Spinoff på ”förskoletider”

Jag tror fortfarande det finns anledningar till att de som läste dubbla examina (dvs både tek.fak och fil.fak) ägnade 80% av sin studietid till civilingenjörsutbildningen och kunde mer eller mindre glida fram till examen på fil.fak.

Det var vad jag menade med fakulteternas ambitioner. När det gäller studenternas egna ambitioner upplevde jag det mer spritt.
Men vi kan ju sitta och hitta exempel på alla möjliga håll. Jag minns tex hur förvånade mina vänner som läste tekniska program blev när de såg hur mkt litteratur jag skulle läsa inom samhällsvetenskapen. De blev förvånade när jag berättade om att jag på tex en 5-poängskurs skulle skriva en salstenta, en hemtenta, två stora grupparbeten samt ett individuellt arbete. De hade ofta bara en salstenta och inga andra arbeten.
Dvs mängden schemalagda timmar behöver inte säga något om arbetsinsatsen.
Jag kan tycka det är lite tröttsamt när vissa inom tex tekniksidan tar för givet att det som de läser är "svårast och mest jobb."

Är de? Jag känner ingen som jobbar de tiderna, och sätter du dig på tunnelbanan klockan halv sju en vardag får du sitta rätt ensam. Kl 8:30 däremot är det ståplats som gäller. Med andra ord är det ett fåtal som börjar jobba kl 7, och väldigt många som börjar jobba mellan 8 och 9.
Beror kanske på var i landet man bor?
Här är tågen knökfullt mellan 06:15 och 07:45 sedan tunnas det ut drastiskt

@sjoberga
Sen måste jag säga att jag tycker det är märkligt att säga att vissa har "glidit igenom" tex humaniora samtidigt som tex ett annat program. Min erfarenhet är att dessa glidare inte alls fick med sig tillräckligt väsentligt från i alla fall de kurser jag gick. Det märktes ju tex när man skulle göra grupparbeten och skulle diskutera. Jag minns fortfarande hur vissa av dessa helt enkelt inte hade förstått resonemanget och syftet. Jag tror det var för att dessa läste så lite de kunde av litteraturen och gick på så få seminarium/ föreläsningar de kunde. Jag tyckte inte alls att de fick samma utbildning som oss andra dvs de hade ju lika gärna kunnat läsa böckerna separat.

@sjoberga
Sen måste jag säga att jag tycker det är märkligt att säga att vissa har "glidit igenom" tex humaniora samtidigt som tex ett annat program. Min erfarenhet är att dessa glidare inte alls fick med sig tillräckligt väsentligt från i alla fall de kurser jag gick. Det märktes ju tex när man skulle göra grupparbeten och skulle diskutera. Jag minns fortfarande hur vissa av dessa helt enkelt inte hade förstått resonemanget och syftet. Jag tror det var för att dessa läste så lite de kunde av litteraturen och gick på så få seminarium/ föreläsningar de kunde. Jag tyckte inte alls att de fick samma utbildning som oss andra dvs de hade ju lika gärna kunnat läsa böckerna separat.

Min definition av "glider igenom" är att man får ut en examen. Inte att man har lyckats tillgodgöra sig viktiga saker.

Så jag håller 100% med om din observation
"Jag tyckte inte alls att de fick samma utbildning som oss andra dvs de hade ju lika gärna kunnat läsa böckerna separat"

Men det lustiga/tragiska/problematiska för utbildningens kvalitetsstämpel är att de ändå fick ut sin examen.

Senast ändrad:
Men det blir ett märkligt sätt att jämföra när man pratar om att det skulle vara högre ambitionsnivå för att det är fler timmar. Min erfarenhet från mina vänner som löste ingenjör/ teknik är att de hade lektioner då de satt och räknade. Jag hade motsvarande men då satt jag själv och läste eller hade gruppdiskussioner. Det går inte att jämföra rakt av då det är olika upplägg på olika utbildningar. Mina ingenjörsvänner läste inte tusentals sidor i veckan.

Men det blir ett märkligt sätt att jämföra när man pratar om att det skulle vara högre ambitionsnivå för att det är fler timmar. Min erfarenhet från mina vänner som löste ingenjör/ teknik är att de hade lektioner då de satt och räknade. Jag hade motsvarande men då satt jag själv och läste eller hade gruppdiskussioner. Det går inte att jämföra rakt av då det är olika upplägg på olika utbildningar. Mina ingenjörsvänner läste inte tusentals sidor i veckan.

Fast ni drar lite andra slutsatser än de jag hävdar. Jag menar att det är en högre ambitionsnivå för att man inte släpper igenom "glidare" på samma sätt. De får ingen examen. De fastnar i bombnätet av svåra tentor, som kräver mer än "glid". Det är också vad som upprätthåller kvalitetsstämpeln.

Sedan tycker jag att det finns en tydlig korrelation mellan antal lärarförsedda timmar och ambitionsnivå/kvalitet, där jag tycker att flera filfak-utbildningar har hamnat i helt fel balans med sk självstudier som dominerar utbildningarna. De får för lite resurser för att göra det riktigt bra!

Sedan tycker jag att det finns en tydlig korrelation mellan antal lärarförsedda timmar och ambitionsnivå/kvalitet, där jag tycker att flera filfak-utbildningar har hamnat i helt fel balans med sk självstudier som dominerar utbildningarna. De får för lite resurser för att göra det riktigt bra!

Jo, samtidigt som det är svårt att ha lärarledda undervisningstimmar om/när man ska läsa romaner (sökte, och blev antagen till, en kurs i litteraturhistoria; hoppade av när jag såg mängden sidor att läsa eftersom det skulle bli jobbigt att orka parallellt med jobb och hästar; å andra sidan "gled" jag igenom språkstudier med vg på tentorna trots samtidigt heltidsjobb och häst)

Jag upplever att arbetstider och utbildning ofta går hand i hand. Och att har man ett flexibelt arbete med förtroendetid är det typ bara jag som väljer att börja 06, mina kollegor startar sällan eller aldrig innan 09 men stannar längre än jag på eftermiddagen.
Men jobbar man på Ica är möjligheten att jobba hemifrån något mer begränsad. Jag kan ju sitta i skogen på en sten så länge jag kan plugga i en sticka och få internetkontakt. Alltså jobbar jag när barnen sover för att kunna hämta tidigare.

Hur vanligt är det på filfak till exempel att bara 3 av 155 studenter klarar en förstatenta i ett ämne där de allra flesta haft en hög närvaro och stora lärarresurser? Inte menat som kvalitetsstämpel utan tecken på svårighetsgrad.
Jag tycker det tyder på dålig undervisning om man inte fått studenterna att förstå. Men på tekniska utbildningar verkar det ju ligga lite prestige i att kugga så många studenter som möjligt.

Fast ni drar lite andra slutsatser än de jag hävdar. Jag menar att det är en högre ambitionsnivå för att man inte släpper igenom "glidare" på samma sätt. De får ingen examen. De fastnar i bombnätet av svåra tentor, som kräver mer än "glid". Det är också vad som upprätthåller kvalitetsstämpeln.

Eftersom du nämnde LiU kanske du syftar på PBL här?
Till skillnad från tekfak där studenterna får sin kunskap serverad och "bara" ska banka in den så bygger ju en del andra pedagogiska metoder på att studenter tar eget ansvar och även söker upp sin egen kunskap.

Jag gick psykologprogrammet på LiU, de har jättefå schemalagda timmar och det mesta är dessutom frivilligt. Dock måste ju vi söka vår egen litteratur vilket innebär att vi under en stor del av dagarna tränar på att söka kunskap.
Det är välkänt att LiU-studenter på dessa utbildningar är eftertraktade på arbetsmarknaden eftersom de är så självständiga, problemlöser effektivt och tar sig an svåra utmaningar med goda resultat.

Svårt att se att det är glidare?

Eftersom du nämnde LiU kanske du syftar på PBL här?
Till skillnad från tekfak där studenterna får sin kunskap serverad och "bara" ska banka in den så bygger ju en del andra pedagogiska metoder på att studenter tar eget ansvar och även söker upp sin egen kunskap.

Jag gick psykologprogrammet på LiU, de har jättefå schemalagda timmar och det mesta är dessutom frivilligt. Dock måste ju vi söka vår egen litteratur vilket innebär att vi under en stor del av dagarna tränar på att söka kunskap.
Det är välkänt att LiU-studenter på dessa utbildningar är eftertraktade på arbetsmarknaden eftersom de är så självständiga, problemlöser effektivt och tar sig an svåra utmaningar med goda resultat.

Svårt att se att det är glidare?

Det där är lite nidbilder av båda världarna. Jag har jobbat både som student och lärare med PBL - i båda världar, och det har sina poänger i vissa typer av kurser. Liksom mer traditionell undervisning har sina poänger.

Och jag pratar liksom överhuvudtaget inte om att en majoritet studenter på någon utbildning är glidare, utan att det på vissa utbildningar är betydligt lättare för en "glidare" att få ut examen, än på andra. Jag har ingen kunskap om just psykologutbildningen.

Men nej, jag tror inte att ett minimerande av lärar- och forskarmedverkan på universitetskurser är något som ger kvalitet åt utbildningarna.

Jag upplever att arbetstider och utbildning ofta går hand i hand. Och att har man ett flexibelt arbete med förtroendetid är det typ bara jag som väljer att börja 06, mina kollegor startar sällan eller aldrig innan 09 men stannar längre än jag på eftermiddagen.
Men jobbar man på Ica är möjligheten att jobba hemifrån något mer begränsad. Jag kan ju sitta i skogen på en sten så länge jag kan plugga i en sticka och få internetkontakt. Alltså jobbar jag när barnen sover för att kunna hämta tidigare.
Ja, jag funderar lite över det deprimerande fenomenet att de jobb som är tråkiga, slitsamma och oflexibla ofta är dåligt betalda.

Det blir liksom någon dubbelbestraffning över det.

Ja, jag funderar lite över det deprimerande fenomenet att de jobb som är tråkiga, slitsamma och oflexibla ofta är dåligt betalda.

Det blir liksom någon dubbelbestraffning över det.
Du tänker att löner sätts ur någon sorts rättviseperspektiv: hur mycket är det rättvist att man får för att göra det här, med tanke på hur kul det är?

Men så sätts ju inte löner. Det är ju komplext förstås, men två saker som påverkar är hur mycket ekonomiskt värde man skapar, och hur svårt det är att hitta någon som klarar jobbet (tillgång och efterfrågan). Och skapar man inte så mycket ekonomiskt värde, och gör något som väldigt kan klara, så blir lönen låg.

Sen kan man förstås tycka att det är orättvist. Det tycker jag med ibland. Fast den största orättvisan är att det inte står klart för alla när de är tjugo vart olika vägar man kan välja leder.

Sen kan man förstås tycka att det är orättvist. Det tycker jag med ibland. Fast den största orättvisan är att det inte står klart för alla när de är tjugo vart olika vägar man kan välja leder.

Fast det är också så finessrikt utformat att man har goda chanser att välja om när man ser att vägen inte leder dit man vill. Svensk vuxenutbildning och möjlighet att finansiera studier för alla, oavsett bakgrund, är något alldeles fantastiskt som vi ska värna.

Fast det är också så finessrikt utformat att man har goda chanser att välja om när man ser att vägen inte leder dit man vill. Svensk vuxenutbildning och möjlighet att finansiera studier för alla, oavsett bakgrund, är något alldeles fantastiskt som vi ska värna.
Ja, men i praktiken ser inte alla samma möjligheter. Det kan dessutom vara väldigt svårt att välja om senare i livet, när man kanske har hus och barn, och i det läget välja och klara den rätta högskoleutbildningen i en annan del av landet. En del tåg har liksom gått.

Ja, men i praktiken ser inte alla samma möjligheter. Det kan dessutom vara väldigt svårt att välja om senare i livet, när man kanske har hus och barn, och i det läget välja och klara den rätta högskoleutbildningen i en annan del av landet. En del tåg har liksom gått.
Dessutom måste det ju i princip finnas NÅGOT som gör att vi har en hygglig spridning i de ungas val eller "val".

Jag hade mkt hellre haft dina tider äm att jobba till 17/18! Jag har alltid varit morgonpigg (min familj med men det slutade med att dom fick visa mig vart bröd och smör fanns när jag var liten eftersom jag gick upp fyra och dom i alla fall ville sova tills klockan ringde). De få gånger jag slutat sent på em är jag supertrött när jag kommit hem... Pluggar dock till lärare men kommer nog många gånger göra mina extra tio timmar tidigt på fm!
Jag känner många som både börjar sex och sju på morgonen. Jobbar inom industrin själv (när jag inte är tjänstledig), där jobbar vi 7-15,40 om vi jobbar dagtid, 6-14,45 på fmskift. Mamma som jobbat inom vården (chef under lång tid, nu på annan post) har alltid börjat sju! Så det kan ju intr vara jätteovanligt med tidiga mornar tänker jag mig!

Jaa alltså jag vill aldrig jobba till typ 18-19. Never. Jag avskyr iofs raster och långa luncher, skulle helst inte ha rast alls utan bara kötta på och kunna åke hem tidigare. Men jag vet att de allra flesta vill ha lunch/rast :p annars finns ju tid att spara in där! ;)

Jaa alltså jag vill aldrig jobba till typ 18-19. Never. Jag avskyr iofs raster och långa luncher, skulle helst inte ha rast alls utan bara kötta på och kunna åke hem tidigare. Men jag vet att de allra flesta vill ha lunch/rast :p annars finns ju tid att spara in där! ;)

Arbetstidsregler gör att luncher och raster är reglerade. Man får helt enkelt inte skippa lunchrast.

Jag tänkte nog tidigare än så , om man till exempel valt en praktisk linje och inser att yrket inte är dit man vill, så ger samhället bra stöd att komplettera och finansiera ny utbildning på högre nivå.

(Hus och barn hade jag under studierna, men du menar såklart bekymret med annan ort.)

En del tåg finns nog kvar länge på perrongen, bara man verkligen vill och tittar efter.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 512
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 735
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 784
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka