Bukefalos 28 år!

Vad kostar en BRA häst?

Sv: Vad kostar en BRA häst?

"Men köper du en 3-4 åring icke inriden men endå visat vad den har för kapacité i hagen så kan du få en bra häst för under 40000:-"

Tror nog du får leta lääänge om du ska hitta en häst som hävdar sig på SM för dom pengarna! Har den mkt kapacitet har nog öven ägarna sett det (oftast).

Det där stämmer inte alls, visst kan man få oridna hästar med den kapaciteten, fortfarande är det inte så vanligt att folk betalar över 40 för en 3 åring & om de gör det så kan de ändå inte veta at hästen har den kapaciteten & får chansa.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Nu efterfrågade ts en häst med kapacitet.

Även om du tycker det är fel att inte prissätta andra saker än kapacitet så är det ett faktum.

En snäll häst kvalar ingen till SM med, däremot en hyffsat bra häst.

Din häst är inte töltsatt, eller har inte töltat speciellt bra, då är det fel att , ur islandsridningens perspektiv, kalla henne en läromästare.
En läromästare än en häst man kan utvecklas med & inte en man ska lära upp det första man gör, speciellt inte en så grundläggande sak.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Gick in en av hästhandlarna hemsida och hittade den här, kan kanske vara lite riktlinjer?
Har egen erfarenhet av dena säljare och vet att han är ärlig och att det han skriver/säger om hästarna stämmer.

Flott häst med mycket motor och ökad tölt. Snäll både att hantera och rida.
Tävlad med bra resultat på Island, han blev bland annat mästare i tölt på östra Island som 6-åring.
En häst som märks!
Kostar 90 tusen.

Samt denna:
Tävlingshäst på hög nivå:
Svensk född
En mycket flott häst med potential. Han har fyra rena och väl åtskilda gångarter och är mycket trevlig att arbeta med.
En väldigt speciell häst!
Kostar 120 tusen
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Som så många skriver beror det självklart inte bara på hästen, utan även på ryttaren! Jag känner en tjej som köpte en häst för 100.000kr som hon trodde hon skulle komma långt med -Men det visade sig att hon inte klarade av att rida hästen så som hon borde, så några fina poäng blev det inte och hon sålde hästen.
Däremot blev hon kombinationsvinnare på SM med hennes 45.000kr häst :) Så det behöver inte vara en dyr häst som man kommer långt med!
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Om de där hästarna ligger på samma nivå som hästen jag vill ha, så låter det som jag tänkt rätt rimligt om jag gissar på runt 100-150 tusen :)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Nu vet jag inte om du skrev det där till mig eller Zqathan (kändes inte som en kommentar till det hon/han skrev?).

OM det nu var så att det var till mig, så vill jag bara inflika att jag vet att det givetvis krävs att man kan rida hästen. Det är ju därför jag frågar efter vad en bra läromästare på högre nivå kostar, då det är en sådan jag anser att jag skulle få ut mest av att rida.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

En läromästare på den nivå du söker, ja du har redan fått priset. Att hitta unga hästar för den nivån som du skriver om, hittar man en för 40000 kr så vet antingen inte säljaren om hästens värde alternativet är att säljaren behöver pengar igår. Åringar med lite stam och förutsättningar kostar mellan 35000 kr och raskt uppåt, att få en 4 åring med samma förutsättningar kostar mer av naturliga skäl.
Importer kommer i regel alltid vara något billigare, med vissa undantag.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

När du säger att importer överlag är billigare, menar du då hästar stående på island? Med eller utan importkostnader?

Har förresten kikat runt lite nu och kan inte hitta en enda häst som stämmer in på mina önskemål, så man hittar dem alltså inte på annons? Eller också är det bara ingen till salu nu.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Vet du, en riktigt bra häst på Island av den kaliber du söker kan kosta långt mycket mer på Island plus transport. Nej, men däremot tenderar dessa hästar att sjunka något i pris när de landar på svensk mark. Men som sagt, det finns undantag också när det gäller importer.

Vad du söker är ingen vanlig typ,dessa växer inte på träd. En vild gissning är att finner du den på Island, förutsatt att det är den typen av häst jag tänker på nu. Den lär kosta över 100000 Svkr och uppåt, tillkommande transportkostnader samt övriga kostnader. Islänningarna vet att sätta en prislapp på denna typ av häst och då är det en häst som inte kanske klarar finalnivå.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Hoppas vi tänker på samma typ av häst då, så det inte blir en massa fel :)
Den behöver ju inte vara en sådan häst som man bara hoppar upp och åker på i superflotta gångarter, jag rider gärna hästen ordentligt men den ska kunna sin sak. Sen skiter jag i hur den ser ut, givetvis måste den ha den exteriör som krävs men jag har inga behov av en silversvart med massa man. Har märkt att iallafall här i sverige kostar de bra mycket mer bara för att de har en ovanlig färg...

Island känns ju rimligt, större utbud där än här i sverige. Kanske bara att hålla ögon och öron öppna på nationella tävlingar här i sverige också, någon häst är ju till salu ibland.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Din häst är inte töltsatt, eller har inte töltat speciellt bra, då är det fel att , ur islandsridningens perspektiv, kalla henne en läromästare.
En läromästare än en häst man kan utvecklas med & inte en man ska lära upp det första man gör, speciellt inte en så grundläggande sak.

Det reagerade jag också på, Niela! Det finns förståss ingen exakt definition på en läromästare. Men det minsta man kan kräva av en sådan är ju att den har alla gångarterna VÄL BEFÄSTA - så att den kan LÄRA ryttaren att rida dessa. Så en häst som inte är ordentligt töltsatt är definitivt ingen läromästare!

Hur mycket mer den sedan behöver kunna beror ju på vilken nivå ryttaren är - ju duktigare ryttare desto mer utbildad häst för att den ska kunna fungera som läromästare för ryttaren. Och i det här fallet är det ju tydligt att TS efterfrågar en häst som kan lära henne islandsridning i nivå med vad hon skulle behöva för att kvala till SM - och en sådan häst kan du inte köpa för under 40.000 kr! (Det är ju alldeles uppenbart att det inte är en oinriden häst TS söker!)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Jag har en häst i samma ålder, 5 år. Alla gångarter på plats, man lätt växlar mellan och han gör precis vad man ber om. Hyfsat med vilja, och gånger skämmer sig absolut inte. Han har kapacitet vilket är helt klart, men jag skulle inte vilja kalla denna häst för läromästare. Det kan en så ung häst aldrig vara, men runt 12-15 år med diverse erfarenheter bakom sig sig och ändå kan funka vid olika tillfällen. Det är en läromästare.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Nu vet jag inte om du skrev det där till mig eller Zqathan (kändes inte som en kommentar till det hon/han skrev?).

OM det nu var så att det var till mig, så vill jag bara inflika att jag vet att det givetvis krävs att man kan rida hästen. Det är ju därför jag frågar efter vad en bra läromästare på högre nivå kostar, då det är en sådan jag anser att jag skulle få ut mest av att rida.

Det var till dig :) Dock var det endast en kommentar angående folk som köpt hästar man tror ska gå långt osv, men så blir det ändå inte så trots prisklassen på häst.
en bra läromästare på högre nivå måste ju vara drömmen att få tag i, men oftast är väl dessa hästar på högre nivå rätt svårridna, eftersom dom ofta har så pass mycket vilja och gång :) Men jag hoppas du får tag i din drömhäst!
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Ah, då¨gissade jag rätt iallafall :)

Ang. att hästarna på högre nivå är svårridna, vill jag bara göra lite klarare för hur jag tänker. Så att inte du pratar om en sorts häst och jag om en annan. Det tror jag inte att vi gör, men för säkerhets skull alltså.
En bra läromästare för mig är en häst som har alla fem gångarter på plats, och som är tydlig om när jag gör rätt och fel. Den har bra gångarter, ffa stark pass men inte några direkta problem med de andra gångarterna. Tävlad på högre nivå, så den visat att den räcker till och vet vad det handlar om.
Sen får den vara hur pigg den vill etc, behöver inte ha mest spännande färgen och sådär. Det jag vill lära mig ordentligt är ju just ridningen på högre nivå, och där tycker jag en bra läromästare är på rätt nivå och gör rätt när jag lyckas, men absolut ingen nybörjarhäst för det :)
(Med andra ord letar jag ungefär efter min nuvarande häst, men på högre nivå :p)
Hoppas du också förstod vilken slags häst jag menar, så du inte tror att jag är en nybörjare som vill vinna SM ;)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Som jag sa innan det beror alldeles på vad för häst du är ute efter!!

Köper du ett föl och utbildar själv så kostar fölet inte 150 tusen utan snarare 10-20 tusen men de dröjjer ca 10 år innan du är i SM

Men ska man ha en färdig häst så de bara är att böja tävla i övermorgon och försöka kvala in så får man ju också hosta upp stålarna..Eftersom det är någon annan som gjort allt "skit"jobb så att säga!

Så funkar de ju överallt.. antingen köper man dyrt och det är bara hoppa upp och rajda eller gör jobbet själv!

Så man får väälja.. dyrt/smidigt
Billigt och den hårda/långa vägen:D

Du hittar knappast ett föl som kostar 10 000 - 15 000 kr att vinna SM med, det kostar så mycket och lite till att betäcka stoet.
Och det är nog inte heller "att bara hoppa upp och rajda" om man köper en dyr häst som någon annan har utbildat :crazy:. Man får nog räkna med en del "skitjobb" också, dvs grundarbete och samspel mellanr ryttare-häst.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Här håller jag med, men det kan naturligtvis finna något undantag även här. Fast det får man nog mer kalla för en ren lyckoträff om/när det sker, man får nog gå upp ett snäpp i prisklassen för dessa förutsättningar och inte ens det ger en garanti bara en ökad chans. Vår 07 kostade betydligt mer i betäckning än dessa 10000-20000 kr, och inte sjutton skulle jag då sponsra hugade fölköpare.
Men visst kan man få ett föl för 10000-20000 kr, ofta är här stoet obedömd vilket sätter sina spår i prislappen mot om den varit avelsbedömd. Ett sto behöver inte vara sämre för det, men det är en prisskillnad vilket inte är att frånse.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Där reagerar jag oxå.

På annonser med hästar som inte är så väldigt speciella, de har inte heller åstadkommit ngt speciellt eller har ens speciell talang.

Ändå kostar de som en hyffsad tävlingshäst bara för att de har bedömda föräldrar, vilket inte är lika med att avkomman är bra.

Då undrar man ju vad hästar utan bedömda föräldrar eller utan speciell stam men som bedöms ha kapacitet ska kosta, mindre än den förstnämnda bara för att den andra har bedömda föräldrar?:grin:
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

I många fall så är det väl väldigt vanligt att man "rider ner" hästen till en början, oavsett. Men det är nog indviduellt. Men köper man upp sig till en bättre häst så förkommer det nog.

Jag personligen skulle hellre ha en ung häst som jag själv tränar upp, än och köper en dyr häst. Å ena sidan lär man sig nog på en dyr häst, hur det ska kännas osv, å andra sidan så blir ju den hästen man tränar upp själv så som man vill ha den :)

Sen det där med olater, bara för att hästen kanske är på ett sätt då någon har den så kanske den blir annorlunda bara av attityd och andra hjälper av den nya ägaren. Vet folk som omedvetet haft hästar med många fula olater, men som inte gjorde något när den nya hade den bara för att den nya inte var medveten om att de fanns.

En bra häst har ingen färg. Så är det bara ;)
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

I många fall så är det väl väldigt vanligt att man "rider ner" hästen till en början, oavsett. Men det är nog indviduellt. Men köper man upp sig till en bättre häst så förkommer det nog.

Ja, det är jag fullt medveten om. Förlåt om jag låter snorkig men förstår inte riktigt vad det har med saken att göra?

Jag personligen skulle hellre ha en ung häst som jag själv tränar upp, än och köper en dyr häst. Å ena sidan lär man sig nog på en dyr häst, hur det ska kännas osv, å andra sidan så blir ju den hästen man tränar upp själv så som man vill ha den :)

Ja, fast det är ju därför jag vill ha en dyr häst :) För att lära mig hur det ska kännas. Då vet jag ju hur det ska kännas på en bra häst sedan när jag tränar unghästar.

Sen det där med olater, bara för att hästen kanske är på ett sätt då någon har den så kanske den blir annorlunda bara av attityd och andra hjälper av den nya ägaren. Vet folk som omedvetet haft hästar med många fula olater, men som inte gjorde något när den nya hade den bara för att den nya inte var medveten om att de fanns.

Jag har iallafall aldrig haft nån häst med olater, är inte speciellt orolig för det faktist :) Därmed inte sagt att jag vill köpa en problemhäst för det. De problemhästar jag träffat på har sällan (aldrig?) visat att de har vilja och kapacitet för att räcka till på högre nivå.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Ah, då¨gissade jag rätt iallafall :)

Ang. att hästarna på högre nivå är svårridna, vill jag bara göra lite klarare för hur jag tänker. Så att inte du pratar om en sorts häst och jag om en annan. Det tror jag inte att vi gör, men för säkerhets skull alltså.
En bra läromästare för mig är en häst som har alla fem gångarter på plats, och som är tydlig om när jag gör rätt och fel. Den har bra gångarter, ffa stark pass men inte några direkta problem med de andra gångarterna. Tävlad på högre nivå, så den visat att den räcker till och vet vad det handlar om.
Sen får den vara hur pigg den vill etc, behöver inte ha mest spännande färgen och sådär. Det jag vill lära mig ordentligt är ju just ridningen på högre nivå, och där tycker jag en bra läromästare är på rätt nivå och gör rätt när jag lyckas, men absolut ingen nybörjarhäst för det :)
(Med andra ord letar jag ungefär efter min nuvarande häst, men på högre nivå :p)
Hoppas du också förstod vilken slags häst jag menar, så du inte tror att jag är en nybörjare som vill vinna SM ;)

Ja, då förstår jag hur du menar! :) En sådan häst är nog allas dröm skulle jag tro.
Är du en kunnig ryttare klarar du nog av dessa tävlingshästar!

Lycka till i hästletandet!
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 250
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 628
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 394
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp