Bukefalos 28 år!

Vad kostar en BRA häst?

Sv: Vad kostar en BRA häst?

De dåliga hästarna är alldeles för dyra!!!!
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

En islänning för 500000 har jag hittills aldrig sett utlagd på annons och skulle ärligt aldrig ge det heller eftersom man aldirg kan tävla högre än VM inom denna ras...:mad:

Det har jeg, senest i forrige uke ;) Hingster kommer opp i den slags priser.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Ja gud ja. Hingstar som är på VM- och NM-nivå kommer upp till 1.2 miljoner +.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Det har jeg, senest i forrige uke ;) Hingster kommer opp i den slags priser.

Ja, det är inte så svårt att komma upp i 500 000-kronors klassen. VM-hästarna kostar betyyyydligt mer.

Och jag vill inte veta vad HELA Orri kostar :angel:

Niela: Skulle det på något sätt vara sämre att betala mycket pengar för en islandshäst än en storhäst? För att vi kommer till "bara" VM? VM är ju för oss den största tävlingen som finns, och det tycker minsann jag är ganska stort......
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Måste få berätta om "våran" mycket lovande 4-åring som vi hittaade tidigt i våras då vi egentligen var ute efter ett sto. Jag skriver "våran" då det är jag som ridit in honom och kommer att få rida honom så mycket jag vill i framtiden...
Hur som helst så hittades detta lurviga och tussiga underverk på en gård på Öland. Köptes för 35 000 kr och projekt hitta hästen under all lera sattes in. Efter 10 veckors ridning har vi nu fått homom värderad till runt 80 000 kr. Han är reslig och superskoj att rida. Vi övar just nu på mer tempo i ff tölten och han gör framsteg varje dag han rids. Kanske en Askungesaga, men inte mindre sann.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Och jag vill inte veta vad HELA Orri kostar :angel:

Nej, med tanke på att en betäckning kostar 40 000 enligt en säker källa. :rofl::angel:

Det är som hittat, men å andra sidan skulle jag inte ha något emot att betäcka Yrpa med Orri, men det blir nog svårt.
Och ridhästlös som jag är så köper jag mig heller en unghäst för 40 000 och utbildar och använder som min ridhäst.. :angel:

Men Orri.. :love:

/A - får snart en bebis med Orri i tredje-led.. :rofl:
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Jag som fortfarande räknar mig som ny på Islandshäst(har dock hållt på med hästar hela livet)tycker att 40-50000kr för en betäckning är löjligt mkt pengar:crazy:dessutom absolut ingen garanti för att få en lyckad avkomma.
Det krävs nog ganska mkt för att få igen dom pengarna genom avkomman sen.
Om inte tanken isåfall kanske skulle vara att behålla och komma nånvart med avkomman.
Vilket också skulle vara mkt osäkert, med alla skador som kan uppkomma osv.

Jaja detta var en trådkapning

Fettso som köpt sig ett billigt sto(35.000)som ska iväg på töltsättning till vintern/våren -09.
Hon är föv det flottaste sto jag sett och hon rör sig mkt bra i skritt,trav o galopp.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Fast just Orri är ju faktiskt troligen värt pengarna, han har ju bevisligen hög nedärvbarhet av bra egenskaper, nån som är duktig på WF kan ju plocka fram statistik.
Fast jag skulle nog inte heller kosta på ett 35000 kronorssto en betäckning med honom....
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Fast Orri är liksom Orri och han är en exeptionell förvärvare, folk är helt enkelt berädda att betala stora summor för att få använda honom. Men visst är det mycket pengar det handlar om det kan man inte förneka, men många ser det som en investering helt enkelt.
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Anade en viss ton där kanske;)

Tro mig hon kommer bli värd mkt mer än 35.000:-, hon kan redan mkt mer än när jag köpte henne nyinriden(riden 2 veckor).
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Anade en viss ton där kanske;)

Tro mig hon kommer bli värd mkt mer än 35.000:-, hon kan redan mkt mer än när jag köpte henne nyinriden(riden 2 veckor).

Fast det var nog inte menat som ett personligt påhopp mot dig utan ett faktum. Man betäcker främst första klass ston med Orri, just för att få valuta för pengarna = bättra på oddsen för att få fram en toppavkomma. Skulle du betäcka ditt omeriterade sto med Orri så skulle du antagligen inte få tillbaka de investerade pengarna vid en försäljning av avkomman såvida den inte avelsvisas i vuxen ålder med mycket bra resultat. Hänger du med? Alltså därav mist kommentar om att man kanske inte lägger 35 000kr på ett sto utan meriter. Man får inte tillbaka pengarna helt enkelt och förmodligen så får man heller inte någon plats hos Orri, de tar endast emot riktigt riktigt bra ston. Därmed inte sagt att ditt sto är dåligt:laugh: .
De ston mist tänker sig till Orri är helt enkelt snarare i 350 000kr klassen än 35 000kr klassen!
 
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Du förklarade precis vad jag menade:laugh:.
Jag vet tex att Samba frá Midsitju kostade 1 miljon Ikr (som motsvarar kanske 70 000 Sek idag (har inte superkoll på kursen men vet att den är fördelaktig oss)) när hon fortfarande låg i magen på Krafla. Ägaren till Krafla hade då gjort en bra affär då han sålde det ofödda fölet eftersom betäckningen inte gick på en miljon! Att sedan köparen faktiskt också gjorde en bra affär är en annan sak då Samba 4 år gammal blev högst bedömd på Island med mkt bra siffror och säkert värd en hel del mer än en miljon Ikr, fast det fanns ju inga garatier för det då han köpte det ofödda fölet!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar en BRA häst?

Jag fattar;)
Men visste faktiskt inte att vissa hingstar då endast tar emot första klass ston...däremot att dessa kan få rabatt.

Jaja nästa gång jag betäcker så får vi se vad det blir, först ska hon töltsättas,lämnas på träning och förhoppningsvis avelsvisas.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 250
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 628
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 394
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp