Spinoff på ”förskoletider”

Guud jag hade tyckt det var superhemskt! Hade jag kommit hem vid typ 18-19 hade jag nog tänkt att dagen är över, hinner inget. Fast man vänjer sig ju antar jag. Har tidigare jobbat 0730-1630 och 0730-2130 (hemskt!!!) men gillar nog 05-10, 05-1230, 05-14 (har de tre olika tiderna på mina pass) mer.

Jag hade mkt hellre haft dina tider äm att jobba till 17/18! Jag har alltid varit morgonpigg (min familj med men det slutade med att dom fick visa mig vart bröd och smör fanns när jag var liten eftersom jag gick upp fyra och dom i alla fall ville sova tills klockan ringde). De få gånger jag slutat sent på em är jag supertrött när jag kommit hem... Pluggar dock till lärare men kommer nog många gånger göra mina extra tio timmar tidigt på fm!
Jag känner många som både börjar sex och sju på morgonen. Jobbar inom industrin själv (när jag inte är tjänstledig), där jobbar vi 7-15,40 om vi jobbar dagtid, 6-14,45 på fmskift. Mamma som jobbat inom vården (chef under lång tid, nu på annan post) har alltid börjat sju! Så det kan ju intr vara jätteovanligt med tidiga mornar tänker jag mig!

Angående arbetstider så är jag ingenjör och jobbar med många andra ingenjörer. Nästan alla kommer in mellan ca 07.15-08.15. De som kommer senare har lämnat på förskolan eller liknande. Sen sitter rätt många också kvar till 18 men det är för att de jobbar över, inte för att de kommer in sent. På universitetet började vi alltid 8.

Jag har märkt att t ex inköparna och juristerna på kontoret har andra tider, de kommer in senare, äter lunch senare och sitter längre på eftermiddagen, så det är nog en kulturfråga.

@Mabuse jag tycker det är stor skillnad mellan Stockholm och där jag bor nu och växte upp (Skåne). Här är det allra vanligaste att man börjar tidigt. Jag jobbar som tjänsteman och de allra flesta på mitt jobb kommer mellan sju och halv åtta.

Angående universitetet så tror jag att det beror på vad man läser. Tror att de flesta civilingenjörsprogrammen är schemalagda från 8.

@Mabuse jag tycker det är stor skillnad mellan Stockholm och där jag bor nu och växte upp (Skåne). Här är det allra vanligaste att man börjar tidigt. Jag jobbar som tjänsteman och de allra flesta på mitt jobb kommer mellan sju och halv åtta.

Angående universitetet så tror jag att det beror på vad man läser. Tror att de flesta civilingenjörsprogrammen är schemalagda från 8.

Vi är schemalagda (som lärare i falun) 8-17, men sällan börjar lektionerna (seminarier/föreläsningar) så tidigt utan då är det ”fritt” arbete!

Angående arbetstider så är jag ingenjör och jobbar med många andra ingenjörer. Nästan alla kommer in mellan ca 07.15-08.15. De som kommer senare har lämnat på förskolan eller liknande. Sen sitter rätt många också kvar till 18 men det är för att de jobbar över, inte för att de kommer in sent. På universitetet började vi alltid 8.

Jag har märkt att t ex inköparna och juristerna på kontoret har andra tider, de kommer in senare, äter lunch senare och sitter längre på eftermiddagen, så det är nog en kulturfråga.
Så är det på min arbetsplats också, och då är det också många som går omlott för att barnen ska slippa gå så länge på förskolan ... Dvs den som kommer in vid 7 går tidigare.
Så här sitter folk som trivs med sitt jobb, gillar att jobba och därmed vill jobba åtminstone nästan heltid men försöker ÄNDÅ hinna med sina barn.
(Sista meningen allmänt svar i tråden och inte till hvala)

Folk jag känner jobbar ofta 7-16 med frukost 9 och lunch 13 eller jobbar skift.
Där jag jobbar är vanligaste tiden 6:42-15:48 och några med mig har tiderna 6:00-15:06 och ytligare några andra 6:36-15:42, kvällen tror jag börjar 15:54.

Tycker det är riktigt gôtt att börja och sluta tidigt och slippa all trafik till och från jobbet.

8-21 var inte ovanligt på universitetet. 8.15 var normal starttid. Hade inte funnits en chans att lägga schemat för alla samtidiga kurser om man startat kl 10.15. Men det var 20 år sedan på civilingenjörsutbildningen. Närvaron var hög, de som slirade med närvaro var i hög grad de som senare hoppade av pga bristande resultat.

Nu jobbar jag med flexibla tider. De flesta börjar kring 8-9, några kring 7, någon utnyttjar flexstarten fullt till 9.30. Hemgång 17-18 för de flesta.

Jag ser till att ingen jobbar mycket övertid.

Så är det på min arbetsplats också, och då är det också många som går omlott för att barnen ska slippa gå så länge på förskolan ... Dvs den som kommer in vid 7 går tidigare.
Så här sitter folk som trivs med sitt jobb, gillar att jobba och därmed vill jobba åtminstone nästan heltid men försöker ÄNDÅ hinna med sina barn.
(Sista meningen allmänt svar i tråden och inte till hvala)

Jag har inte sett någon i tråden som inte försöker hinna med sina barn. Jag ser istället bara en mångfald av lösningar för familjer med olika förutsättningar och viljor. Inspiration och insikt om att det finns mängder av lösningar som kan vara bra.

Jag har diskuterat med en bekant som jobbar på förskola, som personal på förskolan får hen ju inte ha åsikter om hur många timmar barnen går, men som privatperson får ju hen ha åsikter, och denna bekants åsikter är ungefär liknande med @Thera s åsikter, det finns enligt min bekant mkt forskining (jag har tyvärr inte läst själv) som tyder på att föräldrarna är de bästa personerna för barnen i stor utsträckning (såklart finns undantag) och personen i fråga hoppas innerligt att de föräldrar som lämnar barn på förskola vid ett års ålder och/eller långa dagar bara gör det för att det absolut inte finns något annat val. Men det får ju inte personen säga till föräldrarna såklart!
Jag är psykolog och väl insatt i forskning kring barn och föräldrar och jag lovar dig att det INTE finns stöd för att "föräldrar är de bästa personerna för barnen". Det skulle vara att kraftigt förenkla kunskap.
Däremot så behöver barn ha tillgång till anknytningspersoner. När de är väldigt små är det framförallt de primära anknytningspersonerna (ofta föräldrar) men barn knyter an till fler än föräldrarna och i en stabil och bra förskoleverksamhet är det väldigt troligt att även personalen blir anknytningspersoner. Precis som mormor, morfar, farfar och fastern troligen blir om de träffar barnet tillräckligt mycket.
Barn har såklart fortsatta behov av sina primära anknytningspersoner men det duger utmärkt att spendera tid med andra som barnet har knutit an till.

Om det är något jag avskyr så är det när okunniga människor förvrider den väldigt viktiga anknytningsforskningen och använder den som stöd för helt felaktiga påståenden :mad:

Jag hade mkt hellre haft dina tider äm att jobba till 17/18! Jag har alltid varit morgonpigg (min familj med men det slutade med att dom fick visa mig vart bröd och smör fanns när jag var liten eftersom jag gick upp fyra och dom i alla fall ville sova tills klockan ringde). De få gånger jag slutat sent på em är jag supertrött när jag kommit hem... Pluggar dock till lärare men kommer nog många gånger göra mina extra tio timmar tidigt på fm!
Jag känner många som både börjar sex och sju på morgonen. Jobbar inom industrin själv (när jag inte är tjänstledig), där jobbar vi 7-15,40 om vi jobbar dagtid, 6-14,45 på fmskift. Mamma som jobbat inom vården (chef under lång tid, nu på annan post) har alltid börjat sju! Så det kan ju intr vara jätteovanligt med tidiga mornar tänker jag mig!
I vården börjar de också sju, men uppenbarligen så börjar de flesta senare, eftersom det är relativt tomt på vägar och kollektivtrafik halv sju, men överfullt runt åtta. Om de flesta började sju, så skulle ju den värsta rusningen varit då. Men så är det inte.

8-21 var inte ovanligt på universitetet. 8.15 var normal starttid. Hade inte funnits en chans att lägga schemat för alla samtidiga kurser om man startat kl 10.15. Men det var 20 år sedan på civilingenjörsutbildningen. Närvaron var hög, de som slirade med närvaro var i hög grad de som senare hoppade av pga bristande resultat.

Nu jobbar jag med flexibla tider. De flesta börjar kring 8-9, några kring 7, någon utnyttjar flexstarten fullt till 9.30. Hemgång 17-18 för de flesta.

Jag ser till att ingen jobbar mycket övertid.
55 timmars undervisning i veckan?:eek:

OT, men då förstår man ju varför ingenjörsutbildningen är så mycket dyrare än andra utbildningar. Jisses, om man hade de resurserna på andra fakulteter...:cool:

55 timmars undervisning i veckan?:eek:

OT, men då förstår man ju varför ingenjörsutbildningen är så mycket dyrare än andra utbildningar. Jisses, om man hade de resurserna på andra fakulteter...:cool:
När jag pluggade till ingenjör så hade vi upp till 30 timmar schemalagd tid.

I vården börjar de också sju, men uppenbarligen så börjar de flesta senare, eftersom det är relativt tomt på vägar och kollektivtrafik halv sju, men överfullt runt åtta. Om de flesta började sju, så skulle ju den värsta rusningen varit då. Men så är det inte.

Det är kanske lite olika i olika städer. Jag bedömer trafiken i Karlstad som värre mellan 6.45-7 än mellan 7.45-8 (därefter är det mycket lugnt).

När jag pluggade till ingenjör så hade vi upp till 30 timmar schemalagd tid.

Det hade vi också (naturvetenskapligt program), dessutom ofta labbar på kvällarna så det blev många långa dagar. Man avundades de som läste samhällsvetenskapliga ämnen ;), jag minns när jag läste HÖKen så blev jag helt förvirrad av det otroligt låga antalet schemalagda timmar.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 512
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 786
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka