Spinoff på ”förskoletider”

Då handlar det väl kanske mer om när man vill umgås med barnen. Jag kommer hellre hem åtta och är hemma när det är nattning, än kommer hem tidigt för att åka vid åtta och missa nattningen.
Jo jag kan tänka mig att nattningen blir väldigt dyrbar med ett sådant schema:)

Jo jag kan tänka mig att nattningen blir väldigt dyrbar med ett sådant schema:)
Snarare att jag gillar att natta, jag tycker det är mysigt. Före åtta är barnen mest upptagna med att leka med varandra efter att ha varit från varandra hela dagen. :p

Alltså, inte är vårt schema särskilt extremt? Finns ju en massa folk här med gård, två-tre egna hästar, hund, heltidsjobb, tre barn och en man som inte lyfter ett finger hemma - det tycker jag verkar stressigt. Vårt liv är ju rätt soft.

En sak vi iofs aldrig gör är att sitta och titta på tv tillsammans allihop. Barnen tittar tillsammans, men de har också lite mer lika smak. Men om man tittar på tv tillsammans varje dag går ju en del tid där.

Hos oss har det varit uttalat "inte tillåtet" och tagits upp vid flera föräldramöten. Det är endast förvärvsarbete och transporten dit (samt lunchrast) som är tillåtet när barnen är på dagis/fritids - utanför tiden när det bedrivs skola (från 6 år och framåt).

Själv har jag också brutit mot det genom att åka in och handla eller tanka på vägen hem - det verkar bara så himla idiotiskt att åka 3,5 mil för att hämta, sedan åka 3,5 mil tillbaka för att tanka o handla, för att sedan åka 4 mil hem igen - hela tiden rullandes bilen på samma vägsträcka.
Jo jag har samma grej. Om jag har halvdag så rider jag inte eftersom min man inte har halvdag och inte kan hämta den tid jag skulle hämtat om jag åkt direkt från jobbet. Ridandet är på väg mellan jobbet och skolan/tidigare förskolan. (Eller klart de inte skulle veta, men jag gör det inte ändå.)

Småbarnstiden är ju den absolut tyngsta och jobbigaste delen av att ha barn. Att säga att man ska ta vara på den är ungefär som att säga att man ska ta vara på november när man har häst, och passa på att riktigt njuta av mörkret och leran.

Småbarnstiden överlever man, delvis genom att fokusera på ljuset i tunneln: det kommer komma en tid när bajsblöjor, ständig sömnbrist och evighetslånga timmar i tråkiga lekparker ligger bakom en.

HAHA så underbart ärligt! Mitt jobb är skitkul och jag kan inte ha det på deltid, jag väljer att jobba heltid istället för leriga lekparker i november faktiskt.

Och vi har knappt något barn i hela området som inte håller på med två idrotter och det är alla åldrar. Det är nog (av de som bor så nära att jag har koll) bara vår familj som stoppat vid en idrott per barn.
Jo det är inte så konstigt att de inte hinner läxor :). (Nu har vi typ två "idrotter" men inte på den nivån, typ friskisjumpa en gång i veckan och ridning en. Kollegans barn kör ju som alla Stockholmare, fotboll, hockey, tennis och golf. Om man inte gör alla dessa och är en gosse så får man aaaaldrig ett jobb sedan (det kanske stämmer men vi hoppas att det går ändå för han vill inte spela fotboll). Antar att enstaka flickor byter hockey mot ridning i listan.)

Jo det är inte så konstigt att de inte hinner läxor :). (Nu har vi typ två "idrotter" men inte på den nivån, typ friskisjumpa en gång i veckan och ridning en. Kollegans barn kör ju som alla Stockholmare, fotboll, hockey, tennis och golf. Om man inte gör alla dessa och är en gosse så får man aaaaldrig ett jobb sedan (det kanske stämmer men vi hoppas att det går ändå för han vill inte spela fotboll). Antar att enstaka flickor byter hockey mot ridning i listan.)
Fast Stockholm är stort. Jag lovar att det finns stora områden där det inte är en kotte som spelar golf, tennis eller hockey bland barnen. I sonens klass är det några som spelar fotboll, nån som sjunger i kör, och han är ensam om att rida. Tennis och golf - det låter som villaområde i norrort?

Och varför skulle man bli arbetslös om man inte spelar fotboll? Det har jag aldrig hört faktiskt, hur går resonemanget då?

Nej vi orkar inte heller göra så mycket, men uppskattar att ha vår återhämtningstid tillsammans hemma. Ligga i soffan, kramas och kolla på serier ;)

Skönt att det passar er så bra, men jag gissar att det inte är en lösning för alla :)

Det du beskriver gör jag och min man kanske en stund på söndagen. Men ingen av oss är särskilt road av det så efter en kort stund har vi antingen börjat med nåt annat eller somnat.

Jag lever typ som Mabuse, det är schemalagt men vi trivs så.

Kollegans barn kör ju som alla Stockholmare, fotboll, hockey, tennis och golf. Om man inte gör alla dessa och är en gosse så får man aaaaldrig ett jobb sedan (det kanske stämmer men vi hoppas att det går ändå för han vill inte spela fotboll). Antar att enstaka flickor byter hockey mot ridning i listan.)
Eh... va? :p :D :rofl:

Jag bor i villaförort i södra sthlm och ja, träningarna börjar typ 16,30. det är för att planerna/idrottshallarna ska räcka till alla och yepp, föräldrar går tidigare från jobbet för att hinna skjutsa.

Det du beskriver gör jag och min man kanske en stund på söndagen. Men ingen av oss är särskilt road av det så efter en kort stund har vi antingen börjat med nåt annat eller somnat.

Jag lever typ som Mabuse, det är schemalagt men vi trivs så.
Ja det viktigaste är ju att man trivs. Min poäng var mer att bara för att en del får sin vardag att flyta bra med en viss organisation så behöver ju inte det betyda att det är tillräckligt för alla. Jag har förståelse för att man känner behov att gå ner i tid när man får barn för att hinna med allt och fortfarande ha tid för varandra. Men den vanliga lösningen, att bara en går ner i tid för att sköta "markservice", tycker jag är sämst så isf får ju båda göra samma.

Fast Stockholm är stort. Jag lovar att det finns stora områden där det inte är en kotte som spelar golf, tennis eller hockey bland barnen. I sonens klass är det några som spelar fotboll, nån som sjunger i kör, och han är ensam om att rida. Tennis och golf - det låter som villaområde i norrort?

Och varför skulle man bli arbetslös om man inte spelar fotboll? Det har jag aldrig hört faktiskt, hur går resonemanget då?
Jo, måste erkänna att det statistiska underlaget är lågt och koncentrerat till en viss ort med öliknande geografisk struktur.

Det är för att om man inte spelar fotboll så lär man sig inte samarbeta och om man inte kan samarbeta så kommer inte de stora ftg anställa en :) vi håller tummarna för att vi klarar oss ändå. Men något som upprepas tillräckligt ofta kan ge vem som helst ångest.

Skämtar du? Jobbar en förälder deltid för att skjutsa barnen på eftermiddagarna då, eller hur går det till?
Mmm joo. Jag tror det. Eller tex en förälder på eget företag och en på 80% eller en granne som är hemmafru eller så. De samåker kanske också när de är äldre?
(Jag bor alltså själv på en helt annan ort, det är andra, inte kollegor, som tycker att vi underminerar genom att inte erbjuda uhm, inte erbjuda utan mer sätta i, fotboll.)

Senast ändrad:
Alltså, inte är vårt schema särskilt extremt? Finns ju en massa folk här med gård, två-tre egna hästar, hund, heltidsjobb, tre barn och en man som inte lyfter ett finger hemma - det tycker jag verkar stressigt. Vårt liv är ju rätt soft.

Jag tycker nog det låter rätt extremt och stressigt men vårt liv kanske låter extremt åt andra hållet? Huvudsaken är ju att det passar för just den familjen och ni verkar ju trivas utmärkt med er variant. Jag tror att det jag reagerar på som känns annorlunda jämfört med min egen bekantskapskrets är att jag uppfattar det som att ni föräldrar egentligen lever era egna liv exakt som innan barnen och turas om att vara med barnen för att satsa på egna aktiviteter och intressen. Vilket i slutändan ger rätt få timmar barntid per förälder och ännu mindre av familjetid där hela familjen är samlad. Till skillnad från att det blir många timmar familjeliv där hela familjen är samlad och man utgår från gemensamma aktiviteter och barnaktiviteter och så blir föräldrarnas ev. aktiviter mer "extra" och inte fullt lika prioriterade. Men jag kan ju ha missförstått.

Eller om närmaste busshållplats fanns närmare än 6km bort på en 70-landsväg helt utan belysning och vägren. (betyder att sommarhalvåret kan funka med lite kreativitet, men på vinterhalvåret förenat med direkt livsfara)
Fast så skulle jag tänka att jag inte kan bo om jag vill ha barn, eftersom det skulle innebära att barnen och jag behöver åka bil överallt. Och att barnen alltså behöver skjuts så snart de ska nånstans.

Vi har förskolan i huset där vi bor (vi bor på första våningen, direkt under oss på bottenvåningen ligger förskolan) och skolan fem-tio minuters promenad på en gångväg bort. Det underlättar ju onekligen vardagslogistiken.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 529
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka