Spinoff på Hund i Baksätet

annakg

Trådstartare
Läste i senaste hundsport om olika modeller av säkerhetsanordningar för hund i bil: selar, bilburar och vanliga burar.
Tyvärr var det jag uppfattade av hela skriften är att eftersom det inte finns någon utbredd krocketsning så kan man inte vara säker på att ens hund är säker i bilen, ens i låga hastigheter.

Är det så, har någon mer info? Diskutera gärna!

Jag själv tyckte nästan mest om iden med selar. Det var en viss sele som dokumenterat faktiskt klarade en krock i 30 (ni får gärna tala om/pma vad det var för märke för jag har inte tillgång till det numret av hundsport mer). Själv skulle jag nog helst satsa på en sån och ha i baksätet, burarna verkar ju mest skydda bilen/passagerarna än själva hunden vilket selen gör. Men då gäller det att man kan lita på att selen håller för att hålla fast hunden även om själva hunden inte klarar krocken så man inte får en hund i nacken...

Det är ju en djungel!

Sv: Spinoff på Hund i Baksätet

I artikeln framgick att de enda burarna som var totalt testade var MIM. Och att man inte ska använda modell utställningsbur (det har vi :crazy:).
Googla så hittar du deras hemsida där det står mycket om burarna.

http://www.mim.se/?p=krocktest&l=se
Där ligger en video (på tyska) uppe med resultat ifrån ett krocktest, det står även lite om vad dom ska tåla.

Intressant, tack! Dessa burar lär ju kosta en slant då (vet nån hur mkt, hittade inte prislista) men det är ju faktiskt bra att det faktiskt finns ett vettigt alternativ och är man verkligen mån om allas säkerhet så är det bara att betala.

Problemet kommer om man inte har en egen bil att förfoga sig över och har olika men ändå åker ofta. Då hade de en allsafe sele men har någon erfarenhet av den?

Är det någon som har en MIM bur här?

Dom kostar mellan 4500kr och 7000kr ungefär, beroende på om man ska ha enkel eller dubbel. Finns en lista över vilken bur som passar i vilken bil på hemsidan.

JAg har ingen själv men har bekanta som har, och med tanke på hur lätt den verkar vara och montera och dessutom krocksäker kommer jag tveklöst köpa en sådan när jag skaffar egen bil.

Jag hatr en allsafe och är nöjd. Den är trots allt laglig och hunden sitter still på sin plats. Men jag litar verkligen inte på att den klarar en krock. Kostar runt 500 beroende på storlek. Nu ska jag låta bygga en specialbeställd bur till baggaget, har en halvkombi. Men egentligen finns det väl inga alternativ som är helt säkra.

Måste få låna tråden lite :P

Är det inte nya lagar sen den 1 April att hunden ska sitta fast med sele, bur (som ska vara si eler så stor) och att rutorna ska vara tonade?

Vad gäller transportering iaf.:confused:

Jag har en MIM-bur till mina hundar och jag är jätte nöjd. Visst den kostar men hundarnas liv är värt mer.

Det som är tråkigt med MIM är att det inte finns till alla bilmodeller. Kollade upp dem när jag skulle ha bur men eftersom mitt bagage är nersänkt så hade de inget att erbjuda så det blev det till slut en bur från Robust. Deras burar är tryckbelasttestade med 2ton.

Sele har aldrig varit ett alternativ. Har hört alldeles för många skräckhistorier från bekanta i blåljusvärlden där man skrapat bort hundar från insidan på bilarna som har åkt i sele eller lösa. Selarna håller tydligen sällan vid kollision eller om bilen slår runt. Då har man en hund som flyger runt i bilen och kan orsaka stor skada på de personer som sitter i.

Utställningsburar är bara falsk säkerhet i min värld och mer för att hålla kvar hunden i bilen när man har bagageluckan öppen. Lite som en som jag delade hus med ett tag, när jag körde hennes hund i min dåvarande bil, satte hon in en canvasbur. Tja hunden höll ju sig i bagaget men hade det hänt något så hade det ju varit hund i bur som kom flygande och då vette sjutton om det inte hade varit att föredra att bara hunden kom farandes :crazy:

Men jag har full respekt för om man väljer sele om man inte har möjlighet att lasta i bagaget med bur, eller sabba baksätet med att ha en bur där. Ska man hårddra det så är det ju bättre än inget. Man ska bara vara medveten om att det kanske inte är så säkert som många tillverkare gärna gör gällande.

Det kan jag hålla med dig om att det är lite tråkigt att de inte har till många fler modeller, som tur är har vi en bil *som alla andra har* (V70)
Jag har sele till mina innan vi skaffade kombi och tycker det är ett lite bättre alternativ än att ha de lösa.
De här billiga burarna är nog det absolut värsta man kan ha. Har hört att hundarna blir som köttfärs om de sitter i en sådan om det händer en olycka.

Inga som passar i en Skoda Fabia Kombi tyvärr. Annars hade jag funderat på det. Mailade MIM då jag letade och de svarade att de inte hade något till den modellen.

Jag hade en MIM bur förut som jag var ganska nöjd med, fanns väl några saker som jag inte var nöjd med. När jag köpte hund nummer två var jag tvungen att byta emot en större bur av annat märke som jag inte minns vilket det är.

All safe selen har jag en till var hund som dom har när dom åker i sedanbil. Finns ingen annan sele jag skulle vilja ha på mina hundar när dom åker bil. All safe selen kostar runt 1000:- här nere beroende på storlek.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
916
Senast: Hermelin
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 293
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 763
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 948
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka