommer ju förbi och leker och de verkar inte heller ett dugg trötta. (eller det är klart han är trött ibland, men alla är ju trötta ibland).

Så då kan det ju vara andra faktorer inblandade också? Som inte är relaterade till just förskolan. Tex om man har jättemånga aktiviteter och sporter efter osv eller vad som. Sedan är det ju också många artiklar nu om att förskolan är dålig och barn är trötta, sådant kan också påverka.

Så jag håller med dig och spinner vidare helt enkelt. Dvs är förskolorna dåliga? Var de bättre förr? är det pedagogiken? eller är det någonting annat vi gör? Tex aktiviteter osv som gör det. Eller olika krav på pigghet mot förr? På 70-talet var kanske kravet att man skulle klara av att leka på gården för "pigghet", nu är kravet att man ska orka tre träningar i veckan?

Aha! :) Då förstår jag.

Vill bara tillägga i diskussionen, eftersom det verkar vara viktigt, båda mina föräldrar jobbade heltid när jag var barn, mamma skift på sjukhuset och pappa dagtid. Pappa tog nästan all VAB och på lov va vi med honom till hans jobb där vi fick sitta och rita i paint (lyckan när man inte hade dator hemma). Trots detta avskydde jag de långa dagarna på dagis och kunde inte sova på vilan när de andra sov utan låg o stirrade i taket... Redan från det att jag gick i ettan fick jag cykla hem själv från skolan eftersom jag inte ville gå på fritids... Detta kanske spär på min tanke om att jag vill att min son ska spendera så lite tid på förskolan som möjligt, inte för att jag inte tror på personalen (studerar själv till f-3 lärare men va inne på förskollärare först) utan för att jag tror barn har der bättre med sina föräldrar!
Jag förstår din tanke samtidigt så finns det egna erfarenheter som visar åt alla håll. Jag gick inte på förskola eller fritids alls utan var hemma med min mamma. Och jag önskar att jag hade fått vara på förskola/ fritids istället för hemma med henne.

Vet inte var du varit om du missat det. Hörde senast i veckan att Stockholm i princip plockar in folk från gatan.

https://www.dn.se/ekonomi/akut-brist-pa-forskollarare-i-hela-landet/

https://www.sydsvenskan.se/2017-02-08/stor-brist-pa-forskollarare

Ditt andra stycke förstår jag nog inte, räknar du dig som personal till dina barn? Jag hyser lite större tilltro till just mitt föräldraskap än så.

På vår förskola hade de i somras svårt att rekrytera en ny förskollelärare. Lösningen? de tog inte in fler barn. Samma personaltäthet.

Nej, alla 2-åringar sover verkligen inte middag på förskolan.
Undrar hur insatt du är egentligen?

Det är nog ytterst få 2åringar som inte sover på dagis. Jag har aldrig träffat på eller hört om nån? Likaså 1åringar, i höstas var det första gången jag stötte på en nybliven 1åring som skolades in. Alla har tyckt att vi var tidiga vid 15 månader.

Nej, alla 2-åringar sover verkligen inte middag på förskolan.
Undrar hur insatt du är egentligen?
Om de är så trötta annars att de somnar kl 18:30 och sover i 13 timmar, så skulle jag säga att de normalt sover på förskolan, jo. Jag minns inte riktigt när våra barn slutade sova på förskolan, men i bägge fallen var det när de började få riktigt svårt att somna på kvällen, typ var vakna till 23 innan de lyckades somna. Vi föräldrar orkade inte, eftersom det innebar att vi inte hann sova själva.

Är din bild av hur det är att ha heltidsarbetande föräldrar att barnen går 7-17 från ettårsdagen, inte sover middag och sen sover 18-6 när de kommer hem?

Senast ändrad:
Det är nog ytterst få 2åringar som inte sover på dagis. Jag har aldrig träffat på eller hört om nån? Likaså 1åringar, i höstas var det första gången jag stötte på en nybliven 1åring som skolades in. Alla har tyckt att vi var tidiga vid 15 månader.
Eftersom föräldraledigheten är 13 månader skulle jag säga att det är extremt ovanligt att skola in ett barn på ettårsdagen.

De kanske tog ut dagar före bf?

Min syster ville inte gå på fritids utan gick hem själv. Mig fick de slänga ut från dagis när jag var för gammal. Jag älskade både dagis och fritids, ville absolut inte sitta hemma själv!

min 2åring har alltid sovit mycket. Han sover en timme på dagis och sen 20-7 ungefär. 1åringen på dagis sover 2 ggr per dag.

+ @Thera

Jag antar att den här diskussionen ligger lite för nära min person + utlämnande för att det ska vara riktigt lämpligt att jag deltar, men what the hell.

Min mor gjorde karriär som ensamstående i en skittuff mansdominerad bransch. Det retar mig så jävla mycket med era inlägg att nä fy, det är minsann ingen bra och godkänd anledning till att jag spenderade hyfsat långa dagar på förskola och fy vilken dålig mor hon är och vilket lidande jag råkade ut för.

Jaja. Lika bra vi allihop går tillbaka till 50-talet. Mödrarna håller sig i hemmet och barnen likaså.
Jag håller med! Min mamma med! Och hon är en fantastisk mamma. Om jag får säga det själv fanns det inte en enda av de falskt moderliga (men under ytan vassa) översvallande bullmammor som vissa vänner hade som jag hellre hade haft! Eller som jag ens kände mig bekväm i närheten av. Inte heller hade jag velat haft någon av de beskäftiga, skarpa klassföräldrarna som jämt skulle ställa till med elände med sina eviga projekt.

Ok nu blev det personligt för mig med. Men klassföräldrar och bullmammor får tagga ned lite på hur bra de tycker de själva är i jämförelse med kärleksfulla karriärmammor. Ni vet, det märks för barnen att ni ser ned på dess förälder ;)... Det var alltid mer mysigt att vara med vänner med karriärmammor. Sorry.

Men vem har det så?

För att den ekvationen ska gå ihop, så behöver ju barnen antingen sova kopiöst mycket, eller så stiger familjen upp osedvanligt tidigt.

Dygnet har 24 timmar. Förskolan öppnar 7. Tio timmar per dag innebär att barnet hämtas kl 17. En timme med föräldrarna skulle innebära att barnet sedan somnar kl 18. Och sen sover 12 timmar då eller?

För om barnet har lite mer normalt sömnbehov, säg 10 timmar, så innebär ju det att familjen stiger upp kl 04 på morgonen och umgås ett par-tre timmar innan det är dags för förskola, om barnet somnar för natten en timme efter hämtning.

Vem gör så?
På vår förskola finns en hel del som har sina barn från 06:30-17 dvs 10,5 timmar per dag och så har det varit sedan barnen skolades in dvs strax över 1 år gamla.

Vi har haft sonen från ca 7 till 15:30 mån, ons och fre. Till 16:30 tis och tors. Totalt 44,5 timmar per vecka. Så har vi haft sedan start (han blir 3 i december). Han går och lägger sig 19 och vaknar 06:30 vilket ger oss 18 timmar mån-fre.

För oss ärr det för lite. Vi visste att det skulle vara en begränsad tid då vi ville ha syskon relativt tätt så han gick så lite mer än ett år. Nu går han 15tim/ v då jag är föräldraledig.

Vi hoppas kunna ha barnen 7:30-14:30 När lillasyster börjar men det kräver att vi kan jobba hemifrån då vi vill jobba heltid. (Har flex).

Men läser ni ens vad jag skriver?

Jag ifrågasätter vad som gynnar barnen i att bara träffa sina föräldrar 2-3 timmar varje dag, medan de spenderar 50 timmar på förskolan. Och jo, det finns gott om 1-åringar som gör det.

Ni som tycker det är ett bra upplägg får himla gärna fortsätta med det.

Om det finns gott om 1-åringar som gör det så är det väl så. Jag tycker det tillhör god ton att hålla sig till det som faktiskt sagts i tråden och inte argumentera mot något som ingen i tråden står för. Dessutom undrar jag vad som gör dig expert på vad som gynnar barnen mest? Hur vet du att det är antal timmar hemma med föräldrarna, och inte till exempel barn som får förebilder i föräldrar som älskar sitt jobb, barn som får höra intressanta diskussioner vid middagsbordet, osv osv osv? Du presenterar dina påståenden som fakta, men det är det såklart inte - det är bara dina åsikter.

Min dotter går 15 h i veckan på förskola, så jag berörs inte ens direkt av det där otrevliga "ni som tycker det är ett bra upplägg får himla gärna fortsätta med det" - jag har ändå problem med hur du uttrycker dig i den här tråden om föräldrar som har andra ÅSIKTER än just dina om vad som är bäst för familjen/barnen.

Det är väl mer att ju fler timmar på förskola = ju färre timmar med sina föräldrar.

Och det är ju uppenbarligen olika hur viktig man tycker den där tiden är.
Alla gör vi våra egna prioriteringar.

Men hör du inte hur du själv låter? Det är faktiskt inte du som avgör hur viktig andra föräldrar tycker att tiden med sina barn är, och du kan definitivt inte dra sådana slutsatser av hur många timmar olika barn går på förskola.

Jag har diskuterat med en bekant som jobbar på förskola, som personal på förskolan får hen ju inte ha åsikter om hur många timmar barnen går, men som privatperson får ju hen ha åsikter, och denna bekants åsikter är ungefär liknande med @Thera s åsikter, det finns enligt min bekant mkt forskining (jag har tyvärr inte läst själv) som tyder på att föräldrarna är de bästa personerna för barnen i stor utsträckning (såklart finns undantag) och personen i fråga hoppas innerligt att de föräldrar som lämnar barn på förskola vid ett års ålder och/eller långa dagar bara gör det för att det absolut inte finns något annat val. Men det får ju inte personen säga till föräldrarna såklart!
Det är vad gör hör av mina vänner som jobbar i barnomsorgen. Att det på nåt vis finns en övertro bland föräldrar om förskoleverksamheten.
Jag tycker väl tiden på förskola säger rätt lite om hur bra förälder man är. Men jag har ett barn som passerat förskola och trivdes jättebra och hur bra och roligt det nu än var tyckte hon ändå bäst om att vara med mamma eller pappa.
Inte för att vi är så jäkla bra utan för att de flesta barn älskar sina föräldrar- med alla fel och brister. Jag kan väl själv minnas att det var fantastiskt när min rätt "kassa" pappa umgicks med mig.

Men jag ska väl erkänna att om man hämtar tidigt inte betyder att man är bättre på umgås med barnen. Ofta blir det nog att man lägger den extra tiden på att städa och laga mat.

Jag hade gärna inte jobbat heltid- trots att jag gillar jobbet. För det är så skönt att rå om sin tid mer och själv bestämma vad man ska göra. En vacker dag har jag kanske ekonomi till det!

Men det handlar väl inte om att förskoleverksamheten är dålig, det handlar om att föräldrar i de allra flesta fall ÄR bättre för sina barn än anställd personal?

Jag känner en del förskollärare (som jobbar i Sthlm) och de har samma åsikter som Thera mfl. Inte främst för att de har något emot föräldrarna eller så, utan för att jobbet har ändrat sig under årens lopp - det är numera större krav på dokumentation vilket stjäl tid från barnen, och gör jobbet stressigt och otillfredsställande. Och tydligen, enligt mina källor då, lämpar många föräldrar över ansvaret på barnuppfostran till förskolan (och senare skolan) vilket också försvårar jobbet.
De säger att många barn går långa dagar, men det finns också en annan grupp där föräldrarna tävlar om att hämta först.
You can't win...
Kan inte i så fall personalen klaga på behovet av dokumentation istället för att klaga på föräldrarnas hämt och lämningstider? Det är ju ändå inte föräldrarnas fel att förskolepersonalen dokumenterar. Det har inte gått ut något dekret i media om att föräldrarna måste ha kortare dagar för barn än på 70-talet så att förskolepersonalen har tid för att dokumentera in foton i pärmar som ställs i en hylla.

Är det inte snarare så att förskolepersonalen numera är pedagoger och på sätt och vis har krävt att få mer kvalificerade arbetsuppgifter och ett utbildningsmål som ska dokumenteras?

Och jag hävdar fortfarande, om de inbillar sig att barnen inte märker att personalen föraktar deras föräldrar så inbillar de sig fel. För att inte tala om vilken katastrof för arbetsmiljön att gå runt och förakta och tala illa om folk och se ned på dem!?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 527
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka