Spinoff på mode när du var yngre...

Sv: Spinoff på mode när du var yngre...

Vilken underbar tråd! Kommer så väl i håg hur häftigt det var med Aiglestövlar och knäskodda ridbyxor i ribbad poyester. För at inte prata om när man fick sina första helskodda, med skinn som blev stenhårt efter varje tvätt. Och den sammetsklädda jofahjälmen, det var bara töntar som hade boerihjälmar... Och de stora, tuffa tjejerna hade chaps med långa fransar..... Och så vita geraskydd på hästen..... Oh, vilken nostalgitripp :love:

Hovkrats med broddnyckel använder jag fortfarande. De är ju jättebra. (och finns fortfanande att köpa)

Hm.. Ja. Inte så värst snygga :p

Jag använder också krats med broddnyckel. Köpte på Börjes i somras för 5 spänn.

Ja! :D Dom där med jättetjocka handtag med hästhuvud i ena änden var ju jättehäftiga. :D Självklart med hovborste också. ..

Hjälp! Såna bilder har jag massor, från böcker alltså. Tror jag har nån på de uräldriga jutetäckena också....Hihi

Vad kul det är och se gamla bilder på en massa saker!
saker man har glömt...hrm...mer förträngt kanske:p :)

:banana:

bigganl skrev:
Hovkrats med broddnyckel använder jag fortfarande. De är ju jättebra. (och finns fortfanande att köpa)

Tänkte precis skriva det!! Köpte en nu till denna säsongen och den är jättebra!!:idea:

Alla hade mörkgröna eller vinröda hjälmar, och om man var cool hade man champions flerfärgade :eek:

Hästarna hade manskapssadlar och flätade pannband (såna med plastband, alltså). Täcken använde man inte på den tiden, men om någon häst blev sjuk och behövde hållas varm la man på den en ullfilt och ett jutetäcke. Nosgrimma var ett (näst intill) okänt begrepp.

Själv hade man riktiga ridbyxor av mollskinn (s k spetsbyxor) i jodphursmodell, inköpta per postorder från Gretas Textil i Hjo, tror jag det var. Sammetshjälmen var mest som dekoration, den hade inget hakband. :D

Året var 1964...

Immer

popeye skrev:
Alla hade mörkgröna eller vinröda hjälmar, och om man var cool hade man champions flerfärgade :eek:

Jag hade Champions vinröda hjälm!! Tillsammans med ridbyxor, tröja, fuskpolo, oljerock och ridvantar som var vinrött...:D Kunde verkligen inte tänka mig att ta på mig några ridkläder som inte var vinröda...:p De flerfärgade hjälmarna gillade jag aldrig.... -90-tal nu alltså!!

Förresten, jag har den vinröda hjälmen skramlandes i bilen som reserv (antagligen livsfarlig sådan...:crazy: ).... Den har dock antagit en något brundaskig färg nu...

Vimzis skrev:
Hjälp! Såna bilder har jag massor, från böcker alltså. Tror jag har nån på de uräldriga jutetäckena också....Hihi
På vintern red man ut barbacka med jutetäcke, det var jätteskönt! :) Dessutom gled man inte av så lätt.;) Det är nog den enda bra med dom jättetunga monstren, för övrigt oerhört lätta att förväxla med en säck.

Immer skrev:
Året var 1964...
Och allt fanns kvar 15 år senare! :D

När jag läser tråden så inser jag att jag inte hänger med, vad är det för fel på vojlock? Har läst i flera inlägg om att det skulle vara helt fel. Modet springer på för fort i hästvärlden också, jag är på tok för långsam och flera år efter :smirk:

Lorelie skrev:
trust_me.jpg

det finns även ett par vita gummityglar, något smalare än de orange =P

Glömde de superstora lädergrimmorna, vet inte hur gamla de är eller så, men de är verkligen gigantiska och ser utåldriga ut, men används dagligen till spilthästarna och när pållarna hämtas i hagen (de har inte grimma i hagen eller boxen).
hope.jpg

*offtopic*

Nemen tänka sig! De där två busarna har ju jag ridit! Teaser var verkligen min typ!
TMs tyglar ger inte heller jag så mycket för, men de var faktiskt inte så besvärande när man red,
det var ju knappast något man satt o tänkte på. (Mer än att de var ohyggligt fula :p)

http://photobucket.com/albums/y122/...tion=view&current=Brnntomt-tmpdressyrbana.jpg <- Jag och ovan nämnda häst med de ohyggligt fula tyglarna. (Hrm, ja.. min sits var inte den bästa för tillfället :angel: )

På min ridskola hade alla:

* Graninge ridstövlar
* Australiensiska säkerhetsstigbyglar (framåtböjda)
* Remontgrimma
* Nelon ridbyxor
* Hemska kombinationer av ridkläder och hästutrustning
* vit sadel och lila träns hade en vän till mig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka