Spiral som försvunnit?

Mois

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av en spiral som har försvunnit? Antingen att den vandrat upp i kroppen eller att den åkt ur?
Hur har det känts?

Jag satte in min spiral i början av september förra året. Det gjorde vansinnigt ont.
Har hela tiden känt trådarna.
Slutade amma 1 januari i år.
Har inte haft några blödningar men en del mensvärk. Så i lördags började jag blöda och nu har jag ungefär som en vanlig mens. Känner inga trådar.
Ringde till barnmorskan, de hade inga tider förrän nästa vecka. Skulle ringa kvinnokliniken om det började blöda mer eller om jag fick mer ont.
Känns lite läskigt. Tänker att om den försvunnit ut så borde man ju märkt det, eller??

För övrigt har jag googlat, vilket aldrig är att rekommendera när man oroar sig ;)
 
Jag har tappat min. Kände ingenting och hade ingen aning om när den hade åkt ut. Kände iof aldrig trådarna. Det gör jag inte nu heller. :O
Det är nog inte så vanligt att den åker ut, men om jag inte missminner mig, så frågade de om jag hade haft magsjuka osv, så det kändes som att jag inte var ensam om problemet. De gick tillbaka i journalen för att se att jag verkligen hade fått en insatt. Vilket jag ju hade fått.
Satte in en ny.
Funkar spiralen som den ska, ska allt bara rulla på. Har haft spiral sedan jag var 17. Efter den här incidenten har allt rullat på problemfritt.
Lycka till!
 
Jag har tappat min. Kände ingenting och hade ingen aning om när den hade åkt ut. Kände iof aldrig trådarna. Det gör jag inte nu heller. :O
Det är nog inte så vanligt att den åker ut, men om jag inte missminner mig, så frågade de om jag hade haft magsjuka osv, så det kändes som att jag inte var ensam om problemet. De gick tillbaka i journalen för att se att jag verkligen hade fått en insatt. Vilket jag ju hade fått.
Satte in en ny.
Funkar spiralen som den ska, ska allt bara rulla på. Har haft spiral sedan jag var 17. Efter den här incidenten har allt rullat på problemfritt.
Lycka till!

Känns så konstigt att den skulle försvinna ut, utan att jag märkte det. Men hellre det än att den har vandrat inåt/uppåt.

Tack för lyckönskningarna!
 
Känns så konstigt att den skulle försvinna ut, utan att jag märkte det. Men hellre det än att den har vandrat inåt/uppåt.

Tack för lyckönskningarna!
Tror nog att den tar minsta motståndets väg om den flyttar på sig 0 nedåt och ut. Tror inte att den vandrar uppåt hur som helst.
Spiralen är ju väldigt liten och mjuk. Sitter du på toaletten när den försvinner, vilket är det mest logiska, hör du den inte heller.
Troligast är att din spiral sitter kvar. :) Som sagt, jag tycker det är jättekrångligt att känna trådarna. Jag bara litar på att den är där. Oddsen för att det ska hända samma person två gånger är ju obefintliga, tänker jag!

Kom precis på att jag hade slarvat en hel del med en spiral, när det var dags för byte så hade jag flyttat och kom inte iväg. Så jag drog över ett par år. :o
Då hade den börjat "växa fast" i vävnaden. Inget farligt och inte dramatiskt, men kändes när de tog bort den och det blödde mer än vanligt vid bytet och ett par dagar efter. Den spiralen var dock inte ondast att hantera. Det var den jag har nu, som var besvärlig att få in. Det kändes en hel del, mot de andra.
Men jämfört med att föda barn gick det ju fort. ;) Därefter har även den varit problemfri och suttit på plats.
 
Någon som har erfarenhet av en spiral som har försvunnit? Antingen att den vandrat upp i kroppen eller att den åkt ur?
Hur har det känts?

Jag satte in min spiral i början av september förra året. Det gjorde vansinnigt ont.
Har hela tiden känt trådarna.
Slutade amma 1 januari i år.
Har inte haft några blödningar men en del mensvärk. Så i lördags började jag blöda och nu har jag ungefär som en vanlig mens. Känner inga trådar.
Ringde till barnmorskan, de hade inga tider förrän nästa vecka. Skulle ringa kvinnokliniken om det började blöda mer eller om jag fick mer ont.
Känns lite läskigt. Tänker att om den försvunnit ut så borde man ju märkt det, eller??

För övrigt har jag googlat, vilket aldrig är att rekommendera när man oroar sig ;)

Det är väl inte helt ovanligt att just trådarna smiter och gömmer sig i livmodern.
 
Har inte spiral själv men pratade med barnmorska om det så sent som igår och då sa hon att man klipper trådarna och sen vandrar resten i väg och lägger sig på valfritt ställe. Med andra ord så är sannolikheten stor att man inte känner dom.
 
Min åkte ut. Hade hemskt ont och blödde lite i 2 veckor (hade ganska nyss satt in den) och tillslut kände jag trådarna. Sen åkte den ut, tack och lov.
 
Jag har en kompis där den åkte upp/in. Det märkte hon när hon blev gravid helt plötsligt. Hon hade inte haft ont av den. Eftersom hon var gravid när det upptäcktes ville de inte greja för mycket så den fick sitta kvar tills förlossningen.
 
Jag har alltid känt mina trådar. Haft spiral i 13 år snart. "Tappat" den en gång, den kom halvvägs ut när jag satt på toa så jag liksom hjälpte den med resten :D
 
Jag har aldrig känt några trådar, har haft spiral i snart 20 år. Första gången var jag skitnojig för att jag inte kände dom. Men som sagt, jag har aldrig kunnat känna trådarna.
 
Tack för alla svar!

Den har kanske försvunnit ut, har ju känt trådarna under de här 7 månaderna så känns konstigt om de skulle lagt sig nån annanstans nu.
Gravid hoppas jag verkligen inte att jag är, men jag blöder ju så jag borde inte vara det.

På tisdag får jag svar på vart den har tagit vägen eller om den är kvar :)
 
säger samma som alla andra, jag har aldrig känt mina trådar, fast man "ska" det och det är en rutinfråga vid varje gynbesök. det är ju dock allmänt känt att de kan bli så mjuka att man inte känner dem, eller att spiralen kan "falla ur" utan att det märks.

att spiralen däremot åker upp och vidare ut nån annanstans i kroppen är nästintill omöjligt, vad jag har hört och läst.
 
att spiralen däremot åker upp och vidare ut nån annanstans i kroppen är nästintill omöjligt, vad jag har hört och läst.

Mitt googlande visade att det inte var omöjligt. Därav min oro. Även om jag också förstår att man oftare skriver/delar med sig när det har hänt nåt ovanligt än när det har hänt nåt som är mer vanligt.
 
En fd kollega hade en spiral som lyckades vandra ut ur livmodern, då uppåt och inte ut, men det är ju då inte vanligt. Själv har jag H-spiral och jag kan inte känna trådarna; för korta fingrar :D men karln min sticker sig ibland och fast han såklart iiiinte tycker det är skönt så konstaterar jag, vad bra den är kvar haha :o:p.
 
Mitt googlande visade att det inte var omöjligt. Därav min oro. Även om jag också förstår att man oftare skriver/delar med sig när det har hänt nåt ovanligt än när det har hänt nåt som är mer vanligt.
inte omöjligt, därför skrev jag "nästintill", men såvitt jag vet väldigt, väldigt ovanligt.
 
Min spiral ramlade ut igår :eek:

Jag har börjat med menskopp och uppenbarligen inte fått kläm på hur jag ska få ut den utan att det ska bli vacuum, men jag skulle iaf ta ut den och då följde hela spiralen med och jag hade inte känt nånting, så du kan nog mycket väl ha tappat den ovetandes. Med tanke på hur det kändes att sätta in den så trodde jag att det skulle kännas den den åkte ut också, men icke...
 
Jag har en anhörig vars spiral sattes in för tidigt efter förlossningen, den flyttade på sig, fastnade i livmoderväggen och hon blev gravid.

En läkare som hon talade med i samband med alla undersökningar under graviditeten (spiralen gick inte att få ut utan att riskera missfall, den opererades ut efteråt) hade berättat om ett fall där barnet kommit ut med spiralen fastkilad under armen :eek:
 
Jag har en anhörig vars spiral sattes in för tidigt efter förlossningen, den flyttade på sig, fastnade i livmoderväggen och hon blev gravid.

En läkare som hon talade med i samband med alla undersökningar under graviditeten (spiralen gick inte att få ut utan att riskera missfall, den opererades ut efteråt) hade berättat om ett fall där barnet kommit ut med spiralen fastkilad under armen :eek:

Har hört en som blev gravid trots spiral och den satt genom huvudet på fostret :eek::nailbiting:
 
Jag har en anhörig vars spiral sattes in för tidigt efter förlossningen, den flyttade på sig, fastnade i livmoderväggen och hon blev gravid.

En läkare som hon talade med i samband med alla undersökningar under graviditeten (spiralen gick inte att få ut utan att riskera missfall, den opererades ut efteråt) hade berättat om ett fall där barnet kommit ut med spiralen fastkilad under armen :eek:
"Varsågod mamma, den verkar inte ha gjort så stor nytta, den här?"
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 995
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp