Bukefalos 28 år!

Vad kostar en BRA häst?

M

Marvlan

Jag har en häst nu som jag tävlar med och så, men vi har kört fast känns det som och jag vet inte om vi kommer komma så värst mycket längre. Det har gått bra och sådär, men inte några toppoäng. Jag vill komma långt och bli en verkligt duktig ryttare.
Har därför funderingar på att köpa en riktigt bra läromästare (min nuvarande häst är också en läromästare men inte på den högre nivån kanske). En femgångare som gör rätt när jag gör rätt, har bra gångarter och kanske speciellt passen, som jag är väldigt intresserad av. Bra vilja och så, alltså en riktigt bra läromästare med gång och allt för att räcka till SM iallafall. Vad kan en rimlig ålder vara? Någonstans mellan 9 och 13 kanske?
Gärna en häst som varit med och tävlat en hel del, men inte är trött på att tävla. Vad kan en sån häst ligga på, i sverige resp. på island?
Låna skulle ju också vara ett alternativ, men en sån häst får man inte låna har jag en känsla av ;)

(Nej, det här är ingen intresse-annons, jag ska inte köpa en häst nu. Jag vill bara veta vad jag får räkna med för pris NÄR det är aktuellt)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Det beror nog på om du vill rida SM eller vinna SM. Det är nämligen två skilda saker:angel:
För att rida SM krävs det en helt ok häst men för att vinna så krävs det en riktig topphäst. Men nöjer du dig med att kvala och bara rida SM så kan du nog finna en häst i prisklassen 75 000-150 000kr vill du vinna så räkna med 500 000kr och uppåt;)
Detta är dock mycket spekulativt. Finns ju exempelvis folk som köpt billiga problemhästar, ridit till dem och blivit placerade. Men vill du köpa färdigt så kostar det.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Ah, så om jag lägger en 100-150 tusen på en häst kan jag köpa en bra läromästare som kan ta mig till exempelvis SM?
Kanske inte vill vara PRECIS över kvalgränsen en enda gång ;) Men en hyfsad häst på den nivån, behöver ju inte prompt vinna SM liksom men det är mer ett mått på vad för slags häst jag menar :)

Problemhästarna hinner jag också med, senare när jag lärt mig hur det ska vara :)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Tja beror på om du vill ha den utbildad och klar bara sitta upp och vinna SM DOM hästarna ÄR dyra..Eftersom någon anann har lagt ner åtskillda pengarhögar på hästen för att just komma dit!


Men köper du en 3-4 åring icke inriden men endå visat vad den har för kapacité i hagen så kan du få en bra häst för under 40000:-

Jag köpte min för 22000 oinriden dräktig dessutom..

Jag har ridit in henne själv skickade iväg henne på utbildning sen nu ska hon snart iväg på töltsättning.

När hon är en 8 år är hon inte en av de häsatr som är billiga.

Hon är en riktigt bra läromästare.. alla kan rida på henne från den superrädda nybörjaren som sitter på häst för första gången i sitt liv.
Hon går inte så fint kasnke men hon gör inge å tillåter nybörjaren göra lite fel och med en ridlärare som lär ut kommer hon utföra det nybörjaren själv får lära sig att be henne att göra!

Med en vanare ryttare så får man också rida för att få henne att gå så där bra hon gör inget gratis.


Det många bara tittar på är om hästen ser bra ut och om den rör sig VIPS så är hästen svindyr..Många glömmer bort de andra.. Hur är hästen att hantera?? sånt spelar också in i prislappen..

En häst som är elak i boxen, biter efter en när man sadlar, smiter ut ur hagen, är elak mot andra hästar i hagen eller inte går att lasta
Dryg att ta in och ut från hagen sparkar i boxen vid fodring eller väver, krubbiter eller har andra olater för sig!

Spelar ingen roll, inte för mig iallafall om en sån häst har 10:or på sina gångarter och på extriören..Skulle inte betala speciellt mkt pengar för en sån häst eftersom det är alldeles för mkt arbete med hästen innan den kommer funka i vardagen utan problem!

Och att kvala till SM krävs ju lika mkt av alla hästarna det vill säga de hästar som väl kvalat till SM skulle inte vara kvalade om det inte hade chanser att vinna!
Det funkar ju inte som så att vissa som kvalar får sin kvalplats med ett brev på posten och bara står i latar sig i hagen .Medans andra hästar får slita för att få poäng för att kvala!:grin:


Av vad jag kan se på dagens annonser så SM hästarna ligger från 65000till en 150000:-

En islänning för 500000 har jag hittills aldrig sett utlagd på annons och skulle ärligt aldrig ge det heller eftersom man aldirg kan tävla högre än VM inom denna ras...:mad:

Hade man kunna tävla OS kommer vi upp i helt andra klasser och priser på hästarna!

Av vad jag kan se utefter annonser så spelar detta in hur vida priset på likasinnade häsatr gör att ena är dyrare och den andra billigare..

Färgen en häst med ovanlig färg är dyrare

Mankhöjden Ju högre en islänning är dessto dyrare blir den tydligen iaf vad jag kan se på annonserna!

Man och svans Ju mer och längre man och svans dessto dyrare häst.

Svensk eller icke svensk Svenskfödda är dyrare än vad en islänsk är eftersom exemrisken är överhängande stort från en inporthäst.

Extriören En häst som är utåttåad har lättare för överbelastning vid hård tävling än vad en korrekt benställd häst har och därför blir den förste exemplaret en aning billigare.

Psyket och temeramentetEn häst som alla han hantera som inga olater har går bra ihop med andra hästar samt har ett stabilt bra psyke är billigare än en häst som är tvärtom.

Utbildningsgrad Föl/oinridna unghästar är billigare än vad en utbildad och tävlad häst som vunnit allt är.


Sen ska man också passa ihop med hästen:grin:
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Fast jag lägger hellre ner jobb på en häst med mycket kapacitet (som kanske kickar) än en "normal" som är snäll. Faktiskt, allt handlar om vart du vill komma.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Vad ska du göra på OS? Det är samma som VM.
I övrigt har du rätt utom det där med olater.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Och att kvala till SM krävs ju lika mkt av alla hästarna det vill säga de hästar som väl kvalat till SM skulle inte vara kvalade om det inte hade chanser att vinna!
Det funkar ju inte som så att vissa som kvalar får sin kvalplats med ett brev på posten och bara står i latar sig i hagen .Medans andra hästar får slita för att få poäng för att kvala!:grin:

Fast det är ju STOR skillnad på att precis klara kvalgränsen till SM och att ha kapacitet för att vara med i en A-final på SM!!!
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

sedan är det stor skillnad om du är junior young rider eller senior. Som du kanske vet är dagens sm kvalgränser mycket höga därav krävs det en bättre häst för att klara sig på hög nivå som senior än som junior.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

sedan är det stor skillnad om du är junior young rider eller senior. Som du kanske vet är dagens sm kvalgränser mycket höga därav krävs det en bättre häst för att klara sig på hög nivå som senior än som junior.

DETTA får man inte glömma! Kvalgränserna varierar ju åtskilligt mellan vuxen och ungdomsklass. :)

Allmänt angående kvala/vinna SM. Jag har tävlat SM i femgång ett flertal år (som YR) . Och även om jag kvalade med en hyfsad marginal (runt 5,50 då kvalgränsen var 5.10 ) så hade jag fortfarande inte chans att vinna då det finns andra som ligger ungefär en poäng högre. ;)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Jag är YR några år till :) Men det tar ju ett tag att hitta en häst och rida ihop sig med den också, så jag kanske hinner bli senior. Men det är ju inte just SM som är det viktiga, utan att ha en tillräckligt fin häst att lära mig av.

(Inte just till dig Vili, utan till alla)
Därför jag också frågade om just hästar som tävlat på hög nivå, då jag vill ha en att lära mig av att känna när det är rätt, veta hur det ska vara.
Då jag inte är född med det naturligt vill jag lära mig på en riktigt bra läromästare innan jag börjar ta mig an yngre/mer outbildade hästar :)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Fått två svar nu med uppåt 150 000, det är alltså därikring 100-150 000 de ligger? Överlag alltså, letar man kan man väl hitta både dyrare och billigare ;)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Måste också lägga till det viktigaste som många verkar glömma. Det går INTE att köpa sin in på SM, trots en bra häst måste man också vara en bra ryttare, bara för du köper en häst för 500 000kr innebär det inte att du veckan efter går och vinner SM.

Inte speciellt till Ts utan mer allmänt då jag tycker många verkar missa denna biten.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Håller med dig. Jag tex skulle ju kunna lägga en herrans massa pengar på en häst som gått VM liksom, men frågan är om jag "ens" skulle ta mig till SM på en sån häst. Bättre då att köpa en mer lagom häst, men det verkar tyvärr väldigt vanligt att köpa en superfin, men svår, häst och tro att man ska bli en toppryttare direkt. Har sett det allt för ofta. Det är viktigt att vara ärlig mot sig själv om sina kunskaper, annars blir det inte bra.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

En häst som alla han hantera som inga olater har går bra ihop med andra hästar samt har ett stabilt bra psyke är billigare än en häst som är tvärtom.


hehe vart lite fel här ser ja nu.. givetvis menade jag ju tvärtom.. den snälla hästen är DYRARE=):o
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Som jag sa innan det beror alldeles på vad för häst du är ute efter!!

Köper du ett föl och utbildar själv så kostar fölet inte 150 tusen utan snarare 10-20 tusen men de dröjjer ca 10 år innan du är i SM

Men ska man ha en färdig häst så de bara är att böja tävla i övermorgon och försöka kvala in så får man ju också hosta upp stålarna..Eftersom det är någon annan som gjort allt "skit"jobb så att säga!

Så funkar de ju överallt.. antingen köper man dyrt och det är bara hoppa upp och rajda eller gör jobbet själv!

Så man får väälja.. dyrt/smidigt
Billigt och den hårda/långa vägen:D
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Inte speciellt till Ts utan mer allmänt då jag tycker många verkar missa denna biten.

Jag kan bara tala för mig själv men förutssatte att TS var på det klara med det. Annars hade det varit meningslöst att svara i denna tråden.
Så trist att se alla dessa fina hästar som underpresterar pga ryttaren... men det är ju ryttarens sak, vill de äga och rida en fin häst så ja varsågod liksom:D
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Fast TS har ju skrivit att hon inte anser att hon kan tillräckligt mkt än för att träna en unghäst alt. problemhäst.
Jag tycker faktiskt att hon resonerar klokt, hur ska man kunna veta hur en bra häst ska vara om man inte har ridit en. Bara för att man köper en rutinerad, välutbildad häst tycker jag inte man kan säga att man låter ngn annan göra "skitjobbet".
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Ja, fast som jag sagt ett antal gånger så pratar jag om en färdig häst, en riktig läromästare. De tillhör ju såklart den dyrare skalan, så mycket har jag förstått :) Sen är frågan mer om vi snackar 80 000, 100 000, 150 000 etc :p

Fast även om jag köper en dyr, fin häst kommer jag ju få göra "skitjobb" med den ändå ;) Den går ju inte som en klocka med mig för att den gjorde det med sin tidigare ryttare som kanske ridit längre än jag levt.
Det är därför jag vill ha en häst som verkligen kan, så den kan agera lärare åt mig. Ta vidare från den punkt min nuvarande häst hjälpt mig till, och vidare till den nivån jag vill behärska och riktigt känna innan jag börjar träna mer orutinerade hästar mer seriöst.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Jag tycker faktiskt att hon resonerar klokt, hur ska man kunna veta hur en bra häst ska vara om man inte har ridit en. Bara för att man köper en rutinerad, välutbildad häst tycker jag inte man kan säga att man låter ngn annan göra "skitjobbet".

Måste bara säga: Tack för det :bow:
Skönt att det finns fler än jag och en av mina tränare som resonerar så ;)

Kanske inte här på buke, men ute i "verkliga världen" blir jag oftast ganska idiotförklarad när jag berättar hur jag tänker :crazy: Mina stallkamrater kör hellre lyxig bil och åker till Thailand fyra veckor varje vinter samt har en häst som grisepassar runt i skogen. Inget fel i det, de får gärna rida så på sina hästar om de vill, men det jobbiga blir när de inte vill förstå att andra kanske har högre mål med sin ridning. För mig är det mer än bara ett intresse liksom. Hellre drömhäst och gammal volvo än Thailandsresor säger jag :D
Köper man en redan färdig häst är man bara lat och bortskämd enligt dem ;) Och vill man tävla och komma någon vart har man inga känslor för sina hästar etc. Kanske bara är avundsjuka, vad vet jag.

I vilket fall som helst är det nog lugnast att hoppa över till det mer tävlingsinriktade stallet i närheten då, de har en helt annan mentalitet. Där är man inte en idiot, bara lite småkonstig :banana:
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

"Men köper du en 3-4 åring icke inriden men endå visat vad den har för kapacité i hagen så kan du få en bra häst för under 40000:-"

Tror nog du får leta lääänge om du ska hitta en häst som hävdar sig på SM för dom pengarna! Har den mkt kapacitet har nog öven ägarna sett det (oftast).
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 245
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 394
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp