Spinoff på "katt-tanten" på Hisingen

mimmipigg

Trådstartare
Spinoff på \"katt-tanten\" på Hisingen

Det är fruktansvärt med dessa människor som inte tar sitt ansvar när det gäller djur.
Men jag har tänkt på en sak, varför är det så många som spårar ur just på katter? Det är sällan man hör talas om samma sak med tex hundar eller kaniner.
Jag kan på rak arm räkna upp fyra sådana i min kommun som är en av Sveriges minsta.
Det är folk som har 30 katter + och som inte klarar att fodra och sköta dem, människor som man "flyr" bara för att slippa kattpisslukten.
Sen ytterligare en fråga, varför när myndigheterna äntligen reagerar, går djurskyddsföreningen in och ser till att de får tillåtelse att ha kvar 4-5 katter om de är kastrerade.
Det har hänt på två ställen av dem jag talar om, nu har de skaffat fler katter och åtminstone på det ena närmar det sig nog ett femtiotal katter igen.
Det är två gånger på det stället som polisen och länsveterinären gått in och avlivat katter, ena gången avlivades 72 st helt förvildade katter. Det blev ett helt lass på en släpvagn.
Jag ser ingen vits i att en förening som säger sig skydda djuren ser till att sådana människor får behålla rätten att ha djur.
 
Re: Spinoff på \"katt-tanten\" på Hisingen

Enligt en artikel i GP i dag finns det en jurist som skrivit sitt examensarbete om katten som brottsoffer (!). Hon säger att förklaringen är kattens låga status. Det är lätt att skaffa många katter utan att det kostar nåt, och när katter lider för de inte liv som exempelvis hundar skulle göra.

I samma artikel uttalar sig en kvinna själv tar hand om vanvårdade katter. Hon tror att det ofta handlar om missriktad djurvänlighet. Man tar hand om ett par katter, så får de ungar, då tar man hand om dem också - utan att kastrera. Det där går ju rätt snart över styr.

Enligt en djurskyddsjurist, slutligen, inser såna här människor inte att djuren lider. De kanske har en psykiatrisk diagnos eller känner ett tvång att samla på sig djur. För en del kan djuren också bli ett sätt att bota ensamhet eller döva sorg.

mandalaki
 
Re: Spinoff på \"katt-tanten\" på Hisingen

Katter har ju tyvärr i alla kulturer väldigt länge ansetts som djävulens påfund, utom i Egypten då!
Det är väl något som sitter kvar. :(
Kattens status ökar inte heller när man allt som oftast ser annonser som 50:- st eller 50 öre tassen! :mad:
 
Re: Spinoff på \"katt-tanten\" på Hisingen

Enligt en djurskyddsjurist, slutligen, inser såna här människor inte att djuren lider. De kanske har en psykiatrisk diagnos eller känner ett tvång att samla på sig djur. För en del kan djuren också bli ett sätt att bota ensamhet eller döva sorg.

Men varför bara katter, det finns ju andra små, billiga djur som är lättöverkomliga.
Finns det någon förklaring på kombinationen psykiskt instabil och kattägande?
Finns det något hos katten som drar till sig sådana här människor?
 
Re: Spinoff på \"katt-tanten\" på Hisingen

Folk "förbarmar" sig över stackars vildkatter... men utan att riktigt ha kunskapen och altså inte kastrerar katterna så att det bara blir fler och fler. Vi har en granne hos mina föräldrar som bara matar vildkatterna men inte tar in dem. I början var det väl okej när det var EN katt, men nu har de avlat av sig och det är MÄNGDER med katter i området. Inte nog med att de matar katterna, det har spritt sig för att andra tycker synd om dem också, så de får mat där med... Vi har pratat med grannarna och frågat varför de inte kastrerat "sina" katter, men då kollar de bara konstigt på oss och verkar inte förstå vad vi menar. Min mamma har fått åka in med en vildkattunge till veterinären som var så uttorkad att den blev tvungen att avlivas, vi har även hittat en död vildkatt precis utanför uppfarten. Om man ska mata vildkatter tycker jag att man ska ta sitt HELA ansvar! Altså antingen fånga in den och höra av sig till djurens vänner, eller adoptera den själv och då kastrera den och ta hand om den... Usch, jag blir så upprörd när jag tänker på det... att katterna ska ha så låg status!
 
Re: Spinoff på \"katt-tanten\" på Hisingen

Hm, har just hört från en av mina grannar att ytterligare en granne har bett honom att komma och skjuta katter för att de har för många! (Dvs över 30 katter!)

Inte kul direkt, varför ej stoppa i tid? Varför anta att en jägare inte tar illa vid sig vid att avkliva ett tamdjur?

Men det e ju klart... att avliva en katt kostar ju ca 400:- hos distriktarn här i Sjöbo, det bleve ju dyrt om man ska ta bort ett tiotal katter! Och så får man ju stå och titta på hos veterinären och det e dom för blöthjärtade för.

Egentliget tror jag väl att "frun" i det huset är välmenande.. (när dom hade hästar hade dom täcke jämt :) ). Men inte så mycket koll. Dessutom springer deras hundar lösa och en haltar pga av att den blivit påkörd.

Min jägargranne tycker att dom kunde bygga en hundgård, men fått svaret att det är synd om hundarna då.... (Och dom bor mindre än 10 meter fr en jättestor väg!)

Är det inte mer synd att hunden blir påkörd då??? :devil:

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 086
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 096
Senast: Puffindog
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 005
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 256
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp