Spinoff på ”förskoletider”

Det har ingen påstått. Men jag tror och hoppas att de flesta vill träffa sina barn lite mer än vad många gör idag.
Man hämtar på förskolan vid 17, sen är det middag, bad och godnatt, på sin höjd kanske tre timmar.
Dessutom i vissa fall bara varannan kväll, annars kommer man hem när barnen redan sover.
Barnen gör mer än en heltid på förskolan i många fall. Är det värt det?
Alltså det kanske är svårt att förstå om man själv hade föräldrar som var hemma väldigt mycket med en när man var liten.

Men helt ärligt, med jobbande mamma och jobbande pappa (som sågs på helger) och inga syskon. Och vänner med liknande omständigheter så vet jag att vi hade väldigt nära relation till våra mammor.

Jag dömer ingen och definitivt inte när man måste jobba heltid för att få det att gå runt och kanske är ensamstående dessutom.

Det jag har svårt att förstå är de som aktivt väljer att jobba mer än heltid, samt träna/rida/whatever på grund av nåt självförverkligande eller karriär.

Barnen är små en så kort period att jag har svårt att förstå hur man frivilligt bara vill vara med dem typ några timmar varje dag, när de är på förskolan 50 timmar i veckan.

Jag jobbar inte alls och är ändå en bättre mamma när jag får vara i stallet. Jag behöver det för att må bra.

@Thera

Du skrev tidigare något om barn som är på förskolan 50 timmar i veckan. Hur ofta ser man det? Det innebär ju att de barnen skulle behöva vara på förskolan kl 6-17 eller något sådant?

Min uppfattning är snarare det motsatta. Om jag tex tar förskolan där min systers barn går så blir det flesta barn hämtade vid tre- halv fyra. När systers barn ibland är kvar till halv fem är det bara han och något barn till.

@Thera

Du skrev tidigare något om barn som är på förskolan 50 timmar i veckan. Hur ofta ser man det? Det innebär ju att de barnen skulle behöva vara på förskolan kl 6-17 eller något sådant?

Min uppfattning är snarare det motsatta. Om jag tex tar förskolan där min systers barn går så blir det flesta barn hämtade vid tre- halv fyra. När systers barn ibland är kvar till halv fem är det bara han och något barn till.

6-16 ;)

Om vi jobbar heltid utan möjlighet till omlott räcker inte ens det :(

Skuldbeläggande? Nej, jag undrar av ren nyfikenhet hur man resonerar.
Vi är alla olika, men många glömmer barnperspektivet i sin strävan att göra karriär.

Jag tror inte att många har vistats 50 timmar i en småbarnsgrupp under en vecka, då hade nog de flesta resonerat annorlunda.
Tjaa då skulle ju jag kunna kontra med den helt förbjudna frågan, hur tänker folk som skaffar fler än ett barn? Hur resonerar de? typ kanske fyra barn eller fem? Hur ska de ha tid med det enskilda barnet? Ur ett rent barnperspektiv?

Jo antagligen tänker de att jag växte upp så och älskar mina syskon och det gick jättebra.

Jo? 10 timmar per dag gånger fem dagar?
Hehe... faran med att göra femton saker samtidigt.. då kan man inte räkna plötsligt... :D

Men i alla fall.. Så jag känner inte igen bilden av barn som mår dåligt för de går på förskola 50 h per vecka och att de är där de 50 timmarna för att föräldrarna ska ha så mkt karriär/ aktiviteter.

Tjaa då skulle ju jag kunna kontra med den helt förbjudna frågan, hur tänker folk som skaffar fler än ett barn? Hur resonerar de? typ kanske fyra barn eller fem? Hur ska de ha tid med det enskilda barnet? Ur ett rent barnperspektiv?

Jo antagligen tänker de att jag växte upp så och älskar mina syskon och det gick jättebra.
Eller folk som renoverar sina hus, hur tänker de? Och så vidare. Exemplen borde kunna bli hur många som helst, men just kvinnors yrkesarbete verkar vara särskilt välägnat att rikta kritik mot.

Det har ingen påstått. Men jag tror och hoppas att de flesta vill träffa sina barn lite mer än vad många gör idag.
Man hämtar på förskolan vid 17, sen är det middag, bad och godnatt, på sin höjd kanske tre timmar.
Dessutom i vissa fall bara varannan kväll, annars kommer man hem när barnen redan sover.
Du intar ju till 100% ett föräldraperspektiv här.

Barnen ska hämtas tidigt från förskolan för föräldrarnas skull. Föräldrarna vill - antas vilja - träffa sina barn så mycket som någonsin är möjligt.

Jag minns inte mina tider i barnomsorgen som barn, men om jag känner mina föräldrar rätt så var jag nog där från sådär 8-8.50 till framåt 17-snåret. Och mina föräldrar turades i hög grad om med att vara hemma på kvällarna när jag var barn.

Jag minns det inte alls som att jag träffade mina föräldrar för lite, tvärtom, jag minns dem som bra och närvarande och vettiga på det hela taget. Och jag tycker ungefär det om dem även nu. Tack vare att inte familjen är det enda intresset i livet för någon av oss, har vi alltid haft mycket att prata om.

Ja, men det är ju så livet är? Tre timmars familjehäng allihop tycker jag är rätt mycket en vardag.

Att vara en familj betyder för mig inte att man lever hoplänkade liv som en enhet, där all tid ifrån varandra är förlorad tid. Utan snarare att vi har en gemensam bas, vårt hem, och sen på dagarna drar vi iväg och gör olika saker, som kanske bara är kul just för den personen. För att vi är olika individer. Jag tycker det är kul att vara på mitt jobb, sonen har skoj i skolan med kompisarna, osv. Och så sammanstrålar vi i olika konstellationer hemma eller ute tillsammans, innan vi drar iväg på egna äventyr igen.

Ur det perspektivet är det ju inte konstigare att jag gör saker på egen hand, än att barnen kan ha vänner och intressen som inte är mina vänner och intressen. Om man delar vänner och intressen, desto bättre, men det är inte en förutsättning för att kunna ägna tid åt dem. Varken för vuxna eller barn i familjen.

Vi måste vara två för att punktmarkera min snart 9-åring som annars slår sina syskon i stressaffekt. Man kan vara själv men då pallar man kanske bara två morgnar sen är man färdig för inläggning...
Jo fast det är ju nog det som blir annorlunda och varför olika anpassar livet olika. Min man tex jobbade igår och jag och min sjuåring spelade wow i ett par timmar (man spelar alltså på varsitt konto men är på samma ställe i spelet), gick en promenad och gjorde inget speciellt annars (lite dåligt samvete över att jag struntade i att städa kanske och lunchen värmdes från gårdagens middag.). Han var sjuk dagen innan annars hade vi väl stuckit förbi ett museum eller jumpat. Det var iofs den slöaste helg vi haft hela hösten. Men det krävs verkligen inte mer "passning" av honom än att man umgås och ritar/läser lite eller något.

kn: Vardagar och helger är vi mittemellan Mabuse och andra. Dvs ibland kan jag ha måndag, min man tisdag (jag rider), mamma onsdag (jag rider), jag torsdag, båda fredag. Sedan tex lördag, jag rider, A rider, går bort på kvällen, söndag jag rider, min man och A på aktivitet. På sommarhalvåret. På vintern kanske min man åker och hobbyar en helg, eller två eller jobbar någon dag på helgen. (Men jag är inte timmar i stallet eller så, utan rider och åker hem och äter inget mellan jobb och ridning.)

Senast ändrad:
Det kan väl vara allt från att baka, åka till badhuset, gå till pulkbacken, lägga pussel, spela ett spel, cykla iväg och äta kvällsfika som picnic, åka skridskor, köra några matcher pingis på finbordet, ha ostprovning eller kanske bara mysa ihop med en film. Vi är ju alltsomoftast två föräldrar hemmavid, jag tänker att det gör det lättare att ha energi till familjeaktuviteter även vardagar

Men att fara ut och cykla tillsammans klassar jag mer som kvalitetstid tillsammans snarare än barnaktivitet som kräver vuxenkoll ( i alla fall om barnet är säker på att cykla.....;))
Fast vi gör det mesta av det där, någon gång, efter 17:30.

När jag läser mångas svar i tråden, och speciellt den här, så inser jag ändå att vi ”sticker ut” från normen många gånger, inte alla dock, sambon lagar tex bilen men så jobbar han också som mekniker. Men det är även han som plockar bären och gör saft o sylt :p skulle aldrig falla mig in att göra sånt när man kan köpa det på affären :p
Jo jag har alltid antagit att safta och sylta gör folk som har det som hobby, men inga andra. Likadant med bakning och dyl. Dvs det är inget fel i att safta och sylta, det är säkert jättekul, som hobby.

Du intar ju till 100% ett föräldraperspektiv här

Nja, snarare är det så att jag träffar de där 50-timmars barnen varje dag, varje vecka, året om.

Vi har världens bästa förskola, men jag ser inte hur det skulle gagna barnen att träffa oss pedagoger mer än sina föräldrar (förutom i vissa speciella fall.)

Sen finns det de som verkligen måste lämna så mycket för att få ihop det praktiskt eller ekonomiskt, men det är en annan sak.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 534
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka