Bukefalos 28 år!

Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Sv: Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Har en bror till min nya som är till salu, billig just nu pga ekonomin..
Så hör av dig när du börjar leta ;)

En bror också? :) Jag kan ta den med ;)

TS: Mycket handlar ju om huvudet på hästen också. Jag köpte min gamla tävlingshäst för 25000 som femåring, han gick SM två ggr med mig. Men så var han fullständigt sjövild också.......
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Haha, menade ju en syster ...
Fast den hade jag gärna också tagit!
Brorsan och lillasyrran med för den delen!
 
Sv: Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Vi tar hela gänget!

Förlåt TS, ska sluta.....
Men jag undrar om inte det är med hästar som med jobb, kontakter är bra....
 
Sv: Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Kontakter är A och O, speciellt när det gäller hästar lite utöver det vanliga ...
 
Sv: Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Precis. Speciellt de med kapacitet men inga meriter.
Känns som att det på försäljningssidorna mest hamnar medelbra hästar, och några enstaka elithästar som kostar därefter.
De andra pärlorna hittar nog en köpare innan de behöver komma ut på annons.
 
KL

Såg just en annons om en hingst på 6 år bedömd i första klass - vad kan en sådan kosta, tror ni??? (Ifall någon Clas Ohlsson-arvtagare skulle vilja adoptera mig...!)
 
KL

Såg just en annons om en hingst på 6 år bedömd i första klass - vad kan en sådan kosta, tror ni??? (Ifall någon Clas Ohlsson-arvtagare skulle vilja adoptera mig...!)

Det kan vara allt från 90000 kr och uppåt, en stambokförd hingst behöver nödvändigtvis inte vara tävlingsbar. Bedömningssiffrorna speglar avelsbedömningen, och är inte jämförbara med de poäng som utdelas i FIPO.

Det finns annat som spelar roll också när man tänker sig priset, stammen väger in i priset såklart och sedan om den är tävlad och på hur hög nivå.
 
Man kan ju räkna på vad det kostar att ta fram en häst för prestanda lämplig för SM. Det här är väldigt övergripande.

Inköp lovande föl 20 000-40 000 kr
Foder/bete m.m. upp till 3½ år och egen gård c:a 20 000 kr
Träning ett 2 mån vid 3½ år ålder 10 000 (hingst > 14000 kr)
Vintergrovfoder 3600 kr
Träning två vid 4-4½ 10 000 kr .
Samt veterinär för vaccination, hovslagare m.m. 6000 kr
Grovfoder/bete till 5 års ålder c:a 5000 kr

Det gör att en femåring har fram till detta kostat c:a 80 000-85 000 kr eller mer.

Som sagt lite övergripande men man får en uppfattning om kostnaderna om man är seriös. Har tagit träningskostnad för att lämna till auktoriserad tränare, är man tränare själv så får man räkna men vad man anser sin egen tid är värd ;)

Rolle
 
Tror också att kontakter är otroligt värdefulla. Alla guldkorn där ute ligger oftast inte på annons. Köpte min häst (som inte var till salu egentligen) endast genom kontakter. :)
 
Det sägs ju att det varit "köparens marknad" ett tag nu, men när man inte handlar med hästar regelbundet är det ju lite svårt att sätta sig in i vad det egentligen innebär - vad ska man jämföra med liksom?! Så om vi vänder på frågan: Hur "bra" häst tror ni man kan få tag i för t ex 200.000 kr? (Och då kan vi väl bortse ifrån att man skulle ha super, dupera, mega-tur och göra ett extremt kap, utan mer vilken typ av hästar som "normalt" ligger i prisklassen 200.000 kr idag.)
 
Det kan vara allt från 90000 kr och uppåt, en stambokförd hingst behöver nödvändigtvis inte vara tävlingsbar. Bedömningssiffrorna speglar avelsbedömningen, och är inte jämförbara med de poäng som utdelas i FIPO.

Det finns annat som spelar roll också när man tänker sig priset, stammen väger in i priset såklart och sedan om den är tävlad och på hur hög nivå.
Aha! Tack för info:n!
 

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag har en häst nu som jag tävlar med och så, men vi har kört fast känns det som och jag vet inte om vi kommer komma så värst mycket...
2 3
Svar
54
· Visningar
12 903
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp