Spiralbyte med bedövning

Syntetiska preparat påverkar vi ju kroppen med i massor, både läkemedelsmässigt men inte minst genom vår miljö.

Ja, och därför försöker jag sanera bort det jag inte verkligen måste ha. Tex via kost, mediciner och då framöver p-ring. Jag tror att det finns ett starkt samband mellan tex välfärdssjukdomar och det vi får i oss på ett eller annat sätt, som i sig har ett direkt samband med vår livsstil.

Jag har ett läkarbesök om 2v. Ska be om en utförlig förklaring till detta, och gärna nån info vart man kan läsa mer.
 
Okej. P-ring och spiral går väl iofs inte riktigt att jämföra när det gäller hormoner, innehåller inte samma.

Kan så vara, jag har inte en susning. Har ju vägrat ha nåt annat preventivmedel än p-ring. Var rädd för hormontopparna med piller, för rädd för hanteringen med spiral, rädd för sprutor och skära i armen likaså. Ja jag är nog lite sjåpig :o Kondom för mig är samma sak som att avstå från sex.
 
Kan så vara, jag har inte en susning. Har ju vägrat ha nåt annat preventivmedel än p-ring. Var rädd för hormontopparna med piller, för rädd för hanteringen med spiral, rädd för sprutor och skära i armen likaså. Ja jag är nog lite sjåpig :o Kondom för mig är samma sak som att avstå från sex.
Ja jag fattar att man kan ha diverse anledningar till att avstå olika typer av precentivmedel, men blir ju lite konstigt att dissa hormoner (i en tråd som handlar specifikt om hormonspiral) om du inte ens har koll på det mest basala med olika hormonella preventivmedel?
 
Ja jag fattar att man kan ha diverse anledningar till att avstå olika typer av precentivmedel, men blir ju lite konstigt att dissa hormoner (i en tråd som handlar specifikt om hormonspiral) om du inte ens har koll på det mest basala med olika hormonella preventivmedel?

Ok. Så man får inte diskutera kring hormonella preventivmedel i en tråd om hormonella preventivmedel om man inte har koll på skillnaden mellan de olika hormonella preventivmedlen? Isf tackar jag för mig då, men jag tyckte det var intressant att lära mig nåt nytt. Jag har lärt mig mer i den här tråden än jag lärt mig från BM på 20 år. Jag har inte heller dissat det, bara diskuterat kring dem.
 
Ok. Så man får inte diskutera kring hormonella preventivmedel i en tråd om hormonella preventivmedel om man inte har koll på skillnaden mellan de olika hormonella preventivmedlen? Isf tackar jag för mig då, men jag tyckte det var intressant att lära mig nåt nytt. Jag har lärt mig mer i den här tråden än jag lärt mig från BM på 20 år. Jag har inte heller dissat det, bara diskuterat kring dem.
Klart man får diskutera. Konstigt blir det dock.
 
Klart man får diskutera. Konstigt blir det dock.
Varför då? Hormonella preventivmedel är väldigt lika varandra (tyvärr, det ställer ju till det för sådana som mig som mådde dåligt av allt) och påverkan på kroppen, dvs. ägglossningen upphör hos endel, sekretet blir tjockare och livmoderslemhinnan blir svårare att fästa på för ett eventuellt befruktat ägg är ju detsamma.
 
Jag tror att det finns ett starkt samband mellan tex välfärdssjukdomar och det vi får i oss på ett eller annat sätt
Hypotyreos skulle jag inte klassa som en välfärdssjukdom dock och mina p-piller har genom åren gjort noll skillnad i fråga om hypon som jag levt med i + 30 år, så att avstå preventivmedel pga den tycker jag känns onödigt.
 
Varför då? Hormonella preventivmedel är väldigt lika varandra (tyvärr, det ställer ju till det för sådana som mig som mådde dåligt av allt) och påverkan på kroppen, dvs. ägglossningen upphör hos endel, sekretet blir tjockare och livmoderslemhinnan blir svårare att fästa på för ett eventuellt befruktat ägg är ju detsamma.
Nej de skiljer sig åt i hormonmängd, typ av hormon, lokal eller generell påverkan mm. Vissa anses generellt vara ”bättre” än andra med tanke på biverkningar mm.
 
Hypotyreos skulle jag inte klassa som en välfärdssjukdom dock och mina p-piller har genom åren gjort noll skillnad i fråga om hypon som jag levt med i + 30 år, så att avstå preventivmedel pga den tycker jag känns onödigt.

Nej, just den är nog ett väldigt gränsfall. Det finns ju de som menar att stress är förödande för hashimoto + hypo, och autoimmuna sjukdomar överlag, och att det rentav kan lösa ut sjukdomen. Hur vi lever idag är ju betydligt mer stressigt än om vi jämför med förr tiden. Jag tror att man behöver ha både en ärftlig faktor ch en miljömässig för att utveckla många sjukdomar, i mitt fall kom hypon efter många års orimligt hög stressbelastning + att min mamma har det. Inte så ovanlig story.
Hypo är också vanligare nuförtiden, med en ganska markant ökning av sjukdomsfall. Såklart diagnosticeras ju fler, men man kan ju ändå undra varför det ökar så mkt... det känns inte helt långsökt att fundera i banorna av hur vi lever.

Skönt att höra ang preventivmedlen :) Min läkare förde detta på tal ang att just många av mina symptom även är sådant som kan vara biverkningar av p-ringen. Så hon bad mig fundera kring det, om jag verkligen behöver ha den eller vll prova att vara utan och se om det blir nån skillnad. Men jag har inte tagit steget, slutade en period för 15 år sedan och det var verkligen inte trevligt så jag fick börja om igen efter 6 mån utan. Har sedan inte vågat sluta igen. Jag fick problem som jag aldrig haft innan, eller efter att jag började med den igen.
 
Nej, just den är nog ett väldigt gränsfall. Det finns ju de som menar att stress är förödande för hashimoto + hypo, och autoimmuna sjukdomar överlag, och att det rentav kan lösa ut sjukdomen. Hur vi lever idag är ju betydligt mer stressigt än om vi jämför med förr tiden. Jag tror att man behöver ha både en ärftlig faktor ch en miljömässig för att utveckla många sjukdomar, i mitt fall kom hypon efter många års orimligt hög stressbelastning + att min mamma har det. Inte så ovanlig story.
Hypo är också vanligare nuförtiden, med en ganska markant ökning av sjukdomsfall. Såklart diagnosticeras ju fler, men man kan ju ändå undra varför det ökar så mkt... det känns inte helt långsökt att fundera i banorna av hur vi lever.

Skönt att höra ang preventivmedlen :) Min läkare förde detta på tal ang att just många av mina symptom även är sådant som kan vara biverkningar av p-ringen. Så hon bad mig fundera kring det, om jag verkligen behöver ha den eller vll prova att vara utan och se om det blir nån skillnad. Men jag har inte tagit steget, slutade en period för 15 år sedan och det var verkligen inte trevligt så jag fick börja om igen efter 6 mån utan. Har sedan inte vågat sluta igen. Jag fick problem som jag aldrig haft innan, eller efter att jag började med den igen.
Jag blir alltid skeptisk när jag läser att vi är mer stressade idag än "förr i tiden". Jag har så svårt att tro att det är så.
Jag hade varit enormt stressad av att försöka spå vädret eftersom om skörden regnar bort kommer vi svälta om ett par månader, kommer husbonden våldta mig ikväll riskerar jag att bli gravid med den skammen? Kommer barnen dö av tyfus och har råttorna ätit av utsäde?

Jag tar dagens stress vilken dag som helst!
 
Jag blir alltid skeptisk när jag läser att vi är mer stressade idag än "förr i tiden". Jag har så svårt att tro att det är så.
Jag hade varit enormt stressad av att försöka spå vädret eftersom om skörden regnar bort kommer vi svälta om ett par månader, kommer husbonden våldta mig ikväll riskerar jag att bli gravid med den skammen? Kommer barnen dö av tyfus och har råttorna ätit av utsäde?

Jag tar dagens stress vilken dag som helst!

Jag tror det är olika typer av stress. Ffa tror jag att stress som aldrig tar slut dvs att alltid vara uppkopplad, aldrig logga ut hjärnan, vara tillgänglig hela tiden på tfn/mejl/social media i kombination med att göra karriär samtidigt som det ska bildas familj och byggas hus och fan och hans moster och såna saker är något som inte alltid funnits. Och vi rör oss allt mindre. Vi har inte fysiska arbeten i samma utsträckning och vi blir inte trötta på "rätt" sätt och bränner ur kroppen på det adrenalin och kortisolpåslag vi skapat. Vi äter en mindre hälsosam kost och använder sällan rena råvaror vi tillagar från grunden.
Jag håller med dig i det du säger, men ändå är det ju konstaterat att vi mår mkt sämre nu när vi har det så bra. Det är inget nytt. Frågan är vad det beror på? Jag har ingen aning men jag gillar att fundera kring hälsoaspekten i vår livsföring.
 
Hypo är också vanligare nuförtiden, med en ganska markant ökning av sjukdomsfall. Såklart diagnosticeras ju fler, men man kan ju ändå undra varför det ökar så mkt... det känns inte helt långsökt att fundera i banorna av hur vi lever.
Tvivlar starkt på att det är vanligare och tvivlar ännu mer på att livet var mindre stressigt "förr i tiden", men då diagnosterades inte folk, fick ingen behandling och dog till slut.

När jag fick min diagnos för +30 år sedan, så var blodprov för hypo det absolut sista prov som togs, efter mer än 1 års rännande hos allehanda läkare.

Numera är det ju nästan ett rutinprov och bland det första prov som tas på relativt vaga symptom.
 
Tvivlar starkt på att det är vanligare och tvivlar ännu mer på att livet var mindre stressigt "förr i tiden", men då diagnosterades inte folk, fick ingen behandling och dog till slut.

När jag fick min diagnos för +30 år sedan, så var blodprov för hypo det absolut sista prov som togs, efter mer än 1 års rännande hos allehanda läkare.

Numera är det ju nästan ett rutinprov och bland det första prov som tas på relativt vaga symptom.

Precis som i inlägget jag skrev nyss så säger jag inte emot. Men jag undrar vad det då är som gör att vi mår sämre idag när allt är så bra? Det är en fråga som driver mig till att reflektera över saken. Av nån anledning mår vi sämre, ffa mentalt. Det är ju konstaterat. Eller har vi bara blivit sjåpigare? Så kan det ju också vara.
 
Precis som i inlägget jag skrev nyss så säger jag inte emot. Men jag undrar vad det då är som gör att vi mår sämre idag när allt är så bra? Det är en fråga som driver mig till att reflektera över saken. Av nån anledning mår vi sämre, ffa mentalt. Det är ju konstaterat. Eller har vi bara blivit sjåpigare? Så kan det ju också vara.
Jag tror att vis rent generellt inte mår sämre i dag än förr men får snabbare och lättare diagnos i dag än förr. Det uppmärksammas lättare. Det kan också vara andra problem, tex andra stressfaktorer än förr varför det är lättare att jämföra med dagens mått än förr. Mäta och diagnosticera sjukdomar har också blivit bättre, vi lever längre. Vi har faktiskt blivit friskare än vad man var förr.

Sämre mentalt, tja, det kanske är så enkelt att vi i grunden behöver röra på oss, och leva mer i familjer än vad vi gör i dag? Vi behöver arbeta med kroppen och hjärnan samt umgås med likasinnade som det aktiva flockdjur vi egentligen är. Vi är ett rätt ensamt folk och det var vi inte förr på samma vis. Självklart blir det psykologer som får hantera grubblerier som gått för långt när man inte kan vända sig till familjen som man gjorde förr med sina bekymmer. Och även där har det blivit bättre på att diagnosticera tillstånd och sjukdomar. Ensamheten är en stor bov i människors mentala ohälsa, på ett eller annat sätt, och mycket hade kunnat bli bättre om människor hade någon att vända sig till. Förr var det familjen som tog emot tankar och funderingar, sorger och bedrövelser. Nu hanterar man det ensam tills det inte går och så vänder man sig till vården.

Jag tror som sagt inte att vi människor generellt mår sämre än för 100 år sedan, bara att det är lättare att sätta fingret på, att uppmärksamma och se i dag än då. Och att problemen förstås inte är direkt samma alla gånger eftersom världen utvecklats sedan dess.
 
Sämre mentalt, tja, det kanske är så enkelt att vi i grunden behöver röra på oss, och leva mer i familjer än vad vi gör i dag? Vi behöver arbeta med kroppen och hjärnan samt umgås med likasinnade som det aktiva flockdjur vi egentligen är. Vi är ett rätt ensamt folk och det var vi inte förr på samma vis.

Tror det ligger mkt i detta. Minns för några år sedan en film/dokumentär som kom ut om att vi i Sverige har mest singelhushåll i hela världen, men kan inte alls komma på vad den hette. Borde se den men är svårt att söka på nåt man inte har namnet på.
 
Tror det ligger mkt i detta. Minns för några år sedan en film/dokumentär som kom ut om att vi i Sverige har mest singelhushåll i hela världen, men kan inte alls komma på vad den hette. Borde se den men är svårt att söka på nåt man inte har namnet på.
Tänkte på den också. Och jag tänker att för en varelse som i grunden ändå är social är det inte konstigt att det mentala tar stryk. Och även det fysiska som i psykosomatiska sjukdomar, men jag tror som sagt även att det fanns förr också, bara inte så väl dokumenterat som i dag och hade antagligen andra orsaker än i dag.
 
Tror det ligger mkt i detta. Minns för några år sedan en film/dokumentär som kom ut om att vi i Sverige har mest singelhushåll i hela världen, men kan inte alls komma på vad den hette. Borde se den men är svårt att söka på nåt man inte har namnet på.
"The swedish theory of love". Det är inte en dokumentär som jag kan rekommendera... :down:

Angående att byta spiral så kände jag mig så lurad sist jag bytte! BM instruerade mig till att hålla livmodern/livmodertappen så att hon inte behövde använda "klon" eller vad verktyget hette för att hålla den still. Skillnaden i smärtnivå jämfört med de andra gångerna jag satt in/bytt (det här var fjärde gången) var milsvid! Tidigare har det verkligen gjort ont, trots värktabletter, men senast var jag bara halvt i chock över att det tydligen inte behöver göra så ont. Så lurad! Jag sa att jag ville att hon skulle göra mitt nästa byte också och hon sa att jag troligen skulle hinna innan hon gick i pension...

Mvh,
Lady_S
 
"The swedish theory of love". Det är inte en dokumentär som jag kan rekommendera... :down:

Angående att byta spiral så kände jag mig så lurad sist jag bytte! BM instruerade mig till att hålla livmodern/livmodertappen så att hon inte behövde använda "klon" eller vad verktyget hette för att hålla den still. Skillnaden i smärtnivå jämfört med de andra gångerna jag satt in/bytt (det här var fjärde gången) var milsvid! Tidigare har det verkligen gjort ont, trots värktabletter, men senast var jag bara halvt i chock över att det tydligen inte behöver göra så ont. Så lurad! Jag sa att jag ville att hon skulle göra mitt nästa byte också och hon sa att jag troligen skulle hinna innan hon gick i pension...

Mvh,
Lady_S
Jag fattar inte, hur då hålla? Vad fick du göra?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 443
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 628
Senast: enough
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp