Spinoff på mode när du var yngre...

Sv: Spinoff på mode när du var yngre...

Ljusa ridbyxor och gul pololjumper,pannband som vi lindade med plastband i två olika färger.Alla hästar hade filtvojlock så vi sydde fodral i hästens färger och hade om vojlocken. Som några redan nämnt denna hemska mantejp.
Men en sak som inte fanns var alla dessa täcken som hästarna har idag.Var hästen svettig gnuggade vi den torr, var någon sjuk fanns dessa stora militärfiltarna att lägga på.Kommer samma fråga upp om tjugofem år vad tror ni de skrattar åt då?

Pullargrimma med fårskinn/ludd under, martingal, beiga ridbyxor, mörkblå sammetshjälm, leopardmönstrade nosludd, shortchaps med fransar och benvärmare till ridskorna.

Vojlock och graninge stövlar :rofl:

Boerihjälmen, hårnät vid tävling, jag hade ett ljustblått band i håret och ett i svansen på hästen...
Svansen var flätad vid tävling...
Bruna chaps med så långa fransar som var möjligt...

Svettäcke modell brynja, fula Jofa hjälmen, flätade pannbanden och breeeeda textiltyglar i fula färger.

hurtigmartina skrev:
Jag minns ett kort pappa tog på mig och hästen:
gula bett skrivor
brun sadel
svart träns
vinröda benlindor fram och gula bak
röd vojlock
vita gummiboots fram =P

JAG BEHÖVDE VERKLIGEN DÅ HJÄLP AV STILPOLISEN =)
haha , vad gulligt!! :rofl:

När jag började rida så var det inne med sadelgjordar som bestod av ett antal rep/trådar.
Kommer även ihåg de vinröda konstläder ridstövlarna som hööks sålde fast de blev nog aldrig någon hit......
Andra saker var bettskivor i olika grälla färger, jutetäcken, New Zeeland täckena och nättäcken i diverse färger.
Hade själv träns med vinrödfodring på min ponny och högsta önskan var att få matchande gummityglar med vinröd fodring.....vad tänkte man med...

Men gud vilka minnen! Bettskivor, martingal, randiga hemska benvärmare i 52 färger! Stalloverallen (modell mekoverall) med favvohästens namn broderat. Pannband som man lindade i med sammetsband i två olika färger. Och för att inte förglömma Boerihjälmen. Jag tyckte den var hemsk och ville så gärna ha en sån där rund Jofahjälm med sammet på..men Boerihjälmen var säkrast sa mamsen och papsen.

*lån*
kommer ihåg när gummityglarna blev poppis, tjocka och inte alls sköna att hålla i men visst hade man sånna. vita.
bettskivor i olika färger
schabrak vart väl poppis då
benlindor i färger
nätsvetttäcken
jag blanade rött, gult, rosa, lila och neongrönt osv. skitsnyggt haha

Fjordlover skrev:
Kommer även ihåg de vinröda konstläder ridstövlarna som hööks sålde fast de blev nog aldrig någon hit......
jutetäcken, New Zeeland täckena och nättäcken i diverse färger.
Hade själv träns med vinrödfodring på min ponny och högsta önskan var att få matchande gummityglar med vinröd fodring.....vad tänkte man med...

Haha jag hade ett par sådana ridstövlar matchat med vinröd hjälm - jisses vad man har sett ut:o

Vinröda tyglar med vinrött foder känns pinsamt nog också igen, tror dessutom att jag hade ytterligare ett set fast där var fodret och gummityglarna gröna *spysmily*

De hemska jutetäckena och de turkosa new zeeland täckena hade jag förträngt. Däremot minns jag att man hade armefiltar med halm under och jutegjordar med stålbygel för att hålla filten på plats:D
Nättäckena kommer jag också ihåg, de var helt hopplösa, tappade formen helt och hängde ut både här och där.
Bommullstäcken i vansinniga färger minns jag också Hade ett klarblått med gula kantband och kryssgjordar samt ett illgrönt med klarröda kanband och kryssgjordar - jisses säger jag bara:eek:

*knapplån*
Benvärmare hade "alla" i ju starkare färg detso bättre!
Alla på min ridskola hade t-shirtar med favorithästarnas namn på.
Sen kommer jag ihåg att hööks hade en rosa-period, ALLT fanns i typ neonrosa! På bilden var det en ung tjej och en svart ponny om jag inte minns fel...
Åhh vad jag ville ha dom grejerna!
Och alla hade mountain horse vinterridstövlar men hur tjocka vader som helst, på småtjejerna stack benen rakt ut!:smirk: :banana:

JAa de där vinterstövlarna kommer jag ihåg nu, snacka om att detta är en tråd som tar en långt ner på memory lane fast vissa saker som man kommer ihåg hade gärna fått förbli bortglömda....:angel:

hahaa vad roig man har sett ut!
alla dessa färger
bettskivor, tor jag hade typ alla färger som fanns! var såå cool;)
svetttäckena som nämndes tidigare...
hmm, benvärmare har jag inte något minne av

åh! för några år sedan var det ju de här schackrutiga benlindorna! svartvita, grönrutiga och rött..urk! vad fult!

Och allt var i de där klassiska röda/gröna eller marinblå färgerna!:p

Efter att ha ridit ngt år kom ju trenden med EasyRider skorna - den slog rätt bra! Och oljerockar som skulle vara så himla chikt att alla måste ha en, fanns i alla färger och gärna med hatt till..?:crazy:
En annan sensation var när ridsportbutiken började sälja 'Ridhjälm av kaskmodell' = Champion Showring, och läderstövlar med snörning... då var det fullt med pillande fingrar i hyllorna!

Hästarna hade gärna stubbman och remontgrimma på bruna träns med vävribbtyglar. I ryktpåsen fanns många, många småborstar; pannborste, hovborste, minipiggborste, dammborste, rotborste, rotviska... etc. Prylsamling??!?
Smörjde läder gjorde man med ekol läderolja och den roda smörjan (Ko-Cho-Line?).

Ingen som minns Hööks satsning på de smårutiga ridstasserna, man även skulle kunna ha på nattklubb? En tvådelad byxa + BHtop, samt en hel urringad sparkdress..?

*knapplån*

Jag hade faktiskt ett träns med grönt foder och gröna gummityglar och ett till i samma stil men med vinrött. :o
Stackars hästar. ;)

Nättäckena ja - dom har jag förträngt. Kommer i håg någon gammal Min Häst där det fanns ett virkmönster till ett sådant. Jag tror däremot inte att jag försökte någon gång.

Bettskivor, remontgrimmor och flätade pannband på hästen.

Själv hade man ribbade polyesterridbyxor och konstläderridstövlar, alternativt såna där jodhpurs med remmar runt.

Jackan skulle vara en sån där quiltad Lavenir, gärna i marinblått.

Chaps hade jag ett tag också.

Jag hade Jofahjälm i början, kommer ihåg när man fick sin första i sammet..

*lånar knapp* Men frågan nu när vi sitter och minns alla galna pyttlar är - har vi blivit bättre?
Givetvis med följdfrågan, vad garvar vi åt om ytterligare 15-20 år?

Sedan kom jag just ihåg ytterligare en trennd, ack så kortvarig - PLASTTRÄNS i de mest hysteriska färger och den trenden ar jag förstått är lite smått på väg tillbaka:eek:

Apo

ja jag med fast jag ahde även ett med röd foring och röda gummi tyglar. och röd wintec sadel.
tyckte vinrrött och grönt vqar snyggaste kombinationen vilket var inne då.

hade vinröda ridstövlar, vinrösammetshjälp, vinröd väst me hästens namn broiderat på ryggen, vinröa ridbyxor och grön tröja under.lite vääääl mycket vinrött haha.

*knapplån*

Tror inte det finns en sak som är nämd här som jag INTE haft...:o

Har faktiskt fortfarande ett jutetäcke som används.De vita gummityglarna hänger på en krok någonstans.osv..

Jag har också haft det mesta eller tagit hand om hästar som har haft den utrustningen som nämns:D
Jutetäcke - wow, du kanske borde starta ett ridportsmuseeum:D Fast de var bra, bara jäkligt otympliga när man var åtta år:smirk:

Gummityglar är på väg tillbaka så du kan nog lugnt använda dem om de inte har torkat ut och då kan du skicka dem till mig så kan jag regummera dem till dig och om du vill kan du få en diskretare färg än vitt:devil: :angel:

Jag slängde förresten mitt sista hysteriska bomullstäcke för knappt tre år sedan tillsammans med ett svart träns med vinrött foder och ett svart träns med mässingsöglor och mässingsclinchers så du är i gott sällskap älgen.:D

Apo

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka