Men vi kan ju sitta och hitta exempel på alla möjliga håll. Jag minns tex hur förvånade mina vänner som läste tekniska program blev när de såg hur mkt litteratur jag skulle läsa inom samhällsvetenskapen. De blev förvånade när jag berättade om att jag på tex en 5-poängskurs skulle skriva en salstenta, en hemtenta, två stora grupparbeten samt ett individuellt arbete. De hade ofta bara en salstenta och inga andra arbeten.Jag tror fortfarande det finns anledningar till att de som läste dubbla examina (dvs både tek.fak och fil.fak) ägnade 80% av sin studietid till civilingenjörsutbildningen och kunde mer eller mindre glida fram till examen på fil.fak.
Det var vad jag menade med fakulteternas ambitioner. När det gäller studenternas egna ambitioner upplevde jag det mer spritt.
Dvs mängden schemalagda timmar behöver inte säga något om arbetsinsatsen.
Jag kan tycka det är lite tröttsamt när vissa inom tex tekniksidan tar för givet att det som de läser är "svårast och mest jobb."